تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت و گو با دکتر هومن ملوک‌پور، سرپرست تیم جراحی شکستگی دست گربه پالاس

«عامل شکسته شدن دست گربه، انسانی بوده»

پژمان اکبرزاده
pejman@radiozamaneh.com

تیمی از جراحان دامپزشکی در یک جراحی در ایران عارضه شکسته شدن دست یک گربه پالاس از گونه‌های جانوری کم‌یاب ایران را درمان کرده‌اند.

دکتر هومن ملوک‌پور، سرپرست تیم جراحی در حاشیه انجام این عمل به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته است: «این جراحی از دو جنبه حائز اهمیت است. در وهله اول مسأله کم‌یاب‌بودن این‌گونه گربه است و در مرحله دوم نو‌ع آسیبی که حیوان دیده بود و نوع درمانی که انجام شد در کشور بسیار کم روی حیوانات خانگی انجام شده است.»

هومن ملوک‌پور با موفقیت‌آمیز خواندن این عمل جراحی گفته به ‌نظر می‌رسد که عامل شکسته شدن دست این حیوان، انسانی بوده است چون کوفتگی‌‌هایی مشاهده نمی‌شود که بشود گفت از جایی افتاده یا با حیوان دیگری درگیر شده و کاملاً روشن است که شی بلندی مثل چوب یا فلز به گربه برخورد کرده و این مسأله را امتداد شکستگی‌ها به وضوح نشان می‌دهد.

دکتر حمید‌رضا فتاحیان، استادیار دانشکده علوم تخصصی دامپزشکی هم اضافه کرده: «متأسفانه با محدودیت‌هایی که در زمینه وسایل جراحی حیوانات در ایران وجود دارد، مانند قطعات فلزی که به ‌اندازه این حیوان کوچک سه یا چهار کیلوگرمی وجود ندارد، آنچه در دسترس بود فراهم کردیم و تحت شرایط جراحی باز، دستی را که هر دو استخوان آن باهم شکسته شده بود پس از باز کردن موضع، جراحی کردیم. پس از رادیو‌گرافی روشن شد که این استخوان کاملاً در مسیر خودش قرار گرفته است.»

یک کارشناس حیات ‌وحش هم گفته این‌گونه گربه خیلی کم و به‌ندرت چهار یا پنج بار در کشور دیده شده و آخرین‌بار، سال گذشته در منطقه شکار ممنوع کوه‌سفید و در سال ۱۳۸۶ هم یکبار توسط دوربین در یک پارک ملی مشاهده شده است.

در همین زمینه با دکتر هومن ملوک‌پور گفت و گو کردم و ابتدا این موضوع را مطرح کردم که این گربه را چگونه پیدا کرده‌اند که جراحی را روی آن انجام دهند.

Download it Here!

این گربه توسط محیط‌بان‌های استان تهران ردیابی و به آن‌ها خبررسانی شد که در منطقه فیروز‌کوه کسی قصد فروش گربه پالاس را با همان وضع فلاکت‌بار دارد. حیوان را از آنجا گرفته و به مرکز درمانی ما ارجاع دادند.


در‌ خبرهایی که در مورد وضعیت این گربه منتشر شده، اشاره کرده‌اید که کاملاً واضح است عامل انسانی باعث شکسته ‌شدن دست‌هایش بوده. دقیق‌تر می‌گویید که از کجا به این نتیجه رسیده‌اید؟

چند نوع شکستگی‌ داریم. همان‌ کاری که در پزشکی قانونی انجام می‌شود در حیوانات هم داریم که می‌توانیم از روی یک‌سری شواهد پی ببریم یا حدس بزنیم. احتمال قوی‌تر این است که این اتفاق برایش افتاده است.

در مورد این حیوان معمولاً این‌طور شکستگی‌ها در اثر افتادن از ارتفاع اتفاق می‌افتد. چون این گربه‌ها در غارهایی که در دل کوه است، زندگی می‌کنند. یا این‌که مثلاً برای به‌دست ‌آوردن غذا پایین می‌آیند که امکان دارد ماشین با آن‌ها تصادف کرده باشد یا توسط حیوان بزرگ‌تر از خودشان مانند پلنگ یا ببر مورد حمله واقع می‌شوند. یا این‌که توسط انسان به آن‌ها آسیب می‌رسد.

