تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

مانیفست وبلاگ من

خاطرتان باشد چندی پیش در بخش وبلاگخوانی [در اینجا] مطلبی را برای شما خواندیم که مربوط به آنچه که بنا به توافق همگانی «یلدا بازی» نام گرفت، می‌شد.

نویسندۀ «وبلاگ کلاغ»، در تحلیلی از این جریان نوشته بود: «آنچنان که تجربه نشان می‌دهد بدنۀ وبلاگستان، تنها به تلنگری نیازمند است تا به ارتعاش درآید. گاه تلنگری سیاسی، گاه اجتماعی، گاه اخلاقی، و گاه رفتاری برای بازشناسی خود به بهانۀ شب یلدا.»

اصل این مطلب در سایت رسمی رادیو زمانه [در اینجا] منتشر شده و موجود است. اشاره به آن صرفا در تایید این نظر بود که: بدنۀ وبلاگستان، گاه فقط به تلنگری نیاز دارد تا به لرزش و ارتعاش درآید.

نمونه‌اش مثلا: جریان اعتراض گروهی وبلاگ‌نویسان به تغییر نام خلیج فارس در آن نفشۀ جغرافیایی، و یا در شکل دیگرش، رواج انتشار «لیست افتخارات»، و یا همین «یلدا بازی». و این اواخر شیوع آنچه که به «مانیفست وبلاگ من» مشهور و شناخته شده است.

در این ماجرا، تلنگری که به آن اشاره داشتیم، «طرح سامان‌دهی پایگاه‌های اینترنتی و وب‌سایت و وبلاگ‌های ایرانی» نام داشت. که در جایی از آن، اطلاعات مربوط به سایت، مبنی بر هدف، و نوع محتوای سایت را خواستار بود

عده‌ای از وبلاگ‌نویسان، همین بند از آن طرح را مد نظر قرار داده و در بلاگ‌سایت، و یا وبلاگ‌های خود، در تعریف و معرفی خود به خوانندگان‌شان، مطلبی را که به «مانیفست وبلاگ من» معروف شده، نوشته ومنتشرکردند. یکی از اولین‌هایی که مانیفست وبلاگ خود را نوشت، «ناصر خالدیان» نویسندۀ وب‌سایت «نقطه، ته خط» بود.

خلاصه‌ای از این نوشتار را در «اینجا» بشنوید!

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)