سینما


شارلیز ترون: تا فردا منتظر نباش

شارلیز ترون، بازیگر ۳۳ ساله، در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی به دنیا آمد و در نوجوانی به قصد مدل شدن و فراگیری رقص در مدرسه باله جیافری به آمریکا رفت. در سال ۱۹۹۶ او با بازی در فیلم دو روز در دره، به عالم سینما گام گذاشت و در سال ۲۰۰۴ به خاطر بازی در نقش قاتل زنجیره‌ای در فیلم «هیولا» برنده جایزه‌ی اسکار شد. او از اواخر سال ۲۰۰۸ از سوی باکی مون، به سفیر صلح سازمان ملل شد. «۱۵ دقیقه»، مردان افتخار، «درگیری در سیاتل» و «وکیل مدافع شیطان» از جمله فیلم‌هایی است که شارلیز ترون در آن‌ها بازی کرده است. شارلیز ترون در گفت و گویی که دیروز در گاردین منتشر شد، به سوالات کوتاه این روزنامه انگلیسی پاسخ داده است.



گفت و گو با رضا مجلسی، کارگردان دو فیلم مستند «چرخ گردون» و «این سخن آبی است»:
نمایش‌های نوروزی: عروس گوله، پیربابو و رابرچره

‌‌عروس‌ گوله، نمایشی نوروزی است که از سال‌های دور، پیش از نوروز در شهرها و روستاهای گیلان اجرا می‌شده است. عروس ‌گوله، داستان مبارزه‌ی یک غول و یک پیرمرد بر سر عروسی است که این عروس تمثیلی از بهار است. رضا مجلسی، فیلم‌ساز گیلانی در دو فیلم‌ خود ‌به این نمایش تمثیلی پرداخته است. موضوع فیلم «چرخ‌گردون» که محصول شبکه‌ی چهار تلویزیون ایران است، رابرچره است. این فیلم علاوه بر دریافت جایزه‌ی بهترین پژوهش از جشنواره‌ی مستند کیش، جایزه‌ی اول بخش مردم‌نگاری را هم از جشنواره‌ی کادکای اسلواکی دریافت کرد. به همین بهانه با مجلسی درباره‌ی این نمایش گفت ‌و گو کرده‌ام.



نگاهی به فیلم «‌یکشنبه غم‌انگیز»، ساخته‌ی رالف شوبل
به فرشته‌ها بگو مرا تنها بگذارند، در یکشنبه غم‌انگیز

در سال ۱۹۳۳ یک آهنگساز مجارستانی، با تنها آهنگی که برای محبوب از دست رفته‌اش ساخت، ‌در تمام اروپا به شهرت رسید. اما بخش مهم ماجرا چیز دیگری بود. صدها نفر در گوشه و کنار دنیا، پس از شنیدن آهنگ «یکشنبه غم‌انگیز» دست به خودکشی زدند. موضوع اصلی فیلم «یکشنبه غم‌انگیز» به کارگردانی رالف شوبل، این آهنگ مشهور است که بر اساس رمانی نوشته‌ی نیک بارکو‌ ساخته شده است. فیلم «‌یکشنبه غم‌انگیز» از ابتدا تا انتها سرشار از تعلیق‌های متنوع است. طنین دل‌نشین ملودی یکشنبه غم‌انگیز و بازآفرینی بخش مهمی از تاریخ اروپا در قالب داستانی چند لایه، فیلم «‌یکشنبه غم‌انگیز» را به فیلمی تماشایی تبدیل می‌کند.



هلن میرن: از تلفن و هواپیما می‌ترسم

هلن میرن، بازیگر برجسته انگلیسی که جایزه اسکار را هم دریافت کرده، در سال ۱۹۴۵ در لندن به دنیا آمد و در اسکس بزرگ شد. او کارش را با تاتر ملی جوانان آغاز کرد و پس از آن به آراس سی و کمپانی تاتر پیتربروک پیوست. میرن در سال ۲۰۰۶ به خاطر بازی در فیلم «ملکه» به کارگردانی استفن فریرز، جایزه‌ی اسکار بهترین بازیگر زن را گرفت. هم‌چنین میرن یکی از سه بازیگری است که توانسته دوبار برنده جایزه گلدن‌گلاب شود. او در سال ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ برای بازی در فیلم‌های ملکه الیزابت اول و ملکه الیزابت دوم، به این افتخار دست پیدا کرد. گفته می‌شود که هلن میرن از پذیرش نشان سلطنتی بریتانیا خودداری کرده است.



