تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گزارش رادیو زمانه از دومین جشنواره فیلمِ «نور»

فستیوال فیلم ایرانی، زیر گوشِ هالیوود

پژمان اکبرزاده

جشنواره‌ی فیلم ایرانی «نور» در لس‌آنجلس از سال گذشته شروع شده است. دوره‌ی اول این جشنواره به فیلم‌های کوتاه اختصاص داشت و امسال این جشنواره مختص فیلم‌های مستند با محور زن است.

این جشنواره از ششم آوریل با حضور بازیگرها و فیلمسازهای معروف ایرانی و آمریکایی شروع شده است. در حاشیه‌ی این جشنواره با تعدادی از دست‌اندرکاران آن و همینطور میهمان‌های روز افتتاحیه گفت و گو کردم.
در ابتدا از سیامک قهرمانی، مدیر این جشنواره سوالاتی پرسیدم.

Download it Here!

چه کارهایی ‌در این یکسال گذشته کرده‌اید تا جشنواره را هم به ایرانی‌های مقیم اینجا و هم به آمریکایی‌ها بیشتر بشناسانید‌؟

تمرکز اصلی‌ تلاش‌مان در یک‌سال اخیر این بوده راجع به فیلم‌ها و فستیوال‌هایمان به جامعه ایرانی در کشورهای دیگر و به جامعه‌ی غیرایرانی در لس‌آنجلس بیشتر اطلاع‌رسانی کنیم و بتوانیم فرهنگ ایران را از طریق فیلم به آنها نشان بدهیم.

به لحاظ سازماندهی چطور؟ چقدر توانستید کمک بگیرید از جاهای مختلف؟

از رسانه‌های مختلف بودند که کمک کردند، هم به‌عنوان اسپانسر هم به عنوان اینکه واقعاً کمک‌مان کردند برای پروموشن فستیوال.

انتظار دارید در نهایت این جشنواره در اینجا چه تاثیری بگذارد‌، دست‌کم در بازار فیلم آمریکا؟

راستش هدف ما این است که واقعاً بتوانیم راهی را باز بکنیم برای فیلمسازهای ایرانی که بیرون ازایران هستند، و حتا کسانی که در ایران هستند تا بتوانیم در دنیای هالیوود و دنیای سینما، استعدادی را که ایرانی‌ها دارند بیشتر و بیشتر نشان بدهیم.


سیامک قهرمانی، مدیر جشنواره‌ی «نور»

از ایران چقدر با شما تماس گرفته می‌شود و یا خودتان چقدر تلاش می‌کنید با جوان‌های که در داخل ایران هستند تماس داشته باشید؟

پارسال، سال اولمان، بیشتر فیلم‌هایمان از ایران بود. ولی امسال فیلم‌هایمان بیشتر بیرون از ایران آمده است، از فیلمسازهایی که درباره‌ی‌ ایرانی‌ها فیلم‌های مستند ساخته بودند. رفته بودند ایران، فیلمبرداری کرده بودند و برگشته بودند.

متاسفانه امسال همکاری‌مان با خود ایران، کمی کمتر از سال پیش بود. دلیل اصلی‌اش این بود که متاسفانه از طرف وزارت ارشاد شرکت در فستیوال ما را قدغن کرده بودند و اجازه ندادند که فیلم فرستاده بشود.

فکر می‌کنید در چه زمینه‌هایی این جشنواره جا دارد که خیلی گسترده‌تر و وسیع‌تر کار کند؟

واقعاً دوست دارم بتوانیم فیلم‌هایی را که ایرانی‌ها می‌سازند برای فروش به کمپانی‌های دیگر اینجا عرضه بکنیم. اینکه با همدیگر کار بکنند که فیلم‌هایشان فروش برود، یکی از کارهای خیلی مهمی‌ست که داریم سعی می‌کنیم انجام بدهیم.

جامعه‌ی ایرانی در کالیفرنیا بزرگترین جامعه ایرانی در خارج از ایران است. از این تعداد زیاد ایرانی‌هایی که در اینجا زندگی می‌کنند برای جشنواره چه انتظاری دارید‌؟

این‌که واقعاً بتوانند دوستانی را که غیرایرانی هستند، کسانی را که با آنها کار می‌کنند، دوستانی را که باهم معاشرت دارند و غیرایرانی‌ هستند؛ به فستیوال‌مان بیاورند تا بتوانیم آن‌ها را با فرهنگ ایرانی بیشتر آشناشان کنیم.

***

یکی از سازماندهندگان یا برگزارکنندگان جشنواره‌ی «فیلم نور»، آنتونی عزیزی هست که در مورد حامیان جشنواره و رشد چنین فستیوال‌هایی صحبت می‌کند:

دلیل اینکه شما روی جشنواره‌ی فیلم ایرانی در کالیفرنیا سرمایه‌گذاری می‌کنید چیست؟ در حالی‌که می‌توانید جاهای دیگر هم این پول را صرف بکنید و کار بکنید؟

جای... خیلی عالی هست که یک فیلم فستیوال اینطوری بیاوریم اینجا. همین.

