تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
لیدا

فلاشر ـ برنامه دهم

فلاشر، برنامه دهم

«فلاشر» نگاهی سریع به اخبار روز است؛ به‌روایتی که در سایت‌های خبری و یا وبلاگستان فارسی آمده، و این‌بار حکایت سهبمه بنزین در ایام نوروز باستانی و کمی طنز انتخاباتی و سر آخر هم داستان آزمایشگاه سانسور فجر!

Download it Here!

سهمیه بنزین ۲۲ بهمن و انتخابات اعلام شد

این خبر رو چند روز پیش هم گفته بودیم که قراره یه سهمیه بنزین 100 لیتری ویژه نوروز به مردم داده بشه که البته باید بررسی می‌شد. دیروز در وبلاگ پژواک خوندم که:

«امروز هیات دولت اعلام کرد ۱۰۰ لیتر بنزین ویژه سفرهای نوروزی به حساب کارت اتومبیل‌های شخصی واریز می‌شود. معاون تبصره ۱۳ اعلام کرد که این بنزین از اول اسفندماه درکارت‌های اتومبیل‌های شخصی منظور خواهد شد.»


ولی جدا از این خبر تحلیل این وبلاگ نویس جالبه که میگه:

«البته این خبر خیلی جای تعجب نداشت و همگان می‌دانستند که برای نوروز این‌چنین خبری را خواهند شنید. اما آنچه باعت شگفتی بود زمان اعلام و واریز این سهمیه است. همانطور که مطلع شدید این خبر خوش بنزینی در ۲ روز مانده به راهپیمایی ۲۲ بهمن اعلام شد که بنزینی تازه در رگهای اتومبیل‌های مردم جاری شود تا با حرارتی بیشتر در این یوم الله حضور یابند و دهان یاوه گویان شرق و غرب و داخلی(که ما باشیم) را با مرگ بر فلان‌های خود ببندند. همچنین امت حزب‌الله ایران با دلگرمی به پای صندوق‌های رای بروند و از این دولتی که به یاد مردم است و سهیه بنزین را زیاد می‌کند باحضور و انتخاب کاندیداهای طرفدار دولت و جناح راست قدردانی کنند.» [+]

***


طنز انتخاباتی

بازار انتخابات و رد صلاحیت‌ها و بحث‌های پیرامون اون همچنان گرمه. نگاه نو با نگاه طنز گونه‌ای به اون می‌پردازه:

«این جریان تایید و رد صلاحیت ها، جدا از تلخی هایش، طنزهایی نیز در دل نهفته دارد، از یک طرف می‌بینی که بزرگان حکومتی که روزی یا وزیر بوده اند یا نماینده مجلس یا استاندار، کلی برای این مملکت زحمت کشیده اند، جنگ رفته‌اند، حبس کشیده اند، شهید داده اند، به علت عدم التزام به نظام رد صلاحیت می‌شوند؛ و از طرف دیگر می‌بینی بقال سر کوچه اکبرآقا تایید صلاحیت می‌شود!

یا اینکه نوه بنیانگذار نظام آیت الله خمینی، جناب آقای علی اشراقی (دختر زاده امام ) به علت عدم التزام به ولایت فقیه رد صلاحیت می‌شود؛ اما یک بچه بسیجی تازه متولد شده گم‌نام که هنوز اسم پاپی (به معنای خودمان پدر ) رو هم بلد نیست درست تلفظ کند تایید صلاحیت!

از همه عجیب تر و مضحک تر داستان آیت الله محسن موسوی تبریزی است که صلاحیت‌شان برای مجلس خبرگان در حوزه انتخابیه تبریز تایید شده است اما صلاحیت‌شان برای مجلس شورای اسلامی از حوزه قم تایید نگردیده است! حالا من نمیدانم که اولا چرا آقای تبریزی هم زمان هم کاندید خبرگان شده و هم کاندید مجلس اما این برایم بسیار مضحک است که چه‌طوری یکی برای خبرگان صلاحیت دارد اما برای مجلس شورا ندارد؟

ماکه از بس از این طنزهای تلخ در این دو سه هفته دیدیم و شندیدیم، از فرط خنده جان به جان آفرین تسلیم گفتیم، حالا شما را نمی‌دانم !

پا نوشت : این نوشته پس از قبض روح این جانب توسط حضرت غزرائیل (ع) و با پارتی بازی یکی از دربانان جهنم از طریق اینترنت رایگان برزخی نوشته شده است، فلذا اینجانب کمال تشکر را از دربان های محترم و زحمتکش جهنم و مسئولین هیات های نظارتی و اجرایی و بالخص شورای محترم نگهبان قانون اساسی که مایه مسرت ما و ملت ایران شده اند را رسما اعلام می‌دارم. با سپاس / شیخ مرحوم شده نگاه نو» [+]

***


جشنواره فجر یا آزمایشگاه سانسور!

متاسفانه بازار حذف وسانسور فیلم‌ها در جشنواره فیلم فجر هم گرمه و مسلما مورد اعتراض هم قرار گرفته. جعفر پناهی در روزنا میگه:

«...هر جشنواره‌ای که در دنیا برپا می‌شود، دست‌اندرکاران آن سعی می‌کنند با تجربه‌ای تازه شرایط فیلمسازی و حضور فیلم در جشنواره را آسان سازند، اما این مساله در کشور ما کاملا‌ برعکس است. هر سال شرایط برای فیلمسازان به بهانه‌های گوناگون سیاسی و غیرسیاسی دشوارتر می‌شود. گویی جشنواره فجر آزمایشگاهی شده است برای ارزیابی اعمال سانسور بیشتر و سنجش مقاومت فیلمسازان و در نهایت از پای درآوردن آنها.

آیا یک‌بار از خود پرسیده‌ایم اگر به طور گروهی اعتراض کنیم و زیر بار سانسور نرویم، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ این حرکت مسلماً یک حرکت صنفی است و باید از طرف صنف صورت بگیرد و در این شرایط باید متولی آن خانه سینما باشد، اما متاسفانه خانه سینما نه‌تنها چشم و گوش خود را بسته، بلکه با سکوت خود مهر تاییدی بر اعمال خودسرانه و غیرقانونی اداره نظارت و ارزشیابی می‌زند.

با این سکوت فیلمسازی با چند فیلم فله‌ای به بهانه انتخابات، فیلمسازان این مرز و بوم را تهدید به آشوب سیاسی می‌کند.ما نمی‌دانیم کسانی که چنین حرف‌هایی می‌زنند، سخنگوی چه کسانی‌اند؟ آیا سخنگوی اداره نظارت و ارزشیابی هستند؟ آیا موضعی رسمی است یا موضعی شخصی؟ تکلیف ما را روشن کنند تا بدانیم چه کسی و از چه موضعی با ما سخن می‌گوید.؟ فکر می‌کنم زمان آن رسیده است که برای دفاع از حقوق سینماگران یک حرکت صنفی مستقل صورت بگیرد.» [+]

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)