تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

تکرار تاسف‌برانگیز برنامه «هویت»

پژمان اکبرزاده
persia_1980@hotmail.com

چندین ماه پس از دستگیری دو پژوهشگر ایرانی-آمریکایی، هاله اسفندیاری و کیان تاجبخش، تلویزیون دولتی ایران پخش آنچه را که «اعترافات» دستگیرشدگان ایرانی‌- آمریکایی می‌نامد، آغاز کرده است. شبکهء خبری جهانی تلویزیون ایران هم همزمان میزگردی با استفاده از این تصاویر و فیلم های دگرگونی‌های سیاسی در گرجستان پخش کرده است.


هاله اسفند یاری در برنامه به اسم دموکراسی l عکس از رادیو زمانه

به نظر می‌رسد این مجموعه، نسخهء پیشرفته‌تر برنامه‌ء «هویت» باشد که چندین سال پیش برای سرکوب روشنفکران و شماری از نشریات فرهنگی با طراحی سعید امامی از تلویزیون ایران پخش شد.

فرخ نگهدار، تحلیلگر مسایل سیاسی در لندن، درباره پخش این برنامه با عنوان «به اسم دموکراسی» چنین می‌گوید:

«این برنامهء تاسف‌برانگیز که در حال پخش است، برای تمام ایرانیان خارج از کشور، چیزی جز افسوس که چرا چنین سیاستی و برخوردی با مسایل صورت می گیرد دربرندارد. به نظر من محتوای اصلی این برنامه، همانطور که شما هم اشاره کردید، تکرار شسته‌‌ـ رفته‌تر همان برنامه‌ء «هویت»‌ به‌سرکردگی سعید امامی است. ما هم می‌دانستیم این تیمی که پس از سوم تیر دوسال پیش، زمام امور اجرایی را در مملکت در دست گرفته پیروان همان طرز فکر هستند. اکنون که به مضمون این مصاحبه‌ها توجه می‌کنید، می‌بینید که در تفکر اینها هر نوع پیشرفت و نوآوری، نوعی توطئه علیه حاکمیت جمهوری اسلامی ایران تلقی می‌شود. آنچه در اعترافات خانم هاله اسفندیاری، آقای کیان تاجبخش و همچنین آقای رامین جهانبگلو منعکس بوده، نشانگر همین نکته بود که اینها سازمانگر بحث و گفت‌وگوی باز و علنی برای پرداختن، تأمل و تعمق‌کردن بر مسایل و در مسایل ایران بوده‌اند. فعالیت‌هایشان هیچ نکته‌ای که بوی نوعی گرایش ضدایرانی یا ضد جمهوری اسلامی به معنای قانونی کلمه در خودش نهفته باشد،‌ در بر نداشته است.

آنچه در این به اصطلاح «اعترافات» گفته می‌شود، واجد نکته‌ء مخفی‌ای هم هست؟ با توجه به اینکه این افراد مدتهاست با اطلاع خود دولت ایران هم فعالیت‌هایی داشته‌اند...

تنها چیزی که می‌توانم بگویم انگیزهء این نوع دستگیری‌ها و این نوع تلاش ها می‌تواند باشد و آن تغییری‌ست که در اوضاع کشور پدید آمده است. وگرنه سالهای سال، بین دانشگاههای ایران و دانشگاه‌های خارج ارتباط بوده است. ریچارد روور که به ایران رفت، برایش سخنرانی گذاشتند؛ بحث و گفتگو کرد و مضمون صحبت‌اش هم همین مسایل مربوط به جامعه مدنی [بود]. آقای خاتمی چندین کنفرانس و بحث داشته است در مورد گفتگوی تمدنها و گفتگوی ادیان؛ مرکزی برای گفت‌وگو اصلاً در خود جمهوری اسلامی تاسیس کرده بودند و هنوز هم هست. این تنها نوعی تغییر سیاست در حاکمیت جمهوری اسلامی‌ ایران است و تلقی‌شان از رویدادها. این تیمی که امروز مهار امور امنیتی کشور را در دست گرفته، بحث دموکراسی، جامعه مدنی و بحث گفتگوی تمدن‌ها را جزیی از توطئه علیه جمهوری اسلامی ایران تلقی می‌کنند. این فاجعه‌بار است که دانشگاه بشود توطئه، دانشگاه بشود جاسوسی،‌ و بحث جامعه مدنی بشود یک توطئه براندازی.