جشنواره‌ی امسال را نسبت به سال گذشته چطور می‌بینید‌؟

امسال فیلم‌هایمان بیشتر مستند هست. سال پیش تم فستیوال‌مان فیلم‌های کوتاه بوده، امسال راجع به حقوق زنان ایران است و هیات داوران جشنواره امسال بسیار شناخته شده هستند.


آنتونی عزیزی

فکر می‌کنید که چه کارهایی باید انجام بشود که بیشتر پشتیبانی داشته باشید تا بتوانید گسترده‌تر برنامه‌ها را ادامه بدهید؟

نصف این فیلم فستیوال‌های دنیا که معروف و بزرگ شده‌اند، از لحاظ اسپانسرشیپ بزرگ شده‌اند. این فستیوال، خیلی جای خوبی است. هیات داوران ما امسال A list هستند. یعنی رضا بدیعی هست، شهره آغداشلو هست.

به همین دلیل فکر می‌کنم از لحاظ اسپانسریگ خیلی آسان است و چیز خوبی هست که ما را اسپانسر بکنند، کمک بکنند. چون که برای همه خوب است.

با توجه به امکاناتی که ایرانی‌ها اینجا دارند، شما از میزان ابراز علاقه‌شان راضی هستید‌، یا اینکه فکر می‌کنید حمایت از چنین برنامه‌هایی خیلی سخت است‌؟

نه، سخت هم نیست و خیلی علاقه دارند و خیلی ساپورت داده‌اند. ما خیلی راضی هستیم، چون که ایرانی‌های اینجا می‌فهمند ما داریم چه کار می‌کنیم.

***

مازیار جبرانی‌، بازیگر و کمدین معروف ایرانی در هالیوود هم در این جشنواره حضور داشت و مراسم افتتاحیه را اجرا کرد. جبرانی به سوالات زمانه اینچنین پاسخ داد:

جشنواره‌ی «فیلم نور» را در این‌که ایرانی‌ها وارد بازار هالیوود شوند، چقدر موثر می‌بینید‌؟

خب، این مهم است. می‌دانید که خیلی دوستان ایرانی اینجا هستند و تشویق جامعه‌ ایرانی برای ما در کارهای هالیوود خیلی مهم است.


مازیار جبرانی

به نظر من چند سال وقت می‌خواهد که خود هالیوود بیشتر با این فستیوال آشنا بشود. و ما دست در دست هم می‌توانیم کاری بکنیم که ایرانی‌ها را بیشتر در بازار هالیوود وارد کنیم و موفق بشویم.

شما که خودتان در هالیوود هستید، در این چند سال اخیر کلاً احساس کرده‌اید که شناخت‌شان از سینمای ایران، از بازیگران ایرانی بیشتر شده است؟

تا حدی بله. ولی در سطح بین‌المللی مثلاً کیارستمی و مجید مجیدی و این اسم‌ها را خیلی می‌شناسند. تو خود هالیوود بعضی از دوستان، مثل شان توب و شهره آغداشلو خیلی دارند پیشرفت می‌کنند و مهم است که ما هرسال و هر روز در این اجتماع هالیوود بیشتر فعال باشیم.

در ضمن معمولاً وقتی گروهی از مملکتی می‌آید، حدود بیست تا سی سال وقت می‌خواهد تا اینکه توی هالیوود جا بیفتد.

در این فضای فعلی که بین ایران و آمریکا هست‌، این مسایل سیاسی روی کار شما در هالیوود و کلاً ورود ایرانی‌ها به این عرصه در آمریکا چقدر تاثیر می‌گذارد‌؟

به شما بگویم، خیلی‌ها که توی هالیوود هستند، به نظر من، امیدوارند که جنگ نشود بین این دو مملکت.

خیلی از کسانی که در لس‌آنجلس زندگی می‌کنند بیشتر دلشان می‌خواهد که راه حلی پیدا شود. من دیده‌ام که خیلی‌ها هستند که می‌خواهند نظر ایرانی‌ها را بیشتر بشناسند و می‌خواهند داستان‌های ایرانی را در خود هالیوود بیشتر مطرح کنند.

ولی خب، هنوز در خیلی از فیلم‌هایی که ساخته می‌شود، می‌بینیم که مردمان خاورمیانه را منفی نشان می‌دهند و این مسوولیت می‌افتد گردن ما که بیشتر سعی کنیم نقش‌های مثبت بازی کنیم، فیلمنامه‌های مثبت بنویسیم و بیشتر با کسانی در خود هالیوود کار کنیم که می‌خواهند ما را مثبت نشان بدهند.

***

سراغ یک بازیگر معروف دیگر در حاشیه‌ مراسم افتتاحیه‌ی جشنواره‌ی «فیلم نور» در لس‌آنجلس می‌روم. با پرویز کاردان، بازیگر یا همان «مراد برقی» معروف قدیم‌ها که حالا مدیر یک تلویزیون خصوصی در آمریکاست گفت و گو کردم.


