تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
فلاشر، برنامه چهارم

شوینده‌ها در کدام انبار‌ بودند

لیدا حسینی‌نژاد

Download it Here!

آیا امام حسین از این همه آلودگی راضی است؟!

در این یکی دو روز گذشته مطالب زیادی در اینترنت در مورد مراسم عاشورای امسال، چگونگی برگزاری آن و ممنوعیت‌های مختلف برای برگزاری آن و مراسم قمه زنی و غیره پیدا می‌شد، ولی سنتز نگاه متفاوتی داره. او می‌گه:

امروز عاشورای حسینی را در کرج سپری کردم و صحنه‌های زشت و زیبای فراوانی را دیدم. مثلاً عاشقی را دیدم که در این سرمای جانسوز، فقط با یک پیراهن آستین‌کوتاه سیاه‌رنگ به خیابان آمده و زنجیر می‌زد و یا کودکان فراوانی که با معصومیت خاص خود برای امام آزاد‌اندیش خود عزاداری می‌کردند... اما حضور طبل‌های غول‌آسای یاماها و لاشه‌ی لیوان‌های یک بار مصرف که قرار بوده، جگر طرفداران حسین(ع) را صفا دهد، بدجوری چهره دیداری و شنیداری شهر را عذاب‌آور کرده بود.
والله اگر حسین زنده بود، نه می‌گذاشت به حرمت او چنین صداهای گوشخراشی دل شهر را بیازارد و نه این همه زباله در خیابان‌ها رها شود. به امید روزی که محرمیان عزادار حسین، سردمدار رعایت ملاحظات زیست‌محیطی هم باشند...

***

شوینده‌ها در کدام انبار‌ بودند؟

بحرانی که در زمینه پودر‌های شوینده طی ماه جاری پیش آمد، علاوه بر اینکه بار دیگر بر وجود ضعف‌های جدی همیشگی و قدیمی در سیستم تولید و توزیع کالاهای ضروری تاکید داشت، سوال‌های جدیدی را هم برای مردم پیش ‌آورد، از جمله اینکه شوینده‌ها در مدت بحران کجا بودند که برای رفع آن به‌سرعت در بازار توزیع شدند؟

به گزارش خبرنگار بازرگانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در حالی که مردم نزدیک به یک ماه با کمبود جدی پودر شوینده (ماشین لباس‌شویی) مواجه بودند که به شکل‌گیری بازار سیاه نیز انجامیده بود، اما تا زمانی که این موضوع در عرصه رسانه‌یی مطرح نشد، کمتر توجهی به سامان‌دهی آن صورت گرفت؛ به طوری که وقتی خبر گرانی و کمبود شدید پودر شوینده از طریق رسانه‌ها اطلاع‌رسانی شد، بلافاصله جلسات متعددی برای رفع معضل برگزار و درنهایت هم حل شد.

روز شنبه 22 دی ماه جلسه‌ای در وزارت بازرگانی برگزار شد تا برای مهار «بحران پودر‌های شوینده» چاره‌اندیشی شود که در این جلسه تولیدکنندگان شوینده و نمایندگان فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ و اتحادیه‌های صنفی مرتبط با توزیع این مواد حضور داشتند. در آن جلسه مقرر شد که به صورت ضرب‌الاجل هشت هزار تن پودر بین فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی‌های مصرف و واحد‌های صنفی خرد توزیع شود.

***

در اساس گزارشی از خبر نامه امیرکبیر «سازمان جهانی سلامت حیوانات» اعلام کرد آنفولانزای پرندگان در ایران شیوع پیدا کرده است.

سازمان جهانی سلامت حیوانات روز پنج شنبه اعلام کرد که ویروس‌های کشنده H5N1 که عامل بیماری آنفولانزای پرندگان هستند، در گونه‌های مختلف مرغ در ایران شیوع پیدا کرده‌اند. این در حالی است که مطبوعات داخلی بر اساس بخشنامه دولت از درج هر گونه مطلبی در این خصوص منع شده‌اند.
تهران در روز دهم آذر ماه سال جاری گزارشی از وضعیت آنفولانزای پرندگان در ایران را به مقر «سازمان جهانی سلامت حیوانات» در پاریس ارسال کرده بود که در آن هیچ اشاره‌ای به شیوع این بیماری نشده بود.

بر اساس گزارشی که این سازمان در روز پنج شنبه منتشر کرده، ایران اخیرا به این سازمان اعلام کرده که تاکنون در میان ۱۴ پرنده، ویروس عامل بیماری کشنده آنفولانزای پرندگان را کشف و ۴۷۵ پرنده نیز نابود کرده است. این گزارش نشان می‌دهد که مقام‌های سازمان دامپزشکی ایران برای نخستین بار شیوع این بیماری را در ایران، به سازمانی جهانی و مرجع اطلاع داده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)