تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
فلاشر - برنامه سی‌ و یکم

با جورج کلونی در حسرت قورمه‌سبزی و باقالی پلو

لیدا حسینی‌نژاد

Download it Here!

٨٧ سالگی بانوی داستان ایران و سفر«کلونی» به عنوان سفیر صلح به ایران و «ترانه تنهایی تهران» تنها نماینده سینما ایران در کن


سیمین دانشور، خالق رمان «سووشون»

٨٧ سالگی بانوی داستان ایران

سیمین دانشور رساله‌ی دکتری‌اش را منتشر می‌کند
«سیمین دانشور» نویسنده رمان‌هایی چون «سووشون»، «جزیره سرگردانی» و «ساربان سرگردان» و همسر «جلال آل احمد» امروز (٨ اردیبهشت) ٨٧ ساله می‌شود.

سیمین دانشور - داستان‌نویس و مترجم - هشتم اردیبهشت‌ماه سال ١٣٠٠ در شیراز به‌دنیا آمد. در سال ١٣٢٨، دکتری خود را در رشته‌ی ادبیات فارسی از دانشگاه تهران گرفت. یک سال بعد با جلال آل ‌احمد ازدواج کرد و در سال ١٣٣١ برای مطالعه در رشته‌ی «زیبایی‌شناسی» در دانشگاه استنفورد، به آمریکا سفر کرد و دو سال بعد به ایران بازگشت.

این داستان‌نویس پیشکسوت در آستانه‌ی هشتاد و هفتمین سال‌روز تولدش به خبرنگار بخش کتاب خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت که تصمیم دارد رساله‌ی دکتری زبان و ادبیات فارسی خود را با عنوان «علم‌ الجمال؛ جمال در ادبیات فارسی تا قرن هفتم» توسط نشر نیلوفر به چاپ برساند.

همچنین او با بازنویسی‌هایی که پیش‌تر بر روی «غروب جلال» انجام داده است، این کتاب را از سوی همین ناشر برای نوبت چهارم تجدید چاپ می‌کند.

از سوی دیگر، مجموعه‌ی «نامه‌های سیمین دانشور به جلال آل‌ احمد»، «سووشون»، «به کی سلام کنم؟»، «جزیره‌ی سرگردانی» و «ساربان سرگردان» تجدید چاپ می‌شوند.


جورج کلونی، مقصد: ایران ـ شیراز

کلونی: به عنوان سفیر صلح به ایران سفر خواهم کرد

در سایت پایگاه خبری آفتاب میخوانیم که:

«جرج کلونی»، بازیگر برنده اسکار هالیوود در مصاحبه اخیر خود با رادیو صدای آمریکا گفت: «آرزو دارم که هر چه سریع‌تر به ایران سفر کنم».

به گزارش فارس، «جورج کلونی»، از جمله بازیگران هالیوودی علاقمند به کشور ایران و رسم و رسوم این مرز و بوم در یکی از مصاحبه‌های اخیر خود با رادیو صدای آمریکا نسبت به ایران ابراز علاقه کرده و گفت: «آرزو دارم که به ایران سفر کنم که به احتمال زیادی بخشی از ماموریت جدید من به‌عنوان سفیر صلح سازمان ملل سفر به این کشور خواهد‌بود.»

وی ضمن اشاره به این مطلب که یکی از دوستان صمیمی او یک فرد شیرازی است، افزود: «شیراز یکی از مهمترین شهرهای ایران با شاعرانی فرهیخته و ستودنی است، که این شاعران در شعرهای خود از زیبایی شیراز الهام گرفته‌اند، این شهر همچنین در بردارنده اماکن تاریخی بسیار قدیمی و زیبا از جمله بنای تاریخی پرسپولیس است».

«کلونی» همچنین در این مصاحبه به علاقه خود به غذاهای لذیذ ایرانی از جمله آش رشته، قورمه سبزی و باقالی پلو اشاره کرد.

▪ ▪ ▪

«ترانه تنهایی تهران» (سامان سالور) تنها نماینده سینما ایران در بخش دو هفته کارگردانان جشنواره‌ی فیلم کن
برنده یوزپلنگ طلایی جشنواره فیلم لوکارنو تازه‌ترین فیلم خود «ترانه تنهایی تهران» را با موضوع جهانی تنهایی انسان به جشنواره کن ارائه کرده و امیدوار به پذیرفته شدن آن است، اما در عین حال کن را آخر دنیا نمی‌داند.


سامان سالور شانس ایران در جشنواره کن

در وبلاگ نگاتیوهای سپید می‌خوانیم که:

سامان سالور درباره تازه‌ترین فیلم خود گفت: «من شخصا فیلم‌سازی هستم که با وجود مستقل بودن در تولید و نداشتن ستاره در آثارم، ترجیح می‌دهم مخاطب از دیدن فیلم‌هایم لذت ببرد. با تراژدی آن گریه کند، با طنز فیلم بخندد و بتواند به خوبی با آن ارتباط برقرار کند.»

وی درباره فضای «ترانه تنهایی تهران» گفت: «این فیلم ارتباطی با کارهای قبلی من ندارد و یک کمدی سیاه و تلخ فیلمی شهری درباره دوام آوردن در کلان‌شهر تهران است.»

سالور ادامه داد: «یکی از دلایلی که می‌خواستم این فیلم در جشنواره به نمایش درآید، پاک کردن ذهنیت دیگران درباره فیلمسازانی شبیه خودم بود که همیشه به آنها انگ ساختن فیلم‌هایی جشنواره‌پسند می‌زنند. در صورتی که «ترانه تنهایی تهران» یک اثر کاملا ایرانی است، به‌گونه‌ای که برای زیرنویس کردن فیلم برای برخی دیالوگ‌ها نمی‌توانستیم معادل خارجی پیدا کنیم.»

سامان سالور که «ساکنین سرزمین سکوت»، «چند کیلو خرما برای مراسم تدفین» و «ترانه تنهایی تهران» را در کارنامه دارد، برای فیلم اول خود از جشنواره صوفیا جایزه ویژه هیئت داوران را گرفته و با «چند کیلو خرما» یوزپلنگ طلایی جشنواره فیلم لوکارنو و جایزه‌ای از جشنواره سه قاره نانت برای سینمای ایران به ارمغان آورده است.

▪ ▪ ▪


Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

خانم دانشور عزیز
تولدتون میارک

-- بدون نام ، Apr 30, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)