تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

«ایرانیان در اینترنت»

پریسا صمیمی - سانفرانسیسکو
parisa.samimi@yahoo.com

روز شنبه، ۲۲ سپتامبر، باشگاه فرهنگی ایرانیان در دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو، میزبان اولین گردهمایی «ایرانیان در اینترنت» بود. این سمینار یک‌روزه که با هدف آشنایی با ایرانیان وبلاگ‌نويس و ارائه‌کنندگان خدمات و اطلاعات روی اینترنت طراحی شده بود، وبلاگ‌نویسان عمدتاْ مقیم شمال کالیفرنیا و سایت‌های «ایرانیان» و «بالاترین» را به شرکت‌کنندگان معرفی کرد.


گردهمایی «ایرانیان در اینترنت» (منبع)

ابتدا مهران ابراهیمی، رییس باشگاه فرهنگی ایرانیان در دانشگاه ایالتی سانفرانسیسکو، که خود نیز یک وبلاگ‌نویس است («اعلی حضرت حاج آقا») به شرکت‌کنندگان خیر مقدم گفت. سپس «امید معماریان»روزنامه‌نگار و از قدیمی‌ترین وبلاگ‌نویسان ایرانی، در خصوص اینترنت و آینده روزنامه‌نگاری، خبرنگاری، و مبادله اطلاعات روی اینترنت سخن گفت. معماریان و ابراهیمی، سپس به ترتیب وبلاگ‌نویسان زیر را برای معرفی وبلاگ خود و خواندن یک پست برای حضار دعوت نمودند:

بایرام از «بایرامعلی تقدیم می‌کند» ماندانا از «بارانه» احسان اخباری از «شنا در شنزار» لوا زند از «بلوط» نازی کاویانی از «از برکلی» مرجان قهرمانی از «ساعت شنی» و آرش آرامش از «برکلی فوروم» پس از معرفی وبلاگ‌های خود، به سؤالات شرکت‌کنندگان پاسخ گفتند. سیما شاخساری از وبلاگ «فرنگوپولیس» نتیجه تحقیقات خویش در خصوص جنسیت در وبلاگستان را ارایه نمود.


در قسمت بعد سمینار، نویسندگان سایت اینترنتی ایرانیان، از تجربه خود از نویسندگی برای ایرانیان سراسر جهان در ایرانیان صحبت کردند. پیام پرسیس کریم، محقق، نویسنده و استاد دانشگاه قرائت شد. نازی کاویانی، بروس بهمنی و ارسطو سیلتز ارایه‌کنندگان بعدی بودند. سپس دکتر الهه انسانی، عضو کمیسیون مهاجرت شهرداری سانفرانسیسکو، که استاد دانشگاه ایالتی سانفرانسیسکو و مشاور باشگاه فرهنگی ایرانیان این دانشگاه نیز هست، با صحبت در خصوص سایت اینترنتی ایرانیان و قدردانی از زحمات بنیانگذار سایت، جهانشاه جاوید، از راس میرکریمی عضو انجمن شهر سانفرانسیسکو برای سخنرانی دعوت نمود.


گردهمایی «ایرانیان در اینترنت» (منبع)

راس میرکریمی در خصوص تجربه آشنایی با سایت ایرانیان و اهمیت این سایت برای ایرانیان مهاجر و فرزندان آن‌ها که در کشورهایی به جز ایران به دنیا آمده‌اند، سخن گفت و لوح افتخار شهر سانفرانسیسکو را به جهانشاه جاوید برای زحمات او در زمینه اینترنت و اطلاع‌رسانی تقدیم کرد. جهانشاه جاوید نیز به نوبه خود در خصوص سایت ایرانیان و به ثمر نشستن آن از طریق همراهی و همکاری صدها نویسنده و هنرمند داوطلب سخن گفت.

در قسمت بعدی صنم دولتشاهی از وبلاگ «خورشید خانوم» برداشت‌های خود از تاریخچه و سیر تحول در وبلاگستان را تشریح کرد و در خصوص نقش زنان در این فعالیت صحبت کرد. در قسمت آخر، سایت بالاترین توسط بنیان‌گذار آن مهدی یحیی‌نژاد معرفی شد. یحیی نژاد در خصوص تعداد مراجعین سایت و شیوه استفاده از آن، و برنامه‌های آتی برای بهبود سایت سخن گفت.

در میان قسمت های مختلف سخنرانی و ارایه مطالب، موژان نوروزی، دانشجوی دانشگاه ایالتی سانفرانسیسکو برای شرکت کنندگان نی نواخت. به دعوت باشگاه فرهنگی ایرانیان، حامد نیک‌پی آهنگ‌ساز و خواننده سبک تلفیقی که با همراهی سازهای کوبه‌ای توبایاس روبرسون، قطعات بسیار زیبایی را اجرا کرد، به هنرنمایی پرداختند که با استقبال شرکت‌کنندگان روبرو شد.


گردهمایی «ایرانیان در اینترنت» (منبع)

ایرانیان دیگری نیز در گردهمایی حضور داشتند که در عرصه خبر، هنر، فرهنگ، و خدمات در اینترنت مشغول به فعالیت هستند. از جمله آنان می‌توان به بیا تو دات کام، ایرانیکن، ببین تی‌وی، و پارس آرتس اشاره کرد.

به عنوان اولین تجربه، سمینار ایرانیان در اینترنت با موفقیت انجام شد. برنامه‌ریزان اعلام کرده‌اند که برنامه سال آینده را با وسعت و دقت بیشتری انجام خواهند داد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

b memarian begueed hatman ba man tamas begirad ya b javab mail ham ra bedeh . khabari mohem daram

-- m.abbaszadeh ، Sep 26, 2007

با درود به شما.
این سمینار نقطه ی عطفی در حرفه ای کردن اینترنت برای ایرانیان دارد.
مقلات جالبی دارید. ممنون

-- پرهام ، Sep 26, 2007

گزارش تصویری از برنامه: www.iranican.com

-- Iman ، Sep 27, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)