تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۸۵ • چاپ کنید    
مقایسه موضوعی وبلاگ های فارسی و انگلیسی-بخش دوم

نگاهی تطبیقی به فهرست موضوعی بلاگرهای فارسی

رضا شوقی

برای آشنایی هرچه بیشتر با موضوعات وبلاگستان فارسی جدولی از این موضوعات تهیه شده است. موضوعات ذکر شده در این جدول ترکیبی است از فهرست موضوعی ۴ بلاگر معروف فارسی یعنی پرشین بلاگ، بلاگفا، میهن بلاگ و پارسی بلاگ که با کمترین دخل و تصرف در آنها عینا گزارش شده است. در این جدول هم چنین تعدد وبلاگ ها در هرموضوع و در هر بلاگر به تفکیک مورد توجه قرار گرفته است. مواردی که با علامت منفی نشان داده شده است به معنی عدم وجود موضوع مورد نظر در فهرست موضوعی آن بلاگر می باشد. درمواردی نیزبه جای برخی عناوین کلی، از زیر مجموعه های آن نام برده شده است.

جدول ۱ - فهرست تطبیقی موضوعات بلاگرهای فارسی و تعداد آن بر حسب بلاگر

به طور قطع تعدادی از موضوعات مورد توجه وبلاگ نویسان ایرانی در این فهرست های موضوعی به چشم نمی خورد که دلیل آن را می توان ممنوعیت پرداختن به بعضی موضوعات در داخل کشور(که سبب فیلتر شدن وبلاگ می شود)، عدم ثبت وبلاگ توسط وبلاگ نویسان در فهرست موضوعی، نامناسب بودن دسته بندی بلاگرها و اموری از این قبیل دانست.

این نوشتار قصد بررسی اصل جامعیت و مانعیت تقسیم بندی بلاگرها - که از اصول اولیه هر گونه تقسیم بندی است - را ندارد. بدیهی است که هر وبلاگ خوانی خود در سیر و سفر به اطراف دنیا مجازی فارسی با بسیاری از وبلاگ ها برخورد کرده است که موضوعات آنها در این لیست های چهار گانه قرار ندارد. به عنوان مثال می توان از وبلاگ هایی با موضوعاتی چون جامعه شناسی، گروه های دانشجویی دانشگاه های مختلف سراسر کشور، مسائل استان ها، دوست یابی/صیغه، آشپزی و حتی اخبار چغندر قند نام برد .اما از آنجا که جمع آوری کامل تمام موضوعات، وبه عبارت دیگربررسی تمام وبلاگ های فارسی عملا امکان پذیر نیست، باید به نمونه ای از آنها بسنده کرد.

اصولا در تمام بررسی های آماری مراجعه به تمام اعضای جامعه مورد نظر نه مطلوب است و نه ممکن و بنابراین به بررسی نمونه ای از کل جامعه آماری، از باب مشت نمونه خروار است، اکتفا می شود. در بررسی موضوعات وبلاگستان فارسی نیز تنوع و تعدد موجود در ۴ بلاگر اصلی فارسی می تواند نمونه خوبی از مجموع وبلاگ های فارسی باشد و جامعه وبلاگ نویسان ایرانی را تا حدود زیادی نمایندگی کند.

چنان که در جدول بالا این مطلب دیده می شود‌، تعداد ۶۱ عنوان یا موضوع در ۴ بلاگر فارسی پرشین بلاگ، بلاگفا، میهن بلاگ و پارسی بلاگ دسته بندی شده است. این جدول پیش از هر چیز نوعی مقایسه میان موضوعات ارائه شده توسط ۴ بلاگر معروف فارسی زبان بوده و در واقع بیان کننده غنای موضوعی هر یک از این بلاگر ها است.

بلاگفا با 46 موضوع در صدر جدول تنوع موضوعی قرار دارد و بیشترین تعداد موضوع را به وبلاگ نویسان پیشنهاد کرده است. پس از آن میهن بلاگ با 34 موضوع در ردیف دوم است. پرشین بلاگ(علی رغم آن که بالاترین آمار وبلاگ نویسان را دارد) با 30 عنوان موضوع در جایگاه سوم و پارسی بلاگ با 19 موضوع ، با فاصله بسیار درردیف آخر قرار دارد.

از تعداد کل 164845 وبلاگ نویسی که وبلاگشان دراین لیست های موضوعی ثبت است تعداد 110791 در پرشین بلاگ عضو هستند، تعداد 33776 وبلاگ نویس در بلاگفا، تعداد 19658 وبلاگ نویس در میهن بلاگ و تعداد 620 وبلاگ نویس در پارسی بلاگ.

بیشترین کسانی که از پرشین بلاگ وبلاگ گرفته اند در موضوع "عمومی" مطلب می نویسند: 29612 وبلاگ معادل 26/7 درصد کل وبلاگ های پرشین بلاگ.
بیشترین کسانیکه عضو بلاگفا هستند در موضوع "شخصی" به وبلاگ نویسی مشغول اند: 10839 وبلاگ معادل 32 درصد کل وبلاگ های بلاگفا.

بیشترین کسانی که عضو بلاگر میهن بلاگ هستند در موضوع "موسیقی" به فعالیت وبلاگی می پردازند: 3074 وبلاگ معادل 15/6 درصد کل وبلاگ های میهن بلاگ.

و بیشترین کسانی که در بلاگر پارسی بلاگ وبلاگ دارند در موضوع "جامعه" وبلاگ می نویسند: 153 وبلاگ معادل 24/6 درصد کل وبلاگ های پارسی بلاگ.

ادامه دارد...

لینک مطلب مرتبط

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)