تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
وبلاگ‌های ایرانی

وبلاگ‌های کرمانشاه

لیدا حسینی‌نژاد

«اگر سکوت این گستره‌ی بی‌ستاره مجالی دهد،
می‌خواهم بگویم‌: سلام!

اگر دلواپسی آن همه ترانه‌ی بی‌تعبیر مهلتی دهد،

می‌خواهم از بی‌پناهی پروانه‌ها برایت بگویم!

از کوچه‌های بی‌چراغ!

از این حصار هر دیوار!

از این ترانه‌ی تار... »

Download it Here!

از شهر خوب کرمانشاه! بله، در این برنامه میهمان شهر کرمانشاه و وبلاگ‌نویسانش هستیم. حتماً همه می‌دانید که شهر کرمانشاه، مرکز استان کرمانشاه و هفتمین شهر بزرگ ایران پس از تهران، مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز و اهواز است.

کرمانشاه که از شهرهای تاریخی و فرهنگی ایران است به دلیل قرار گرفتن در تقاطع دو محور شمال به جنوب و شرق به غرب و نیز هم‌جواری با عراق و واقع شدن بر سر راه کربلا و بغداد از اهمیت بسیاری برخوردار است.
مردم این شهر به زبان‌های کردی گویش‌های(کرمانشاهی، کلهری، جافی) فارسی، گویش کرمانشاهی و لکی سخن می‎گویند.

با قطعه شعر زیبایی که در ابتدای کلام از وبلاگ «یاد باد آن روزگاران» برایتان انتخاب کردیم برنامه را پی می گیریم.


نمایی از شهر کرمانشاه/ عکس از: سایت ۳پایه

در استان کرمانشاه نیز مطابق همه خطه ایران با وبلاگ‌نویسان کثیری مواجهیم که البته این بار وزنه وبلاگ‌نویسان ادبی ظاهراً در این بخش بیشتر است و لا‌اقل در گردشی که در این وبلگ‌ها داشتیم، این‌گونه فهمیدیم. بیشتر وبلاگ‌نویسان کرمانشاهی را می‌توان در «کرمانشاه بلاگ» پیدا کرد که وبلاگی است بلاگ‌چرخان که مرجع بیشتر وبلاگ‌نویسان ایتن استان است.

البته پایگاه دیگری نیز مشابه همین وبلاگ با نام «وب سایت کرمانشاه» بود که گرچه بیش از دویست و سی وبلاگ کرمانشاهی را معرفی کرده بود اما شاید به تعداد کمتر از انگشتان دو دست لینک‌های فعالی داشت که امیدواریم مسوولان سایت نسبت به ترمیم آن اقدام کنند. اما در همان مجموعه کرمانشاه بلاگ بود که ما با وبلاگ «موج سرکش» آشنا شدیم، وبلاگی با مضمون نسبته سیاسی:

«آن چنان که مشخص است شاه‌بیت غزلی که قریب به اتفاق اسلحه¬بدوشان عالم در توجیه کردارشان می‌سرایند چیزی نیست جز "حق دفاع".

آمریکا از همین جنس نسخه‌پیچی را توجیه اشغال افغانستان و عراق کرده است و با دمیدن شیپور مقابله با هجوم تروریسم چنان هیایویی در جهان به پا کرده که ثمره‌اش بیش و پیش از همه نصیب همان دشمنان ترسیم‌شده گردیده و بدین‌سان بنیادگرایی اسلامی با کوبیدن بر طبل آمریکاستیزیش بهانه‌ای درخور برای گسترش اقدامات بدویش یافته است.

از همین جنس است یورش با دفاع توجیه‌شده اسراییل به غزه و لبنان و بالعکس حزب‌الله، حماس و جهاد اسلامی به اسراییل، که سرانجامش سکته چندین ساله روند مذاکرات صلح خاورمیانه است و دودش به‌سان بمبش، چشم و گوش و جان شهروندان غیرنظامی فلسطینی و اسراییلی و لبنانی را نشانه رفته است.

راه دور را چه حاجت رفتن، مگر نه این که ما کردها خود به قدمت تاریخمان تراژدی سراغ داریم؟...»

در همین پست «پیام حق» این وبلاگ، مطلبی بود که وجه مشخص غالب وبلاگ‌های کرمانشاهی و یا شاید کل وبلاگ‌های کردی است که در چند قسمت پیش نیز به آن اشاره کردیم و آن حقوق اقلیت و نحوه برخورد با اقام کرد است. این نوع نگاه در وبلاگ‌های ادبی این خطه نیز به نحو زیبایی بروز یافته است.

