تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
فلاشر - برنامه سی و هفتم

برنج‌های گم‌شده، پارادوکس، پدر ناجوانمرد و مادر بت‌پرست

لیدا حسینی‌نژاد

Download it Here!

ارقام سخن می‌گویند!
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از افزایش ۴۲ درصدی قیمت برنج وارداتی غیرتایلندی و ۴۰ درصدی برنج داخله درجه یک در هفته منتهی به ۲۰ اردیبهشت ماه جاری نسبت به هفته قبل از آن خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، بانک مرکزی قیمت هر کیلو برنج داخلی درجه یک را در هفته گذشته ۳۱ هزار و ۵۲۰ ریال عنوان کرد.


امیر دبیری مهر در وبلاگش اندیشکده خرد در همین رابطه می‌نویسد:
امروز در صفحه چهار روزنامه همشهری، آقای عیسی کلانتری وزیر اسبق کشاورزی و دبیر کل خانه کشاورز یادداشتی نوشته درباره افزایش قیمت برنج و در آن تأکید کرده «توجیه نابسامانی‌های اخیر بازار به استناد افزایش قیمت‌های جهانی یا نبود ابزارهای لازم برای تنظیم بازار، در شرایطی که داعیه مدیریت جهانی داریم، پذیرفتنی نیست و امری قابل تأمل است.»

او می‌نویسد: گر چه آمار حدود دو میلیون تنی تولید برنج در سال زراعی گذشته چندان واقعی به نظر نمی‌رسد، اما اگر تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار تا يک ميليون و ۷۰۰ هزار تن برنج در این سال را بپذیریم، برای تأمین دو میلیون و ۲۵۰ هزار تنی بازار بر اساس سرانه مصرف ۳۵ کیلوگرم برای هر نفر و ۷۰ میلیون نفر جمعیت کشور، نیازمند واردات حدود ۵۵۰ هزار تن برنج بوده‌ایم.

در حالی در سال زراعی گذشته یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن برنج وارد شده و با وجود این روند، افزایش قیمت این محصول نیز سیر صعودی داشته است.

با همین دو دو تا چهار تای ساده می‌توان ثابت کرد که حدود یک میلیون تن برنج احتکار شده است. خیلی مسأله پیچیده‌ای نبود. نه؟


پارادوکس!
در آخرین روز از نمایشگاه کتاب تهران سری به وبلاگ ابتکار سبز می‌زنیم که از «پارادوکس» می‌گوید.

معصومه ابتکار از پارادوکس‌هایی می‌گوید که اولش باعث می‌شوند آدم جا بخورد؛ ولی بعد که به واقعیت قضیه دقیق می‌شویم، می‌بینم پارادوکس همیشه چیز بدی نیست و گاهی می‌شود در پس آن راهی به سوی روشنی یافت. او می‌گوید:

مثلاً همین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که روز پنج‌شنبه توفیق دیدار از آن را داشتم، بار پارادوکس‌های متعددی را بر دوش می‌کشد که حالا به چند تایش اشاره می‌کنم.

وقتی به سمت شبستان و سالن اصلی غرفه‌های ناشران داخلی حرکت می‌کردم، یک پارادوکس در ذهنم جرقه زد: راستی، چه قدر مصلی به درد این کار می‌خورد. ما هم ملت جالبی هستیم ها ... نماز جمعه را در دانشگاه می‌خوانیم و نمایشگاه کتاب را در مصلی برگزار می‌کنیم.

عصر پنج‌شنبه بود و از جمعیت غلغله. خیلی جاها در ترافیک پیاده‌ها گیر می‌کردیم و نه راه پس داشتیم و نه پیش. نمایشگاه کتاب به این شلوغی و چند میلیون نفر بازدیدکننده، پس چرا نرخ کتاب‌خوانی در کشور ما آن قدر پایین است که می‌گویند به پنج دقیقه در روز هم نمی‌رسد؟ این هم یک پارادوکس دیگر.


در مسیر بازگشت به خانه همین طور که در فکر پارادوکس‌ها بودم چشمم به چند بیلبورد بزرگ تبلیغاتی خورد. شرکت دخانیات در بیلبوردی نسبت به خطرات دود سیگار برای کودکان هشدار داده است و جالب‌تر آن تبلیغات ساعت امگاست که به عکسی از جرج کلونی، بازیگر معروف هالیوود مزین شده است. آن هم کجا؟ در بیلبورد بزرگی جلوی مصلای تهران در بزرگراه مدرس و در قلب تپنده پایتخت.

البته ایشان تقاضا دارد که متعصبین محترم عجله نکنند و کاسه کوزه نمایندگی امگا در تهران را به هم نزنند. چون جرج کلونی اگر چه بازیگر سینماست، ولی از منتقدین سرسخت سیاست‌های جنگ‌افروزانه دولت آمریکا به شمار می‌رود. معصومه ابتکار از این افراد می‌خواهد که آرام باشند و بگذارند ایشان پارادوکس‌یابی‌شان را ادامه دهند ...


پدر ناجوانمرد و مادر بت‌پرست
سید احمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد با تأکید بر این‌که «دشمن اکنون در خانه شماست» گفت: این ماهواره و اینترنتی که در خانه شما و مقابل چشم دختر و پسر جوان شماست، دشمن اسلام و دین شماست...

فرزند شما زمان چت کردن با مفسد و معتادی که با هر نوع فسادی مرتبط است آشنا می‌شود و آیا شما خبر دارید فرزندتان از طریق اینترنت به کجا سیر می‌کند و چه چیزی تماشا می‌کنند؟ و این مسأله‌ای است که شما باید حل کنید نه دولت.

وی اذعان داشت: شما پدر ناجوانمردی که دیش ماهواره را روی پشت‌بام خانه‌اش نصب کرده‌ای و شما مادر بت‌پرستی که حتماً باید در مجتمعی ساکن شوی که دیش ماهواره داشته باشد، بدانید که زهر کشنده‌ای را با دست خود به فرزندانتان می دهید.

وی با بیان این‌که «دو هزار شبکه از طریق ماهواره قابل دسترسی است» گفت: در این شبکه‌ها فساد، سکس و یا بی‌دینی و لامذهبی‌ها نمایش داده می‌شود و یا وهابی‌گری‌های ضد علی (ع) را تبلیغ می‌کنند...

وی با اشاره به ۴۱۹ شبکه ورزشی در ماهواره گفت: از طریق این شبکه‌های ورزشی و در ورزشگاه‌ها، هزاران فحشا و فساد و رابطه دختر و پسر را تا آخرین مرحله به اسم ورزش نشان می‌دهد و شما در کنار فرزندانتان تماشا می‌کنید.

وی با بیان این‌که «میوه دل خود را با دست خود زهر ندهید» گفت: تمام ویرانی‌ها، مفاسد و آمار طلاق بالا ریشه‌اش در همین است که بایستی به دست شما خواهران و برادران حل شود.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)