تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
فلاشر - برنامه بیست و نهم

بزرگداشت روز زمین و مخترع ایرانی برتر جهان

لیدا حسینی‌نژاد

Download it Here!

روز جهانی زمین پاک

سه‌شنبه ۲۲ آوریل برابر با سوم اردیبهشت روز جهانی زمین نام‌گذاری شده است. در این روز در کشورهای مختلف برنامه‌ها و فعالیت‌هایی در رابطه با گرامی‌داشت سیاره‌ی زمین، انجام می‌شود. موضوع امسال این روز، یافتن راه حلی برای مقابله با تغییرات جوی است. در این روز، حتی سایت‌های یاهو و گوگل هم لوگوی خودشان را به مناسبت «روز زمین پاک» تغییر دادند.

در وبلاگ پسر آریایی می‌خوانیم که بنیان‌گذار این روز، سناتور گیلورد نلسون (Gaylord Nelson) گفته است:

هیچ موجودی به اندازه‌ی انسان تأثیری چنین شگرف و پردامنه بر محیط‌ زیست خود نداشته است. شدت تأثیرات انسان بر محیط پیرامون خود آنچنان شتاب فزاینده‌ای یافته است که اکنون ابعاد این بحران به حق توجهات را نه تنها در جهت نابودی بخش بزرگی از موجودات کره‌ی زمین، بلکه همچنین بقای نوع انسان جلب کرده است.


آیدا در پنجره هم در وبلاگش می‌گوید:

مردم به مناسب‌های مختلف دور هم جمع می‌شوند و روزهای مختلف رو جشن می‌گیرند، مثل روز مادر. روزهایی هم هست که به تازگی وارد فرهنگ ما شده مثل ولنتاین و روزی که هنوز به‌طور ناشناس برای عموم مردم مانده، مثل «روز زمین پاک»

روزی که می‌توانیم برای فقط چند ساعت به زمین، به مکانی که بر روی آن زندگی می‌کنیم، به جایی که در حال نابودی آن هستیم، احترام بگذاریم و سعی در نجات آن از دست انسان‌هایی باشیم که زمین را ملک خود می‌دانند.

می‌شود از ظلمی که به زمین می‌کنیم سطرها نوشت؛ شاید بیشتر از ظلمی که به گرسنه‌های جهان می‌شود و یا شاید خیلی بیشتر از ظلمی که به حیوانات در حال انقراض می‌رود. می‌شود در کپسول زمان، از آیندگان به خاطر از بین بردن زمین عذر خواهی کرد.

می‌توانیم در خیابان‌ها پوستر بزنیم و از خوبی‌های زمین خود بگویم، می‌توانیم در مقابل کارخانه‌هایی که با تولید آلاینده و یا پلاستیک زمین را به سطل آَشغالی بزرگ تبدیل کرده‌اند تجمع کنیم و خواستار آزاد شدن زمین باشیم ...

اما حیف که همه‌ی ما فراموش کردیم که زمین اولین مادر ما است، فراموش کرده‌ایم که زمین اولین خانه‌ی ما است...


به مناسبت «روز زمین پاک» گفت‌وگویی کردم با یکی از کارشناسان محیط زیست ایران به نام مهرداد میرسنجری.

برایمان بگویید در این گرفتارهای روزمره که مردم ایران دارند، آن‌ها چه طور با این روز برخورد کرده‌اند؟ اصلاً کسی این روز را جدی می‌گیرد؟

باید بگویم که «روز زمین پاک» به عنوان یک روز شناخته ‌شده در سطح دنیا است که از 38 سال پیش، 22 آوریل، هر سال این برنامه در سراسر دنیا برگزار می‌شود. ولی خب در کشورهای در حال توسعه و از جمله ایران در سال‌های اخیر با همتی که گروه‌های زیست‌‌محیطی و طرفداران محیط زیست برای ترویج و انتشار افکار زیست‌ محیطی در سطح کشور داشته‌اند، قطعاً بازتاب خیلی مناسب‌تری در کشورمان داشته است.