هر کدام از آن‌ها علایم ویژه خودش را دارند. مثلاً تصادف با ماشین معمولاً کوفتگی‌های قفسه سینه و سر را دارند. یا حمله حیوانات دیگر یا حتی سگ می‌تواند باعث ایجاد زخم روی سطح بدن شود.

افتادن از ارتفاع هم به همین صورت است که معمولاً شکستگی‌ها حالات خردشدگی دارد. ولی وقتی توسط انسان با چوب یا میله‌ ضربه زده می‌شود، شکستگی حالت کاملاً تیز دارد و این‌که دقیقاً دو دست حیوان در یک راستا شکسته است.


در عکس‌هایی که شما از این گربه منتشر کرده‌اید، دست‌هایش باند‌پیچی شده است. فکر می‌کنید چقدر طول می‌کشد که بهبودی کامل پیدا کند چون می‌خواهید سپس در طبیعت رهایش کنید...

تا حدود دو هفته آتل و بانداژ روی دستش باقی می‌ماند. بخیه‌های دست چپ را حدود دو هفته بعد می‌کشیم و بانداژ آن باز می‌شود. دست راست همچنان درآتل باقی می‌ماند تا چهار هفته بعد.

هشت هفته پس از انجام آزمایش‌های رادیولوژی و اطمینان از بهبود وضعیت استخوان، حیوان دوباره مورد عمل جراحی قرار می‌گیرد؛ پلیت از دستش خارج می‌شود و بعد از حدود یک‌ هفته می‌تواند به طبیعت برگردد.

این‌گونه گربه ظاهراً بسیار کم‌یاب است، آیا هیچ برنامه خاصی برای مراقبت بیشتر از آن‌ها در ایران وجود دارد؟

بسیار حیوان کم‌یابی است. گربه پالاس اصولاً گربه‌ای است که در گزارش‌هایی که من خوانده‌ام، شاید طی ده سال گذشته بیشتر از پنج یا شش‌ بار دیده نشده که آخرین‌بار هم اگر اشتباه نکنم در سال ۱۳۸۶ دیده شد.

از آنجا که گربه‌ای بسیار گوشه‌گیر و در واقع شب‌شکاری است، کم‌تر دیده می‌شود ولی از این‌که آیا دولت یا محیط‌ زیست برنامه خاصی برای حفظ آن دارد، اطلاعی ندارم.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

سلام

فقط به رسم قدرشناسي ميخواستم از محيط بانان زحمتكش و اين دامپزشكان عزيز تشكر و قدرداني كنم.
همچنين بخاطر اين خبر بسيار جالب از شما نيز سپاسگزارم.

-- مسعود ، May 14, 2009

خبر خیلی جالبی بود، ممنون از پژمان و به امید روزی که بیشتر مردم حامی حیوانات باشند نه دشمن خونی آنها

-- بابک نظری ، May 16, 2009


ممنون پژمان جان
من که این مدل گربه را اصلا نمیشناختم .
از خوانندگان این مطلب خواهش میکنم مصاحبه من را با خانم فاطمه معتمدی بنیانگزار کانون دوستداران حیوانات و پناهگاه حیوانات بی سرپناه وفا در شهروند بخوانند.
چون در آنجا هم اسم آقای هومن ملوک پور به عنوان پزشکی که با این کانون همکاری میکند
آمده هم برای شناخت بیشتر از اقداماتی که در زمینه حیوانات بی پناه در ایران میشود و هم قدردانی از افرادی که به فکر بی پناهان هستند.

http://fa.shahrvand.com/2008-07-14-20-49-09/2008-07-14-20-50-19/2250-2009-03-10-19-40-15

با مهر
فرح طاهری

-- بدون نام ، May 22, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)