تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
فلاشر - برنامه سی و هشتم

هشتاد شاکی سردار زارعی و مسابقه تذکر لسانی

لیدا حسینی‌نژاد

بزرگداشت فردوسی

دیروز ۲۵اردیبهشت، روز بزرگداشت شاعر و حماسه‌سرا حکیم ابوالقاسم فردوسی بود. به همین بهانه سری به وبلاگ‌ها و سایت ها زدم که در مکتوب روزنوشت‌های سیدعطاءالله مهاجرانی این مطلب را خواندم:

Download it Here!

«فردوسي براي سرودن شاهنامه حدود پانزده سال و با هزينه كردن تمام سرمايه خود با ملاك قرار دادن شاهنامه ابومنصوري وقت صرف كرد. با اين حال از آن‌جا كه هيچ پادشاهي را سزاوار هديه كردن كتابش نمي‌ديد، مدتي آن را مخفي نگه داشت و بخش‌هاي ديگري نيز به آن افزود.

پس از حدود ده سال در سن ۶۵ سالگي و به دنبال تنگدستي، تصميم گرفت كتابش را به سلطان محمود تقديم كند. فردوسي آن را در شش يا هفت جلد براي سلطان محمود فرستاد.

به گفته خود فردوسي، سلطان محمود به شاهنامه نگاه هم نكرد و پاداشي را كه مورد انتظار فردوسي بود برايش نفرستاد.

جنازه فردوسي پس از مرگش، اجازه دفن در گورستان مسلمانان را نيافت و در باغ خود وي يا دخترش در طوس دفن شد»

سیدعطاءالله مهاجرانی می‌گوید:

این متن در توضیح چاپ ایران چک فردوسی که تازگی منتشر شده است، در خبرگزاری فارس و دیگر سایت‌های خبری مثل فردا آمده است. تنها در یک جمله می‌توان گفت اطلاعات این گزارش نادرست است. دیگر هر کودک دبستانی می‌داند که فردوسی ۳۰ سال صرف سرودن شاهنامه کرد.


مجسمه فردوسی

بسی رنج بردم دراین سال سی
عجم زنده کردم بدین پارسی

نمیرم ازین پس که من زنده ام

که تخم سخن را پراکنده ام.

پیداست فردوسی شاهنامه را برای این که به شاهی تقدیم کند و پولی بگیرد نسروده است. و داستان فردوسی و محمود هم داستان دیگری‌ست...

فردوسی شاهنامه را به محمود غزنوی تقدیم کرد تا کتاب بماند. او که یک نسخه بیشتر نداشت. اگر کتاب به دربار محمود نمی‌رفت، استنساخ نمی‌شد و نمی‌ماند. کتابی که در محتوا ضد‌محمود غزنوی بود و ترکان تورانی را نقد می‌کرد...به محمود اهدا شد. رندی شگفت‌انگیز فردوسی.
و دیگر سخن این که شاهنامه ابو منصوری ملاک نبود...



از سوءاستفاده جنسی تا باجگیری

آرش سیگارچی، در روزنگاری‌های خود می نویسد:
در روزهایی که نیروی انتظامی در آستانه آغاز تابستانی دیگر، بر شدت فعالیت های خود افزوده است و از شنبه «برخورد ‌با مروجان گروه‌های غربی» را آغاز می کند، از پرونده سردار زارعی، فرمانده سابق نیروی انتظامی استان تهران، خبر ‌می‌رسد که بالاخره «علیرغم فشارهای وارده»‌، این پرونده روال طبیعی خود را بازیافته و کسانی که شکایتی از این ‌فرمانده سابق نیروی انتظامی دارند می‌توانند با مراجعه به دادگستری شکایت خود را اعلام کنند.


سردار زارعی

روزنگار یادآوری می‌کند که در آغاز اسفند ماه گذشته یک سایت اینترنتی خبر داد: «یکی از فرماندهان نیروی انتظامی در یک خانه فساد ‌دستگیر شده است»، و بعد به ناگهان اعلام شد: «فرمانده نیروی انتظامی استان تهران تغییر کرد.»