از طرف دیگر تبلیغاتی که در مدارس، هر چند ناکافی انجام شده است، قطعاً تأثیرات زیادی برای روشن شدن افکار عمومی خواهد داشت. ولی نکته‌ی مهم این است که ما هر چه قدر برای بحث «روز زمین پاک» یا حفظ محیط زیست تبلیغات بکنیم، باز هم کم است و باید از هر بهانه‌ و فرصتی برای اطلاع آدمیان و انسان‌ها و بزرگداشت حفظ طبیعت و روشن کردن اذهان عمومی برای حفظ محیط زیست تلاش بکنیم.

در واقع ما هدف‌مان باید این باشد که وضعیت فعلی اقتصاد محور را در سطح دنیا و به‌ویژه در کشور خودمان تبدیل بکنیم به اقتصاد توأم با محیط زیست و به اقتصادی که با رویکرد زیست‌ محیطی بتواند به آن معضلات و مشکلات محیط زیست موجود، به ویژه بحث آلودگی زباله‌ها در سیستم دفع زباله و پسماندها را ما بتوانیم به خوبی اجرا بکنیم.

شما یک اشاره‌ی خیلی کوتاه کردید. این روز به عنوان «روز زمین پاک» در رسانه‌های دولتی چه طور بوده؟ این بحث در رادیو و تلویزیون انعکاس پیدا کرده است؟

در رادیو و تلویزیون مدت و زمان البته به نظر من ناکافی را برای تبلیغ و معرفی این روز انجام دادند که قطعاً به نظر من ناکافی است و می‌توانست بیش از این صورت بگیرد. چون واقعاً ما به تبلیغات مناسب و بهتر در مورد این روز نیاز داریم.

به این دلیل که مطمئناً فقط نسل‌های امروز، بلکه نسل‌های آینده هم نیاز دارند از این زمین، که تنها یک زمین است و به قول «مارشال مک‌لوهان» روی زمین، این سفینه‌ی فضایی، مسافری وجود ندارد و همه‌ی ما خدمه‌ی آن هستیم.

بنابراین لازم است که این تبلیغات و این معرفی بیشتر صورت بگیرد. مطبوعات هم، آن جوری که من مشاهده کردم، تعداد زیادی از مطبوعات حداقل یک نیم‌‌صفحه یا یک صفحه را به گرامی‌داشت «روز زمین پاک» اختصاص داده‌اند که باز جای کار بیشتری برای تبلیغات و معرفی بیشتر هم وجود دارد.

انجمن‌های غیردولتی محیط زیستی در ایران برای این روز چه کار کرده‌اند؟ آیا همایشی یا برنامه‌ای برای این روز برگزار کرده‌اند؟

باید بگویم که گروه‌ها، سازمان‌های غیردولتی زیست‌‌محیطی که الحمدلله در طول ۱۲ سال اخیر تعدادشان خیلی زیاد شده است، در تهران و به‌خصوص همین‌طور در شهرستان‌ها، همایش‌ها و برنامه‌های متعددی را برای حفظ این روز و در تبلیغ این روز برگزار کرده‌اند، در دانشگاه‌ها، در دپارتمان‌های محیط زیستی که خود ما هم در آن دخیل بودیم.

برنامه‌ها و کارگاه‌های آموزشی در زمینه‌ی «روز زمین پاک» برای دانشجویان برگزار شده است و علاوه برآن برنامه‌های ویژه‌ای جهت پاک‌سازی کوهستان‌ها و در رودخانه‌های اطراف تهران برگزار شد در طول چند روز گذشته که با همیاری مردم و کمک برخی از سازمان‌ها این کارها به انجام رسیده است.

شما به عنوان کارشناس مسایل محیط زیست در ایران، وضعیت محیط زیست ایران را چه طور می‌بینید؟ چه تلاش‌هایی برای حفظ این منابع محیط زیستی می‌شود؟ چه کارهایی باید کرد؟

در ایران مهم‌ترین مشکل موجود زیست‌‌محیطی بحث تخریب منابع طبیعی، جنگل‌ها و مراتع است. همان‌طور که می‌دانید جنگل‌ها و مراتع کشور ما در واقع از بازمانده‌های جنگل‌های باستانی میلیون‌ها سال پیش هستند که در اروپا در بسترهای زیرین خاک مدفون شدند. ولی در ایران در شمال ایران، سواحل دریای مازنداران وجود دارند و حفظ آن‌ها بسیار اهمیت دارد.

