تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

یوسف بنی‌طرف: «نمی‌دانم چه خواهد شد»

پژمان اکبرزاده
persia_1980@hotmail.com

یوسف عزیزی بنی‌طرف، روزنامه‌نگار عرب‌زبان ایرانی، در پی ناآرامی‌های فروردین 1384 در استان خوزستان، در کانون مدافعان حقوق‌بشر یک سخنرانی ایراد کرد که در پی آن با اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» حدود دو ماه را در زندان بسر برد.

بامداد دیروز در تهران، دادگاه یکبار دیگر جلسه‌ای برای رسیدگی به این اتهام تشکیل داد. در گفتگویی که با بنی‌طرف داشتم وی در آغاز از جلسه‌ي اخیر دادگاه گفت:

یوسف عزیزی بنی‌طرف: این دادگاه باز همان سوال و جواب‌های راجع به گذشته بود. همان سوال‌هایی که قبلاً هم از من پرسیده بودند درباره‌ي مسایل اهواز و اینها که من البته اتهام‌ها را همگی رد کردم.

اتهام صرفاً همان اقدام علیه امنیت ملی کشور بود؟

بله، در این چارچوب می‌گنجید.

فضای جلسه‌ی این‌بار چطور بود؟ حدسی می‌زنید که چه حکمی داده خواهد شد؟

دادگاه هنوز تمام نشده و ادامه دارد. در واقع تنفس اعلام شده و قرار است احتمالاً چند روز دیگر ادامه‌ی محاکمه انجام بشود. ولی به ما نگفتند که چه زمانی خواهد بود. به احتمال قوی، یک هفته، ده روز، نمی‌دانم شاید هم بیشتر، ادامه‌ی محاکمه پی گرفته شود.

دفاعیاتی که از شما شد چگونه بود؟ همچنان در چارچوب همان دفاعیات پیشین بود یا اینکه مورد تازه‌ای هم مطرح شد برای تبرئه کردن شما؟

من فقط توضیحاتی دادم راجع به مسایلی که مطرح می‌شد و وکیل من، آقای صالح نیکبخت هم در آنجا بودند که صحبت‌هایی کردند ولی هنوز دفاعیات نهایی انجام نشده است.

در سال ۸۴ پس از آن حدود ۶۵ روز بازداشتی که داشتید، پس از آزادی، فعالیت‌هایتان را چطور پی گرفتید؟ محدودیتی داشتید یا اینکه کارهای سابق‌تان را می‌توانستید انجام بدهید؟

نوشتن در مطبوعات فارسی‌زبان و عربی را ادامه دادم. منتها می‌دانید، پیش از آن، من از روزنامه «همشهری» تسویه شده بودم و دیگرهم به «همشهری» نتوانستم برگردم. پیش از دستگیری در واقع ۷­۶ ماهی بود که از همشهری اخراج شده بودم.

اخراج‌شدن شما به چه دلیل بود؟

خب زمانی که نیروهای راست آمدند بر سر کار، در «همشهری» عذر من را خواستند؛ من و یکسری از همکارانی که به‌هرحال مورد پسندشان نبودند، از جمله آقای کاظم شکری، آقای احمد زیدآبادی....

هیچ دلیل خاصی نیاوردند؟

نه، مشخصاً دلیل خاصی به ما نگفتند.

در سخنرانی سال ۸۴ شما در کانون مدافعان حقوق بشر چه مسایلی مطرح شده بود که باعث شد اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» به شما زده بشود؟

ببینید، حالا من دیگر نمی‌خواهم آن مسایل را دوباره تکرار کنم. آنجا من انتقاداتی کردم از برخوردهایی که در خوزستان با تظاهرات عرب‌های خوزستان شده بود. چیز خاص دیگری نبود.

خودتان الان چشم‌اندازی دارید نسبت به جلسات آینده‌ی دادگاه؟ فکر می‌کنید پیچیده‌تر می‌شود کار یا اینکه تبرئه می‌شوید؟

راستش من خودم برآورد خاصی ندارم. نمی‌دانم به چه شکل خواهد بود. چون من که قبلاً در دادگاه دیگری شرکت نداشتم و این اولین بار بود که در یک دادگاه شرکت می‌کردم. قبلاً بازجویی‌ها بیشتر یا در زندان بود یا در بازپرسی‌های مختلف، ولی این اولین‌بار بود که در یک دادگاه شرکت می‌کردم. در واقع نمی‌دانم راستش که چه حکمی صادر خواهد شد. باید بخش دوم دادگاه تشکیل بشود و دید. پس از آن شاید بیشتر بشود ارزیابی کرد.

