تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفتگویی با آرشام پارسی، از سازمان دگرباشان جنسی ایران

«مردم یاد می‌گیرند همجنس‌گرا ستیز باشند»

پژمان اکبرزاده
pejman@radiozamaneh.com

۱۷ می، روز جهانی مبارزه با ترس از همجنس‌گرایی بود: «International Day Against Homophobia». پیشینه‌ی این نامگذاری به ۱۴می ۱۹۹۰ بازمی‌گردد؛ زمانی که همجنس‌گرایی از طبقه‌بندی بین‌المللی آماری بیماری‌ها در سازمان بهداشت جهانی خارج شد.

در ۱۷ می ۲۰۰۴ همچنین برای نخستین‌بار در آمریکا، در ایالت ماساچوست، ازدواج همجنس‌گرایان جنبه‌ی قانونی به‌خودش گرفت. ایران یکی از معدود کشورهای دنیاست که مجازات اعدام برای همجنس‌گرایان بارها در آن رخ داده است.

به بهانه‌ی روز ۱۷ می، با آرشام پارسی، عضو هیات دبیران «سازمان دگرباشان جنسی ایران» (IRQO) در کانادا گفت‌وگویی کرده‌ام و ابتدا پرسیدم که همجنس‌گرایان ایرانی در داخل و خارج از ایران چه واکنشی به «روز جهانی مبارزه با ترس از همجنس‌گرایی» نشان داده‌اند:


آرشام پارسی

Download it Here!

آرشام پارسی: ۱۷ می برای همجنسگرایان ایرانی روز مهمی است، به دلیل این که روزی است که تداعی می‌شود با همه‌ي فشارهایی که در طول زندگی با آن روبه‌رو بوده‌اند، چه به‌خاطر ترس از وجود قانون که محکوم به مرگ هستند، چه به‌خاطر ترس از جامعه که آنها را ترک می‌کند و آنها را نمی‌تواند قبول کند. به‌هرحال من دیده‌ام که در وبلاگ‌هایشان، در نوشته‌هایشان به این‌روز خیلی اهمیت می‌دهند و سعی می‌کنند برنامه‌هایی داشته باشند. ولی خب در داخل ایران کاری نمی‌توانند بکنند، به دلیل این که شرایطی وجود ندارد تا بخواهند از حق‌شان دفاع کنند. اگر بخواهند هر اقدامی بکنند در رابطه با هموفوبیا، خودشان دستگیر می‌شوند توسط دولت و تنها راهشان این است که دیگر رسانه‌ها در این رابطه صحبت و اطلاع‌رسانی کنند.

در خارج از ایران چطور؟

از برنامه‌ای توسط ایرانی‌ها من خبر ندارم؛ سازمان ما در شیکاگو برنامه و سخنرانی دارد در ارتباط با هموفوبیا. امسال فکر می‌کنم پنجمین سالگرد روز جهانی مقابله با ترس از همجنسگرایی باشد. در آمریکا نخستین سالی است که این برنامه برگزار می‌شود و تنها در سه شهر سانفرانسیسکو، نیویورک و شیگاگو. ما هم در ارتباط با هموفوبیا در ایران صحبت خواهیم کرد.

آیا فعالان حقوق همجنس‌گرایان ایران در ۱۷ می، هیچ حرکت خاصی را انجام خواهند داد، فرضاً مانند شما گزارش‌هایی را ارائه می‌کنند به سازمان‌های بین‌المللی درباره‌ی وضعیت همجنس‌گرایان در ایران؟

تا آنجا که من می‌دانم، دادنامه‌ای نوشته شده که از همه خواسته شده آن را امضا کنند تا بشود به آن استناد کرد در رابطه با نقض حقوق بشر در ایران به دلیل همجنس‌گرایی و فشارهایی که وجود دارد. در کل این تنها مربوط به همجنس‌گرایان نیست. هموفوبیا (ترس از همجنس‌گرایی) نه مرز جغرافیایی دارد و نه متعلق به یک گروه خاص اجتماعی است. ترس از وجود همجنسگرایی که عده‌ای به‌هر دلیلی نمی‌خواهند آن را قبول بکنند می‌تواند قانونی باشد، می‌تواند اخلاقی باشد و می‌تواند حزبی باشد. به نظر من این یک وظیفه است برای همه‌ي افراد جامعه که با هموفوبیا مقابله می‌کنند.

