تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
فلاشر- برنامه بیست و هشتم

بانوان در ورزشگاه و بازرسی ساک خرید پوشاک زنان

لیدا حسینی‌نژاد

وقتی‌که خون دیگران رنگین‌تر از خون مردم ایران است!

حمیدرضا، نویسنده وبلاگ کاغذ‌پاره معتقد است که خون دیگران، رنگین‌تر از خون مردم ایران است. او در کاغذ‌پاره می‌گوید:

«متاسفانه این روزها حوادثی در کشور رخ می‌دهد که دل هر انسانی را می‌آزارد. از انفجاری در حسینیه‌ای در شیراز تا انفجاردر خرمشهر. متاسفانه رسانه‌های داخلی بدون هیچ پوشش خبری مناسب از این‌گونه حوادث، بر بازار شایعات دامن می‌زنند که این، خود باعث هرج و مرج در این برهه می‌شود‌، البته به نظر می‌آید مسوولان محترم بیشتر خواهان دامن زدن این‌گونه شایعات هستند‌!

Download it Here!

اخبار متناقضی از علل و عوامل این انفجارها که در دو روز متوالی به وقوع پیوست به گوش می‌رسد‌. از طرفی گروهی با نام جنبش جهاد اهل سنت ایران، انفجار شیراز را به عهده گرفته و از طرفی مسوولان، احتمال انفجار مهمات نگهداری شده در این محل را بسیار قوی می‌دانند‌.

در انفجار خرمشهر هم آخرین خبرها حاکی از انفجار مین‌های خنثی نشده و‌... می‌باشد‌! به هر حال موضوع و علل هر چه که باشد واکنش مسوولین کشوری، به این‌گونه حوادث بسیار جالب توجه است.

در حالی‌که هر روز اخبار محکوم کردن جنایات و کشتار در دیگر کشورها توسط مسوولین محترم شنیده و با آب و تاب فراوان به آن پرداخته می‌شود و حتی تظاهرات نیز برای آن بر پا می‌شود، ولی متاسفانه به نظر می‌رسد خون مردم دیگر کشورها رنگین‌تر از خون ایرانیان است؟!

تا به الان حتی هیچگونه تسلیت و پیامی به بازماندگان این حوادث از طرف کسانی‌که هر روز ده‌ها بیانیه می‌دهند و هزاران جنایت را محکوم می‌کنند، داده نشده است‌.


نمی‌دانم شاید این‌گونه اخبار برای عزیزان پخش نمی‌شود و یا آنقدر مشغله کاری دارند که مردم را از یاد برده‌اند‌. عزیزان مسوول، مطمئن باشید دادن یک پیام تسلیت هیچ ارزشی از شان و مقام شما کم نمی‌کند، حداقل یک‌هزارم توجهی که به دیگران می‌کنید به مردم خود هم داشته باشید‌. مردمی که فقط به هنگام انتخابات برای شما مردم و دارای حقوق هستند.»

حضور بانوان در استادیوم‌ها، تا پایان اردیبهشت‌ماه

فوتبال ما فقط حداکثر تا پایان اردیبهشت فرصت دارد که زمینه حضور بانوان را در ورزشگاه‌ها فراهم کند.
سایت تحلیلی خبری عصر ایران می‌گوید:

«از روزی که فیفا اعلام کرد برای مستقل کردن فوتبال و یکسان‌سازی شرایط اداره این ورزش در سراسر جهان با هیچ قدرت و نهاد دولتی شوخی ندارد، می‌شد حدس زد برای باقی ماندن در مناسبات و مراودات فوتبال بین‌المللی باید خواسته های فیفا را تامین کرد...

کنفدراسیون فوتبال آسیا که پشتوانه‌اش حمایت‌های قاطع فیفاست، اعلام کرده از سال ۲۰۰۹ فقط آن دسته از کشورهای آسیایی می‌توانند در رقابت های جام باشگاه های آسیا نماینده داشته باشند که شرایط داخلی فوتبال‌شان را با شرایط مورد نظر فیفا تطبیق دهند.


