تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

ستار و شکیلا در آمستردام خواندند...

پژمان اکبرزاده
persia_1980@hotmail.com

فایل شنیداری و بخش هایی از کنسرت

«کنسرت خوانندگان پاپ ایرانی در خارج». از این عبارت چه به ذهن‌تان می‌آید؟ ویدئوی کنسرت‌های بزرگ گوگوش، داریوش، هایده، ابی و خوانندگانی از این دست که در ایران دیده‌ایم؟

من که دست‌کم در این سال‌های گذشته، بیشتر کنسرت‌های ایرانی در خارج از ایران را پی‌گیری می‌کردم چنین تصوری در ذهن داشتم. گاهی گزارش‌هایی از تلویزیون‌های ایرانی لوس‌آنجلس می‌دیدم که کنسرت‌ها به هم خورده، خواننده نیامده، یا برنامه سر وقت اجرا نشده و بسیار بی نظم بوده... اما به نظرم تا آدم خودش به خارج نیاید و پا به این کنسرت‌ها نگذارد عمق فاجعه را درک نمی کند!


ستار در کنسرت آمستردام (عکس‌ها از پژمان اکبرزاده)

اگر مدتی در خارج از ایران بمانید و تنها به دو سه کنسرت پاپ ایرانی بروید تقریباً حال و هوای کار دست‌تان می‌آید و شاید دیگر به‌ندرت حاضر باشید در چنین برنامه‌هایی شرکت کنید.

مشکل اصلی و اولیه این است که بیشتر اوقات، برنامه‌گذاران به این خاطر که عده‌ي بیشتری را به سالن بکشانند از دو خواننده که سبک کارشان هیچ ربطی به هم ندارد دعوت می کنند؛ مثلاً داریوش و اندی. ولی عملاً برعکس می‌شود چون تا آنجا که دیده‌ام و شنیده‌ام، طرفداران یکی از این خوانندگان به‌خاطر اینکه با کارهای خواننده‌ي دیگر، میانه‌ای ندارند به کنسرت نمی‌آیند.

ولی در هر صورت، دیشب این اتفاق نیفتاد. دیشب، ستار و شکیلا مهمان ایرانیان آمستردام بودند؛ در برنامه‌ای که گروه پاسارگاد ترتیب داده بود در پاورزون (Powerzone) کنسرت داشتند؛ در یکی از محله‌های جنوب‌شرقی آمستردام که بیشتر شرکت‌های تجاری را در خودش جای داده است. Powerzone هم راستش را بخواهید بیشتر به یک انبار بزرگ شبیه است که در آن کنسرت گذاشته می‌شود، نه به یک تالار کنسرت. دیشب، دو خواننده‌ي دعوت شده، کم‌و‌بیش در یک زمینه‌ي کاری جدی‌تر فعالیت داشتند. فکر کردم دست‌کم به همین‌خاطر، این کنسرت، مرتب‌تر از برنامه‌های مشابه‌ دیگر برگزار می‌شود.

بهای بلیت کنسرت ستار و شکیلا در Powerzone، ۲۹ یورو بود. جهت اطلاع‌تان قیمت بلیت در بهترین قسمت تالار کنسرت آمستردام (کنسرت‌خباو/Concertgebouw) که یکی از سه تالار برتر جهان از بابت صدادهی به‌شمار می‌آید ۲۵ یورو است. البته این یک مورد را می‌توان گذاشت به حساب یارانه‌های دولتی و پشتیبانی کمپانی‌ها و نهادهای هلندی؛ حمایت‌هایی که کنسرت‌گذاران ایرانی از آن بی بهره‌اند.

روی بلیت کنسرت نوشته شده بود: «ساعت ورود به سالن: ۹ شب». برنامه در ساعت یازده و نیم شب شروع شد. یعنی تنها با دو ساعت و نیم تاخیر ناقابل.

صدای ستار در بیشتر برنامه، در صدای ارکستر و جمعیت محو شده بود. بارها به زبان انگلیسی به صدابردارای هلندی برنامه گفت: «صدای مرا ببرید بالا و صدای ارکستر را بیاورید پایین». اما هیچ فایده ای نداشت. ستار در نهایت، بازمانده از حل مشکل، به مردم گفت: «حیف از مملکتی که از دست دادیم...»!


ستار در کنسرت آمستردام

بسیاری از کارهایی که ستار در سال‌های پیش از انقلاب ارائه کرد از کارهای موفق و ماندگار موسیقی پاپ ایران به شمار می‌آیند و سخت مورد علاقه‌ي دوستداران ستار هستند. اما این هنرمند خوش صدای موسیقی پاپ کشورمان در سال‌های پس انقلاب، به ویژه در سال‌های اخیر، دیگر نتوانست آن راه را ادامه دهد. جالب اینجاست که در کنسرت دیشب، ستار تقریباً تمام برنامه‌اش را به اجرای همان کارهای قدیمی‌ اختصاص داد.