شما انتظار دارید در داخل ایران چه شرایطی برای همجنس‌گرایان به‌وجود بیاید؟

مارتین لوتر کینگ، یکی از فعالان حقوق برابری سیاه‌پوستان درآمریکا در یکی از سخنرانی‌های خودش در سال ۱۹۶۳ گفت که „I have a dream“ یعنی «من آرزو دارم». امروز که روز مقابله با هموفوبیا است، من هم «آرزویی دارم». آرزوی من این است که هیچ‌گونه شکنجه‌ و تبعیض وجود نداشته باشد. هیچ کس اعدام، مجازات و دستگیر نشود؛ از خانواده طرد نشود و به دلیل گرایش جنسی‌اش حتا مورد نگاه سنگین جامعه قرار نگیرد. حقوق برابری داشته باشد نسبت به تمامی انسان‌ها. اکنون در ایران جنبش‌های زیادی وجود دارد که برای رفع تبعیض تلاش می‌کنند، برای رفع تبعیض قومی، مذهبی و عقاید سیاسی. باید از بابت تفاوت در گرایش‌های جنسی هم رفع تبعیض هم بشود.

جدا از مسایل حکومتی، با توجه به شرایط فرهنگی، اجتماعی و مذهبی در ایران، فکر می‌کنید رسیدن به خواسته‌ی شما تا چه حد عملی باشد؟

به نظر من حکومت و اجتماع، از هم جدا نیستند. به دلیل این که مردم با ترس از همجنس‌گرایی به دنیا نمی‌آیند بلکه یاد می‌گیرند همجنس‌گراستیز باشند. همانطور که مردم خود به خود دموکرات به دنیا نمی‌آیند، دموکراسی را یاد می‌گیرند. زمانی که دولت، رسانه‌ها را سانسور می‌کند و اجازه نمی‌دهد مردم نسبت به همجنس‌گرایی اطلاعات درستی داشته باشند، مردم هم، همجنس‌گراستیز بارخواهند آمد. امروز به نظر من دولت و مردم در یک مرحله قرار دارند. دولت با قوانین قضایی که بسیار خطرناک است و مردم که بسیار رفتارهای ناشایستی دارند با همجنس‌گرایان. مردم باید بخواهند با هموفوبیا مقابله بشود در ایران و دولت را مجبور بکنند که تغییر دهد. مانند همه‌ي چیزهای دیگری که مردم می‌خواهند و دولت‌ها را مجبور می‌کنند.

شما به‌عنوان یک فعال حقوق همجنسگرایان ایرانی، چه طرح‌ها و ایده‌هایی دارید برای این که ترس از همجنس‌گرایی را به‌ویژه در جامعه‌ ایران از بین ببرید؟

به نظر من نوشتن مقاله، خبرسازی، نوشتن کتاب و مطالب گوناگونی که امروزه استفاده می‌شود، راه خوبی است برای مقابله با هموفوبیا، ولی همه چیز نیست. به نظر من باید آستین‌ها را بالا بزنیم و بایستیم توی خیابان‌ها و تک تک با مردم صحبت بکنیم. کسی که همجنس‌گراستیز است و به دلیل گرایش جنسی، افراد را در خیابان کتک می‌زند، لزوماً هیچ دلیلی وجود ندارد که آن مقاله‌ها را خوانده باشد. پس به نظر من در کنار همه‌ي این فعالیت‌هایی که امروزه انجام می‌شود، باید تک تک با مردم صحبت کرد و نظر آنها را عوض کرد. تجربه‌ای‌ که تا به‌حال داشته‌ام این بوده که وقتی با مردم صحبت می‌کنی و می‌گویی که واقعاً چه هستی، حرف تو را قبول می‌کنند. اما پیش از آن، تو را طرد می‌کنند.

