تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

«فرهاد گنجینه‌ی ملی‌ست؛ به شما ارتباطی ندارد»!

پژمان اکبرزاده
persia_1980@hotmail.com

فایل شنیداری

از فرهاد، خواننده‌ی محبوب ایرانی، تا کنون آلبوم‌های متعددی به بازار آمده و در دسترس دوستدارانش قرار گرفته اما انتشار بخشی از این آثار، چه در ایران و چه در خارج، بدون اجازه‌ی همسر فرهاد یا خارج از روال قانونی‌اش بوده است.

به‌زودی آلبوم دیگری به‌نام «از دورها» با صدای فرهاد به بازار خواهد آمد. آلبومی که کارهای گنجانده شده در آن تاکنون در دسترس مردم نبوده است. انتشار این آلبوم برخلاف بیشتر کارهای قبلی، زیر نظر پوران گلفام، همسر فرهاد صورت گرفته است. به همین بهانه با وی گفت‌وگویی کردم و در آغاز پرسیدم آیا هیچیک از ترانه‌های آلبوم «از دورها» قبلاً منتشر نشده بود یا بخشی از آنها.


فرهاد مهراد در جوانی - عکس از تارنمای رسمی فرهاد

«دقیقاً هیچکدام از آنها منتشر نشده است. در واقع بخش اصلی این کار که من دلم می‌خواست حتماً منتشر شود دو صحبتی ا‌ست که فرهاد یکی‌ را در سال ۱۹۹۶ با رادیوی فارسی‌زبان پاریس انجام داده و یکی هم آخرین حرف‌های فرهاد است در رادیو بی.بی.سی در سال ۲۰۰۲؛ زمانی که ما در پاریس بودیم و فرهاد بسیار مریض بود. هدف اصلی من در واقع این بود که این دو گفت‌وگو را بگذارم مردم بشنوند تا فرهاد را بشناسند ولی به دلیل اینکه نمی‌شد تنها صحبت باشد، چند کار از فرهاد، که فکر می‌کنم در زمان اجرایشان حدوداً ۲۲ساله‌اش بوده هم گنجاندیم. در آن زمان‌ به تقاضای خواهرش که در انگلیس زندگی می‌کرد کاستی ضبط کرده بود از آهنگ‌هایی که آن زمان در «کوچینی» می‌خواند به زبان‌های اسپانیایی، فرانسوی، ایتالیایی و انگلیسی از خوانندگان آن زمان. من چندتا از آنها را انتخاب کردم، آنهایی که می‌شد در اینترنت پیدا کرد که چه کسی شعرش را گفته و آهنگ‌اش را ساخته است. طبیعتاً مجبور بودیم که اشعار را ترجمه‌ کنیم برای اینکه وزارت ارشاد به ما مجوز بدهد. کارها اصلاً به شکل ضبط استودیویی نیست و اصلاً شناخته شده هم نیست. درواقع یک کار خصوصی‌ست از آهنگ‌هایی که خواهر فرهاد خواسته بود و او برایش خوانده و فرستاده بود. بعداً هم خواهرش لطف کرد و این نوار را به من داد تا گوش کنم و من هم چند کار را انتخاب کردم که در این سی.دی میان دو مصاحبه گذاشتم.»

آیا همچنان کار منتشرنشده‌ای از فرهاد مهراد در اختیار دارید؟
بله.

برنامه‌ای برای انتشار آنها دارید؟
اگر فرصتی پیش بیاید، حتماً این کار را می‌کنم. چون خیلی دلم می‌خواهد که همه‌ی واقعیت فرهاد را، چه از نظر خواندن، یعنی کارهای به اصطلاح شما هنری، و هم از نظر شخصیتی،‌ اگر یک آدم هم هست در دنیا که فرهاد را دوست دارد، همه اینها را بشنود و بشناسد.

همه یا دست‌کم دوستداران فرهاد مهراد در جریان هستند که شما برای دفاع از حقوق پخش و نشر آثارش بسیار تلاش کردید. آیا تا به‌حال به موفقیتی هم دست پیدا کرده‌اید، چه در ایران چه در خارج از ایران؟
متاسفانه خیر! البته من در خارج از ایران هیچ سعی نکردم. برای اینکه وقتی من در کشور خودم نمی‌توانم موفق باشم، طبیعتاً خیلی خنده‌دار است که بیایم به خوانندگانی که در لوس‌آنجلس کارهای فرهاد را می‌خوانند، بگویم چرا می‌خوانید! به‌ویژه که بیشتر این کارهایی که در لوس‌آنجلس انجام می‌شود، مشترک است میان آهنگساز و ترانه‌سرا. فرهاد فقط خواننده است؛ یعنی تنها یک‌سوم قضیه است. آن شاعر و آهنگساز باید اجازه بدهند که کار فرهاد و در واقع کار خودشان را خواننده‌ي‌ دیگری بخواند. از نظر اینکه سی.دی‌های فرهاد بدون اجازه در خارج از ایران بازپخش می‌‌شود هم کاری از دست من برنمی‌آید. نهایت‌اش این است که کمپانی‌ها یک پولی به جیب می‌زنند که خب برای من مهم نیست. اما از این بابت که در ایران صدای فرهاد را بدون اجازه‌، اول از همه بدون اجازه‌ی خودش،‌ پخش می‌کنند باید بگویم خودش هرگز نمی‌خواست دولتی باشد و صدایش از رادیو و و به‌ویژه در تلویزیون با این کلیپ‌های بی‌ربط پخش بشود. من برای اینکه از این کار جلوگیری شود تمام تلاشم را کردم و هرگز موفق نشدم. اول چون خیلی از اعتراض‌های من در روزنامه‌های گوناگون چاپ شد و همچنین از رادیو بی.بی.سی و رادیو فردا با من صحبت کردند، قضیه جنبه‌ی بین‌المللی پیدا کرد و از رادیو و تلویزیون خواستند که با من به‌قول خودشان «مذاکراتی» بکنند، ولی بعداً دیگر گفتند: «همین است که است! فرهاد گنجینه‌ی ملی‌ست و به شما هیچ ارتباطی ندارد. اگر بخواهید به شما یک پولی می‌دهیم، ولی ما کار او را هرجا که دلمان بخواهد، روی هر کلیپی که دلمان بخواهد، برای تبلیغ هر گروهی که دلمان بخواهد پخش می‌کنیم و به شما هیچ ارتباطی ندارد.» من وکیل گرفتم، شکایت رسمی کردم، ولی فعلاً به هیچ کجا نرسیده‌ام.