پرویز کاردان

همه‌ی ما باید قبول بکنیم که جوان‌ها خیلی بهتر از ما دارند می‌آیند جلو، و این قانون طبیعت است. باید حتماً جوان‌ها بیایند. و اصلا اولین کار شخص من که الان مدیر یک تلویزیون هستم و فعالیت می‌کنم، تشویق جوان‌ها‌ست و همیشه در انتظار موفقیت جوان‌ها هستم.

جشنواره‌ی نور امسال را چطور می‌بینید؟

امسال، فیلم‌ها بسیار بهتر است. فکر می‌کنم هرسال که جلو می‌رود بهتر است. یادتان باشد، کار راحتی‌ نیست. کار مشکلی هست و روز به روز دارد بهتر می‌شود.

اشاره کردید که حضور جوان‌ها بیشتر برایتان مهم است. صرفاً جوان‌بودنشان یا اینکه در کارها و نگاهشان چیز خاصی حس می‌کنید‌؟

نه. ببینید، اولاً همه‌مان باید جوان فکر کنیم و حضور آنها باعث می‌شود که جامعه به هنر و انواع هنرها بیشتر اهمیت بدهد. در زمان ما، بسیار رنج بردیم تا اجازه گرفتیم بتوانیم مثلاً در رشته‌ی تاتر یا در رشته‌ی کار خودمان تحصیل کنیم. اما حالا خوشحالیم که هر کدام از جوان‌ها، به راحتی دنبال ذوق خودش است. بنابراین بسیار خوب است.

فکر می‌کنید برای بهترشدن این برنامه‌ها در اینجا چه می‌شود کرد‌؟

فکر می‌کنم جوانها خودشان راهشان را پیدا می‌کنند، همانطور که روز به روز دارند بهتر می‌شوند.

امروز بسیاری از جوانهای ما به هالیوود راه پیدا کرده‌اند. امروز در بسیاری از تلویزیون‌های آمریکا جز بهترین‌ها هستند. در ناسا، جوانهای ایرانی هستند. بهترین طبیب‌ها، بهترین وکلا ایرانی‌ هستند و اصلا احتیاجی به کمک ما ندارند. آن‌ها مثل تانک دارند جلو می‌روند.

***

اما آخرین مصاحبه با شان توب، بازیگر مشهور ایرانی است. آخرین فیلمی که از او دیدیم، فیلمِ «بادبادک‌باز» بود. شما از پیش با جشنواره‌ی نور آشنا بودید که به‌عنوان میهمان دعوت‌تان کردند یا‌...؟

راستش من پارسال یکی از داورها بودم، و امسال هم که واقعاً این فستیوال خیلی برای ایرانی‌ها مهم است. باید همه ساپورت بکنیم و انشاالله روزبه‌روز بهتر و بزرگتر می‌شود. همین فستیوال‌های گنده هم که الان می‌بینید، از همین‌ جاها شروع کردند دیگر.


شان توب

جشنواره‌ی امسال را نسبت به سال گذشته که جزو داورها بودید چطور می‌بینید؟

خدا را شکر. بهتر، بزرگتر و تعداد رسانه‌های حاضر هم خیلی زیادتر شده است. باعث افتخار است.

شما خودتان در هالیوود هستید. فکر می‌کنید برگزاری یک چنین جشنواره‌هایی از فیلم‌های ایرانی در لس‌آنجلس چقدر بر ورود بازیگرهای ایرانی به هالیوود، ورود کارگردانها و معرفی فیلم‌های ایرانی به آن بازار تاثیر می‌گذارد‌؟

راستش مهم‌ترین چیز، معرفی فیلم‌ها‌ست. معرفی استعداد ایرانی‌هاست. چون واقعاً به نظر من ایرانی‌ها، خیلی با استعدادند و مهم‌ است که مجالی باشد که بتوانیم با این فیلم‌های ایرانی فرهنگ ایرانی را نشان بدهیم به دنیا. چون من پارسال که داور فیلم‌ها بودم، واقعاً کارهایشان خیلی خوب بود و مطمئنم که همینطور ادامه پیدا خواهد کرد. و چرا که نه!

فکر می‌کنید چه بخش‌هایی از جشنواره جا دارد که خیلی وسیع‌تر دنبال بشود؟

می‌دانید این یک پروژه‌ تازه است. همیشه می‌توانیم بنشینیم و نقد کنیم و بگوییم اینجایش بد بود و اینجایش خوب بود. ولی اگر همین جور هرسال ساپورت بکنیم، هر سال بهتر خواهد شد، هرسال بزرگتر خواهد شد و هر سال فیلم‌ها بهتر خواهد شد. بچه‌ها اینجا واقعاً زحمت می‌کشند و باعث افتخار است.

Share/Save/Bookmark

در همین باره
دومین جشنواره فيلم نور آغاز به‌کار کرد
فرش قرمز ایرانی‌ها در لس‌آنجلس
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)