الان که با شما صحبت می‌کنم در شیگاگو هستید برای یک سخنرانی به بهانه‌ی روز ۱۷ می. این برنامه را چه نهادی سازماندهی کرده و محتوای سخنرانی شما چیست؟

این برنامه توسط «گروه آزادیخواهان همجنسگرا» برگزار شده که در اصل به دو مورد توجه دارد: فشارهای دولت روسیه علیه همجنسگرایان در مسکو که در روز ۳۱ می، یک Gay Parade در مسکو قرار است برقرار بشود و دولت تهدیدهای زیادی کرده است. اینها راهپیمایی دارند برای دفاع از حق همجنسگرایان در مسکو. همچنین در ارتباط با ایران صحبت خواهم کرد و به موارد گوناگونی اشاره خواهیم کرد که هموفوبیا مرز جغرافیایی ندارد، در همه جا هست و تنها ویژه‌ي ایران نیست. نکته‌ی مهمی هم که در سخنرانی‌ام تاکید دارم به آن اشاره کنم، این است که خشونت، آزادی و دموکراسی را به‌همراه نمی‌آورد. حمله‌ی نظامی به کشورهای دیگر باعث نمی‌شود که دموکراسی در آنها پدید آید و یا حقوق بشر رعایت بشود. در ایالت متحده آمریکا که امروز ما هستیم نقض حقوق همجنسگرایان وجود دارد. همجنس‌گرایان در اینجا از حقوق ویژه‌ای برخوردار نیستند. حساسیت خاصی وجود دارد و همجنسگرایان هم، همانند دیگر اقشار جامعه موظف هستند اعلام کنند که مخالف هر گونه حمله‌ی نظامی هستند. ما به‌عنوان همجنسگرا به‌هیچ‌عنوان مایل نیستیم از ما استفاده‌ی ابزاری بشود، برای مقاصد سیاسی.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

قوم لوط بد قومی بود و بدترین عذاب الهی مربوط به این قوم بود .

-- بدون نام ، May 19, 2008

به عنوان دانش آموخته ریست شناسی باهیچ منطق علمی نمی توانم همجنس گرایی راغیرازنوعی بیماری بامنشاژنتیکی وگاهاروانی به حساب بیاورم.خوشحال می شوم اگرقدری به دلایل علمی که موجب خروج همجنسگرایی ازلیست بیماریهاشده بپردازید.به هرحال دانشمندانی که چنین حکم داده اندبرپایه مستندات علمی استدلال کرده اندوصدالبته افرادبی سوادی نبودند.ضمناعذاب قوم لوط صرفابه خاطرهمجنسگرایی نبوده چنانکه قوم ثمودهم دچارعقوبت شدیدی شدند.هرعصری مشکلات مربوط به خودراداردوساده اندیشیست که تصورکنیم پاسخ همه پرسشهارامی توان درکتب آسمانی جست.

