خانه > پژمان اکبرزاده > ویژه برنامه ها > «پرسپولیس» به اسکار میرود | |||
«پرسپولیس» به اسکار میرودپژمان اکبرزادهpersia_1980@hotmail.comدر ماههای اخیر از موفقیتهای پیدرپی فیلم «پرسپولیس» در فرانسه شنیدهایم؛ فیلمی که بر پایهی کتابی از مرجان ساتراپی و تجربیات او از زندگی در ایران پس از انقلاب و سپس مهاجرتاش به اروپا نوشته شده است. ولی خبر تازه، گزینش این فیلم در فرانسه برای ارسال آن به «اسکار» است. داریوش کدیور، منتقد سینما در پاریس، برایمان بیشتر میگوید:
کمیتهي ملی سینماتوگرافیک که یک انجمن ملی سینمایی در فرانسه است هر سال تصمیم میگیرد چه فیلم یا چه بازیگری میتواند به جشنوارهی اسکار ارائه شود. به تازگی تصمیم گرفتهاند فیلم مرجان ساتراپی را انتخاب کنند برای بهترین فیلم خارجی در اسکار. باید گفت که فیلم مرجان ساتراپی یک فیلم فرانسوی است و همهي هنرپیشههایی که در این فیلم شرکت کردهاند برای صدابرداری، فرانسوی هستند. در ضمن این فیلم همانطور که میدانید امسال جایزهی ژوری را در جشنوارهي کن به خودش اختصاص داد و حتی در سینماها هم بسیار موفق بوده است. اکنون تقریباً یک میلیون نفر این فیلم را در فرانسه دیدهاند و چهل کشور دیگر قرار است این فیلم را در سینماهایشان پخش کنند. ظاهراً بر سر این که چه فیلمی از طرف فرانسه به «اسکار» فرستاده شود رقابت شدیدی وجود داشته... واکنش رسانههای سینمایی در فرانسه در کل نسبت به این که این فیلم از سوی فرانسه برای شرکت در «اسکار» انتخاب شده چه بود؟ برای «پرسپولیس» چهقدر شانس موفقیت در اسکار دیده میشود؟ جنبهی سیاسی این فیلم چقدر موثر دیده میشود در موفقیتاش در «اسکار» چون به هر حال تصویری که در آن ارائه میشود یک مقدار به آن چیزی که رسانههای غربی ارائه میکنند نزدیکتر است تا چهرهای که دولت ایران مایل است ارائه شود.
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.
|
لینکدونی
آخرین مطالب
موضوعات
آرشیو ماهانه
|
نظرهای خوانندگان
ایشان فرموده اند:
-- شهرام ، Sep 22, 2007"... ولی این هیچ ربطی با فرهنگ فرانسه، آزادی فکری و آزادی بیان در فرانسه ندارد چون واقعاً هنر به سیاست خارجی یک کشور کاری ندارد."
آیا واقعا چنین چیزی ممکن است؟ منظور من این است که ممکن است که هنر به سیاست خارجی کشوری کاری نداشته باشد اما آیا سیاست خارجی آن کشور هم نسبت به هنر بی علاقه است؟ در اینکه در کشور فرانسه در چهارچوب قوانین آزادی وجود دارد حرفی نیست اما چطور ایشان می خواهد که ما باور کنیم انتخاب این فیلم صرفا از جنبه هنری آن بوده است و سیاست خارجی آن کشور هیچ دخالتی در این مساله نداشته؟! آنهم با پیشینه ای که در مورد فیلم های بی ارزش داخلی وجود دارد که در داخل ایران نه از نظر بینندگان و نه منتقدین مورد توجه قرار نگرفته اند امادر اروپا با آنها بعنوان یک شاهکار برخورد شده است؟ آنهم بخاطر سیاه نمایی دو چندان اوضاع کشورمان و نه جنبه های هنری فیلم؟
Please give us some examples of valuable Iranian movies that regime likes that!!!!!
-- Reza ، Sep 22, 2007I think it's not important. Iranian people have their own idea about movies and it is not important for them what kind of movies are interesting for the Iranian government. but you can ask your question from mullahs, maybe they would like to watch action movies!
-- شهرام ، Sep 23, 2007