تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
فلاشر - برنامه سی‌ و دوم

خلیج فارس و اعتصاب دانشجویان دانشگاه سهند تبریز

لیدا حسینی‌نژاد

اعتصاب غذای دانشجویان دانشگاه سهند تبریز، روز ملی خلیج فارس و اظهارات صفار هرندی در نشست مطبوعاتی بیست و یکمین نمایشگاه کتاب تهران موضوعاتی است که در وبلاگ‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

Download it Here!

۱۲ دانشجوی سهند بر اثر اعتصاب غذا راهی بیمارستان شدند

‌در حالی‌که تحصن دانشجویان دانشگاه سهند تبریز از هفته گذشته آغاز شده است، دانشجویان همچنان به تحصن خود ادامه می‌دهند.

پس از این‌که در جلسه دانشجویان با رییس دانشگاه سهند در پنج‌شنبه شب گذشته، دانشجویان به خواسته های خود نرسیدند، اعتصاب غذای خود را شروع کردند. در آن جلسه که تا بامداد جمعه به طول کشید، دکتر محمدرضا چناقلو هیچ‌یک از خواسته‌های دانشجویان را نپذیرفت.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر، تعداد دانشجویان که بر اثر اعتصاب غذا راهی بیمارستان شده‌اند تا بامداد روز دوشنبه ۸ نفر بوده است. طبق گزارشات رسیده از دانشجویان دانشگاه سهند، این تعداد رو به افزایش است و تا ساعت ۴ بعد از ظهر روز دوشنبه، ۱۲ دانشجو روانه بیمارستان شده اند.


اعتصاب دانشجویان دانشگاه تبریز همچنان ادامه دارد

با این وجود رییس دانشگاه سهند، بی‌توجه به وضعیت وخیم جسمی اعتصاب‌کنندگان حاضر به پذیرش خواسته‌های دانشجویان نیست. چناقلو روز شنبه به تهران فراخوانده شده بود تا پیرامون اعتراضات دانشجویان دانشگاه سهند به نمایندگان وزارت علوم و وزارت اطلاعات توضیح دهد.

لازم به یادآوری است اعتراض دانشجویان سهند از هفته گذشته در پی هتک حرمت مسوولین حراست دانشگاه به چند تن از دانشجویان دختر آغاز شد. استعفای دکتر زاهد، معاونت دانشجویی فرهنگی و حسینی، ریاست حراست دانشگاه، لغو احکام کمیته‌های انضباطی در ترم‌های اخیر و عدم تبعیض جنسیتی میان فعالین و تشکل‌ها در فعالیت‌های فرهنگی مرتبط با امور فرهنگی، از خواسته‌های دانشجویان است

پرتغالی‌ها را بیرون کردیم به جای آن ها روس‌ها و چینی‌ها و‌... را آوردیم!

حمیدرضا در وبلاگ کاغذپاره می‌گوید:

‌۱۰اردیبهشت، روز ملی خلیج‌فارس نامگذاری شده است‌. مناسبت این روز هم سال‌روز خارج کردن پرتقالی‌ها از خلیج فارس است ‌که فکر کنم توسط شاه عباس صفوی رخ داد و از آن‌جا شد که بندر گمبرون به بندر‌عباس امروزی تغییر نام یافت.

البته این روزها نام خلیج فارس بسیاردر رسانه‌ها شنیده می‌شود: چه از تغییر نام خلیج فارس توسط سایت گوگل و اعراب و ... و چه از کشمکش‌های نیروهای نظامی ایران و آمریکا در این منطقه و چه آلودگی‌های نفتی و‌... که هر از چند گاهی اخبارش به گوش می‌رسد.


کسی به آلدگی خلیج فارس توجه نمی‌کند

این‌که چرا این خلیج فارس اینقدر امروزه عزیز شده را حتماً همه می‌دانید؟! اگر روزی خبر برسد که دیگر هیچ نفت و گازی در این دریای بخشنده وجود ندارد، آیا فکر می‌کنید همان‌قدر که الان قربان صدقه‌اش می‌رویم باز هم می‌رفتیم؟!

با اینکه الان ثروت سرشاری از این دریا نصیب کشورهای منطقه و ایران می‌شود، ولی متاسفانه آن‌گونه که باید، قدر این خلیج را نمی‌دانیم! همین چند شب پیش شبکه استانی هرمزگان برنامه جالبی پخش می‌کرد و تصاویری از آلودگی‌ها و فاضلاب‌هایی را که توسط خود مردم به این دریا ریخته می‌شد، نشان می‌داد‌.