در لوس‌آنجلس شما با بازخوانی کارهای فرهاد مهراد مخالفتی دارید؟ کاری که اخیراً توسط یکی از خوانندگان انجام شد.
پیش از آقای اندی، دو‌ـ سه خواننده که نام‌شان را نمی‌دانم، آهنگ «گنجشک» و فکر می‌کنم «کودکانه» را خوانده‌اند که من یکبار شنیدم، البته نصفه چون نتوانستم بقیه‌اش را بشنوم، ولی آقای اندی بسیار بسیار جوانمردانه سعی کردند من را در ایران پیدا کنند و از من اجازه بگیرند؛ با اینکه هیچ احتیاجی به این کار نداشتند و مانند همه می‌توانستند بخوانند. به‌ویژه که از آهنگساز و شاعر هم اجازه گرفته بودند و ظاهراً مبلغی هم به آنها پرداخت کرده بودند برای این اجازه. آقای اندی به من گفتند من این کار را ضبط کرده‌ام، ولی اگر شما اجازه ندهید آن را پخش‌ نمی‌کنم. من هم به ایشان گفتم و نوشتم که چون شما حرمت گذاشته‌اید به فرهاد و اجازه خواستید، هرچند که سیستم کار فرهاد با شما متفاوت است، ولی من هم به احترام احترامی که شما گذاشته‌اید، این اجازه را با کمال میل به شما می‌دهم.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

farhad ostoree musighi salahay 50 bod shabaneh.jomeeh.yek shabe mahtab hameh va hameh khaterat zaman javani bod yadash gerami bad

-- astyak ، Sep 7, 2007

Sabk-e Farhaad va seda-ye Farhaad taghleed kardany nist,adaa -y Farhaad ro har kas mitoon-e dar biyaare,vali FARHAAD nemisheh,roohesh shaad

-- majid ، Sep 8, 2007

من اسير سايه هاي شب شدم
شب اسير تور سرد آسمون
پا بهپاي سايه ها بايد برم
همه شب به شهر تاريك جنون

دلم از تنهايي پوران گلفام مي سوزد .

-- saba ، Sep 8, 2007

va farhade bozorg
hanoz shabhaye holland ra be sedaye to rang mikonam
hanozam zabane goftane gelaye haye ghorbat ra dar taranehaye to peyda mikonam
tekrar nakardi barayeman pas mese digaranehsan tekrari nakhahi shod
baraye marg baro zendebad goyan nakhandi hamin ast ke zende mandi dar delam
be ghole residio ghoror ra nashnakhti
dar vatano gheyre vatan mard mandan ra faramosh makardi
hamin ast ke chon hame namordi dar delam
hasratam in ast ke chera bishtar nakhandi ama didam haman goshe geran behtar ze hoshe degeran !
nemibakhsham an dasti ke farmane sokote hanjereat dad
nemibakhsham an ke mara az bishtar dashtanat va shenidanat mahrom kard.......
va farhad
mese hanoz va hamishe bozorg

-- bardia nl ، Sep 8, 2007

امثال فرهاد یادگار روز های خوب گذشته اند تا هستند یادشان کنیم . دوستشان داریم که فرصت رفته را انتظار بازگشت نیست

-- مازیار ، Sep 9, 2007

فرهاد یک انسان هوشیار بود و به این دلیل اندیشه او مشمول مرور زمان نخواهد شد.

آمین فرهاد

-- محمد امین عابدین ، Sep 9, 2007

درحال حاضر اين اثر توسط كمپاني MZM Records در امريكا و اروپا منتشر شده است و طبق آخرين اخبار در ايران به اين اثر مجوز داده نشده است !

-- وحيد ، Sep 9, 2007

از اندی پرسیدن چرا اهنگ فرهاد رو باز خونی کردی..گفت فرهاد و فروغی ایدل های من در زندگی بودند..و من به عنوان یه فن واقعیشون دوست داشتم از فرهاد بخونم..و دیر یا زود از فروغی هم میخونم...چند وقت پیش هم یه مراسمی برای فروغی اینجا گذاشتیم..

-- سعید ، Mar 7, 2008

و مرد تنها،تنها مرد.رفتنی نه از دلها و یادها،بلکه از این روزگار ستمگر.
روحش شاد و یادش گرامی

-- محمد ، Apr 16, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)