AFC‌ که اجرا کننده قوانین فیفا در فوتبال آسیاست، برای استقلال مالی فدراسیون فوتبال ایران و باشگاه‌های ایرانی، روی حق پخش تلویزیونی فوتبال انگشت گذاشته و در راستای یکسان‌سازی شرایط فوتبال در ایران با سایر کشورهای دنیا، از غیبت بانوان در جمع تماشاگران ایراد گرفته و به فوتبال ما فقط حداکثر تا پایان اردیبهشت فرصت داده از صدا و سیما و حتی از شبکه‌های خارجی (در صورت به توافق نرسیدن با صداو‌سیمای خودمان) برای پخش هر مسابقه فوتبال، حق پخش تلویزیونی بگیرد و همچنین زمینه حضور بانوان را در ورزشگاه‌ها فراهم کند.»

عصر ایران می‌گوید: «البته معتقدیم اگر آقایان در ورزشگاه‌ها حرمت نگاه می‌داشتند و فضای استادیوم‌ها را عاری از فرهنگ نمی‌کردند تا به حال بانوان هم پای ثابت تماشای تمامی رقابت‌های فوتبال ملی و باشگاهی ایران بودند.»

تفتیش ساک‌های خرید زنان

در سایت میدان زنان می‌خوانیم:

«عصر روز یکشنبه، ۲۵ فروردین، ماموران یکی از گشت‌های ارشاد منطقه میدان هفتم تیر تهران، در کنار کنترل پوشش زنان و دختران رهگذر، ماموریت دیگری هم داشتند، آن هم بازرسی و تفتیش ساک‌های خرید زنان بود.
حدود ساعت ۶ بعد از ظهر روز یکشنبه، هر زنی که برای خرید به یکی از فروشگاه‌های پوشاک منطقه مراجعه و از آن لباسی خریداری می‌کرد، بلافاصله پس از خروج از مغازه، باید آن را به ماموران پلیسی که مقابل در فروشگاه ایستاده بودند تحویل و در مورد خرید هر یک از لباس‌هایی که از نگاه ماموران پلیس «خارج از عرف» بود توضیح می‌داد...

فاجعه آن‌جا‌ست که به دلیل کمبود ماموران پلیس زن برای بررسی همه خریدهای زنان در آن منطقه، ماموران پلیس مرد به کمک همکاران خود شتافتند و با قرار دادن زنان در صفی منظم، آن‌ها را دقایقی طولانی معطل می‌کردند تا ساک‌های خریدشان توسط ماموران زن مورد بررسی قرار گیرد. در غیر این‌صورت اجازه تردد به آن‌ها داده نمی‌شد!‌»

در همین رابطه با امیر گودرزی، خبرنگار که در روز یکشنبه شاهد این ماجرا بوده است، گفت‌وگویی کرده‌ام و از او درباره‌ی چند و چون قضیه پرسیدم:

روز یکشنبه، ساعت حدود ۶ بعدازظهر، من از میدان هفت تیر تهران رد می‌شدم که به دلیل اینکه جایی‌ست شلوغ و پر تراکم از فروشگاه‌های پوشاک، معمولاً محل استقرار گشت ارشاد است. در آن‌جا صحنه‌ای را من اولین بار دیدم و تا حالا گزارشی هم در این رابطه نشده بود.


خانم‌هایی که از فروشگاه پوشاک بیرون می‌آمدند، توسط ماموران پلیس ساک‌های خریدشان بازرسی می‌شد و ماموران در مورد پوشاکی که از نظرشان نامناسب بوده، به آنها توضیح می‌دادند.

البته من برخورد تندی ندیدم، ولی همین که در انظار عموم مردم و رهگذاران، لباس‌های این‌ها از داخل کیف و ساک خریدشان بیرون می‌آمد، خیلی از نظر شهروندان و به‌خصوص بانوان خوشایند نبود.

یعنی لباس این‌ها را درمی‌آوردند و بعد ازشان می‌پرسیدند که مثلاً چرا چنین لباسی را خریده‌اند؟

بله. من یک مورد دیدم که داشتند در مورد خرید لباس بحث می‌کردند و لباس‌ها هم لباس‌هایی بودند که در واقع زیر مانتو پوشیده می‌شد. لباس‌های میهمانی و کاملاً راحت بود. در واقع استفاده‌ی خانگی ازشان می‌شد.
لباسهایی نبود که توی کوچه و خیابان و سطح شهر پوشیده شود. به‌خاطر همین مردم بیشتر متعجب و خیلی هم عصبانی می‌شدند. توضیح می‌دادند که اگر این لباس ممنوع است، پس چرا این فروشگاه دارد این را می‌فروشد!

