تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

وبلاگهای برگزيده سال ۸۵

مصطفی قوانلو قاجار

در قحطی وبلاگ‌های پرمحتوا و در میان هزاران هزار وبلاگی که به امان خدا رها شده شده‌اند، هنوز هم وبلاگ‌هایی وجود دارد که خواندنش برای علاقه‌مندان لذت بخش است. نوشتن از وبلاگ‌هایی که هر روز آنها را می‌خوانی کمی سخت بود. چون شاید دلایل شخصی برای خواندن هر یک داشته باشم. اما وقتی فکر می‌کردم چرا این وبلاگ‌ها را می‌خوانم به یک نتیجه مشترک در مورد همه آنها رسیدم. آنها کاربردی و ساده می‌نویسند و این راز بقای وبلاگ‌هایی است که نمرده‌اند و نمی‌میرند.

امسال وبلاگ از زندگی برترین وبلاگ روزنوشت، یک لیوان چای داغ برترین وبلاگ اجتماعی-سیاسی، وبلاگوار برترین وبلاگ حوزه رسانه، امیر مهدی حقیقت برترین وبلاگ فرهنگی، سیبستان برترین وبلاگ اندیشه، یک‌پزشک برترین وبلاگ علمی و عصیان برترین وبلاگ آی‌تی شناخته شدند که مرور کوتاهی بر فعالیت آنها در سال گذشته می‌کنیم. علاوه بر آن وبلاگ‌هایی که از نظر هیئت تحریریه هفت‌سنگ و صاحب نظران تعدادی و وبلاگ‌نویسان حائز آرای بعدی در هر حوزه شده‌اند را هم مورد توجه قرار می‌دهیم.

برترین وبلاگ روزنوشت: از زندگی- شیرین احمدنیا
برگزیده دوم: سلمان
برگزیده سوم: زیتون

از زندگی: استادان دانشگاه معمولا به علت ارتباط فراوانشان با دانش‌جویان، مطالب بسیار زیادی برای نوشتن دارند. اما کمتر استادی مثل خانم شیرین احمدنیا پیدا می‌شود که خاطرات و اتفاقات روزانه‌اش را بنویسید. نکته مهم در مورد وبلاگ"از زندگی" کاربردی بودن مطالب آن است. یعنی هر اتفاق و هر خاطره، مسئله‌ای آکادمیک می‌شود که احمدنیا آن را تحلیل می‌کند. شیوه نوشتن وبلاگ"از زندگی"می‌تواند پاسخ خوبی برای آنهایی باشد که شخصی نویسی و نوشتن خاطرات را به عامیانه ترین نوع وبلاگ نویسی تنزل می‌دهند. به نظرم این وبلاگ سه نقطه قوت مهم دارد. تحلیل مسائل روز اجتماعی، سرعت به روز رسانی بالا، نوشتن خاطرات شخصی به شیوه ای همه فهم و ساده.

سلمان: وبلاگ سلمان، اولین وبلاگ فارسی از معدود وبلاگ‌های موج اول وبلاگ‌نویسان فارسی است که با گذشت ۵ سال هنوز پرتوان به نوشتن ادامه می‌دهد و مخاطبان خودش را حفظ کرده است. سلمان در این سالها تلاش کرده از حواشی وبلاگستان دور باشد و کمتر در حرکت‌های جمعی وبلاگستان شرکت کرده.

زیتون: وبلاگ زیتون از جمله پرخواننده‌ترین وبلاگ‌های فارسی است که طرفداران خاص خودش را دارد. زیتون در وبلاگش از زندگی شخصی و تجربیات روزمره‌اش می‌نویسد و تعامل خوبی با اهالی وبلاگستان دارد.

برترین وبلاگ اجتماعی، سیاسی، اقتصادی: یک لیوان چای داغ
برگزیده دوم: کلاشینکف دیجیتال
برگزیده سوم: پارسانوشت

یک لیوان چای داغ: آنچه به گمانم وبلاگ" یک لیوان چای داغ" را به عنوان یک وبلاگ برگزیده معرفی کرده، نثر سر راست و بی غل و غش آن است. شخصا احساس می‌کنم با کسی روبرو هستم که حرفش با عملش یکی است و به چیزی که می‌نویسد اعتقاد دارد. نکته دوم در هم آمیختن موضوعات اقتصادی و سیاسی است. در زمانه‌ای که مردم ایران احتیاج به تحلیل‌های اقتصادی عامه فهم دارند، حامد قدوسی به عنوان دانش آموخته اقتصاد توانسته به خوبی از این خلا در فضای وبلاگ‌نویسی ایران بهره گیرد.