-- فاطمه احمدی ، May 19, 2008

به باور من حکایت قوم لوط هم جنس گرایی نبوده است بلکه تجاوز به عنف بوده است. آنها به شکل راهزن بر سر راه مردان می آمدند و گروهی تجاوز می کردند. این کجا شباهت دارد به رفتار دو هم جنس که بی آن که انتخابی برای طبیعت و گرایش جنسی شان داشته باشند؛ مایلند با هم و در کنار هم زندگی کنند؟ هر عقل سالمی بین این دو فرق می گذارد. من به عنوان یک هم جنس گرا؛ وقتی هیچ احساس جنسی نسبت به یک زن ندارم و همه توجه عاطفی جنسی ام نسبت به مردانی است که می پسندم( نه همه مردان) و البته همه فکر و ذکرم نیز رابطه جنسی نیست؛ چرا باید بروم به دنبال ازدواج که در آن دو نفر را بدبخت کنم؟ کما این که یک بار چنین اشتباهی را کردم؛ آن موقع که فکر می کردم اگر ازدواج کنم به زن علاقه مند می شوم و نهایتا بی آن که توانسته باشم به همسرم از نظر جنسی و یا عاطفی نزدیک شوم؛ از هم جدا شدیم و من کلی خسارت مادی و معنوی خوردم. آیا خداوند به چنین چیزی راضی بود؟ ما هم جنس گرایان دنبال به دست آوردن حق تجاوز به دیگران نیستیم! تنها می خواهیم در خلوت خودمان؛ نیازهای عاطفی جنسی مان را با آن که می خواهیم و می خواهد؛ ارضا کنیم. اگر امکانی برای ارتباط دائم با یک هم جنس برای هم جنس گرایان فراهم باشد؛ تا حد قابل توجهی ؛ تنوع طلبی موجود در بین آنها کاستی می یابد.

-- یک هم جنس گرا ، May 20, 2008

با سلام-هر چیز غیر طبیعی از نظر هر انسان (البته از نوع عاقلش ) مطروداست. دوستان آزادی( که در بسیار گرانبهایی است) با رفتار خارج از فطرت و عقل و ولنگاری فرق دارد.اگر روزی میل شما به ارتباط جنسی با خواهر خودتان بود ایا شما این میل را تایید می کنید یا برای رفتار های انسان عاقل و طبیعی مرزهایی قایل هستید.؟؟؟

-- امید ، Sep 7, 2008

This is really devastating that majority of Iranian can not at all understand and are full of fear about queer people.
Even if you think homosexuality is a disease, is it right to execute them or behave badly (as you do) with them.
Even the most educated and hi-class Iranian are full of prejudice and discrimination against LGBT people and this is because lack of education and decedent culture.

-- Cenna ، Sep 14, 2008

سلام
من یک همجنسگرا هستم و روی سخنم با کسانی هست که انسانهای دیگر رو خیلی راحت نفی میکنن.
آیا شما که همجنسگرایی رو نفی میکنید هیچوقت از خودتان سوال کردین که چرا چنین افرادی در جامعه وجود دارن یا همیشه فقط نفیشان کردین
بگذارین من یک مثال در اینجا برای شما بزنم
اگر شما فرض محال بگیرین که ((فرض محال.محال نیست)) یک کودک بدنیا بیاد و تمام احساسی جنسی که باید به جنس مخالف داشته باشه در اون فرق داره و به جنس موافق این احساس رو داره .باز هم به او میگید که تو احساست اشتباه هست و باید یاد بگیری که جنس مخالف رو دوست داشته باشی.
مگر شمایی که جنس مخالف رو دوست دارین
این رو از پدر یا مادر خودتان یاد گرفتین که وقتی یک عکس از جنس مخالف به شما نشان بدهند احساس جنسی شمارو بر می انگیزه.که این تور نیست و این حس از ابتدا در شما بوده و اون رو از هیچ کس نیاموخته .پس چه تور به کسی که این حس رو از کودکی به جنس موافق داشته میگین که تو اون رو اشتباه داری .مگر اون انتخاب کرده که این جور باشه.
شما فکر میکنید که افراد همجنسگرا برای تنوع و از روی هوس این ارتباط رو برقرار میکنن که اون رو گناه مینامید .که اگر این جور باشد پس خود شما و تمام افرادی که هر شب با جنس مخالف هم بستر میشوند گناه کار هستند.چون دارین بر اساس غریزه جنسی خودشان عمل میکنندواین از نظر شما گناه هست که انسان بر اساس غربزه جنسی خودش با جنس مخالف همبستر بشه .بلکه اون باید در یک کلاس شرکت بکنه و اونجا این رو یاد
بگیره که ابتدا جنس مخالف رو به عنوان شریک جنسی خودش بشناسه وبعد با اون بخوابه.
خودتون متوجه هستید که انسانها هیچ وقت انتخاب نکردن که با جنس مخالف همبستر بشن و این در ذات اونها هست
و چرا فکر میکنید که یک نفر همجنسگراکه از ابتدا که خودش رو شناخته. واین حس رو به جنس موافقش داره. داره دروغ میگه و میخواد که یک گناه رو انجام بده.
شما لازم نیست که جای یک همجنسگرا باشید و به بینید که توی جامعه مثل ایران چقدر تحقیر میشید.چون این رو خیلی راحت میتونید ببینید.
شما فکر میکنید یک کودک و یا نوجوان انتخاب کرده که توی مدرسه جور خاصی حرف بزنه یا رفتار بکنه تا بقیه اون رو هر روز مسخره بکنن.
یا یک پسر دلش میخواد که پدرش اون رو کتک بزنه چون از لوازم آرایش مادرش استفاده کرده
بیایم موضوعات جامعه رو کمی عمیقتر ببینیم وبه خاطر تفسیر غلطمان از یک نوشته.یک انسان رو که خدا بوجودش اورده و خودش خواسته که به این صورت و سیرت اون رو حیات بده.راحت نفی نکنیم .
که بزرگترین گناه رو من قضاوت بی دلیل در مورد رفتار همنوع میدونم .
به امید روزی که بجای بد گویی و نفی یگدیگر به صحبت دل همدیگر گوش کنیم.