حتا اگر نکات تازه‌‌ای در این برنامهء تلویزیونی ارائه بشود، با توجه به شرایط فکر می‌کنید چقدر اعتبار خواهد داشت؟

ترجیح می‌دهم نتایج‌اش را بگویم چه خواهد بود و چه تاثیری در سطح ملی و بین‌المللی به جا خواهد گذاشت. به نظر من در سطح ملی تاثیرش این خواهد بود که ارتباطات فرهنگی بین ایران و خارج از کشور قدری دچار وقفه و رکود می‌شود. البته ایران آنقدر پیشرفته است، آنقدر دانشگاه‌ها وسعت دارند و آنقدر تعداد کسانی که علاقمند به این بحث‌ها هستند زیاد است که به‌هیچوجه قابل کنترل نیست. ولی ممکن است متاسفانه قدری وقفه و رکود در تبادلات فرهنگی بین ایران و خارج درست بکند. در سطح بین‌المللی تصویر کریه‌تری از حاکمیت جمهوری اسلامی ایران بسازد که تمام مفاهیم مدرن، امروزی و پیشرفت اجتماعی را زیر خودش می‌خواهد له بکند. این برای ایران بسیار خطرناک و بد است. به زیان ما تمام می‌شود؛ هم برای ایرانیان خارج از کشور و هم برای کسانی که در ایران می خواهند زندگی کنند و ارتباط داشته باشند با دنیا؛ حالا یا تجارت دارند، یا کار فرهنگی و یا هر چیز دیگری. این برنامه به ضرر این ارتباطات تمام خواهد شد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

نتيجه اخلاقي از اعترفات خانم اسفندياري و شركا:
1- دموكراسي خيلي چيز بدي است و بديل آن كه استبدادباشد گل بي عيب است.
2- NGO ها نابود بايد گردند و تشكلي مثل ماه است كه دولتي باشد.
3- ضعيفه ها را چه به تشكل! حقوق آنها هماني است كه ما ميگوئيم ( جهت اطلاعات بيشتر به رسالات مراجعه شود)
توضيح: فرقي نميكند- به هر رساله اي كه دوست داريد مراجعه كنيد.
4- با توجه به فيلم هاي مستند نشان داده شده در لا به لاي مصاحبه از اين تاريخ به بعد آقاي گودرزي با آقاي شقايقي نه فاميل كه پدر و پسر اعلام ميگردند.
5- بر استادان دانشگاه از اين تاريخ به بعد واجب موكد است كه بجاي شركت در همايش هاي مسئله دار در همايش نوحه خواني شبهاي جمعه شركت كرده و فيض ببرند كه اجر اخروي هم دارد.
6- از آنجا كه بانوان دانشجويان دانش آموزان دانشگاهيان و خلاصه قااطبه ملت خداجوي ايران عناصري مشكوك و مسئله دار تلقي ميگردند لذا بر مردم ايران است كه از ملت ايران اجتناب نموده تا چون هميشه چانه محكمي به مشت استكبار نواخته باشيم!
اجركم عندالله

-- ترسوي مستعار ، Jul 19, 2007

آقای ترسوی مستعار شما خیلی با حال هستید.

-- لیلا ، Jul 19, 2007

جالب بود .
بله تکرار همان هویت با ظاهری شسته رفته تر ولی خیلی عجولانه و ناشیانه.

-- سعید پوردلیر ، Jul 21, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)