کلاشینکف دیجیتال: بهمن هدایتی نویسنده وبلاگ کلاشینکف دیجیتال که از خبرنگاران فعال حوزه سیاسی است در وبلاگش به موضوعات سیاست و تاریخ نگاهی فانتزی داد. اگر چه کلاشینکف در تقسیم‌بندی‌های سیاسی در زمره وبلاگ‌نویسان اصولگرا محسوب می‌شود، اما در سال گذشته با مطالب انتقادآمیزی که در مورد عملکرد دولت در وبلاگش نوشت بارها مورد حمله وبلاگ‌نویسان سیاسی حامی رئیس‌جمهور قرار گرفت. کلاشینکف که ظاهرا دستی هم در عکاسی دارد، در سال گذشته چند بار هم با عکس‌های سیاسی-اجتماعی‌اش خبرساز شد. از جمله مجموعه عکس‌های جنجالی او در سال گذشته تصاویر حضور زنی بدون حجاب در خیابان‌های تهران بود. عکس‌ها مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و آنقدر در بخش نظرات وبلاگ در مورد آنها بحث شد تا کلاشینکف برای مدتی به‌صدر جدول محبوب‌ترین وبلاگ‌های پرشین‌بلاگ برسد. کلاشینکف دیجیتال از جمله برگزیدگان مرحله نخست مسابقه وبلاگ‌های برتر دویچوله در سال گذشته بود.

پارسانوشت: پارسا صائبى در پارسانوشت خودش را اینطور معرفی می‌کند:‌ «مهاجر هستم و ساکن ادمونتون کانادا».صائبى در وبلاگش با زبان صریح مسائل سیاسی و اجتماعی روز را به نقد می‌کشد. از ویژگی‌های پارسانوشت به روز بودن و سرعت در ارائه نظرات است، به طوری که پس از هر اتفاق سیاسی از اولین وبلاگ‌هایی است که واکنش نشان می‌دهد و از دید خودش به مسئله می‌پردازد.

برترین وبلاگ روزنامه‌نگاری، رسانه: وبلاگوار
برگزیده دوم: اشکان خواجه‌نوری
برگزیده سوم: مازیار ناظمی


وبلاگوار: فرانسه یکی مهمترین کشورها در زمینه تئوریهای ارتباطی است و بسیاری از نظریه پردازان بزرگ حوزه رسانه و ارتباطات مثل آرمان ماتلار، لویی آلتوسر فرانسوی هستند. اصولا فرانسوی ها در حوزه رسانه صاحب سبک هستند و به نوعی قصد دارند مرزبندی مشخصی با نظریات لیبرالی آمریکایی داشته باشند. حالا یک دانشجوی ارتباطات؛ اتفاقا در کشور فرانسه مشغول به تحصیل است و این فرصت مغتنمی است برای وبلاگ نویسی در زمینه ارتباطات. شادی ضابط از موضوعات مختلف رسانه‌ای می‌نویسد و در سال گذشته یکی از فعالترین وبلاگ نویسان حوزه رسانه بوده است. ضابط حتی موضوع تز دوره دکترای ارتباطات خودش را هم «نمایش خود در وبلاگهای ایرانی» انتخاب کرده است.

اشکان خواجه‌نوری: نوشته‌های اشکان خواجه‌نوری در مورد تبلیغات از معدود وبلاگ‌ها و منابع فارسی زبان در موضوع تبلیغات و بازاریابی است. خواجه‌نوری با نگاه انتقادی‌اش به موضوع تبلیغات، برنامه‌ها و پیام‌های بازرگانی را مورد توجه قرار می‌دهد. وبلاگ خواجه‌نوری چند ماهی است غیرفعال شده و مطلب جدیدی در آن نوشته نشده است اما به خاطر مطالب خواندی و علمی خواجه‌نوری در نیمه اول سال به عنوان یکی از برگزیدگان حوزه رسانه انتخاب شد.


مازیار ناظمی:
مازیار ناظمی مجری رادیویی-تلویزیونی که چهره او را بیشتر در بخشهای خبری ورزشی سیما دیده‌ایم اوایل سال گذشته به اهالی وبلاگستان پیوست. ناظمی در وبلاگش در مورد تجربیات شخصی کاری و آخری تحولات حوزه رسانه به‌خصوص رادیو و تلویزیون می‌نویسد.

