تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

بزرگترین نمایشگاه هنر ایران در تاریخ هلند

پژمان اکبرزاده
persia_1980@hotmail.com

موزه دولتی هرمیتاژ در سنت‌پترزبورگ روسیه مجموعه گرانبهایی از آثار هنری ایران را در اختیار دارد. این مجموعه دربرگیرنده آثاری است که تقریباً همه تاریخ ایران را پوشش می‌دهد؛ از دوران باستان تا پایان سلسله قاجار.

در آغاز دهه ۱۹۹۰ میلادی، پروفسور میخاییل پیوتروفسکی (Mikhail Piotrovsky) مدیر این موزه، در اندیشه ایجاد شعبه‌هایی از هرمیتاژ در دنیای غرب بود.

نیوکرک (Nieuwe Kerk) (از معروف ترین کلیساهای آمستردام) پیشاپیش از راه برگزاری نمایشگاه‌های بزرگ، پیوند گسترده‌ای با هرمیتاژ سنت‌پترزبورگ داشت. در چنین فضایی بود که ارنست فین (Ernst Veen) (مدیر نیوکرک) پیشنهاد کرد آمستردام، پایتخت هلند، برای بنیان نهادن شاخه‌ای برای این موزهء روسی مکانی ایده آل خواهد بود.


موزه هرمیتاژ در آمستردام

در نهایت در پایان فوریه ۲۰۰۴ نخستین مرحله از فعالیت‌های موزه هرمیتاژ آمستردام با برگزاری نمایشگاه های کوچک و دوره‌های آموزشی آغاز شد. این موزه اکنون اما خود را برای برگزاری هفتمین نمایشگاه بزرگش آماده می کند.

موزه هرمیتاژ آمستردام، از حدود دو هفته دیگر، از ۳۱ مارس ۲۰۰۷ میزبان نمایشگاه بزرگی از آثار تاریخی ایران خواهد بود. نمایشگاه، «سی قرن هنر ایران» یا (Persia; thirty centuries of art) نام دارد.

موزه هرمیتاژ در بیانیه مطبوعاتی خود که به بهانه آغاز به کار این نمایشگاه منتشر شده اشاره کرده: «تاریخ ایران به حدود سه هزار سال پیش بازمی‌گردد و برای سه هزار سال، این سرزمین افزون بر سلسله‌های بومی توسط سلسله‌های یونانی، عرب، مغول و ترک نیز اداره شده و تاثیر آنها را می توان در میراث فرهنگی غنی این سرزمین ردیابی کرد.»


نمایشگاه «سی قرن هنر ایران» هفتمین نمایشگاه بزرگ در موزه هرمیتاژ آمستردام خواهد بود. آخرین نمایشگاه‌ موزه به آثار طلایی یونان اختصاص داشته است. «سی قرن هنر ایران» از ۳۱ مارچ تا ۱۶ سپتامبر برپا خواهد بود و در آن نزدیک به ۲۰۰ اثر هنری مانند نقره‌های معروف ساسانی و مینیاتور‌های ایرانی به نمایش درخواهد آمد.

این نخستین بار است که چنین مجموعه عظیمی از آثار هنری ایران در کشور هلند به نمایش درخواهد آمد.

نمایش آثار هنری در نمایشگاه به تعبیر موزه هرمیتاژ با آثار «نخستین سلسله مهم امپراتوری ایران باستان» (هخامنشیان) آغاز می‌شود. هرمیتاژ در آمستردام اعلام کرده از دوران اسلامی ایران نیز درخشان‌ترین آثار هنری ایران را نمایش خواهد داد. نزدیک به چهل مینیاتور و کتابهای خطی که به دلیل ظرافت و حساسیت‌شان در میانه نمایشگاه تعویض خواهند شد.

در نمایشگاه دو اتاق نیز به دوران شکوفایی هنر ایران از سده پانزدهم تا هجدهم میلادی اختصاص دارد. ظروف سرامیک ایرانی در میان جایگاه ویژه‌ای دارند. مجموعه سرامیک هرمیتاژ از شاخص‌ترین مجموعه‌های سرامیک در دنیاست. کارهای جالب آبگینه نیز درنمایشگاه به نمایش درخواهند آمد. اروپاییان در سفرنامه‌های خود درباره ایران در سده‌های شانزدهم و هفدهم از کارگاه‌های شیشه‌گری بسیار در کشور سخن گفته‌اند. این کارگاه‌ها در شیراز مرکزیت داشته‌اند.

نمایشگاه «سی قرن هنر ایران» با یارانه حکومت پادشاهی هلند، استانداری استان هلند شمالی و شهرداری آمستردام برگزار شده و بانک فورتیس و کارخانه آبجوسازی هاینکن از پشتیبانان اصلی مالی آن هستند.

هرمیتاژ به بهانه این نمایشگاه، یک کاتالوگ نفیس ۱۲۸ صفحه‌ای به زبان‌های هلندی و انگلیسی چاپ خواهد کرد که با بهای ۲۲ یورو به فروش خواهد رفت.

پیوند به موزه هرمیتاژ آمستردام

Persia: 30 centuries of arts & culture

Hermitage Amsterdam
Nieuwe Herengracht 14

Amsterdam, The Netherlands


Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

سايت جالبي است خوشحال شدم . ميخواهم درخواست همكاري داشته باشم چگونه ميشود با شما همكاري داشت ؟
-----------------------------------------
زمانه: لطفا در زير سرعنوان "خانه" در صفحه اول به "روش مشارکت" توجه کنيد

-- ruhangiz ، Mar 24, 2007

ba arze salam va khaste nabashid babate zahmathaeei ke baraye sit motehamel mishin..
khedmate shoma arz konam ke man hodode 15 sale ke dar zamineye honare moarag faaliat daram albate kare aslie man computere va dar hale hazer ba sherkati dar zamineye networkin hamkari mikonam..
hodode 20 asr az karhamo be sefareshi be keshvare amerika ferestadam.vali modati hast ke asare baarzeshi az khodam ro negah dashtam ke tedadeshon ham kam nist...khahesham az shoma ein hast ke agar darzamineye namayesh ein asar mitonid hamkareeiro ba man dashte bashin...lotfan ba tel 09121775578 tamas begiron...mamnon.

-- esmaeil yaghoubi ، May 31, 2007

با عرض ادب و احترام خواستم هنرمند بزرگی را به شما معرفی کنم فریدون رستمیان مدت 30 سال است که در زمینه نقش برجسته فعالییت دارد چهرهای تاریخی استوره ای اچتماعی سیاسی که هر کدام شامل یک کنفرانس میباشد از زمره کارهای ایشان میباشد که دیدن این اثار خالی از لطف نمیباشد

-- خیلی جالب بود خیلی ممنون ، Feb 25, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)