تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
گفتگو با نویسنده وبلاگ «فرانک‌واچر» برنده جایزه بهترین وبلاگ هلندی دویچه‌وله

«حقایق را باید از مردم شنید»

سارا محمدی

این گفتگو را از اینجا بشنوید.

وبلاگ‌نویسی که بین ایرانیان به شدت طرفدار دارد، این روزها در کشورهای دموکراتی مثل هلند هم یک رسانه شده است. مردم هلند هم از وبلاگ، برای نوشتن نظرات و انتقال اطلاعات اجتماعی و هنری‌شان استفاده می‌کنند. این استقبال از وبلاگ‌نویسی آن قدر در هلند زیاد شده که این زبان، جزو یکی از ۱۰ زبان شرکت‌کننده در مسابقه «بهترین وبلاگ سال» دویچه‌وله شده است.

با فرانک یانسن (Frank Jansen) یکی از نویسندگان وبلاگ فرانک‌واچر (Frank Watcher) که امسال به عنوان بهترین وبلاگ هلندی سال دویچه‌وله انتخاب شد، گفتگو کرده‌ایم. دلیل انتخاب این وبلاگ، مطالب تازه، به‌روز، کامل و سرگرم‌‌کننده در مورد اینترنت، بازاریابی و رسانه است.


اولین عکس‌العمل تو بعد از این که شنیدی وبلاگت، بهترین وبلاگ هلندی‌زبان شده، چه بود؟

خیلی تعجب کردم. اصلاً انتظارش را نداشتم. در یک جلسه کاری نشسته بودم و پشت سر هم پیام می‌گرفتم. نمی‌توانستم تلفنم را جواب دهم. بعد از جلسه وقتی بالاخره تلفن را برداشتم و جواب دادم، داشتم از روی صندلی می‌افتادم.

فرانک واچر، یک وبلاگ گروهی است. در مورد تازه‌های اینترنت و استفاده از بخش‌های مختلف اجتماعی، رسانه‌ای، پزشکی و حتی سیاسی است. چگونه شرکت‌ها یا افراد می‌توانند توانایی‌های اینترنتی و امکانات جدید اینترنتی در زمینه‌ی اطلاع‌رسانی یا بازاریابی استفاده کنند.

این وبلاگ ۴۶ نویسنده و حدود چهار هزار بازدیدکننده در روز دارد. فرانک یانسن، بنیان‌گذار این وبلاگ که فعال‌ترین عضو آن هم هست، این کار را به عنوان یک کار تفریحی شروع کرده است. او مدیر بخش اینترنت یکی از شرکت‌های پست هلند بوده و هر از گاهی در مورد تازه‌های اینترنت در یک وبلاگ ساده می‌نوشته است.

بعد از شش ماه، از طرف شرکت‌های مختلف، برای سخنرانی و معرفی تازه‌های اینترنت دعوت می‌شدم.

پس با کمک وبلاگ نوشتن شناخته و معروف شدید؟

دقیقاً. آن قدر فشار کاری زیاد شد که دیگر نمی‌توانستم تمام‌وقت کار کنم. یک روز از کارم را سعی می‌کردم که به کارهای وبلاگم برسم. با این وجود، از ماه گذشته دیگر کار نمی‌کنم و تلاش می‌کنم که زندگی‌ام را از طریق همین وبلاگ بگذرانم.

اسم این وبلاگ ترکیبی از اسم نویسنده اصلی آن، فرانک و واچر (Trend Watcher) کسی است که تازه‌های اینترنت را زیر نظر می‌گیرد. ولی معنای کلمه فرانک یعنی آزاد. منظور از کلمه فرانک واچر یعنی این که هر کس می‌تواند آزادانه نظرش را منتقل کند.

از او می‌پرسم چرا در کشوری مثل هلند که دارای رسانه‌ای آزاد است، باز هم پدیده‌ی وبلاگ این قدر طرفدار دارد؟

فکر می‌کنم به خاطر روابط اجتماعی و این امکان است که مردم می‌توانند نسبت به هر موضوعی نظرشان را بدهند. هلندی‌ها به طور کلی خیلی در اینترنت فعال هستند.

در ایران رسانه‌ی آزادی وجود ندارد و به همین دلیل وبلاگ، نقش یک رسانه‌ی آزاد را ایفا می‌کند. تأثیر وبلاگ در جامعه‌ی هلندی چیست؟

بله. ما در هلند آزادی بیان داریم. من فکر می‌کنم که این پدیده در هلند روند دیگری دارد. همان طور که گفتید در ایران باید حقایق را از مردم شنید. من فکر می‌کنم که در واقع در هلند هم همین طور است.

اگر به سایت‌های شرکت‌ها یا احزاب سیاسی بروید یا سایت سازمان‌های مختلف را ببینید، متوجه می‌شوید که آن‌ها اطلاعاتی را که خودشان می‌خواهند، می‌دهند و این اطلاعات یک‌جانبه است.

در این سایت‌ها تقریباً این امکان وجود ندارد که به عنوان بازدیدکننده، نظر یا انتقادت را راجع به موضوعی بدهید. در واقع این سایت‌ها دیوار زیبایی هستند؛ ولی همه‌ی واقعیت نیستند. برای شنیدن داستان واقعی در هلند هم باید سراغ وبلاگ‌ها و تالارهای گفتگو یا سایت‌های نظرسنجی برویم.

پس مردم هلند هم برای دانستن واقعیت به سراغ مردم عادی می‌روند که در مورد زندگی‌شان می‌نویسند؟

دقیقاً. همان طور که در زندگی واقعی هم مثلاً برای خرید یک ماشین، به سراغ یک دلال ماشین نمی‌رویم؛ بلکه در محیط دوستان دنبال کسی می‌گردیم که از مسائل ماشین سر در بیاورد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)