برترین وبلاگ فرهنگی (ادبی- هنری): امیر مهدی حقیقت
برگزیده دوم: سیب‌گاز زده
برگزیده سوم: صفحه سیزده

امیر مهدی حقیقت: وبلاگ ترجمه و نوشته‌های امیرمهدی حقیقت از آن جهت حائز اهمیت است که این مترجم تجربیات ترجمه متن‌های ادبی خود را در اختیار خوانندگان خود گذاشته است. شاید اکنون مترجمان و نویسندگان بسیاری وبلاگ داشته باشند. اما در این وبلاگ شما می‌توانید با اصطلاحات انگلیسی ادبی و ترجمه آن آشنا شوید. همین مسئله باعث شده تا کسانی که به کار ترجمه، مخصوصا ترجمه متون ادبی علاقه‌مندند این وبلاگ را از نظر دور ندارند.

سیب‌گاز زده: سعید کمالی دهقان در وبلاگ سیب‌گاز زده به‌طور تخصصی به موضات ادبیات و کتاب می‌پردازد. معرفی كتاب خارجی از بخش‌های قابل توجه وبلاگ سیب‌گاز زده است. کمالی دهقان در وبلاگش علاوه بر زبان فارسی مطالبی هم به زبان‌های انگلیسی و فرانسه دارد و آخرین مقالات و نوشته‌های که در دیگر رسانه‌ها نوشته است را هم در وبلاگ قرار می‌دهد.

صفحه سیزده: در وبلاگ صفحه‌‌ سیزده مریم مهتدی یادداشت‌هایی درباره‌ ادبیات و جامعه می‌نویسد. مهتدی در وبلاگش یادداشت‌های کوتاهی در مورد رویدادها و آخرین آثار ادبی منتشر می‌کند. در وبلاگ صفحه‌‌ سیزده علاوه بر ادبیات می‌توانید مطالبی در موضوعات تئاتر، شعر و سینما و همین‌طور یادداشت‌های شخصی پیدا کنید.

برترین وبلاگ اندیشه: سیبستان
برگزیده دوم: ملکوت
برگزیده سوم: فل‌سفه

سیبستان: سیبستان هنوز جایگاه ممتاز خود را در عرصه اندیشه حفظ کرده است. بنابراين باید به مهدی جامی تبریک گفت نه فقط به خاطر مطالب خوبش، بلکه به خاطر حفظ جایگاهی که مدت‌هاست آن را نگه داشته و بدون تنگ نظری وقایع دینی و اندیشه‌ای را مورد توجه قرار می‌دهد.

ملکوت: داریوش محمد‌پور در وبلاگ ملکوت در سال گذشته مطالب زیادی در حوزه اندیشه نوشت. او نگاه خاصی به حوزه دین دارد مطالب متعددی در این مورد به نگارش درآورده است. نویسنده وبلاگ ملکوت بنیان‌گذار حلقه وبلاگ‌نویسی ملکوت هم هست و با تلاش‌ها و پیگیری‌هایش امکان وبلاگ‌نویسی تعدادی از اهالی حوزه اندیشه را هم فراهم آورده.

فل‌سفه: فلّ‌سفه روزنامه محمد سعید حنایی کاشانی است. حنایی کاشانی که صاحب تالیفات فراوانی در حوزه فلسفه است، در دانشگاه هم در این رشته تدریس می‌کند. حنایی کاشانی در وبلاگش از فلسفه و مسائل مربوط به آن می‌نویسد.

برترین وبلاگ علمی، آموزشی: یک‌پزشک
برگزیده دوم: مهار بيابان‌زايی
برگزیده سوم: دیده‌بان محیط زیست ایران


یک‌پزشک: مهمترین ویژگی یک وبلاگ خوب علمی، سرعت به روز رسانی است. آنقدر سرعت تحولات علمی بالاست که کسی نمی‌تواند ادعا کند که با گذاشتن یک پست در هفته وبلاگ فعالی دارد. اگر وبلاگ علمی یا آموزشی دارید باید بسان وبلاگ "یک پزشک" به سرعت به روز شوید و از انعکاس آخرین مطالب علمی دست نیازید. نکته دوم نثر ساده این وبلاگ است که موضوعات علمی را برای مخاطب بسیار ساده می کند. ویژگی دیگر، وجهه آموزشی این وبلاگ است. شما می توانید بسیاری از مطالب آموزشی را در این وبلاگ بیابید.