اما ادبیات. همان‌طور که گفتم تا بخواهید وبلاگ شعر و داستان و داستانک و شطحیات در این استان پیدا می‌شود. مثلاً «صندلی لهستانی» وبلاگی است که داستانک‌های زیبایی دارد:

«تمام سعی‌ام این بود به پای راستش که کمی بر روی زمین کشیده میشد توجهی نکنم و تمام حواسم به چشمان سبزش باشد که گاهی برق عینکش آن را از من می‌گرفت. صندلی پشت پیانو را کمی عقب کشید و با وسواس خاصی روی آن نشست.

دستهای سفید و عصبیش را روی کلاویه گذاشت و خودش خوب می‌دانست هیچ آهنگی به اندازه لاو استوری مسخم نمی‌کند. دست‌هایش را با مهارت روی کلاویه حرکت می‌داد. آرام از جایم بلند می‌شوم و دست‌هایم را حرکت می‌دهم و چرخ می‌زنم و چرخ می‌زنم و چرخ می‌زنم.
تو تا ابد برای من می‌نوازی و من می‌رقصم.»


نمایی از شهر کرمانشاه/ عکس از: سایت ۳پایه

‌اما در سایت «بلوط» ضمن این که شما می‌توانید اغلب وبلاگ‌های کرمانشاهی را ببینید، می‌توانید برای بهتر خوانده شدن وبلاگ‌های کردی، فونت کردی را هم دانلود کنید.

اما باز هم ادبیات، در وبلاگ «بچه‌ها بیرون قرن چندم است؟؟؟‌» شما ترجمه‌های خوبی را هم می‌توانید ببینید، مثل ترجمه شعر «آدم برفی» از والاس استیونس که برایتان می‌آورم:

«برای دیدن یخبندان
و شاخه‌های برف‌- اندود کاج

باید زمستانی باشی

برای نظاره‌ی سرو‌های کوهی یخ کوفته
و صنوبران سخت و زمخت

در تابش دور دستِِ آفتاب دی ماه

باید تا دیر زمانی سرما را تاب آورده باشی

باید نه در زوزه‌ی باد از رنج اندیشه کنی
و نه در خش خش ِ چند برگ

که این صدای سرزمینی ست

آکنده‌ی باد

بادی که در همان جای تهی وزیدن دارد



زیرا کسی که در برف گوش می‌کند

و خودِِ "هیچ" است

"هیچ" را که آن‌جا نیست می‌نگرد

و "هیچ" را که آن‌جا هست.»

اما وبلاگ‌های خبری هم در کرمانشاه کم نیستند، وبلاگ‌هایی که یا به انتشار اخبار سراسری و یا عمدتاً به اخبار محلی می‌پردازند که البته تعداد وبلاگ‌های اخبار محلی طبیعتاً بیشتر است. وبلاگ «کرمانشاه نیوز»

از این قبیل است که در آخرین اخبار خود این‌چنین آورده است:
«‌صبح روز سه‌شنبه ۷ خرداد ۸۷ نزدیک به ۱۰۰ تن از کارکنان شرکت صنایع پتروشیمی کرمانشاه در اعتراض به شرایط سخت و پرخطر و ساعات طولانی کار، کاهش حقوق و عدم پرداخت کامل عیدی و حقوق امسال و سال گذشته خود، کیفیت نامطلوب خدمات و سرویس‌دهی نامناسب به مدت دو ساعت دست به اعتصاب زدند.

به گفته آنان، کارکنان شرکت طبق قانون کار استخدام شده‌اند، اما شرکت نه تنها دستور اداره کار مبنی بر افزایش سالانه حقوق را اجرا نکرده، بلکه حقوق آن‌ها را نیز کاهش داده و این کاهش را در دریافتی سال گذشته آن‌ها اعمال کرده و عملاً آن‌ها را بدهکار خود کرده است.

کارکنان به شیفت‌های طولانی ۱۲ ساعته و مسیر رفت و برگشت ۲ ساعته که با سرویس‌دهی بسیار نامناسبی انجام می‌شود معترض بوده و اظهار کردند که در برابر کار پرخطر و طاقت‌فرسا و رفت و آمد پردردسر آن‌ها هیچ‌گونه مزایایی در نظر گرفته نشده است...»

