تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

راديو زمانه و کاربرد جديدي براي حمام منازل

عطا خليقي سيگارودى

چندي است راديو زمانه شروع به کار کرده است. من اولين بار از طريق وبگاه اين راديو با آن آشنا شدم. وبگاهي که از نظر طراحي گرافيکي براي من بسيار جذاب بود و آن را طرحي نو در قالب هاي مرسوم وبگاه هاي فارسي مي دانستم و مي دانم.

پس از کسب تجربه گوش سپاري به اين راديو و آشنايي با برنامه ها و برنامه سازان آن متوجه شدم که طرز تهيه برنامه هاي اين راديو نيز طرحي نوست. بسياري از برنامه سازان اين راديو در شهرهاي مختلف جهان و در قاره هاي مختلف حضور دارند و برنامه هاي خود را پس از ضبط، از طريق اينترنت براي مرکز راديو ارسال مي دارند. از چگونگي ضبط اين برنامه ها (و البته کمي تحقيقات) به خوبي مشخص است که اتاق مخصوص ضبط اصوات در کار نيست و يک گيرنده صدا و يک عدد رايانه مجهز به سخت افزار و نرم افزار مديريت صدا، تنها ابزار برنامه سازان است.

برنامه جديد جناب ميرزا محمود و وجود نوعي اکو در آن من را به ياد دوستاني انداخت که براي ضبط صداي خود به حمام منازل پناه مي بردند و البته جواب هم مي داد. چندي است برنامه سازان طنز اين راديو در متون خود به صورت مستقيم و غير مستقيم به برخي مسائل که از آنها به عنوان مسائل زير شکمي ياد مي شود، توجه بسيار نشان مي دهند. از اين بابت، به ذهن خطور مي کند که برنامه سازان در حالي که لنگي به کمر بسته اند و لنگي ديگر بر دوش انداخته اند، در حمام منازل خود تحت تاثير محيط به متن نويسي و متن خواني مشغولند و ساعتي بعد اصوات ارسالي از حمام ها، در جهان مخابره مي شود (هرگونه کپي برداري از ايده راديو حمام ممنوع است).

البته بايد بگويم که نوع برنامه سازي هرگونه که باشد در ميزان استقبال از آنها تاثيري ندارد. تنها چيره دستي و هنر برنامه سازان است که مقبوليت را به همراه خواهد داشت. همانگونه که برخي از برنامه هاي اين راديو مرا جذب خود کرده است و سعي مي کنم آنها را از دست ندهم.

به نظر در دنياي امروز که تکنولوژي هاي جديد و کاربردي بسياري در دسترس است، چگونگي استفاده از آنها و ايده هاي استفاده ترکيبي از آنها نقش مهمتري از خود تکنولوژي پيدا کرده است. ايده پادکست، يکي از اين ايده هاست که شايد ايده اصلي شکل گيري يک راديو مثل راديو زمانه باشد.
و اما چند توصيه براي اين راديو:

- وبگاه راديو در ويرايش جديد IE (نسخه 7) داراي نقايصي است که بهتر است رفع گردد تا طراحي ساده و جذاب آن را زير سوال نبرد.
- جناب ميرزا محمود که علاقه وافري به پنهان سازي اسم اصلي خود دارد، توجه نمايد که چه نامي براي فايل هاي صوتي ارسالي خود براي دارالصوت زمانه در نظر مي گيرد تا به اشتباه فاميل اصلي خود را در آن جاي ندهد.

- دنياي وبلاگ ها فراتر از آني است که برنامه وقايع وبلاگيه به آنها توجه مي کند. به همين دليل شايد مخاطب اصلي اين برنامه هماناني باشند که مخاطب حلقه وبلاگي هستند که ميرزا محمود هست. با همه اين حرفا، خوب مي نويسي ميرزا!

- جناب نيک آهنگ به شدت در برنامه کلاغستون، از بابت صداي کلاغ گونه کم آورده است. اگر فکر مي کند که صداي کلاغ هاي جديد، با کلاغ هاي قديمي فرق مي کند، سخت در اشتباه است. حال بماند که به واسطه کيفيت آن، اصلاً قابل فهم نيست. از آنجا که نمي تواند، حنجره مبارک را تعويض نمايد، پيشنهاد مي شود بجاي استفاده از حمام از اتاق هاي ديگر خانه استفاده نمايد!



آخر نوشت: نگاه اينجانب در اين يادداشت تنها فني بوده و سعي در معرفي ايده برنامه سازي اين راديو داشته ام. فارغ از هرگونه توجه به جهت سياسي اين راديو

برگرفته از: روزنوشتهای عطا

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)