شکیلا در کنسرت آمستردام

بخش دوم کنسرت به شکیلا اختصاص داشت. خواننده‌ای که از آغاز فعالیت کوشید به دور از ابتذال گسترده‌ای که گریبانگیر بسیاری از خوانندگان ایرانی شده، کارهای سنگینی ارائه کند. شکیلا که خوانندگی را به‌طور جدی از حدود سال ۱۳۷۰ آغاز کرد در آغاز با بابک افشار، آهنگساز ایرانی مقیم کالیفرنیا، کارهایی شنیدنی ارائه کرد که مورد استقبال دوستداران موسیقی ایرانی قرار گرفت ولی در سال‌های بعد، تکرار و تکرار و در نهایت گونه‌ای از توقف در این راه.


شکیلا در کنسرت آمستردام

کنسرت‌های ایرانی در خارج، آن هم از نوع موسیقی پاپ که طیف گسترده‌ای از مردم را در بر می گیرد می تواند تاثیراتی مثبت برای جامعه‌ي مهاجر ایرانی داشته باشد. شبی که خانواده‌ها و دوستان هموطن می توانند دور هم باشند؛ بچه‌های ایرانی که در خارج بزرگ می‌شوند بیشتر با جامعه‌ي ایرانی تماس پیدا کنند و از راه ترانه‌های پاپ، پیوند نزدیک‌تری با زبان فارسی پیدا کنند. ولی در کنسرت‌ها چه نصیب‌شان می‌شود؟ نوعی موسیقی که به لطف بلندگوها و سیستم پخش، بیشتر حکم «سر و صدا» پیدا می‌کنند تا موسیقی. بلیت‌هایی گران برای برنامه‌هایی که به‌خاطر دو- سه ساعت کار دی‌جی‌ها و خوانندگان آماتور در ابتدای آن، تا ساعات دو- سه بامداد به طول می‌انجامد و برخوردهای نه‌چندان مناسب گردانندگان برنامه با شرکت کنندگان. مسایلی که در برنامه‌های هلندی نمی‌بینیم. پس چه چیز می‌تواند تشویقی برای شرکت در کنسرت‌های پاپ ایرانی باشد؟

شاید این دلایل کافی باشند تا دریابیم چرا از جامعه‌ی پانزده‌هزار نفری ایرانیان در آمستردام، دیشب، در کنسرت خوانندگان محبوبی مانند ستار و شکیلا تنها ۳۰۰-۲۰۰ نفر شرکت کردند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

سلام.جناب اکبر زاده ممنون از گزارش ارزشمندتون ولی داخل کشور هم کم نیست از این برنامه ها.شما حساب کنید وقتی سالن کنسرت علیرضا عصار را شب قبل از برنامه به آتش می کشند دیگر اوضاع به چه حدی است.

-- هادی ، Sep 8, 2007

قيمت بليت رو هم خوب اومدي قربان براي شما لابد ارزون حساب مي كنن وگرنه 25 يورو من كه نديدم والا.
خواننده هاي معروف ديگه از 60 يورو در بدترين جاي سالن يا استاديوم ارزون تر نيست. حالا منظورم غول هايي مثل رولينگ استونز هم نيستا ، همين مثلا بريتني اسپيرز يا نمي دونم بيانسه يا هر كي كه تو بگي.

--------------------------------------------
پژمان اکبرزاده: اشاره من به روشنی به کنسرت خباو بود که بهای بلیت های آن همین است به جز رویدادهای خاص. ضمناً بلیت کنسرت دیشب در زمان اجرا سی و چهار یورو بود

-- بدون نام ، Sep 8, 2007

من يک بار در دبی و محض کنجکاوی به يکی از کنسرتها رفتم با 5-6 تا خواننده! متشکل از 2 تا خواننده ی محبوب (يکی همين ستار و ديگری مهستی) و 3 يا 4 نفر ديگه که بهتره اسم نبرم! خلاصه اينکه معنی اين سر و صدا که گفتيد رو دقيقا تجربه کردم! يادمه جز مهستی که سبکش رو خيلی دوست نداشتم، فقط برنامه ی ستار بود که از ميون اونهمه سر و صدا یه چنگی به دل ميزد. بعدش هم مثل خيلی های ديگه خيلی زود سالن رو ترک کردم و پول رفته به جوی هم که ديگر باز نمي گردد!
اما از اين حرف ها هم که بگذريم، اين 29 يا حتی 34 يورو که گفتيد هم جالب بود ها! اينجا تو ايتاليا بليط کنسرتهای افشين و منصور و اندی و هر خواننده ی ديگه ای نه تا به حال اومده، از 60 يورو کمتر نبوده! البته با تخفيف های دانشجويی 10-15 يورويي! از کيفيت نسبيشون بی خبرم، چرا که آدم عاقل از يه سوراخ 2 بار گزيده نمی شه!!! اما جدا ملاک تعيين قيمت بليط ها چيه؟ اصلا ملاکی وجود داره؟!

-- ندا ، Sep 9, 2007

ممنونم از لطفتون ولی از شکیلا بیشتر بکویید

-- اکبر ، Feb 18, 2009

سپاسگذارم.گزارش جالب و خواندی بود.امیدوارم روزی این کنسرت ها در ایران آزاد آریایی خودمان برگزار گردد.

-- شایان ، Mar 17, 2009

من میخواستم آلبوم آخر خانم شکیلا رو دانلود کنم .خیلی میگردم ÷یدا نمیکنم کمکم کنید با تشکر

-- roya ، Apr 8, 2009

شكست براى شاهان خارج ايران

-- بهمن ايرانى ، Jun 11, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)