تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
فلاشر، برنامه سیزدهم

لطفا زبان فارسی را پاس ندارید

لیدا حسینی نژاد

Download it Here!

در روزهای گذشته اقدام وزیر فرهنگ افغانستان در برکناری یک خبرنگار و مجازات یکی از مدیران تلویزیون ملی افغانستان به جرم استفاده از واژه‌های فارسی «دانشگاه»، «دانشکده» و «دانشجو» موجی از مخالفت و تنش را در افغانستان به راه انداخت.

نما پایگاه اینترنتی نهضت مدنی افغانستان در ادامه این ماجرا می‌نویسه:

از حدود دو ماه پیش به این سو شرکت مخابراتی «افغان‌تلیکام» دو سرور ارائه دهنده خدمات وبلاگ نویسی فارسی، «پرشین بلاگ» و «بلاگفا» را به روی مشترکینی که از خدمات اینترنتی این شرکت استفاده می‌کنند، فیلتر کرده است. در تمام شهرهای افغانستان مشترکین استفاده کننده از خدمات اینترنتی شرکت افغان تلکام، نمی‌توانند به هیچیک از وبلاگ‌های فارسی که در پرشین‌بلاگ و بلاگفا ایجاد شده‌اند، دسترسی داشته باشند. آنان هنگام وارد شدن در این وبلاگ‌ها با پیغام خطا و ارور مواجه می‌شوند. البته صفحه اصلی یا هوم‌پیج پرشین بلاگ و بلاگفا برای بازشدن مشکلی ندارد. اما تمام وبلاگ‌هایی که پسوند این دو سرویس دهنده را دارند، قابل دسترسی نیستند.

ابتدا مشترکین افغان‌تلکام تصور می کردند این موضوع ممکن است یک مشکل فنی و تخنیکی باشد. به همین دلیل در کابل تعداد زیادی از مشترکین افغان تلکام نسبت به این مشکل شکایت داشته و با مرکز خدمات این شرکت تماس گرفته و شکایت‌شان را مطرح کردند. اما با گذشت حدود دو ماه این مشکل هنوز حل نشده است. در تماس با مرکز خدمات مشترکین افغان‌تلکام، برخی از کارمندان این شرکت مسایل امنیتی و اخلاقی را نیز در بستن این سرویس دهنده‌ها مطرح کرده‌اند.

سرانجام وقتی شکایت‌های عده ای از مشترکین افغان‌تلکام در کابل به نتیجه نرسید، آنان مجبور شدند موضوع را به صورت جدی‌تر پیگیری کنند. به همین منظور آنان مستقیماً به مدیر تکنیکی این شرکت مراجعه کردند اما وی نیز جواب روشن و قانع کننده‌ای به آنان نداد. تا اینکه برخی افراد و منابع نزدیک به این شرکت به صورت غیر رسمی فاش کردنده اند که سرویس دهنده پرشین بلاگ و بلاگفا عمداً و آگاهانه از سوی مسوولین شرکت افغان‌تلکام فیلتر و بسته شده‌اند. دلیل این فیلترینگ، نگرانی مسوولین شرکت افغان‌تلکام از گسترش و ترویج «زبان فارسی ایرانی» عنوان شده است.

حکایت سنتوری
و اما بهمن عبداللهي اندر حکایت برملا شدن سنتوری در وبلاگش "‌دونده" می‌نویسه:

شايد به اين حرفها بخنديد، اما لطفادست نگهداريد و قدری تامل کرده، سعی کنید سی‌دی "سنتوری" را نخرید. می‌دانم که وسوسه دیدن آخرین متاع مهرجویی بد‌جوری گریبان شما را گرفته، اما این کار مثل سنگ زدن به یک آدم غریب و زخمی می‌ماند که از شما تقاضای قدحی آب کرده...

به هر حال عجله نکنید و تامل پیشه کنید چون مهرجویی بد‌جوری پاپی این ماجراست و تلاش می‌کند هر طور شده فیلم را به روی پرده بفرستد. بهتر است شما هم صبر کنید تا قائله ختم به خیر و به شکلی یک طرفه اعلام شود.

و باز برمی‌گردیم سراغ بهمن عبداللهی و وبلاگش دونده که در پست بعدیش خبر تازه‌ای برای ما داره و می‌گه:

بسم‌الله. این هم شماره حساب بانکی برای سنتوری
مهرجویی اعلام کرده که به پرداختن پول برای تماشای سی‌دی قاچاق "سنتوری" محتاج نیست. اما نمی‌توان معنای این حرف را در تایید تماشای نسخه سرقتی فیلم زمین خورده‌اش دانست. گرچه می‌دانیم کسی علاقه‌ای به خرید کالای سرقتی ندارد، اما بسیاری معتقدند نمی‌شود دربرابر وسوسه ندیدن فیلمی که تا در خانه‌تان آمده ایستادگی کرد.به هر حال لذت بردن از دسترنج دیگران و نپرداختن هزینه برای دیدن فیلم های قاچاق موضوعی نیست که بتوان عادی تلقی اش کرد. شاید واریز پول بلیت سنتوری بهانه‌ای باشد برای همدلی با هنرمندانی که عاشقانه به "سنتوری" جان داده‌اند.

این هم شماره حساب:‌ حساب مشترک داریوش مهرجویی و فرامرز فرازمند، ۰۱۱۶۴۰۷۷۹۵ بانک تجارت شعبه چهارراه پارک کد ۰۳۲

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

سلام و سپاس
خوشحالم که مسائل افغانستان را دنبال می کنید و مطالب جالبی در مورد این کشور دارید.

-- هروی ، Feb 18, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)