تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

نگاهی به وبلاگ‌های بهداشت و زیبایی

لیدا حسینی‌نژاد

از «اينجا» بشنويد.

اگر به شهر وبلاگستان سفری کرده باشید، حتماْ تا به حال وبلاگ‌هایی را دیده‌اید که موضوعاتشان متفاوت‌تر از عمده وبلاگ‌های فارسی هست. امروز می‌خواهیم با هم سفری به این وبلاگ‌ها داشته باشیم. وبلاگ‌هایی که به موضوعاتی مثل بهداشت، تغذیه، زیبایی و مسایل پزشکی می‌پردازند. البته امروز فقط ما وبلاگهای پزشکی و بهداشتی را با هم مرور می‌کنیم.

اگر چه این وبلاگ‌ها عمدتاْ از سوی علاقه‌مندان به مسایل پزشکی و بهداشتی نوشته می‌شوند، اما در میان آن‌ها وبلاگ‌هایی هم به چشم می‌خورند که نویسنده‌هایشان متخصصان و پزشکانی هستند که علاقه‌مند به وبلاگ و وبلاگ‌نویسی هستند. مثلاْ وبلاگ دکتر عامری‌نیا وبلاگی است که هم به مسایل پزشکی می‌پردازد و هم سعی دارد که خواننده‌‌هایش را با متدهای جدید تغذیه، بهداشت و روش‌های لاغری آشنا بکند.

البته در یک نگاه کلی، هنوز این وبلاگ‌های بهداشتی نتوانسته‌اند جایگاه مناسب خودشان را در دنیای مجازی وبلاگ‌ها پیدا کنند که این مسأله هم از بازدیدکنندگان نسبتاْ کم این دسته از وبلاگ‌ها مشخص است و هم از غریب‌ماندن آن‌ها. به عنوان مثال در اکثر سرویس‌دهندگان وبلاگ‌های فارسی، هنوز جایگاه مشخصی برای وبلاگ‌های پزشکی و یا بهداشتی در نظر گرفته نشده و این وبلاگ‌ها عمدتاْ در میانه‌ی موضوعات عمومی و یا حتی خانوادگی فهرست‌بندی شده‌اند. این در حالی است که مثلاْ برای موضوعاتی مثل تجارت و بازرگانی و یا مثلاْ محیط زیست فهرست و جایگاه خاصی در نظر گرفته شده است.

از این کاستی که بگذریم، تنوع وبلاگ‌های این چنینی بسیار زیبا و متفاوت است. مثلاْ وبلاگ گروهی «مادرانه» که توسط ۱۱ مادر وبلاگ‌نویس نوشته می‌شود، یکی از بهترین وبلاگ‌ها است که هم اقبال آن را دارد که مراجعه‌کننده‌ی بسیار زیادی داشته باشد و هم از نظرات خواننده‌ها ما به جذاب بودن موضوعات این وبلاگ پی می‌بریم. این وبلاگ که با دانستنی‌های بارداری و دوران حاملگی و تغذیه‌ی نوزدان و مادران باردار و حتی کنفرانس‌ها و نشست‌هایی در این موضوع ما را آشنا می‌کند. ضمناْ از جمله اولین وبلاگ‌های بهداشتی می‌‌تواند باشد که از سال‌ها پیش با همین موضوع آغاز به کار کرده است. در اینجا یک نمونه از راهنمایی‌هایی را که یکی از این مادران در این وبلاگ آورده است، برایتان می‌آورم:

«به طور مرتب بچه را حمام کنید. با این کار علاوه بر این که بهداشت را رعایت کرده‌اید، از دل‌‌دردهای وحشتناک بچه جلوگیری می‌کنید. همان طور که می‌دانید دل‌درد نوزاد در اثر قولنج و انبساط روده‌ها می‌باشد. با حمام کردن عضلات روده شل شده و تا حدود زیادی این مشکل برطرف می‌شود. حمام‌کردن قبل از آخرین وعده‌ی شیردهی، یعنی آخرشب، بر خواب نوزاد تأثیر فراوانی دارد.»

البته وبلاگ‌های دیگری هم هستند که اگر چه توسط پزشکان و متخصصان علوم پزشکی نوشته می‌شوند، اما یا به اخبار و تازه‌های علم پزشکی می‌پردازند و یا مثل وبلاگ «یادمان ۷۵» بیشتر به اخبار صنفی پزشکان می‌پردازند که خارج از نگاه امروز ماست. اما وبلاگ «ارمغان سلامتی» که توسط یک علاقه‌مند به ویتامین‌ها و خواص آن‌ها نوشته می‌شود، گر چه نویسنده‌اش پزشک یا متخصص نیست، اما ما را با دانستنی‌های بی‌شمار ویتامین‌ها آشنا می‌کند. مثلاْ در همین وبلاگ می‌‌خوانیم که:

«استفاده کردن از روغن زیتون در سالاد و قبل از غذا خوردن از سالاد استفاده کردن و استفاده از ملین‌ها، تخم شربتی و غیره برای سیستم گوارش بسیار مفید است. در صورت رعایت این مسأله کم‌کم شماره‌ی عینک شما پایین می‌آید.»

جالب است؛ نه!؟ اما در دنیای مجازی وبلاگ‌های پزشکی وبلاگ‌هایی هم هستند که به طب سنتی و یا همان عطاری‌های قدیم مشغول هستند، مثل وبلاگ «گیاه‌ـ درمانی» که ما با درمان انواع بیماری‌ها با گیاه‌ها آشنا می‌شویم. مثلاْ شما می‌دانستید که برای رفع چربی صورت، اگر مقداری پودر بادام درختی را با آب به صورت خمیر دربیاورید و مدت ۲۰ دقیقه آن را روی صورتتان بگذارید، چربی صورت از بین می‌رود؟ من که نمی‌دانستم.

و اما از همه این‌ها که بگذریم، برای تنوع هم که شده باید بگویم که همه‌ی پزشکان وبلاگ نویس فقط در عالم پزشکی و بهداشت وبلاگ نمی‌نویسند. مثلا وبلاگ «یک پزشک» که البته وبلاگ معروفی هم هست، شما را با آخرین نرم‌افزارهای کامپیوتری و حتی تهیه‌ی پادکست و نوشتن وبلاگ آشنا می‌کند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

با درود به شما.
نباید تعجبی کرد از این که وبلاگ پزشکان در مورد سیاست و یا بر عکس عمل کنند.
در نتیجه وبلاگ ها کاملا غیر تخصصی اداره می شوند.
ما هنوز وبلاگ های حرفه ای که از نظر کمی و کیفی با وبلاگ های هلندی ها و آمریکایی ها و یا کامل تر غربی ها رقابت داشته باشد نداریم.
تا هنگامی که همه به تخصص خود باز نگردند نباید انتظار داشت همه چیز سر جای خود باشد.

-- پرهام ، Sep 6, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)