تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

گفتگو از سگهای گارد احمدی نژاد موجب دستگیری است؟

گفته می شود که رضا ولی زاده وبلاگ نویس ایرانی که از نمونه های خوب یک شهروند روزنامه نگار است به دلیل انتشار مطلبی در باره سگهای گارد سایت جمهوری بازداشت شده است. ولی زاده در مطلبی که در وبلاگ خود نوشت برای اولین بار از موضوعی یاد کرد که بسیاری از روزنامه نگاران و کسانی که در مراسم هایی با حضور رئیس جمهوری شرکت داشته اند از آن باخبر بودند ولی ترجیح می دادند از آن سخنی نگویند. زمانه ضمن بازنشر مطلب او امیدوار است در اولین فرصت از سلامت و امنیت نویسنده مطلع شود و مخاطبان زمانه را در جریان بگذارد. - زمانه
--------------------------------

چهار سگ 600 میلیون تومانی از احمدی نژاد محافظت می کنند

رضا ولي‌زاده: چهار سگ در تیم حفاظتی دکتر محمود احمدی نژاد –رئیس جمهوری ایران- به منظور تشخیص بمب و مواد منفجره به کار گرفته شده اند که هر یک به قیمت 150 میلیون تومان از کشور آلمان خریداری شده اند.

این سگ ها که از باهوش ترین و اصیل ترین نژاد سگ های آلمانی به شمار می آیند، پیش از بازدید رئیس جمهور از نمایشگاه ها، و یا اماکنی که به منظور سخنرانی یا بازدید در آن ها حضور می یابد، مستقر می شوند، منطقه ی مورد بازدید را کاملا کنترل می کنند و پس از اعلام وضعیت سفید، رئیس جمهور در محل حاضر می شود.

هر یک از این 4 سگ بالغ بر 150 میلیون تومان خریداری شده اند که در مجموع رقم 600 میلیون تومان به خرید آن ها اختصاص یافته است.

روز چهار شنبه ی گذشته (23/8/86) همزمان با بازدید دکتر احمدی نژاد –رئیس جمهوری اسلامی ایران- از نمایشگاه مطبوعات، این سگ ها در محل نمایشگاه رها شدند تا به انجام عملیاتی که نزد تیم حفاظتی و خبرنگاران به عنوان «چک و خنثی» معروف است بپردازند که البته خنثی کردن را باید از وظایف آن ها حذف کرد.

این عملیات در روز چهار شنبه از ساعت 12 ظهر آغاز شد و به گفته نمایندگان رسانه ها در غرفه های نمایشگاه با توهین آمیز ترین رفتارها از سوی تیم حفاظتی رئیس جمهور همراه بود.

با وجود این که خریداری و به کار گیری سگ ها به منظور هرچه سریع تر انجام شدن عملیات «چک و خنثی» انجام شده است این عملیات تا ساعت 14:30 به طول انجامید. ابتدا قرار شد در هر غرفه تنها یک نفر به عنوان متصدی و مسئول آن حضور داشته باشد، اما پس از مدتی تیم حفاظتی به این نتیجه رسیدند که مسئولان غرفه ها را هم از نمایشگاه بیرون کنند.

تمامی نمایندگان غرفه ها در ساعات یاد شده ناچار بودند پشت درها بایستند یا در پارک لاله قدم بزنند. اما این انتظار در ساعت 14:30 نیز پایان نیافت؛ چرا که رئیس جمهور با چهار ساعت تأخیر به نمایشگاه آمد و بازدید ایشان هم چندان به طول نینجامید.

آن چه باعث شد بازدید ایشان از نمایشگاه کوتاه و مختصر شود خبر احتمال انفجار در سایت هسته ای پارچین واقع در شرق تهران بود؛ که البته خبر آن در رسانه های داخلی بازتابی نیافت.

نکته ای که برای حاضران جای پرسش داشت این بود که با وجود سگ هایی که عملیات کنترل محل را انجام می دادند چرا بازهم از گیت های دستی و کنترل منطقه به وسیله نیروهای انسانی استفاده می شد. صرف 600 میلیون تومان برای خریداری این سگ ها و دست آخر استفاده از نیروی انسانی برای اطمینان نهایی از امنیت منطقه ی مورد بازدید، باعث تعجب بسیاری از ناظران بود.

از سویی دیگر باوجود اعتقادات جمهوری اسلامی ایران و همچنین بسیاری از بازدیدکنندگان نمایشگاه، مبنی بر نجس بودن سگ، حضور این حیوان در چنین اماکنی موجب اعتراض عده ای شده بود که این اقدام را نیز با شعارهای ساده زیستی، عدالت طلبی و مبارزه با تجمل گرایی رئیس جمهور در تعارض می دانستند.

