تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
فلاشر، برنامه نهم

درگذشت نیکول و حذف خاک آشنا

‌لیدا حسینی‌نژاد

Download it Here!

عکاس کویرها و مناظر ایران درگذشت

نیکول فریدنی ساعت 40/9 چهارشنبه، 17 بهمن پس از تحمل یک دوره بیماری سخت در منزل خود در کنار عکس‌ها و دوربین‌هایش دار فانی را وداع گفت.


نیکول فریدنی

به گزارش خبرنگار مهر، مرحوم فریدنی 28 دی 1314 متولد شد و در مدرسه شاه عباس جلفا تحصیل کرد. او به علت شغل پدر در تهران، کرمان و شیراز روزگار گذراند. نیکول عکاسی را از کودکی و نوجوانی آغاز و در 1334 نخستین عکس‌های خود را چاپ کرد. این عکاس 72 ساله بیش از 50 سال در بیابان و کویرهای ایران به انتظار لحظه‌ای نشست تا تصاویر مورد نظر خود را ثبت کند. وی در سال‌های پایانی عمر در کنار همسرش منیر سلطانی، عکاس، زندگی کرد.

مهدی نورعلیشاهی در نارون می‌نویسد:
صبح روز گذشته چشم طبیعت ایران به خواب رفت، تا جامعه عکاسان ایرانی در سوگ نیکول فریدنی عکاس بزرگ و پیشگام طبیعت ایران بنشیند.

هنوز چند روزی نگذشته است که همه عکاسان در گالری کوچک نیکول جشنی گرفتن تا 73 سالگی او را به جشن بنشیند، اما گویا شاعر تصویر طبیعت ایران فرصت نداشت تا دوباره دوربین به دست بگیرد و تصویری دیگر از طبیعت ایران را بر بوم جان نگاتیو بنشاند.

نگاه خلاقانه نیکول به طبیعت پیرامون مهم‌ترین نقطه تمایز وی با دیگر عکاسان طبیعت به شمار می‌رفت. از سویی دید مستقل و پر کار بودن این هنرمند از وی‍ژگی‌های خاص او بود که همیشه او را از دیگر هنرمندانی از این دست جدا می‌کرد.

نیکول یک عمر زندگی‌اش را در طبیعت گذرانده بود... اصلا گویا جزیی از طبیعت شده بود. باید قبول داشت که جایگزین کردن کسی به جای نیکول سال‌ها زمان خواهد برد و یا حتی غیر ممکن است.

یک کارگردان بزرگ از جشنواره حذف شد

روزنا می‌نویسد:
این بار نوبت بهمن فرمان‌آرا بود که فیلم «خاک آشنا»ی او به دلا‌یل تکراری این روزها از برنامه جشنواره حذف شود. مسوولا‌ن پیش‌شرط حضور فیلم را در جشنواره، حذف صحنه‌ای از فیلم قرار دادند که از نظر کارگردان رکن فیلم است.


بهمن فرمان‌آرا

صحنه‌ای که «بهمن نامدار» نقاشی که از جامعه فرار کرده است و در دهی زندگی می‌کند، پس از شنیدن خبر مرگ دوستش بر پله‌ها می‌نشیند و از ته دل گریه می‌کند. گریه‌ای که با جملا‌تی دردآور همراه است: «دیشب دوستم بر این در زد و من باز نکردم. این دوست در چهل سال گذشته فقط قلم در دست داشته است.»

برای کارگردان آنچنان که می‌گوید و قبل‌تر هم با مسوولا‌ن بارها صحبت کرده است، این صحنه بسیار مهم و کلیدی است. آنچنان که فیلم به آن وابسته است و البته کلمات نمی‌تواند این تاثیر را نشان دهد. این تصویر است که توانسته تاثیر خود را برجا بگذارد و فیلم را متفاوت کند. فرمان‌آرا تایید می‌کند که به خاطر تن ندادنش به حذف پاره‌هایی از فیلم، فیلم از جشنواره حذف شده است، در حالی که نام فیلم به عنوان یکی از فیلم‌های بخش مسابقه اعلا‌م شده بود.

بهمن فرمان‌آرا به ایسنا گفته است: طی پنج و شش روز گذشته دو کپی از فیلم را در ماشین خود نگه داشته‌ام تا آنها جواب بدهند و من کپی فیلم را به دفتر جشنواره تحویل بدهم. اما حالا‌ که به اینجا رسیده‌ام، ترجیح می‌دهم این کار را نکنم، چون فکر می‌کنم با این کارها یک سینما و در نهایت، فرهنگ دولتی به‌وجود می‌آید، همان شرایطی که سالیان قبل‌تر برای تئاتر به وجود آمد. بنابراین من حاضر به همکاری با فرهنگ دولتی نیستم.

ماهنامه «عصر پنج‌شنبه» لغو امتیاز شد

به گزارش رادیو زمانه به نقل از خبرگزاری فارس این ماهنامه به علت انتشار مطالب مغایر با موازین اسلامی و توهین به انبیای الهی لغو امتیاز شد. خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع آگاه مدعی شد که ماهنامه عصر پنج‌شنبه «به حجاب اسلامی توهین» کرده بوده است.

نازلی دختر آیدین می‌گه:

چقد به این شخصیت فرهنگی‌مون گفتم عزیز من این مطالبی که می‌خوای چاپ کنی رو به شورای نگهبان نشون بده، همین‌جوری الکی که نیس این کارا. حالا شورای نگهبان نه، اون‌یکی شورا. به خرجش نرفت که نرفت. بعدم اون شهریار که ول کرده رفته امریکا معلوم نیست مشغول چه مدل جاسوسی و بی‌ناموسی‌ه معلومه مجله‌اش تعطیل می‌شه.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)