تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

قدرت وبلاگ‌ها

رضا شوقی

«دیوید واین برگر» می گوید: "در آینده هر کسی نزد ۱۵ نفر مشهور خواهد شد". اما «اندی وارهل» می گوید: "در آینده هر کسی ظرف ۱۵ دقیقه مشهور خواهد شد". با این مقدمه موسسه بین المللی تحقیقات بازار، IPSOS، به تازگی نتایج تحقیقی را منتشر کرده است که دربردارنده نکات بسیار جالب و تازه ای در مورد وبلاگ ها است و کوشیده است در نگاهی نوآورانه پرده از قدرت وبلاگ ها و نقشی که در عرصه اقتصاد و تجارت ایفا می کنند بردارد.

تحقیق مورد نظر از ۳ بخش تشکیل شده است. بخش اول به بیان برخی آمار کلی اختصاص دارد.ب خش دوم به جایگاه وبلاگ ها نزد کاربران اینترنت می پردازد و بخش سوم در مورد قدرت اقتصادی وبلاگ ها است.

آمار کلی

در بخش اول این پژوهش ابتدا این نکته یادآوری می شود که که این نظر سنجی بیان گر دیدگاه ۱۱۵میلیون کاربراروپایی اینترنت است. در این بخش،پس از آن به اختصار به این نکته اشاره شده است که در سرتاسر اروپا ۴۴درصد از افراد بالای ۱۵ سال از اینترنت استفاده می کنند. بالاترین میزان استفاده از اینترنت در اروپا متعلق به کشور انگلیس است که ۵۶درصد از مردم آن با اینترنت سر و کار دارند. آلمان با ۴۹درصد در مقام دوم قرار دارد و پس از آن فرانسه با ۴۴درصد،ایتالیا با ۳۸درصد و اسپانیا با ۳۷درصد قرار می گیرند.

جایگاه وبلاگ ها نزد کاربران اینترنت

۱. آشنایی با وبلاگ:
محور دومین قسمت از این پژوهش اصل وجود وبلاگ هاست. در این قسمت از پاسخ‌گویان به نظرسنجی که همگی از کاربران اینترنت هستند سوال شده است که آیا تا به حال چیزی در مورد وبلاگ شنیده اند یا خیر؟

در پاسخ به این سوال ازهر ۱۰نفر کابر اینترنت در اروپا ۶نفر (معادل ۷۰میلیون نفر) گفته اند که وبلاگ را می شناسند و با این پدیده اینترنت آشنایی دارند. البته فرانسوی ها بیشتر از سایر اروپائیان وبلاگ را دوست دارند چون ۹دهم آنها می دانند وبلاگ چیست.

پس از فرانسوی ها با اختلاف بسیار زیاد ایتالیایی ها با ۵۸درصد بیشتر از سایر اروپائیان اطلاعاتی در مورد چیستی وبلاگ دارند.

آلمانی ها با ۵۵درصد، اسپانیایی ها با ۵۱درصد و انگلیسی ها با ۵۰درصد به ترتیب در رتبه های بعدی آشنایی با وبلاگ قرار دارند.

۲. وبلاگ خوانی در اروپا:
وبلاگ خوانی اما قصه دیگری دارد. از میان تمام کاربران اروپایی اینترنت یک پنجم (۱۷درصد) آنان وبلاگ می خوانند. حرفه‌ای‌ترین وبلاگ‌خوان‌های اروپایی، فرانسوی ها هستند که ۲۷درصدشان علاقه مند به خواندن وبلاگ هستند و برای آن، وقت صرف می کنند.

پس از فرانسوی ها اسپانیایی ها با ۱۶درصد، آلمانی ها و ایتالیایی ها با ۱۵درصد و انگلیسی ها با ۱۴درصد به وبلاگ‌خوانی علاقه نشان داده اند.

حدس می زنید وبلاگ ها برای مردان محبوب ترند یا برای زنان؟ مردان اروپایی با ۲۱درصد آمار وبلاگ خوانی نشان داده اند که از زنان که ۱۴درصدشان وبلاگ می خوانند، علاقه بیشتری به وبلاگ دارند. هم چنین اکثر وبلاگ خوان ها در سنین بین ۲۵ تا ۳۴ سالگی قرار دارند.

۳. وبلاگ‌نویسی در اروپا:
پس از بررسی آمار وبلاگ‌خوانی، پژوهش موسسه IPSOS، به مسئله وبلاگ نویسی پرداخته است. در مجموع در سرتاسر اروپا ۳درصد از کاربران اینترنت دارای وبلاگ شخصی بوده و یا در وبلاگ های گروهی، در نوشتن وبلاگ با دیگران مشارکت می کنند.

در میان کشور های مختلف اروپایی باز این فرانسوی ها هستند که با ۷درصد وبلاگ شخصی و ۷درصد مشارکت با دیگران در وبلاگ‌نویسی از مردم دیگر کشور های اروپایی پیشی گرفته اند.

از میان کاربران اینترنت در اسپانیا ۳درصدشان خود وبلاگ شخصی دارند و ۴درصدشان در وبلاگ های گروهی قلم می زنند. ۲درصد انگلیسی ها، خود صاحب وبلاگ هستند و ۲درصد دیگرشان نیز به طور جمعی وبلاگ نویسی می کنند.

در ردیف بعد آلمانی ها قرار دارند. تنها ۱درصد کاربران اینترنت در آلمان دارای وبلاگ شخصی هستند و ۲درصدشان هم به طور مشارکتی با دیگران در نوشتن وبلاگ همکاری می کنند.

