تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۳۸۵ • چاپ کنید    
مقایسه موضوعی وبلاگ های فارسی و انگلیسی-بخش سوم

فراوانی موضوعات وبلاگستان فارسی

رضا شوقی

جدول زیر به موضوعات وبلاگستان فارسی، به دور از مقایسه بلاگرها، نگاهی عمیق تر می افکند. این جدول به موضوعات وبلاگ های فارسی به طور کلی و نیز تعداد وبلاگ ها در هر موضوع و هم چنین درصد فراوانی آن ها پرداخته است.

جدول ۲ - فراوانی موضوعات وبلاگستان فارسی بر حسب آمار بلاگرها


درصد فراوانی هر موضوع نشان‌گر میزان محبوبیت آن موضوع است. موضوع "عمومی" با نزدیک ۲۰ درصد فراوانی در صدر جدول قرار داشته و محبوب ترین موضوع جامعه وبلاگ نویسان ایرانی است. از این جا می توان فهمید که اکثر وبلاگ نویسان وبلاگ را در همان معنا و کاربرد اصلی خود که رسانه ای فرد محور است و به موضوعی خاص تن در نمی دهد به کار می برند. طبق این تعریف افراد ممکن است از هر موضوعی در وبلاگ خود سخن بگویند و پایبند عنوانی ویژه نباشند.

موضوع "شخصی" نیز که با ۱۳ درصد در ردیف دوم محبوبیت قرار گرفته است به نوعی نشان‌گر توجه نسل جدید وجوان در ایران به مسئله فردیت و ابراز وجود خویش است؛ نسلی که نمی خواهد در دل توده ها گم باشد بلکه خواستار بیان ایده ها و امیال و ابراز توانایی ها و داشته های خود است. این سخن زمانی روشن تر می شود که آن را با آمار ۲۳ دهم درصدی وبلاگ های مربوط به موضوع "جامعه" که قطب کاملا مخالف مسائل شخصی و فردی است مقایسه کنیم.

قرار گرفتن موضوع ادبیات و شعر در ردیف سوم از جهت تعداد نیز جالب توجه است و بازگو کننده آن است نظم و نثر شیرین فارسی جای سنتی خود را در دل جوانان وبلاگ نویس ایرانی و در قالب رسانه های نوین نیز گشوده و حفظ کرده است.

هم چنین جایگاه "آموزش و تحقیقات" با پنج و چهار دهم درصد فراوانی در وبلاگ های فارسی امید وار کننده است. جالب آن که این موضوع از موسیقی که امری عمومی است نیز برتر نشسته و با طنز و سرگرمی که آن نیز مخاطبان و هواداران فراوانی دارد تنها حدود ۱ درصد فاصله دارد.

از سوی دیگر آمار هشت و یک دهم درصدی وبلاگ ها در موضوع "اخبار" به علاوه آمار 19 دهم درصدی در موضوع "سیاست" و نیز آمار ۱ دهم درصدی در موضوع "انقلاب اسلامی" شاید به نوعی نشان از مسئله سیاست گریزی وبلاگ نویسان ایرانی دارد.

پرداختن تنها ۴ دهم درصد از وبلاگ نویسان به موضوع مهمی مانند مسئله "زنان" به خصوص با در نظر گرفتن تعداد قابل توجه وبلاگ نویسان زن، بی توجهی نسبی به این موضوع را یادآوری می کند.

ادامه دارد...

لینک مطلب مرتبط

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

قبل از هرچیز بایستی متدولوژی شما برای جمع آوری داده ها معلوم باشد تا بتوان مطمئن شد که نتایج به دست آمده علمی هستند. متاسفانه این طوری که شما مطلب مینویسید اعصاب کسایی مثل بنده که کارمون تحقیقاته به هم میریزه. آقای محترم شما تا به حال چیزی در مورد روش تحقیق شنیده اید؟ اگرنه لطفاً مقاله به اصطلاح تحقیقاتی ننویسید و اگر بله لطفاً از روش تحقیق استفاده کنید.

-- مجید ، Dec 26, 2006

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)