کرمانشاه، شهر وبلاگ های ادبی و شعر و شاعری است، شهری با ده‌ها یا شاید صدها وبلاگ که آرزوی بیشتر شدن‌شان را داریم.
کرمانشاهی‌ها، خسته نباشید و باز هم وبلاگ‌های خوبتان را به ما معرفی کنید.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

بسیار ممنونم لیدای نازنین
باعث شدی ما با وبلاگهای خواندنی زیادی آشنا بشیم.
می بوسمت

-- مه رو ملالی ، Jun 5, 2008

کرمانشاه شهر بزرگی است اما بزرگی اش ساختار منسجم شهری پيشرفته ندارد و متاسفانه شهر بسيار دل گيری است و غروب هايش بسيار غم انگيز است.

-- زنگنه-واشينگنن ، Jun 5, 2008

kermanshah shahrie ke koodaki e por khatereh o doostane bi naziri ro be man dade.kheyli doosesh daram.ba inke rage kermanshahi nadaram kheyli ham taasobesho mikesham.

-- sahar ، Jun 7, 2008

کرمانشاه،شهریکه مردمش ازنظرغیرتمندی نزدخاص وعام
معروفست نمیدانم برسرشان چه آمده که وقتی آثارتاریخی
آنجارابخصوص درپائین کوه بیستون سرمجسمه سنگیراکه از
زمان خسروپرویزبیادگارمانده کنده وبمردم احازه دادند
تادرآنجاخانه بسازندجائیکه بایدتبدیل بموزه میشدنه یک محل مسکونی،اگردولتی وجودنداردتابحفظ آثارتاریخی این
شهرباستانی بکوشدچرامردم آنجاکه افتخارزندگی دراینشهر
رادارندبجای حفاظت ازاین آثارگرانبهابتخریبش کمک می
کنند؟آیابراستی مردم غیورکرمانشاه هم عوض شده اند؟
اگرمابرای حفظ ماهییت وارزشهای ملی خودتکوشیم چه کس
بایدپاسدارمیهن ماباشد؟
دراینشهرباستانی ازبین رفته؟

-- ایزاندخت ، Jun 7, 2008

سلام و ممنون بابت معرفی بخشی از وبلاگ‌های کرماشان. این نوشتار اگه ادامه داشته باشه برای هر گونه کمک در خدمت هستم (مدیر کرمانشاه بلاگ)

-- sadjad ، Jun 9, 2008

سلام! من هم به سهم خودم از این کار شما ممنونم. خوشحالم که بر خلاف همیشه که کرمانشاه جزء فراموش شده هاست این بار با لطف شما این اتفاق نیفتاد.

-- ا-هومت ، Jun 10, 2008

سلام....قاعدتا شنیدن صحبت های دیگران راجع به زادگاه آدمی (مخصوصا اگر ایران نباشی) خالی از لطف نیست
کلی خوشحال شدم و از خوانش تان حظ زیاده کردم
سپاس

-- مهدی شجاعی ، Jun 11, 2008

کرمانشاه رو با بهشت موعود عوض نخواهم کرد.
پاینده ایران و ایرانی.

-- علی لرستانی ، Jul 20, 2008

سلام من عاشق کرمانشاه هستم همتونو دوست دارم

-- یوسف امیریان ، Nov 4, 2008

باقی ماندۀ ستون های سرافراشتۀ آپادانا پایه های هفت آسمان و گنبد مینای ایران اند. نگهبانان سنگی آپادانا جاودانه دست در دست هم دارند و پشت به کوه رحمت. کوه رحمت پر خاطره ترین کوه ایران است.

غرش بی صدای تاریخ را حکایت و شوکت دیگری است، که می نوازد! در تخت جمشید، زبان هیچ سنگ بریده و شکسته ای الکن نیست. تخت جمشید آنچند حرف دارد که هرگز به پایان نرسد.

تخت جمشید شهرزاد قصه گوی تاریخ ما است! بگذریم از رازهای نهفته و به کلیدِ هر دندانۀ قصرش و صدای طنین اسبان اسکندر و ضجۀ دیرکهای سدر لبنانش در لهیب آتش، که اگر اسکندری نمی بودی، سرانجام دست روزگارِ گجسته ای دیگر در آستین می بودی. مگر مغولان نیشابور را به سرنوشت شاپور و بیشاپور گرفتار نکردند؟

-- مهرداد ، Feb 13, 2009

من هم کرمانشاهی هستم ووبلاگم بنام کرکهرک است که نام یکی ازروستاهای شهرستان قصرشیرین است.
اگه افتخاردادی میتونی سری هم به وبلاگ من بزنی
خوشحالم که این سایت زیباراراه انداختی
موفق باشید
www.varin.persianblog.ir

-- محمدحسنی نیا ، May 13, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)