نگاهی به فیلم«مجموعه‌ی دروغ‌ها»، ساخته‌ی ریدلی اسکات
«سلام علیکم» با لهجه لئونارد دی‌کاپریو

«مجموعه‌ی دروغ‌ها» برای ما ایرانی‌ها، چیزی فراتر از یک فیلم، یک اتفاق مهم در تاریخ سینمای ایران محسوب می‌شود. بازی یک بازیگر زن ایرانی در یک فیلم هالیوودی، آن‌قدر اتفاق مهمی هست که نقل محافل ادبی هنری باشد و حتا پای مدیران عالی رتبه‌ی اجرایی کشور را هم به ماجرا باز کند. با تاکید بر این‌که صرف حضور پر رنگ گلشیفته‌ فراهانی در یک فیلم هالیوودی، اتفاق بسیار خوشایندی برای سینمای ایران است، سعی می‌کنم در این مطلب به نقد فیلم «مجموعه‌ی دروغ‌ها» بپردازم.



گفت و گو با قطب‌الدین صادقی و بهزاد فراهانی درباره‌ی مرگ احمد آقالو:
«آقالو، قربانی سیاست نابخردانه ارشاد شد»

احمد آقالو، یکی از بهترین بازیگران تاتر ایران، شامگاه شنبه درگذشت. آقالو متولد سال ۱۳۲۸ در قزوین بود. او در طول ۴۰ سال حضوری پر‌رنگ در تاتر، تله‌تاتر و نمایش رادیویی داشت. در این مورد با قطب‌الدین صادقی و بهزاد فراهانی گفت وگو کردم. قطب‌الدین صادقی می‌گوید: «وزارت ارشاد چهره‌‌های ملی ما از جمله آقالو را اخراج کرد. بیمه، حقوق و مزایای وی را قطع کردند. دوستان دیگری هم هستند مثل خانم تیموریان، آقای شهرستانی و آقای جهانزاده. من کاری به این ندارم که این‌ها عمرشان را برای کشور گذاشته‌اند و چهره‌ی ملی هستند، اما‌ آیا یک وزارتخانه باید حقوق عادی و بیمه‌ی درمانی این آدم‌ها را قطع کند؟»



گفت و گو با پی‌یر ماریو، نایب‌رییس فستیوال فیلم آلبای ایتالیا:
«سینمای ایران، شبیه سینمای نئورئالیسم ایتالیاست»

یک ماه پیش پی‌یر ماریو، نایب رییس فستیوال فیلم آلبای ایتالیا به ایران و شهر رشت آمد تا ضمن برگزاری چند نشست، اگر فیلمی را پسندید، برای جشنواره انتخاب کند. پیر ماریو می‌نیونه، یکی از بنیانگذاران فستیوال آلبا است. او تا اواخر دهه نود، رییس انجمن سینماگران ایتالیا بود و چند کتاب در زمینه‌ی تکنیک سینما نوشته است. در فرصت کوتاهی با او درباره‌ی سینمای ایران و ایتالیا گفت و گو کردم. او می‌گوید: «‌فرانسه همیشه کشوری بوده که آدم‌ها را به دلایلی متفاوت‌تر از جاهای دیگر پذیرفته است. اما این منحصر به کارگردانان ایرانی نیست.»



ژولیت بینوش: برو جلو، بگذار زندگی تو را پیش ببرد

ژولیت بینوش صرفاً یک بازیگر نیست. اگر هم او را فقط بازیگر بدانیم، شبیه همه‌ی بازیگرها نیست. زندگی پر فرازونشیب او، سرشار از اتفاقاتی است که او را از دیگران متمایز می‌کند. همین که این ستاره سینما برای بازی در فیلمی از عباس کیارستمی دو بار به ایران سفر کرده، نشان می‌دهد که او، بازیگری خاص است. بینوش در گفت و گویی با گاردین، به سوالاتی درباره زندگی‌اش پاسخ‌هایی کوتاه داده است که ترجمه آن را در این‌جا آورده‌ام.