مهار بيابان‌زايی: مهار بیابان زایی عنوان وبلاگ محمد درویش است که در توصیف وبلاگش نوشته: «اندیشگان کاستن از شتاب اُفت کارایی سرزمین و مهار جریان ویرانگر بیابان‌زایی در ایران». وبلاگ‌های محیط زیستی از جمله وبلاگ‌های فعال حوزه وبلاگ‌های علمی هستند و درویش که خود در حوزه محیط زیست مشغول به کار است در این وبلاگ از دغدغه‌های محیط زیستی‌اش می‌نویسد.


دیده‌بان محیط زیست ایران:
مژگان جمشیدی روزنامه‌نگار حوزه محیط زیست در وبلاگ دیده‌بان محیط زیست ایران از آخرین اخبار و تحولات این حوزه می‌نویسد. جمشیدی هدفش از وبلاگ‌نویسی را اینطور توضیح می‌دهد:‌ «عاشق طبیعت ایران زمین هستم و هدفم بالابردن فرهنگ زیست محیطی جامعه از طریق فراهم کردن اطلاعات مورد نیاز». هر چند از راه‌اندازی وبلاگ جمشیدی مدت زیادی نمی‌گذرد، اما در همین مدت کوتاه وبلاگ دیده‌بان محیط زیست با گزارش‌ها و مطالب پیگیرانه‌ در حوزه محیط‌زیست مخاطب قابل توجهی پیدا کرده و به یکی از منابع مرجع در این حوزه تبدیل شده است.

برترین وبلاگ آی‌تی: عصیان
برگزیده دوم: عصرونه
برگزیده سوم: روبو

عصیان: نوشتن در حوزه آی‌تی احتیاج به اطلاعات به روز و استمرار در نوشتن دارد. وبلاگ عصیان در این چند سال اخیر این ویژگی را حفظ کرده و هنوز یکی از منابع قابل اتکا در مورد رویدادهای فناوری اطلاعات است. وبلاگ نیما اکبرپور یک ویژگی جالب توجه دیگر هم دارد. او بیش از آنکه به فناوری اطلاعات در جهان دقت کند به کاربرد آن در ایران و کارکرد آن برای کاربران توجه می کند.

عصرونه: یادداشت‌های نوید در مورد کامپیوتر و فناوری اطلاعات در وبلاگ عصرونه سال گذشته خوانندگان زیادی پیدا کرد. عصرونه از جمله وبلاگ‌های مفید و پرمخاطب حوزه آی‌تی است که مطالب علمی و آموزشی فراوانی دارد و مطالب آن مورد استفاده سایر وبلاگ‌ها و سایت‌های خبری این حوزه هم قرار می‌گیرد.

روبو: روبو هم در سال ۸۵ از جمله وبلاگ‌های مفید و قابل توجه در حوزه آی‌تی بود. از جمله موضوعات مورد علاقه روبو آر‌اس‌اس، فید، وبلاگ‌نویسی، طراحی‌وب هستند که در سال گذشته مطالب زیادی در مورد آنها منتشر کرد.

برای شرکت در نظرسنجی به این صفحه بروید.

برگرفته از: هفت سنگ

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

بسیار بهتر بود اگر به صفحه‌ای که این یادداشت از آن کپی شده، لینک مستقیم هم می‌دادید. لینک: http://www.7sang.com/mag/2007/03/16/informationtechnology-topmedia_85_weblog.php
---------------------
زمانه: حق با شماست و از قلم افتاده است. اضافه می شود

-- م ، Mar 19, 2007

عكس «آرش» جان ،(صفحه اول راديو زمانه و از دكتر زرافشان)، يك عكس پرتره خوبه كه با مخاطب حرف مي‌زند...ولي ايكاش «نوروز» را سياسي نمي‌كرديد!
يك عكس در (ميدان تجريش تهران)، شكار كردم كه نوروز را فرياد مي‌زند...
آي مَردُم ! سال نو آمد...
http://karaa.blogfa.com/post-47.aspx
راستي! «راديو زمانه»اي‌ها... گوشه چشمي... كه سال نو آمد!

-- ح.شريفي‌فر ، Mar 20, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)