فاضلاب توالت‌های عمومی مناطق تجاری - رستوران‌ها و حتی زباله‌هایی که توسط خود بازدیدکنندگان به ساحل ریخته می‌شد، واقعاً چهره زشتی را به‌وجود آورده بود.

نمی‌دانم در آن‌طرف، امارات و کشورهای حاشیه خلیج فارس هم اینگونه است‌؟ البته از تصاویر و فیلم‌هایی که نشان داده می‌شود این‌گونه به نظر نمی‌رسد. حداقل آن‌ها ساحل را زیبا نگه می‌دارند. حالا هر چه که در دریا انجام می‌دهند، بماند!

به نظر می‌رسد که اگر این خلیج که همه برایش سرو دست می‌شکنند، زبان داشت می‌گفت:

«آقا جون اصلًا هر کسی منو بیشتر تمیز نگه داره می‌تونه هر اسمی خواست روی من بگذاره. برای من عرب و فارس بودن مهم نیست مهم اینه که من زنده بمونم بتونم نفس بکشم از این‌همه کثافت و آلودگی نجات پیدا کنم من متعلق به دنیا هستم متعلق به اونهایی که قدر منو می‌دونند، نه به خاطر نفت و گاز من. بلکه بخاطر خودم، به خاطر وجود و زیبایی خودم.

شماهایی که برای بیرون کردن پرتقالی‌ها ‌از وجود من، روز ملی برای من انتخاب کردید الان به جای آ‌ن‌ها چه کسانی را وارد وجودم کردید؟!

قبلاً اگر فقط پرتقالی‌ها بودند، الان روس‌ها و چینی‌ها و امریکایی‌ها و اعراب و همه و همه این‌جا هستند، فقط حرف نزنید حداقل به فکر آرامش و پاکیزگی من باشید.

من دارم از دست می‌رم هر روز جنگ و مانور ،هر روز آلودگی نفتی و کشته شدن دلفین‌ها و ماهی‌های من. هرروز به خاطر اسم من دعوا و همایش راه انداختن، بسه کمی هم به فکر خود من باشید نه به فکر خودتان‌!»

جمع‌آوری کتاب، تنها در ایران اتفاق نمی‌افتد!

بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۱۲ تا ۲۲ اردیبهشت در محل مصلای تهران برگزار می‌شود. در سایت خبرگزاری مهر می‌خوانیم:

محمدحسین صفارهرندی، وزیر ارشاد، ‌در جمع خبرنگاران در نشست مطبوعاتی این نمایشگاه کتاب تهران، در پاسخ به خبرنگاری که از وی درباره ویژگی‌های کتاب‌های قابل انتشار پرسیده بود، گفت:


صفار هرندی از ندادن مجوز به بعضی کتاب‌ها دفاع کرد

«من نمی‌خواهم وارد جزییاتی شوم که طرح دوباره آن‌ها، مجدداً بیان نوعی قبایح‌نگاری محسوب می‌شود.‌ اگر کسانی در خلال داستانی بخواهند سخاوتمندانه همه آن چیزی را که در زندگی خصوصی یک زن و شوهر هست، بیاورند و آیین هم‌بستری را منعکس کنند و بخواهند این را در اختیار فرزندان و حتی بزرگسالان جامعه قرار دهند، یا اگر کسی بیاید دینداری را چه دین اسلام و چه دین‌های دیگر را به تمسخر بگیرد، معلوم است که به انتشار این‌ها اجازه داده نمی شود.»

در ادامه این نشست که بیشتر وقت آن به بحث صدور مجوز نشر کتاب گذشت، محسن پرویز، رییس این نمایشگاه در پاسخ سوالی در خصوص احتمال جمع‌آوری برخی کتاب‌ها از نمایشگاه امسال مانند سال گذشته، گفت:

«جمع آوری کتاب در محل نمایشگاه، مختص امسال نیست و در طول ۲۰ سال گذشته هم سابقه داشته است‌.‌ فرقی هم نمی کند ناشر داخلی باشد یا خارجی. به هر حال بعضی از کتاب‌ها اجازه حضور در نمایشگاه کتاب را ندارند.»

و در سایت خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، هم آمده که دکتر محسن گفته است:
«برخی از ناشران ضوابط اعلام شده را رعایت نمی‌کنند و این موضوع باعث برخورد و جنجال می‌شود.‌ در کشوری که بیش از ۲۰۰ هزار عنوان کتاب در نمایشگاهش عرضه می‌شود، ممکن است چند صد عنوان آن، مجاز به شرکت در نمایشگاه نباشند که این رقم اصلاً زیاد نیست.‌»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)