در آن نزدیک به دو ماهی که شما در بازداشت بودید برخورد با شما چگونه بود؟

حالا جریانش گذشته با اینحال برخورد فیزیکی با من انجام نشد. ولی خب می‌دانید، زندان است و به‌هرحال فشارهای روانی وجود دارد.

در این حدوداً دوسالی که درگیر این پرونده هستید، در مطبوعات داخل ایران این قضیه چطور مطرح شده؟ مطرح کرده‌اند یا اینکه فکر می‌کنید محافظه‌کار و محتاط بوده‌اند؟

آن زمان که روزنامه‌های اصلاح‌طلب بودند، به این مسئله می‌پرداختند؛ مثلاً خبرگزاری کار ایران، همیشه اخبار ما را منعکس می‌کرد؛ «شرق» یا «هم‌میهن» کم‌وبیش مطرح می‌کردند. بعداز این نمی‌دانم. باید ببینم آیا وکیل من صحبتی خواهد کرد در این زمینه و به چه شکل خواهد بود.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

توهین و اهانت به شخصی فقط دادن فحش های رکیک نیست بلکه تعیین هویت برای شخص بزرگترین توهین است. اقای بنی طرف عرب زبان نیستند بلکه که عرب ایرانی هستند. شما با تعیین هویت برای ایشان به شعور ایشان توهین می کنید که انگار جنابعالی بهتر از ایشان با هستی شان اشنایی دارید. کلمات ازادی و احترام به حقوق بشر و کرامت مردم و دموکراسی چون نقل و نبات ار دهانتان بیرون می ریزد ولی در عمل نشان میدهید که پشیزی به گفته هایتان ارزش قائل نیستید.

-- Sahand ، Nov 12, 2007

پژمان اکبرزاده گفت یوسف بنی‌طرف عرب‌زبان است ولی در مورد عرب بودن یا نبودنش که چیزی نگفت. عرب و عرب‌زبان دو چیز ضد هم نیستند و رابطه شان رابطه بهتر و بدتر نیست. اگر سهند این را نپزیرد یعنی عرب را از عرب‌زبان بالاتر بداند در واقع به شوونیست بودن اعتراف کرده (مثل این که کسی انگلیسی را از انگلیسی زبان بالاتر بدانددر حالی که انگلیسی خود انگلیسی زبان هم هست) واگر بپزیرد پس عرب‌زبان توهین نیست .
هویت تعیین کردن هم یعنی نگذاری طرف آنچه را هویت خود میداند ابراز کند. وگرنه چیزی را تعیین نکرده ای.

-- پیام ، Nov 13, 2007

اقای پیام: می خواستم که جوابی به پیام شما داده باشم ولی از آنجایکه سانسورچی این سایت پیامهایم را درج نمی کند نخواستم که وقت ام را تلف کرده باشم.

-- سهند ، Nov 16, 2007

دوست گرامي جناب پژمان اكبرزاده
باسلام، ابتدا مايلم از امانتداري تان در نقل گفتگوي ام در راديو زمانه تشكر كنم. اما از بابت اطلاع آن همكار عزيز نكاتي چند را يادآور مي شوم شايد در آينده به كارتان بخورد: همان گونه كه در كامنت مصاحبه آمده بود من عرب زبان نيستم بلكه عرب ايراني هستم و ضمنا علاوه بر روزنامه نگاري، نويسنده هم هستم و عضو موسس كانون نويسندگان ايران. من از سال 1356 تاكنون عضو كانون هستم. هم چنين عضو افتخاري اتحاديه نويسندگان عرب. صاحب اين قلم علاوه بر صدها مقاله سياسي و فرهنگي و ادبي درباره ايران و مسايل ايران در روزنامه هاي فارسي و عربي كتاب هاي زير را به چاپ رسانده است. برخي از مقاله ها و داستان هايم نيز به زبان هاي تركي و ايتاليايي و انگليسي ترجمه شده است
درواقع حرفه ام روزنامه نگاري است اما در سه زمينه " ترجمه از عربي و النگليسي به فارسي" و " پژوهش درباره مردم عرب خوزستان"و " داستان" قلم زده ام.

-- یوسف عزیزی بنی طرف ، Nov 16, 2007

این یک اصل است .ایرانی عرب نیست.عرب هم ایرانی نیست.ایرانی همیشه ایرانیست.زنده باد ایران...

-- alen ، Feb 12, 2008

ببخشيد اصل فوق


-- بدون نام ، Aug 11, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)