یک مقام آگاه که خود مدیر مسئول یکی از روزنامه های کثیرالانتشار کشور و وابسته به دولت است در پاسخ به اعتراض فردی که حضور سگ ها و همچین رفتار تیم حفاظتی احمدی نژاد را توهین آمیز توصیف می کرد گفت: «این تصمیم تیم حفاظتی است که گفته شده مدیریت آن خارج از اختیارات رئیس جمهوری است.»

پیش از این پیشنهاد به کارگیری سگ در تیم حفاظتی دکتر حدادعادل –رئیس مجلس شورای اسلامی- نیز مطرح شده بود که حدادعادل با آن به شدت مخالفت کرد.

همچنین تا کنون به کارگیری سگ در تیم های حفاظتی روسای قوا و حتی مقام رهبری نیز مرسوم نبوده است.

پیش از این نیز خبری مبنی بر خریداری عینک های آفتابی به قیمتی بیش از نیم میلیون تومان (هر عينك ۶۰۰ هزارتومان) برای محافظان احمدی نژاد منتشر شد که پس از انتشار وسیع این خبر و آگاهی بخشی از افکار عمومی، رئیس جمهور تصمیم گرفت خریداری کنندگان این عینک ها را جریمه و توبیخ کند.

از آن جا كه مردم و رسانه ها از ميزان هزينه هاي مربوط به عمليات چك و خنثي و كار تيم هاي حفاظتي بدون اطلاع هستند؛ شايد با ارائه گزارشي در مورد ميزان كاهش هزينه هاي اين عمليات و صرف جويي وقت در صورت به كارگيري سگ هاي تربيت شده، اين نتيجه حاصل شود كه استفاده از سگ ها معقول تر و به صرفه تر است.

اما نتيجه اين معادله وقتي در هم مي ريزد كه تيم حفاظتي رئيس جمهور علاوه بر استفاده از سگ ها، در عملياتي جداگانه به وسيله نيروهاي خود نيز منطقه ي مورد نظر را كنترل مي كنند. آيا تيم حفاظتي رئيس جمهور به سگ ها اعتماد كامل ندارند؟ اين احتمال نيز وجود دارد كه در صورت شفاف سازي درباره ي اين موضوع و ارايه اطلاعات دقيق از ميزان هزينه هاي عمليات چك و خنثي اين نتيجه حاصل شود كه به كارگيري سگ ها در دراز مدت از صرف هزينه و زمان بيشتر جلوگيري خواهد كرد.

دکتر احمدی نژاد در آغاز ورود خود به ساختمان ریاست جمهوری دستور داد فرش های نهاد ریاست جمهوری را که در دوره سیدمحمد خاتمی خریداری شده بودند جمع کرده و به موزه بفرستند و حتی اصرار داشت به جای آن که در ساختمان نهاد ریاست جمهوری مستقر شود در همان خانه خود در نارمک زندگی کند.

پس از نوشتن: نظرهايي كه بي نام و نشان و بدون نشاني اينترنتي درج مي شوند و حاوي توهين به رئيس جمهور هستند تأييد نمي شوند.

بازتاب این خبر در برخی از سایت ها: گویانیوز - اخبار روز- گاردین(البته گاردین مطلب مستقلی بر اساس این خبر نوشته است)- مطلب گاردین به ترجمه سایت عصر ایران- بالاترین- تابناک - عصر ایران - فرارو

پاسخ يك مقام مسئول در يگان حفاظت از مسئولان به خبرگزاري فارس

--------------------------------
برگرفته از: ایستگاه وبلاگ رضا ولی زاده

--------------------------------

تایید خبر این شهروند روزنامه نگار از سوی مقامات امنیتی نیز در زیر بازنشر می شود. سوال اینجاست که چرا باید بازگو کردن چنین خبری که از سوی مقامات تایید می شود بازداشت نویسنده را در پی داشته باشد؟ و اگر چنین روندی در گارد ریاست جمهوری جاری است و برای امنیت مقامات ایرانی لازم و قابل دفاع است چرا صحبت از آن عملیات روانی دانسته می شود؟ - زمانه

سگ هاي آموزش ديده براي كشف مواد انفجاري استفاده مي شوند
خبرگزاري فارس: يك مقام مسئول در يگان حفاظت از مسئولان كشور، با تشريح استفاده از سگهاي آموزش ديده براي انجام بخشي از ماموريت حفاظتي در خصوص كشف مواد منفجره و پاكسازي محيط ، تاكيد كرد: استفاده از سگ هاي آموزش ديده در پاكسازي امنيتي متداول است و منحصر به مقام خاصي هم نيست.