-- اشکان ، Sep 17, 2008

انسان قرار نیست که هر کاری رو که دلش میخواد بکنه.
اگرقراربودانسان باجنس مخالف
بیامیزد خداقطا زنهارا نمی آفرید.
حرام بودن یا نبودن
همجنس گرایی هم به گفته من وشما نیست که نظردهید.
ازآنجایی که خدا انسان رو آفریده اون
بایدنظربده نه ما....
چون او چیز هایی رامیداند که مانمیدانیم وهرکس جز این فکر می کند
در کمال حماقت به سرمی برد.
آقای همجنس گرایی که می گویدما مخلوق خدا نیستیم همان
لذت جنسی دلیلی برای وجودخدایی دانا وتوانااست....
وخدانگفت که لذت جنسی رادر تو قرار دادم ولی ازآن استفاده نکن گفت اسفاده کن امابه روشی که خالقت گفته. چطورما میتوانیم کامپیوتر های ساخت خودمان را برنامه ریزی کنیم ولی خالق ما نمیتواند این کار را بکند.

-- بدون نام ، Sep 29, 2008

من یک همجنس گرا هستم همجنس گرا به دنیا امدهام.خدا منو همجنس گرا افرید و به جرم همجنس گرا بودن در کتاب مقدسش برای من حکم پرتاب از بلندی وسنگسار و.... را قرار داد به گناهی که در انجامش اختیاری ندارم نه از من به هنگام تولد پرسیده شد که میخواهی همجنس گرا باشی ونه هیچ .من به دختر تمایلی ندارم واین در ید اختیار من نیست
وقتی هیپوفیز قدامی من کروموزوم های من با دیگران متفاوته وضعیت خیلی روشنه این بزرگترین دلیل برای اثبات دروغ بودن وشیطانی بودن کتاب مقدس مسلمانان است چرا که خدا پاک ومنزه تر از انیست که بخواهد بنده ای را که خود همینگونه افرید را اعدام نماید
چه اگر این طور باشد نقض غرض است تا چند سال پیش ترانس ها را در ایران اعدام مینمودند امروز نه تنها نمیکشن پول هم میدهند تا با رفتن به خارج تغیر جنسیت صورت بگیرد این نهایت حماقت یک نظام سیاسی و مکتب دینی است

-- بابک ، Sep 29, 2008

کمال حماقت یک انسان این است که هرکاری که می خواهد بکند وبعد به گردن خالقش بیندازد . یکی از خصوصیت انسان این است که خدا انتخواب راه را به خودمان واگذار کرد...
خوب یا بد .
واگر خودمان را لایق انتخاب ندانیم از حیوان هم کمتریم .
آقای بابک خان شمارا برای زندگی کردن آفریدند نه برای اظهار نظر.
بعدهم قرآن علم را ثابت می کند نه علم قرآن را.