چون مانتوهای کوتاه و لباسهایی که از نظر پلیس تنگ و نامناسب است، اکثراً جمع‌آوری شده و بیشتر بانوان سوال می‌کردند که اگر این لباس ممنوع است، چرا اینجا فروخته می‌شود؟ و اشاره می‌کردند و می‌گفتند، ما الان چند لحظه پیش این لباس را خریدیم. اکثرشان همین را به پلیس می‌گفتند.

در سایت «میدان زنان» می‌خوانیم که پاسدار احمد درخشنده این موضوع را تکذیب می‌کند و در واقع نیروی انتظامی هم به شهروندان می‌گوید که اگر چنین برخوردی را دیدند، باید سریعاً اعلام بکنند. چون این در واقع یک‌جور تخلف بوده. شما از این موضوع خبر دارید؟

بله. البته احمد درخشنده، رییس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس تهران این موضوع را تکذیب کرد و همین مسوول پلیس یک‌روز پس از این موضوع... یعنی این موضوع در یکی از روزنامه‌های امروز چاپ شد و چند ساعت بعد ازانتشار این مطلب احمد درخشنده با خبرگزاری ایرنا صحبت کرده و در واقع به نوعی این موضوع را تایید کردند.

این دقیقاً جمله‌ی خود ایشان است که می‌گویند «شکایتهایی از سوی برخی شهروندان در این خصوص داشتیم». از گفته‌ی ایشان این استنباط می‌شود که حتماً موردی بوده که یک‌سری شکایت از سوی شهروندان به پلیس رسیده است! در غیراین صورت دلیلی نداشته شهروندان از موردی که اتفاق نیفتاده، بخواهند به پلیس شکایت کنند.

و خبر دارید که بالاخره این موضوع در روز یکشنبه یا تا به الان چطور به پایان رسیده‌ است؟

ببینید، دیگر ما خوشبختانه در میدان هفت تیر شاهد درگیریی‌هایی مثل اتفاقهای قبلی نبودیم. مردم بیشتر معترض بودند. چون گشت ارشاد واقعاً گه‌گاهی برخوردهای خشنی با مردم داشت و مردم اینقدر این برخوردهای خشن را دیده‌اند که دیگر این برخوردها منزجر و عصبانی‌شان می‌کند تا این که بخواهند خیلی از خودشان برخوردهای تندی نشان بدهند.

این هم ناگفته نماند که پلیس مودب برخورد می‌کرد. یعنی پلیس‌های زن سعی می‌کردند تا آنجایی که امکانش هست با مردم مودب و با آرامش برخورد کنند که از هر گونه تنشی پیشگیری بشود. چون به اینها اعلام شده تا جایی که می‌توانند جلوی هر تنش و هر اتفاق مشابهی که در گذشته افتاد، و دودش هم به چشم خود پلیس رفت، را بگیرند.

زمانی که مرتضی طلایی، رییس پلیس تهران بود، گشت ارشاد هم بود و فعالیت می‌کرد. منتها به این شکل نبود. در واقع با رویه و رویکرد فرهنگی کار می‌کرد. الان هم اگر قرار باشد گشت ارشاد به هر شکلی کار بکند، باید یک‌مقداری شرح وظایفش مشخص بشود تا ما کمتر شاهد تخلفاتش باشیم.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

این سطح تجاوز به حریم خصوصی و شعور ملت در سال های اخیر بی سابقه است. این روزها تمام مردم مجرم محسوب می شوند. بعد از مدت ها دیروز به خیابان انقلاب رفتم و از این همه گشت ارشاد و نیروی انتظامی در یک روز عادی جا خوردم. دانشجویان، زنان و همه مردم امروز قابلیت این را دارند که تفتیش، دستگیر و مجازات شوند.

-- شهرزاد، تهرانم ، Apr 17, 2008

به نظر حقير كارشان درست بود.
خود كرده را تدبير نيست.
اصلا اين ملت مستحق بدتر از اينها هستند...

-- بدون نام ، Apr 27, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)