يك مقام مسئول در يگان حفاظت در گفتگو با خبرنگار حوزه دولت خبرگزاري فارس، با تشريح جزئيات موضوع بكارگيري سگهاي آموزش ديده توسط نيروهاي حفاظتي براي پاكسازي امنيتي گفت: استفاده از سگ هاي آموزش ديده براي ماموريت هاي پاكسازي امنيتي، در اكثر كشورهاي دنيا چه شرقي و چه غربي مرسوم است و به عنوان نمونه حتي در دو اجلاس اخير در عربستان (اجلاس سران كشورهاي اسلامي و اجلاس اوپك) نيروهاي حفاظتي اين كشور كاملا از سگهاي آموزش ديده استفاده كردند.

وي در پاسخ به اخباري كه قيمت اين نوع سگها را ارقام بالايي ذكر كرده بودند، افزود: قيمت اين سگها آن مقداري كه در برخي رسانه ها منتشر شده نيست و حتي قيمت تعداد زيادي از اين نوع حيوان نيز به مبلغي كه برخي ها ذكر كرده اند نمي رسد كه براي اطلاع صحيح حتي مي توانند قيمت دقيق را از شركتهاي فروشنده جويا شوند.

به گزارش خبرنگار فارس، برخي رسانه ها مدعي شده بودند كه قيمت هر يك از سگهاي آموزش ديده كه در امور امنيتي مورد استفاده قرار ميگيرد، 150 ميليون تومان است.

اين مقام مسئول، نژاد سگهاي مورد اشاره كه از سوي نيروهاي امنيتي مورد استفاده قرار مي‌گيرد را آلماني ذكر كرد اما تصريح كرد كه پرورش و تعليمات اين تعداد از سگها كه در اختيار نيروهاي نظامي كشورمان است، كاملاً بومي است.

وي با بيان اينكه استفاده از سگهاي آموزش ديده براي انجام بخشي از ماموريت حفاظتي در خصوص كشف مواد منفجره و پاكسازي محيط در اماكن بزرگ چيز جديد و منحصر به ماموريت حفاظتي براي فرد خاصي نيست، تاكيد كرد: برخي خبرسازي هاي اخير در رابطه با استفاده از اين سگها يك عمليات رواني است كه با هدف تضعيف نيروهاي حفاظتي كشور انجام شده است.

اين گزارش حاكيست، برخي رسانه ها درباره موضوع نجس بودن اين حيوان در احكام شرعي شبهاتي را مطرح كرده بودند كه اين مقام مسئول حفاظتي تاكيد كرد: در رابطه با استفاده از اين حيوان در موارد كاري مجوزهاي شرعي وجود دارد و طبيعتا براي استفاده از سگهاي آموزش ديده نيز مجوز شرعي لازم از مراجع عظام كسب شده و در استفتاء انجام شده نيز تاكيد شده است كه "استفاده از سگ تعليم ديده براي فحص و مباحث بازرسي در مواقع لزوم اشكال شرعي ندارد".

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

خب مسلم است که صحبت از سگ‌های آقای احمدی نژاد جرم است.
اول اینکه ایشان سگ را نجس می‌داند. پس کسی که از سگ صحبت می‌کند نجس است و فرد نجس باید دستگیر شود (کسی که دمی به خمر هم می‌زند همچنین)
دوم اینکه کسی که اسرار را رو می‌کند مانند مجاهدین است که اسرار هسته‌ای را لو دادند. پس چون شبیه مجاهدینند دستگیر می‌شوند.
سوم اینکه این اقا بجای اینکه درباره‌ی شکست کنفرانس به اصطلاح صلح خاورمیانه صحبت کند چرا از سگ‌های آقای رئیس‌جمهور صحبت می‌کند؟ کسی که کار بی‌جا می‌کند باید دستگیر شود.
چهارم اینکه اینجا امریکا نیست که کسی دیگری قانون بگذارد و کس دیگری اجرا کند! اینجا کسی که حاکم است قانون می‌گذارد.
و خودش قانون است.
پس هیچ سوالی درباره‌‌ی درست یا غلط بودن کارشان نمی‌شود کرد.
پنجم اینکه واقعا سگ‌هایی به این گرانی وجود دارند؟

-- علی ، Nov 27, 2007

دستگيري يك خبرنگار به جرم افشاي خبري كه از سوي مقامات رسمي كشور تاييد مي شود ، چه معنايي دارد؟ يكي به ما خبرنگاران بگويد در اين مملكت چه خبري را منتشر كنيم كه منجر به دستگيري ، شكنجه ،بيكاري ،پيدا كردن وثيقه و... نشود ؟ به دولت اشتغال آفرين آقاي احمدي نژاد پيشنهاد مي كنم ،براي همه ما شغل جايگزين پيدا كند به جز خبرنگاران كيهان و رسالت كه جايزه منتقد بودن دريافت مي كنند.

-- مهسا ابراهيمي ، Nov 29, 2007

به نظر من شما اين موضوع را بزرگ كرديد تا بتوانيد استفاده هاي سياسي خود را از آن ببريد.

-- جمشید ، Jun 4, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)