-- بدون نام ، Sep 30, 2008

سلام به همهٔ دوستان عزیز

دوستان غیر همجنسگرا، با کمال احترام و بدون هیچگونه غرض خاصی‌، دوستانه میگویم

شما حتما باید کمی‌ بیشتر بخوانید و بهتر بدانید ،بزرگتر فکر کنید و منطقی‌ تر بحث نمایید و نظر بدهید ،همزمان با عصری که در آنید .

آرش.

-- آرش ، Oct 22, 2008

با سلام به نظر من کسانی که همجنسگرا هستند از کسانی که همجنسگرا نیستند دارای عاطفه و علاقه ی بیشتری هستند پس نمی توان انها را مجازات کرد به خاطر احساسی که دارند . به قول خودتان تو این دنیا هیچ جیز بی حکمت نیست پس این حس هم حکمتی دارد . من فکر نکنم این مجازاتی که در اسلام یا دین هایه دیگر هست از طرف (خداوند مهربان) باشد. اگر باشد این خدا مهربان و بخشنده نیست

-- شهروز ، Nov 12, 2008

آقا یا خانم بدون نام ، بیان یکم منطقی باشیم، من یه سوالی از شما دارم، سوال اینه: اگه دین به شما می گفت رابطه و ازدواج ب جنس مخالفتون خلاف شرعه و شما باید با همجنستون ازدواج کنید آیا حاضر بودین بهخاطر دین از اون احساس فطری خودتون نسبت به جنس مخالف بگذرید یا نه؟
این سوال فقط یه فرضه اما یه جواب واقعی و بدون همیچ تعصبی از شما می خوام.یعنی شما می تونی به همین راحتی این حس رو تا آخر عمرتون سرکوب کنین فقط به صرفه اینکه دین گفته یا جامعه اینطور فکر می کنه؟

-- ahora ، Mar 29, 2009

آقا یا خانم بدون نام ، بیان یکم منطقی باشیم، من یه سوالی از شما دارم، سوال اینه: اگه دین به شما می گفت رابطه و ازدواج ب جنس مخالفتون خلاف شرعه و شما باید با همجنستون ازدواج کنید آیا حاضر بودین بهخاطر دین از اون احساس فطری خودتون نسبت به جنس مخالف بگذرید یا نه؟
این سوال فقط یه فرضه اما یه جواب واقعی و بدون همیچ تعصبی از شما می خوام.یعنی شما می تونی به همین راحتی این حس رو تا آخر عمرتون سرکوب کنین فقط به صرفه اینکه دین گفته یا جامعه اینطور فکر می کنه؟

-- ahora ، Mar 29, 2009

به خدا من به هیچ دختری علاقه ندارم و این دست خودم نیست نمی دونم چیکار کنم
موندم تو دوراهی از یه طرف گرایشم و از طرف دیگه اعتقادات مذهبیم.
این روزا فقط به مردن فکر می کنم

-- حامد ، Apr 7, 2009

ı am ıranıan gay who left my everythıng and came to turkey so me and the other gay refugee have a horrıble sıtuatıon here now our goverment and people and famıly can proud themself to do thıs wıth us

-- hassan yazdanpanahhassan ، May 17, 2009

tıme wıll juge ıf u want to blame do ıt but at fırst start wıth GOD

-- hassan yazdanpanah ، May 17, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)