تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
برگزاری برنامه‌های متنوع نوروز در مرکز هنری راسا
شهربانو پارسی‌پور، در گفت‌وگو با زمانه:

«نوروز برای من مهم‌ترین روز سال است»

لیدا حسینی‌نژاد
lida@radiozamaneh.com

مرکز هنری راسا (RASA) در شهر اوترخت در هلند سال‌هاست که میزبان برنامه‌های هنری و کنسرت‌های موسیقی ایرانی است. امسال در این مرکز در روز اول فروردین یا ۲۱ مارس برنامه‌ی متنوعی به مناسبت نوروز برگزار می‌شود. این برنامه شامل داستان‌خوانی، برنامه طنزی با حضور حاجی‌فیروز، اجرای موسیقی بابک مداح و دوستان، امید شیرازی و همچنین گروه کیوسک خواهد بود.

Download it Here!

با شهربانو پارسی‌پور هنرمند و دی‌جی، جوان ایرانی مقیم هلند که این برنامه را هماهنگ کرده است، گفت‌وگو کرده‌ام:


شهر‌بانو جان، می‌توانی راجع به جزییات برنامه‌ی یک‌شنبه برای ما توضیح دهی؟

یک‌شنبه برنامه‌ی جشن نوروز است و ما می‌خواستیم برنامه‌ای اجرا کنیم که برای کل خانواده جالب و جذاب باشد، برای بچه‌ها، جوانان، برای پدر و مادر‌ها و برای همه‌ی افراد. به این دلیل که شب کنسرت است تصمیم گرفتیم برنامه‌ی شب را جدا کنیم و به همین دلیل است که برنامه دو قسمت است.

روز، جشن سال نو و نوروز است، یک چای‌خانه‌ی سنتی ایرانی به همراه برنامه‌های جالب داریم، موسیقی زنده و برنامه‌ی مخصوص بچه‌ها که به زبان هلندی است و حاجی فیروز می‌آید. شب نیز اولین کنسرت و اجرای گروه کیوسک در هلند است که خیلی خاص است.ما بسیار خوشحال هستیم که توانستیم کیوسک را دعوت کنیم.

مهمان دیگری هم داریم به نام مستر شیرازی که در آلمان به نام مستر فانک معروف بود. ایشان موزیسین و دی‌جی خیلی معروفی هستند که او هم برای اولین بار در هلند برنامه اجرا خواهد کرد و خیلی مشتاق هستم تا ببینم برنامه‌ی او چطور اجرا می‌شود. خود من هم که دی‌جی بعدی هستم.

قبلا هم چنین برنامه‌هایی را برگزار کرده بودی یا این اولین بار است؟

برای نوروز اولین بار است، اما برنامه‌های مختلف دیگر با سو‌ژه‌های دیگر، سال‌ها است که در هلند تهیه می‌کنم.

چطور شد که به فکر اجرای برنامه‌ی نوروز افتادی؟ هماهنگ کردن این همه برنامه به تنهایی سخت نبود؟

همکاران سالن راسا خیلی کمک کردند، در واقع من فقط برنامه‌ریز آن‌ها بودم و کارهای دیگر را آن‌ها انجام دادند، کار‌ها خیلی زیاد بود و الان دو ماه است که شبانه‌روز در حال کار روی این برنامه هستیم.

روند کار چطور پیش رفت؟ چطور شد که به فکر اجرای این برنامه افتادی و توانستی این همه برنامه‌ی متنوع را هماهنگ کنی؟

نوروز برای من مهم‌ترین روز سال است. این‌جا سال نو را یک ژانویه جشن می‌گیرند ولی من چندان علاقه‌ای به آن ندارم. برای من تنها سال نوی واقعی، نوروز خودمان است که هم آغاز بهار است و هم سالی نویی است که من از بچگی خیلی به آن در ایران علاقه داشته‌ام و همیشه برای نوروز، روز شماری میکردم.

همه چیز آن برایم خیلی جالب است، بویی که از هفت‌سین می‌آید، بوی سرکه، ماهی و سبزه. تمام برنامه‌هایی که نزدیک به آن است مثل چهار‌شنبه سوری، سیزده به‌در، دیدار از خانواده، لباس سفید، تمیز کردن خانه و... را دوست دارم.

