تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

راديويی برای جوانان؟

اگر شنونده های قدیمی رادیو هم رادیو زمانه را تحویل گرفته باشند و شنیدنی بدانند که زهی مراد. آونگ خاطره ها شاید بعداً بیشتر درباره زمانه بنویسد:

صحبت از رادیو که می شود نا خودآگاه به گذشته فکر می کنم گذشته ای که نه تنها مانند این سالها با رادیو قهر نبودم بلکه چنان با او انس و الفت داشتم که محال بود روز و شبی بگذرد و ساعاتی گوش به رادیو نسپرم . تلویزیون با اینکه رقیب رادیو بود و پدیده ای بود که جذابیتش غیر قابل انکار بود اما هیچگاه نتوانست جای رادیو را بگیرد . برنامه های رادیویی زمان پیش از انقلاب چنان گسترده بود که تمامی اقشار را جذب خود کرده بود . کودک، جوان سالمند هنرمند هنر دوست عوام با سواد همه و همه..

یادم می آید در ایام کودکی از داستان شب که در ساعت 10 شب پخش می شد همانقدر لذت می بردم که از برنامه های کودکی که صبح ساعت 10 برای ما کودکان پخش می شد.

رادیو در همه جا حضور داشت اگر تابستان بود رادیو به دیوار حیاط آویخته می شد اگر زمستان بود روی کرسی یا گوشه ی طاقچه ی اطاق همدمی بود، مونسی بود برای همه ی اعضای خانواده . این که چگونه رادیو توانسته بود خودش را در دل مردم جای دهد بر می گشت به عشقی که در کار گردانندگان رادیو موج میزد از دل بر می خاست و بر دل می نشست و علاوه بر این برای ساخت هر برنامه از کسانی در این کار استفاده می کردند که اهل آن کار بودند خواه برنامه ریز و خواه مجری و دیگر افراد . هر کسی به جای خود نشسته بود و تخصص آن کار را داشت.

چندی پیش از طریق کامنتی که مهدی عزیز برایم نوشت از خلق یک رادیو مطلع شدم هنوز در سیبستان خبرش منتشر نشده بود و تصمیم داشتم پستی در این باره بنویسم و شروع این کار فرهنگی را به بانیان آن تبریک بگویم اما چنان شد که دیدید ... روزها گذشت چه سخت هم گذشت نه حرفم می آمد و نه نوشتنم هنوز هم دل نگرانی هایی دارم و داریم اما نباید آغاز یک کار فرهنگی را نادیده بگیریم و به دلیل مسائلی که می گذرد از این کار فرهنگی سخنی نگوییم .

من به سهم خودم از زحمات دست اندرکاران این رادیو تشکر می کنم و خسته نباشید می گویم گر چه گویا قرار است مخاطبین این رادیو جوانان باشند اما چه اشکالی دارد ؟! اینجا هم خودمان را قاطی می کنیم!

آقای جامی نوشته اند که از پیشنهادات سازنده استقبال می کنند و خوب است که هر کدام از ما اگر مطلبی به نظرمان می رسد که می تواند در درخشیدن بیشتر این رادیو تاثیر گذار باشد را عنوان کنیم اما خب این مستلزم آن است که روزها بگذرد برنامه ها را بشنویم آن زمان به طرح موضوع بپردازیم اما!

اما با اینکه گفته شده مخاطبین این رادیو جوانان ساکن در ایران هستند عده ی قلیلی می توانند از این رادیو استفاده کنند چرا که سرعت پایین اینترنت خود مانعی ست برای استفاده از این رادیوی نو پا. یک نکته را هم عرض کنم بدون هیچگونه نظر خاصی، دوستانه عرض می کنم که این جمله ی« برای جوانان »سالهاست که در ایران نیروی دافعه ایجاد می کند چون جوان ایرانی با این جمله فریب داده شده به روش های مختلف . اگر من پیش از اعلام می دانستم که قرار است چنین شعاری برای این رادیو داده شود جسارت می کردم و صمیمانه از دست اندرکاران می خواستم این کار را نکنند. باور کنید، اصلا" نظر سنجی کنید تا ببینید از دید جوان ایرانی این جمله چقدر دافع شده به جای اینکه جذاب باشد! اما امیدوارم این رادیو تلافی کند و اعتماد جوانان را به خود جلب کند .علاوه بر این نکته که عرض شد افرادی از نسل من هم کمی با احتیاط وارد این حریم خواهیم شد چرا که جوان نیستیم!

اکنون که این پست را آماده می کنم خبر رسید که:

« امروز بلاگ-سايت زمانه را هم رونمايی کرديم. فقط 11 دقيقه پيش.»

این هم وبلاگ زمانه این کار خیلی زیباست ! همین الآن متوجه وجود این وبلاگ شدم
به به این هم کافه زمانه ، همینطور که پست را می نویسم و به رادیو زمانه سرک می کشم متوجه می شوم که فقط یک رادیو نیست ! مبارک باشد :)

امیدوارم روز به روز شاهد درخشیدن بیشتر این رادیو باشیم و چنان کند که رادیو ی قدیم با مخاطبینش! فرق است می دانم! تفاوت آن روزگار با این زمانه ، تفاوت رادیوی ملی یک کشور با رادیویی چون رادیو زمانه اما قرنها هم که بگذرد هر رسانه ای باید برای موفقیت خود کسانی را بکار گیرد که با عشق برنامه می سازند با عشق با مخاطبین حرف می زنند با عشق پلی می سازند بین خود و دیگران.

قرار است موسیقی های جوان پسند در این رادیو پخش شود که این خود به جای خود نیکوست، مخصوصا" موسیقی های به اصطلاح زیر زمینی که اکثریت این هنرمندان کارشان را با عشق انجام می دهند و بسیار هم مورد توجه نسل جوان قرار گرفته اما خب! من راوی هستم و از نسل پیشین و به رسم خودم ترانه ای به عنوان خیر مقدم به رادیو زمانه اهدا می کنم از رادیوی نسل خودم ! باشد که پیوندی باشد میان نسل من و نسل جوان در این رادیو . یکی از خاطره انگیز ترین های رادیوی قدیم .

بت : پروین

* گردانندگان محترم " رادیو زمانه " از راه دور دستتان را به گرمی می فشارم و برایتان آرزوی موفقیت دارم و چنانچه از آرشیو موسیقی ام هرآ نچه که نیاز باشد در خدمت هستم ، پیروز باشید *

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)