نگاهی به فیلم کتاب سیاه‌، ساخته‌ی پل ورهوون
خیانت هلندی

کتاب سیاه‌، گران‌ترین فیلم تاریخ هلند است. پل ورهوون، فیلم‌ساز هلندی هالیوود، با ۱۶ میلیون یورو اقتباسی سینمایی از رمان کتاب سیاه را کارگردانی کرد. نمایش عمومی فیلم در هلند ‌با استقبال کم‌نظیری مواجه شد و بیش از یک میلیون هلندی، فیلم را تماشا کردند. ‌کتاب سیاه‌ در سال ۲۰۰۷ از سوی کشور هلند برای شرکت در بخش فیلم‌های خارجی هفتاد و نهمین دوره‌ی اسکار معرفی شد که علی‌رغم حضور در فهرست ۹ فیلم، به لیست پنج فیلم نهایی راه پیدا نکرد. اصلیت هلندی فیلم‌ساز و بازیگرانِ فیلمی بین‌المللی که درباره‌ی بخش مهمی از تاریخ هلند است، ‌کتاب سیاه‌ را به مهم‌ترین فیلم هلندی تبدیل کرد.



نگاهی به متن و حاشیه‌ی فیلم«سنتوری» ساخته‌ی داریوش مهرجویی
چه کسی از علی سنتوری می‌ترسد

در فیلم «سنتوری»، بلورچی رییس صنف بلور فروشان است. از آن دست آدم‌هایی که همیشه توسط حکومت حمایت و تقدیر شده‌اند. مردانی که نماز ظهرشان را در مسجد بازار می‌خوانند، معتمد شیوخِ مساجد هستند، نماز و روزه‌شان ترک نمی‌شود، اما همه‌ی این کارها را با نیتی منفعت‌طلبانه انجام می‌دهند. کسانی که برای جلب نظر خدا، تسبیح می‌زنند و در مقابل، غیر‌انسانی‌ترین رفتار را با اطرافیان خود دارند



سینما به روایت گاردین
آیا تام کروز، گوبلز است؟

گوییدو ناپ که کتاب‌های متعددی درباره‌ی هیتلر و اطرافیانش نوشته، گفت که ویدیوی تام کروز که هفته پیش در یوتوب پخش شد، ناگزیر بیننده را یاد سخنرانی گوبلز در استادیوم برلین می‌اندازد. گوبلز در آن سخنرانی با صدای بلند پرسیده بود: «همه‌ی شما جنگ می‌خواهید؟» جمعیت در پاسخ فریاد زد:«بله».



سینما به روایت گاردین
هالیوود، عاشق دموکرات‌هاست

در حالیکه فقط عده‌ی محدودی از افراد وفاداری‌شان را با پا گذاشتن بر میدان انتخاباتی پوشیده از برف آیوا و نیوهمشایر به اثبات رساندند، ستاره‌های سینما از ابراز علاقه به دموکرات‌ها خوشحال به نظر می‌رسند.



ترین‌های سینما به روایت گاردین

اخبار سینمایی هفته گذشته همچون اخبار سایر حوزه‌ها بیشتر تحت تاثیر انتشار فهرست بهترین‌ها و بدترین‌ها بود. در چهار خبری که گاردین مخابره کرده شاید از همه جالب‌تر انتشار فیلم اروتیک پنه‌لوپه کروز توسط برادرش باشد. ‌مت دیمون بازیگر نقش اصلی در فیلم «اولتیماتوم بورن» به عنوان بهترین بازیگر سال انتخاب شد. جانی دپ هم بیش از هر بازیگر دیگری در سال ۲۰۰۷ برای صاحبان سینما پول‌ساز بود.



گوشه و کنار سینمای جهان به روایت گاردین

به کلینت ایستوود پیشنهاد شده تا فیلمی با نام «‌عامل انسانی» بسازد اما ایستوود ابتدا باید کارگردانی فیلم «‌کودک عوض شده» را به سرانجام برساند. فیلمی که در آن آنجلینا جولی نقش مادری را بازی می‌کند که پس از بازگشت فرزند ربوده شده‌اش، مشکوک می‌شود که آیا او پسرش هست یا نه.