تمام این چیز‌ها به نظرم سمبلیک و زیبا از فرهنگ ایران است. به همین دلیل، من سال‌ها بود که دوست داشتم یک جشن نوروز خوب بروم، زیرا دور از خانواده هستم و این سال‌ها نمی‌توانم به ایران بروم. دوست داشتم یک جشن خوب باشد ولی این‌ سال‌ها به نظرم جشن خوبی نبود، برای همین خودم به راسا پیشنهاد دادم که امسال برنامه‌ای متفاوت جذاب برای نوروز داشته باشیم.

چند سال است که هلند هستی؟

۲۰ سال است.

۲۰ سال است اما با وجود این هنوز برای تو عید، نوروز است نه اول ژانویه!

درست است.

چطور شد که توانستی کیوسک را برای این برنامه دعوت کنی، زیرا اکثر برنامه‌ها از هنرمندانی است که در هلند یا در اطراف هلند، مثل آلمان هستند.

کیوسک را در واقع خیلی اتفاقی دعوت کردیم. من دنبال محسن نامجو می‌گشتم که بارها وقتی که در این‌جا زندگی می کرد، برایش کنسرت های متفاوتی گذاشته بودند. از طریق کیوسک موفق شدم او را پیدا کنم و مشخص شد که پاسپورت ندارد و نمی‌تواند بیاید. بعد از صحبت با بچه‌های کیوسک متوجه شدم آن ها شب قبل از برنامه‌ي ما در لندن کنسرت دارند و از لحاظ بودجه‌ای برایمان راحت‌تر بود که از لندن پول بلیط را بدهیم.

راسا هم از نظر مالی خیلی حمایت کرد و حاضر شدند برای آوردن کیوسک بودجه را چندین برابر کنند. امیدواریم تمام بلیط‌های برنامه تا آن روز فروخته شود. البته بلیط‌ها دارد تمام می‌شود ولی اگر کاملا تمام شود، ضرر مالی نخواهند کرد.


شهربانو پارسی‌پور

آیا انتظار مخاطب‌های غیر ایرانی هم داری و برای جامعه‌ی غیر ایرانی هم تبلیغی کرده‌ای؟

بله.

دلیل اینکه برنامه را روز بعد از نوروز گذاشته‌اید چه هست؟ شاید به دلیل این‌که کیوسک نمی‌توانست بیاید!

نه، دلیل آن بیشتر مربوط به کلاس روز شنبه‌ی خودم است زیرا هنوز درس می‌خوانم و شب آن‌هم قرار است برنامه‌ی دیگری اجرا کنم. به این دلیل که شنبه روز نوروز است و جشن‌های زیادی هست ما تصمیم گرفتیم برنامه را یک‌شنبه اجرا کنیم که افرادی که می‌خواهند به جشن‌های دیگری بروند، بتوانند این‌جا هم بیایند.

هنوز زمان برای جذب مخاطبان و مهمانان داری؟

در خود هلند برای تبلیغات خیلی راحت هستیم ولی می‌دانم به علت فن‌های زیاد کیوسک ازکشور‌های بلژیک و آلمان هم افرادی هستند که بخواهند بیایند، اما نمی‌دانم چطور پیدایشان کنیم.

هیچ‌وقت فکر نکردی که مثلا از طریق انجمن‌های ایرانی که در کشور‌های دیگر هستند اقدام کنی و برای برنامه مهمانان بیشتری دعوت کنی؟

دوست دارم ولی خودم کسی را پیدا نکردم، یک مدت ازطریق اینترنت سرچ کردم و بیشتر کسانی که در هلند هستند را توانستم پیدا کنم، خود راسا نیز برای آلمان و بلژیک سرچ کرد، ولی بعضی هستند که نتورک خوبی دارند، اگر بشود آن‌ها را پیدا کرد خیلی راحت است.

Share/Save/Bookmark

در همین زمینه:
مرکز هنری راسا

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)