ایتالیایی ها کم تراز بقیه اروپائیان به وبلاگ نویسی علاقه دارند.کم تر از ۱درصد ایتالیایی ها وبلاگ خصوصی دارند و ۲درصد هم به صورت مشترک وبلاگ می نویسند.

۴. مقایسه میزان اطمینان به مطبوعات و وبلاگ ها:
در این قسمت محققان پژوهش قدرت وبلاگ ها، میزان اطمینان به طور کلی مطبوعات و وبلاگ ها را مورد بررسی قرار داده اند.

اسپانیایی ها بیش از دیگر اروپائیان به آنچه در مطبوعات منتشر می شود اطمینان دارند و انگلیسی ها کم تر از دیگران به مطبوعات اطمینان می کنند. اما میزان اعتماد به محتوای وبلاگ ها متفاوت است:
فرانسوی ها با ۳۵درصد بیش از دیگران به آنچه در وبلاگ ها منتشر می شود اعتماد دارند. ایتالیایی ها با ۲۷درصد در مقام دوم این جدول قرار می گیرند.آلمانی ها با ۲۳درصد و اسپانیایی ها با ۱۷درصد در ردیف های بعدی قرار دارند و انگلیسی ها با ۱۵درصد، همانطور که به مطبوعات بدبین هستند، به وبلاگ ها هم چندان اطمینان نمی کنند.

در مجموع یک چهارم اروپائیان به گفته وبلاگ نویسان اعتماد دارند.

همچنین در مقایسه میان رسانه های مختلف در مورد ارزیابی آنها از کالاهای تجاری به ترتیب؛ نقد وبررسی سایت های رسمی و شناخته شده در زمینه نقد و ارزیابی، مقالات مندرج در مطبوعات و نقد و بررسی های نوشته شده توسط وبلاگ نویسان بیش از سایر منابع اطلاع رسانی و تبلیغی مورد اعتماد اروپائیان هستند.

جالب آنکه در این مقایسه وب سایت شرکت ها و کمپانی ها، آگهی های تلویزیونی، ایمیل های ارسالی از جانب تولیدکنندگان مختلف و اطلاعاتی که به وسیله مدیران اجرایی کمپانی ها ارائه می شود همگی کمتر از وبلاگ ها مورد وثوق مردم هستند.

قدرت اقتصادی وبلاگ ها

بخش سوم این تحقیق که در واقع در بردانده محتوای اصلی آن می باشد به مسئله ای بسیار مهم و البته جدید پرداخته و قدرت تاثیر گذاری و نفوذ وبلاگ ها به خصوص در عرصه اقتصاد را بررسی کرده است.

در ابتدای این بخش به این نکته اشاره شده است که حدود چهار دهم (۳۷درصد) از کاربران در اروپا برای استفاده از اینترنت پول پرداخت می کنند و بقیه از امکان اینترنت رایگان مانند اینترنت درمدرسه، دانشگاه، محل کار و غیره برخوردارند.

جالب آنکه کسانی که مجبور به پرداخت هزینه اینترنت هستند بیشتر از کاربرانی که به طور رایگان از اینترنت استفاده می کنند به وبلاگ ها و مطالب مندرج در آن ها اطمینان می کنند.

۶۶درصد از کسانی که ماهیانه ۱۴۵یورو برای استفاده از اینترنت می پردازند گفته اند اگر در وبلاگ ها به نکته مثبتی در مورد یک کالا برخورد کنند به خرید آن تمایل بیشتری پیدا می کنند.

از جمله نتایج بسیار مهم این تحقیق آن است که حدود ۴۰میلیون نفر از اروپائیان (معادل یک سوم مجموع کاربران اینترنت) گفته اند که تحت تاثیر مطالب وبلاگ ها و کامنت های مندرج در آن ها از خریداری بعضی کالا ها خودداری کرده اند.

به عبارت دیگر در آلمان ۴.۱۰ میلیون نفر، در انگلیس ۷.۹ میلیون نفر، در فرانسه ۶.۹ میلیون نفر، در ایتالیا ۵ میلیون نفر و در اسپانیا ۴ میلیون نفر به خاطرانتقاداتی که در وبلاگ ها از اجناس و کالاهای گوناگون صورت گرفته است از خرید این اجناس صرف نظر کرده اند.
هم چنین ۶۰ میلیون اروپایی (بیش از نیمی از کاربران اینترنت) ترجیح می دهند پس از آن که نکته مثبتی در مورد یک کالا در وبلاگ ها و کامنت های افراد شخصی و مصرف کنندگان اجناس خواندند اقدام به خرید کالای مورد نظر کنند.

یک سوم از کاربران اروپایی گفته اند نکات انتقاد آمیز در مورد کالاها و شرکت های تولید کننده مختلف را در اینترنت خوانده اند. نظر یک پنجم از این افراد پس از خواندن نکات مطرح شده در وبلاگ ها دست خوش تغییر شده است. از این میان وبلاگ ها توانسته اند نظر منفی ۲۶ میلیون اروپایی درمورد کمپانی های مختلف را عوض کنند و جلوه مثبتی به آن ها ببخشند.

این همه در واقع بیان کننده قدرت تشویقی و نیز تاثیر بازدارنده وبلاگ ها در راستای جهت دهی هزینه ها از سوی مصرف کنندگان و جذب سود از سوی تولید کنندگان است.

گزارش این تحقیق پس از بیان این نتایج مهم با این جمله به پایان می رسد: «$=مضامین و مطالب خلق شده توسط کاربران ترجیحا مقیم در وب سایت های رسمی و معتبر».

اصل مقاله

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)