تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
فلاشر - برنامه سی‌ و پنجم

نوجوانان را اعدام نکنید

لیدا حسینی‌نژاد

Download it Here!

بهنود شجاعی باید زنده بماند

بهنود شجاعی جوان بیست ساله، روز سی‌ام مرداد سال 1384 به اتهام قتل در یک دعوای دسته جمعی بازداشت شد و به کانون اصلاح و تربیت تهران منتقل شد.

این نوجوان 26 بهمن سال 1384 محکوم به اعدام شد. زمان اجرای اعدام بهنود شجاعی برای ساعت 5صبح روز هفتم می 2008 یا 18 اردیبهشت 87 اعلام شد.

آسیه امینی در وبلاگ وارش در همین باره می‌نویسد:

بهنود شجاعی فقط یک روز برای گرفتن رضایت از خانواده مقتول فرصت دارد. هر راهی که شدنی بود، پیموده شد و نتیجه نداد.

سر شب که با وکیلش صحبت می‌کردم، گفت: هرگز فکر نمی‌کردم که نتوانیم!

به طرز احمقانه‌ای هنوز امید دارم که این بچه زنده بمونه. به زودی از همه مردم، با هر زبانی که صحبت می‌کنن، خواهم خواست که برای بچه‌های زیر 18 سالی که حکم اعدام دارند، نامه بنویسن. روز جهانی کودک در پیش است.

در سایت روز آنلاین می‌خوانیم که آقای مصطفایی وکیل بهنود شجاعی در جواب به این سوال که برای جوانانی که جرم‌شان در زیر 18 سالگی اتفاق می‌افتد و محکوم به اعدام می‌شوند به عنوان وکیل آنها، در قبال این تخلف حقوقی چه می‌کنند، می‌گوید:

ما وظیفه داریم که قبل از هر چیز، موارد خلاف قانون را اعلام کنیم. اما مساله اینجاست که مسوولان می‌دانند که این کار ‌خلاف قانون است! برای این که بارها اعلام کرده‌اند که ما افراد زیر 18 سالی که مرتکب جرم شده‌اند را اعدام نمی‌کنیم. ‌

در حالی که بارها شاهد آن بوده‌ایم که حکم این اطفال بعد از 18 سالگی به اجرا درآمده. بنابراین این که اعدام آنها تخلف ‌است را همه می‌دانند، ولی متاسفانه این تخلف تبدیل به یک رویه در سیستم قضایی ما شده است.

ما قانون داریم و قانون ‌بالاتر از رویه قضایی است. از سال 1372 قانون حمایت از حقق کودک در مجلس به تصویب رسید و شورای نگهبان هم ‌به ماده 37 آن ایرادی نگرفت. پس این تعهد بین‌المللی حکم قانون دارد و لازم الاجراست. ولی در واقعیت می‌بینیم که رویه ‌قضایی به‌طور غیر قانونی در این مورد، بالاتر از قانون ایستاده و متاسفانه حتا در مرحله تجدید نظر هم تاثیرات خودش را ‌می‌گذارد.‌

در همین رابطه در وبلاگ گفتنی‌ها آمده:

مسئله بهنود شجاعی بارزترین نقض حقوق کودک و رعایت نکردن تمام کنوانسیون‌های حقوق بشری است که ایران در ظاهر اعلام کرده به آن پای بند است و آن را امضا نموده است.

وبلاگ گفتنی‌ها با گذاشتن شماره تلفن‌های دفتر رهبری، قوه قضاییه و آقای شاهرودی در این وبلاگ می‌گوید:

الان اصلا وقت این حرف‌ها و مقاله نویسی نیست، اگر یک ذره برای جان یک انسان اهمیت قائل هستید. همین الان هر جای دنیا که هستید گوشی تلفن را بردارید و به این شماره‌ها زنگ بزنید. یادتان باشد که هر کدام شما خودتان به تنهایی می‌توانید یک کمپین باشید.

