تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

بی‌بی‌سی فارسی یا رادیو زمانه؟

فاکتور‌های زیادی دخیل‌اند تا هر کس برای خودش رسانه‌ای را انتخاب کند تا خبر‌های روز دنیا را در آن جستجو کند. در ایران به دلیل فیلترینگ گسترده این انتخاب‌ها از کاربران ایرانی گرفته شده است و به سایت‌هایی به تعداد انگشتان دو دست محدود می‌شود.

در این نوشتار قصدم مقایسه‌ی کار خبری دو رسانه‌ی فارسی زبان بی‌بی‌سی فارسی و رادیو زمانه‌ی نوپا است. گرچه شاید این مقایسه اطلاعات وسیع در زمینه‌ی روزنامه‌نگاری را لازم داشته باشد اما به عنوان یک کاربر جوینده‌ی اخبار ایران در وب به این دو سایت نگاه می‌کنم.

سایت بی‌بی‌سی با اعتبار و قدمت بیشتر و استفاده از نام باسابقه کمپانی خبرپراکنی بریتانیا نزد ایرانیان شناخته‌شده‌تر و خاطره انگیزتر است. اما با خودم امشب فکر می‌کردم چه شده که چندی است من برای خواندن اخبار ایران به رادیو زمانه مراجعه می‌کنم؟ شاید دلیل اول آن به‌روز نبودن بی‌بی‌سی فارسی در اغلب اوقات است. خیلی وقت‌ها خبری مهم در ایران تیتر اول سایت‌های خبری قرار می‌گیرند و در بی‌بی‌سی انگلیسی هم به آن اشاره می‌شود و بی‌بی‌سی فارسی هنوز به‌روز نیست. آخرین مورد آن دستگیری تعداد زیادی از فعالین حقوق زنان بود که در بی‌بی‌سی انگلیسی به آن اشاره شده بود و کارکنان بخش فارسی متاسفانه به روز نبودند.

دلیل دوم که امشب به آن رسیدم شاید این باشد که زمانه ایرانی‌تر است. منظورم از ایرانی‌تر بودن اینست که اخبار ایران را کاملن زیر ذره‌بین می‌گذارد و خبر‌های هنرمندان ایران را به دقت پوشش می‌دهد. چیزی که تقریبن در بی‌بی‌سی کمتر دیده می‌شود. هنرمندان ایرانی، فعالیت‌هایشان، بزرگداشت‌هایشان، یادبودشان و اخبار هنری و فرهنگی و سیاسی ایران در رادیو زمانه برای من جذابیت بیشتری نسبت به رسانه‌های دیگر دارد. پیوند رادیو زمانه با بلاگستان ایرانی باعث شده است اخبار ایران را دقیق‌تر و از چشم خود ایرانیان برای دیگر ایرانیان دور از وطن بازگو کند. اینست که این روزها من اخبار ایران را در رادیو زمانه پی می‌گیرم. چرا که او را آیینه‌ی شفا‌ف‌تر و به‌روزتری می‌بینم. برای دوستان خوبم در رادیو زمانه آرزوی موفقیت دارم.

برگرفته از: سرزمين رويايی

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

من زمانه را بيشتر به خاطر طراحي صفحات تميزش دوست دارم.هر چند اوايل كه هنوز جا نيفتاده بود كلي به آن ميخنديديم ولي حالا خيلي جذاب است و دوم وجود آدمهاي متفاوت و فعال در آنست كه باعث مي شود فراموش كنم كه فرهنگ در ايران فعلا فعاليت زيرزميني محسوب مي شود.

-- علي ، Mar 18, 2007

من هم با این که کم و کاستی هایی در کارتان می بینم اما برای خواندن اخبار مختلف سایت شما را جایگزین سایت های دیگر کرده ام. کاش در ویرایش املایی و نگارش متن ها بیشتر دقت کنید.

-- سارا ، Mar 18, 2007

من با رادیو زمانه تازه آشنا شدم وخیلی هم دوستش دارم چون مطالب خواندنی ای دارد امیدوارم اخبار و مطالبش در روز زیاد شود

-- مجید ، Mar 18, 2007

آقای سرزمين رويايی! برادر چرا شعر می گويی؟ آخر بی بی سی صدها خبرگزار در گوشه و کنار جهان دارد و خبرها و گزارش هايش دست اول است. در حالی که بنده خدا راديو زمانه دستش از همه جا کوتاه و در واقع محل جمع آوری خبرهايی است که در وبلاگستان منتشر می شود. حالا اگر شما لطفی به راديو زمانه داری بجای خود اما نمی شود بی بی سی را با راديو زمانه مقايسه کرد.

-- محمود ، Mar 18, 2007

به نظر من نیز سایت شما جذاب تر از بی بی سی فارسیه چون ایرانی تره و زودتر به روز می شه تفاوت شما با بخش فارسی بی بی سی مثل تفاوت الجزیره انگلیسی با بی بی سی انگلیسیه
به هر حال موفق باشید

-- امین ، Mar 18, 2007

«زمانه»‌ای‌ها !
«رادیوفردا»ها،«بخش فارسی بی بی سی»ها و...مردم داخل را فراموش كرده‌اند.ولی راز «زنده» بودن «زمانه»‌ای ها، همین به‌روز بودن آن‌هاست.
«زمانه»‌ای ها
یك وقت درجا نزنید؟!
http://karaa.blogfa.com/post-43.aspx

-- حسین ، Mar 18, 2007

يه کامنت من گذاشتم اينجا که يه کمی انتقادی بود. اما مثل اينکه تحمل نداشتيد! وگرنه منتشرش می کرديد.

-- محمود ، Mar 18, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)