روز ملی سینما در گفت و گو با سینماگران:
«در یک سال گذشته، رشد نکرده‌ایم»

میرزا ابراهیم‌خان در ۲۱ یا ۲۲ شهریورماه در سال ۱۲۷۹ شمسی (۱۹۰۱ میلادی) سینما را به ایران آورد. به همین دلیل روز ۲۱ شهریورماه، روز ملی سینما نام گرفته است. به اين مناسبت به سراغ سه تن از اهالی سينما رفته‌ايم و از اوضاع سینمای ایران در طول یک سال گذشته پرسیده‌ایم. رسول صدر عاملی کارگردان، محمد نیک‌بین تهیه‌کننده و فرهاد توحیدی فیلم‌نامه‌نویس به پرسش‌های رادیو زمانه پاسخ گفتند.



گفت‌وگو با ابوالحسن داوودی، کارگردان فیلم «تقاطع»
قهرمان فیلم من «تهران» است

ابوالحسن داوودی: «شاید مهمترین ویژگی فیلم تقاطع این است که قهرمان نخست یا همان شخصیت اول به آن تعبیر که ما معمولا در فیلم به کار می‌بریم ندارد. شهر تهران قهرمان یا ضدقهرمان اصلی فیلم است و تمام ماجراها را با فرهنگ شهرنشینی خود و شرایط خاصی که به ساکنینش تحمیل کرده به‌وجود می‌آورد. اگر در یک جمله بخواهم بگویم: تقاطع یک فیلم است در مورد شهر تهران و خصوصیات شهری آن‌.»



گفت‌وگو با پِژمان بازغی، بازیگر فیلم «کافه ستاره» و کاندیدای اسکار ایرانی
«چهره که دیگر لطف خدا بوده»

پژمان بازغی، کاندیدای اسکار ایرانی: «والله چهره که دیگر لطف خدا بوده، کار من که نیست، ولی از اینکه بتوانم به شایستگی از این لطفی که خدا به من کرده در عرصه‌ی سینما استفاده کنم خوشحال می‌شوم که با چهره‌ها و نقش‌های متفاوت بتوانم نقش‌های خوبی را بازی کنم».



گزارشی از نمایشگاه آثار کوروش رنجبر از عکس‌های کیارستمی
یک، دو، سه کیارستمی

کوروش‌ رنجبر، عکاس، شاعر، و نویسنده،‌ مجموعه‌ای‌ از عکس‌هایی‌ را که‌ از عباس‌ کیارستمی‌ گرفته‌ بود، در گالری‌ پروین‌ شهر رشت به‌ نمایش‌ گذاشت. آنچه‌ در عکس‌های‌ نمایشگاه‌ دیده‌ می‌شود صداقت‌ و صمیمیتی‌ است‌ که‌ در رابطه‌ بین‌ عکاس‌ و سوژه‌ برقرار است. کیارستمی‌ در تمام‌ عکس‌ها سوژه‌ است، بدون‌ اینکه‌ خودش‌ اطلاع‌ داشته‌ باشد.



گفت‌وگو با تهمینه‌ میلانی:
سینما همین‌ است‌ آقا!

گفت‌وگوی زمانه با تهمینه میلانی: «معلوم است که فیلم چهارشنبه‌سوری خوشایند شماست. شما به‌ عنوان‌ یک‌ آقا لذت‌ می‌برید. معلوم‌ است‌ که‌ باید به‌ آن‌ فیلم‌ جایزه‌های‌ زیادی‌ داده‌ شود؛ چون‌ داوران‌ هم‌ مرد هستند. آن‌ فیلم‌ خوشایندِ من،‌ که‌ زن‌ هستم‌، نیست‌. آن‌ فیلم‌ خوشایند شماست‌ که‌ مردید. بر عکس،‌ فیلم‌های‌ من‌ را خانم‌ها خیلی‌ خیلی‌ دوست‌ دارند».



اعتیاد به همه‌ی ما نزدیک است

گفت‌وگوی‌ زمانه با باران‌ کوثری‌، بازیگر نقش اول خون‌بازی: فکر می‌کنم‌ هدف‌ کارگردان‌های‌ فیلم‌ از ساخت‌ خون‌ بازی‌ یک‌ نوع‌ هشدار بوده. این‌که‌ اعتیاد این‌قدر به‌ همه‌ی‌ ما نزدیک‌ است‌. در مرحله‌ی تحقیق فیلم،‌ من‌ خودم‌ ترسیدم‌. برای‌ این‌که‌ فکر کردم‌ چقدر آدم‌هایی‌ مثل‌ من می‌توانند در معرض‌ این‌ خطر قرار بگیرند.