این کار را بکنید، برای لحظه‌ای هم که شده خود را بگذارید در جای خانواده بهنود که الان در پشت دیوارهای زندان رجای شهر چه حالت اسفناکی دارند...

«لاک پشت‌ها هم پرواز می‌کنند» جایزه‌ی حقوق بشر را گرفت

فیلم «لاک پشت‌ها هم پرواز می‌کنند» به کارگردانی بهمن قبادی جایزه‌ بهترین کارگردانی و تماشاگران جشنواره‌ی بین‌المللی حقوق بشر بحرین را گرفت.


نمایی از فیلم لاک پشت‌ها هم پرواز می‌کنند

به گزارش بخش سینمایی ایسنا، این جشنواره‌ که شب گذشته برگزیدگانش را معرفی کرد؛ در روز 13 اردیبهشت این فیلم را به نمایش گذاشت و لاک پشت‌ها هم پرواز می‌کنند توانست چهل‌ودومین جایزه خود را از این جشنواره دریافت کند.

بنا بر این گزارش، طبق اعلام مژ فیلم جشنواره حقوق بشر که برای نخستین‌بار در یک کشور عربی برگزار می‌شود، فیلم‌هایی از کشورهای آمریکا، انگلیس، ایتالیا و ژاپن از جمله «و اینک بهشت»، «عراق تکه تکه» و «این یک دنیای آزاد است» جزو بیست فیلمی بودند که در بخش مسابقه این جشنواره به نمایش درآمدند و فیلم «لاک‌ پشت‌ها هم پرواز می‌کنند» توانست جایزه بهترین کارگردانی و جایزه بزرگ تماشاگران را کسب کند.

حقوق 200 هزار تومانی فقط خرج خرید روغن و برنج می‌شود

حمیدرضا در وبلاگ کاغذ پاره می‌گوید:

در حالی‌که یکی از نهادهای دولتی به وجود بیش از 15 میلیون ایرانی زیر خط فقر اعتراف می‌کند، رییس جمهور از توطئه استکبار جهانی برای به وجود آوردن تورم 60 درصدی در ایران خبر می‌دهد، که به لطف کارها و اقدامات دولت تا الان خنثی شده است.

در حالی‌که شهرهایی در ایران هستند که احتیاج به بازسازی و آبادانی دارند، حتی در خود تهران مناطقی با وضع بسیار بد و اسف‌بار وجود دارد، شهرداری تهران از کمک سه میلیارد تومانی برای بازسازی لبنان خبر داد!

در حالی‌که همه از وحدت و یکپارچگی حرف می‌زنند در بعضی مناطق مرزی کشور جنگ فرقه‌ای راه افتاده و هر روز عده‌ای بی‌گناه به خاطر تعصبات مذهبی کشته می‌شوند و منادیان وحدت سکوت کرده‌اند!

در حالی‌که بنا بر اعلام مسئولان فرهنگی سرانه کتاب‌خوانی در کشور ما 2 دقیقه در شبانه‌روز است، داریم پز بزرگ‌ترین نمایشگاه کتاب در دنیا را می‌دهیم!

در حالی‌که دولت از متوقف کردن تورم و گرانی خبر می‌دهد، قیمت برنج و نان، غذای اصلی مردم بیش از 3 برابر شده و قیمت روغن بیش از 2 برابر!

این در حالی‌ست که کارگری با حقوق 200 هزارتومان در ماه پولش فقط صرف خرید این دو می‌شود، بدون اینکه بخواهد پول اجاره و بهداشت و آب و برق و... را بپردازد!

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

ba edame behnud hich chizi hal nakhahad shod,doroste ke nemishe ghezavat kard va khod ra jaye khanevadeye maghtul gozasht,vali behnud ghatele herfei nabudeh(mesle khofashe shab va amsale inha ).behnud ra edam nakonid

-- بدون نام ، Jul 5, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)