نکته‌ی مهم دیگر دفع پسماندهای زباله‌های شهری و بیمارستانی و سایر زباله‌های عمومی هست که حتماً باید مدیریت شایسته‌ای برای آن انجام بشود. بحث بازیافت و تبدیل مواد و استفاده‌ی مجدد از آن‌هاست که قطعا استفاده از تکنولوژی و فن‌آوری می‌تواند هم برای رفع این مشکل و هم رفاه مردم کمک بکند.

علاوه بر آن ما آلودگی آب‌های دریاها و همین‌طور آب‌های ساحلی و رودخانه را هم داریم که قطعاً یافتن تدابیری جهت جلوگیری از این نوع آلودگی‌ها می‌تواند در بهبود وضعیت محیط زیست کشور موثر باشد.

دانشجوی زن ایرانی برترین مخترع جهان

دانشجوی زن ایرانی از سوی سازمان مالکیت فکری ملل متحد (WIPO) به عنوان برترین زن مخترع سال 2008 جهان معرفی شد.

به گزارش جهان به نقل از آریا، مریم اسلامی دانشجوی زن ایرانی در رشته‌ی پزشکی که در سی و ششمین دوره‌ی مسابقات و نمایشگاه بین‌المللی اختراعات، نوآوری‌ها و تکنولوژی‌های جدید ۲۰۰۸ ژنو شرکت کرده بود، همچ‌نین مدال طلا، دیپلم افتخار، جایزه‌ی نقدی و تقدیر هیأت داوران این مسابقات را به عنوان برترین اختراع به خود اختصاص داد.

جایزه‌ی ویژه، دیپلم افتخار و مدال فدراسیون بین‌المللی مخترعان مولداوی نیز به این دانشجوی ایرانی اهدا شد. اختراع این دانشجوی ایرانی، یک «اکسترنال فیکساتور» است که در درمان بیماری‌های استخوانی، خصوصاً جهت درمان شکستگی آرنج استقاده می‌شود که طرح تکمیلی آن برای بیشتر نقاط بدن به کار می‌رود.

تا کنون چندین بیمار با این دستگاه درمان شده‌اند و هیچ‌گونه عارضه‌ی جانبی در آن‌ها دیده نشده است و بیماران علاج یافته اکنون دارای عملکرد طبیعی خود هستند.

نمایش خلاق سفید برفی و هفت کوتوله در میدان نقش جهان اصفهان

در سایت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌خوانیم:

سفر جادویی ۱۰ کودک آلمانی به ایران برای آشنایی با فرهنگ ایرانیان آغاز شده است. به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ۱۰ دانش‌آموز یکی از مدارس برلین با همراهی معلمان خود و با استفاده از داستان سفید برفی و هفت کوتوله به اصفهان سفر کرده‌اند تا با بناهای تاریخی، زندگی روزمره و فرهنگ مردم ایران و کودکان هم سن و سال خود بیشتر آشنا شوند.

این سفر از روز دوم اردیبهشت آغاز شده است و آن‌ها تا روز چهارشنبه چهارم اردیبهشت از بناهای تاریخی اصفهان دیدن می‌کنند و در کارگاه‌های مشترکی با کودکان عضو کتابخانه‌های کانون در این شهر بزرگ و تاریخی ایران شرکت می‌کنند.

بچه‌های ایرانی و آلمانی در این کارگاه‌ها به صورت نمایشی داستان سفید برفی و هفت کوتوله را اجرا کردند، ضمن این که کودکان اصفهانی نیز افسانه‌ی ایرانی ماه پیشونی را برای هم‌سالان آلمانی خود بازگو ‌کردند که اجرای این نمایش خلاق در میدان نقش جهان قابل توجه بود. این کودکان شامل سه دختر و هفت پسر، ۱۰ روز در ایران خواهند بود.

گفتنی است بر اساس گفته‌ی همراهان گروه آلمانی، ایران تنها کشور غیراروپایی است که بچه‌های این مدرسه شهر برلین به آن سفر می‌کنند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)