گزارش این خبر در ‌شرایطی در خبرگزاری‌های‌ها منعکس شد که تصویری که از این مراسم منتشر شد، نشانگر برگزاری جلسه تودیع و ‌معارفه‌ای «خصوصی» و بدون حضور کس دیگری بود. پس از آن بسیاری از سایت‌های خبری از سردار زارعی به ‌عنوان همان فرمانده نیروی انتظامی متخلف نام بردند. همان زمان گفته شد از سردار طرح امنیت اجتماعی بیش از ۳۶ ‌ساعت فیلم برداری در عین ارتباطات جنسی گرفته شده، هر چند مقامات مسوول این موضوع را انکار کردند. ‌

سردار احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی کل کشور در همین ارتباط روز ۲۱ اسفند به صراحت اعلام کرد: «اگر از ما ‌سوال می‌کنید از فرماندهان نیروی انتظامی نه کسی دستگیر و نه ‌کسی زندانی شده است» اما چهار روز بعد سخنگوی قوه ‌قضاییه تایید کرد که «سردار زارعی در بازداشت است.» وی البته در باره جرایم سردار سخنی نگفت. ‌

فروردین ماه گذشته در حالی‌که دیگر خبرگزاری‌ها از تعیین شعبه برای رسیدگی به پرونده این فرمانده نیروی انتظامی ‌خبر می‌دادند، بالاخره فرمانده نیروی انتظامی هم اعلام کرد سردار زارعی در زندان است. با این حال احمدی مقدم جرایم ‌زارعی را غیر اخلاقی ندانست و گفت: «وی به دلیل تخلفات کاری و مالی در زندان است». وی همچنین «اظهارامیدواری ‌کرد» با بررسی بی‌گناهی زارعی، وی بزودی «آزاد» شود.

آرش سگارچی می‌نویسد:
در حال حاضر «هشتاد ‌نفر» از این فرمانده نیروی انتظامی استان تهران «شکایت» کرده‌اند.‌ ‌



مسابقه تذکر لسانی؛ راه‌های رسیدن به خدا بسیار است!

در وبلاگ اکنون، در مورد مسابقه تذکر لسانی می‌خوانیم. در این وبلاگ آمده:
اخبار عجیب این روزها زیاد به گوش می‌رسد اما بعضی از این خبرها در ردیف عجیب‌ترها یا عجیب‌ترین‌ها قرار می‌گیرند.

مثلاً این خبر مسابقه تذکر لسانی دیگر یک خبر عجیب معمولی نیست، می‌شود آن را در ردیف عجیایب قرار داد. آن‌طور که در سایت ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر آمده ظاهراً قرار است مسابقه تذکر لسانی برگزار کنند.

در این سایت آمده :
«مسابقه تذکر لسانی و امر به معروف و نهی از منکر با حضور اصناف، اتحادیه‌ها و مجامع صنفی سراسر کشور برگزار می‌شود.»

نویسنده وبلاگ اکنون می‌گوید:
خب، تذکر لسانی همان‌طور که نامش پیداست یعنی این که جلوی زن و بچه مردم را بگیری و در بهترین حالت با لبخند! بگویی خواهر حجابت رو درست کن لطفاً! یا مثلاً برادر این شلوار که پوشیدی شایسته شما و جامعه اسلامی ما نیست، یا مثلاً این تی‌شرت چرا شکلک داره؟! آستینش چرا کوتاست؟

خلاصه این‌ها از نوع اون خواهر برادرای با تریپ مهرورزی هست، وگرنه به قول وبلاگ اکنون، ممکن است مسابقه تذکر لسانی به کشتی کج و بوکس چینی یا با کمی تامل و استخاره به جاهای خلوت و باریک و شاید هم تاریک بکشه و منکر به کلی از صفحه روزگار محو بشه. اتفاقی که نمونه‌اش کم رخ نداده در این سال‌ها.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

اوه چه کشفی... پس تورانیان ترک بوده اند؟ شماها هرگز نمی توانید نژاد پرستی خود را پنهان کنید نه؟

-- رضا ، May 20, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)