تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

ریشه‌ی تاریخی غیرت

شهرنوش پارسی‌پور
http://www.shahrnushparsipur.com

Download it Here!

این روزها در مطبوعات خارج از کشور درباره‌ی خودکشی دانشجویان بحث می‌شود. جالب است که یک دختر خانم از دانشجویان دانشگاه لاهیجان از طبقه‌ی چهارم خودش را به پایین پرتاب کرده است؛ یک روزنامه محلی در کالیفرنیا می‌نویسد سالانه ۴۲۰۰ دانشجوی ایرانی خودکشی می‌کنند.

یک مقام ذی‌ربط می‌گوید که از هر ۲۸ مورد خودکشی دانشجویی در ایران، هفت مورد مربوط به پسران و ۲۱ مورد دیگر مربوط به دختران است. بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی نهادهای دولتی، سالانه ۴۲۰۰ دانشجوی ایرانی خودکشی می‌کنند که بعضی از این خودکشی‌ها به مرگ دانشجو منتهی می‌شود.

بعد ما اخباری داریم از دانشجویانی که خودشان را به این ترتیب از بین می‌برند و بیشتر متوجه می‌شویم که دختران به دلیل تذکراتی که حراست دائم به آن‌ها در مورد حجاب، بد حجابی و مسائل اخلاقی می‌دهد، دست به خودکشی می‌زنند.

این حادثه را ما چه طور باید بررسی کنیم؟ بدون شک این یک فاجعه‌ی ملی است و باید به آن فکر کرد. من به یاد خودسوزی زنان ایلام می‌افتم که در یک دوره‌ی معینی، به طور مرتب خودشان را می سوزاندند.

چه چیزی در ذات جامعه‌ی سنتی ما عوض شده که زنان دست به خودکشی می‌زنند؟ ایران از نظر جغرافیایی، جایی است که همیشه مورد حمله بوده است. به دلیل این حملات و یورش‌های تاریخی، یکی از وظایفی که مردان بر دوش گرفتند و واقعاً صمیمانه بر دوش گرفتند، دفاع از حریم شخصیت زن بوده است. یعنی زنان را زیر حمایت گرفتند. چون معمولاً یکی از هدف‌های اصلی کسانی که حمله می‌کنند، تجاوز به زنان و مسائلی از این قبیل است.

بنابراین مردان جامعه‌ی ما آمده‌اند و سعی کرده‌اند که زن‌ها را تحت حمایت بگیرند. ولی از این طریق، یک کنترل خیلی سختی را بر زنان اعمال کردند. یعنی زن باید خودش را در حجاب بپوشاند؛ زن باید دیده نشود؛ زن باید حرکت نکند؛ زن وقتی دیده می‌شود، باید زشت و کریه‌المنظر باشد تا جلب توجه رباینده‌ی زن را نکند و او را ندزدند. این یک سناریوی تاریخی بوده که ما مرتب با آن در تماس بوده‌ایم و گرفتاری‌هایی برای جامعه‌ی ما ایجاد کرده است.

امروز اما شرایط عوض شده است. زنان وارد میدان‌ها و عرصه‌های کار شدند. البته این به این معنی نیست که در زمان قدیم در عرصه‌ی کار نبودند. ما می‌دانیم کارگر اصلی در جامعه‌ی قدیم زنان هستند و یکی از دلایل این‌که زنان تحت حمایت مردان قرار می‌گیرند، این است که کارگر بی‌جیره و مواجب هستند.

زنان در مزرعه کار می‌کنند؛ شیر می‌دوشند؛ کره و پنیر و ماست درست می‌کنند؛ کشک می‌سابند؛ قالی می‌بافند؛ پارچه می‌بافند؛ کفش می‌بافند؛ جوراب می‌بافند و همین طور مشغول کار هستند و آقایان از دسترنج آنها استفاده می‌برند و در عین حال از ناموس آن‌ها دفاع می‌کنند.

این دفاع از ناموس در حقیقت برای مردان ایرانی یک وظیفه‌ی اجتماعی عجیبی ایجاد کرده است. یعنی ما می‌توانیم بگوییم اولین وظیفه‌ی مرد ایرانی در سراسر ایران دفاع از اسافل اعضای زنان است. یعنی دائماً مراقب این هستند که زنان دست از پا خطا نکنند و تکان نخورند.

این مسأله در جامعه‌ی امروز ما دیگر دارد پدر زن‌ها و هم‌چنین پدر مردها را درمی‌آورد. امروز زمانی است که مردان ما باید دنبال کشف و اختراع و به وجود آوردن ابزارهای نوین بروند؛ چنان که مردان غربی، اروپایی، آمریکایی، ژاپنی این کار را انجام می‌دهند. یعنی این وظیفه را که باید از کیان زن مراقبت کنند، به خود زن‌ها بسپارند.

باور کنید زن‌ها احتیاجی به این‌که شما آن‌ها را تا این حد تحت حراست قرار بدهید، ندارند. زن خودش می‌داند چه طور از خودش دفاع بکند و اگر هم بلد نیست از خودش دفاع بکند، باید به او آموخت.

کار مرد، کشف و اختراع است؛ سازندگی است؛ نه این‌که زن‌ها را آن قدر تحت فشار قرار بدهند که یا خودشان را بسوزانند یا از پنجره‌ی طبقه چهارم خودشان را به پایین پرت کنند یا سیانور و قرص‌های خواب‌آور بخورند و خودکشی بکنند.

آخر این چه جامعه‌ای است؟ در جوار این افرادی که خودکشی می‌کنند، گروه کثیری زنانی وجود دارند که خودکشی نمی‌کنند؛ اما به صور دیگری ابراز نارضایتی می‌کنند. یک کم ما باید به این پدیده‌ی جدیدی که در جامعه‌ی ما پیدا شده، یعنی حرکت زن در بیرون از خانه و در اجتماع، میدان بدهیم.

همان طور که عرض کردم، زنان به خوبی قادر هستند از خودشان دفاع بکنند. ضرورتی ندارد که یک مرد تمام هم و غمش را و تمام فکر و ذکرش را بگذارد و صرف دفاع و حراست از ناموس زنان از زنان بکند.

آخر مگر زنان شی‌ء هستند که شما می‌خواهید از آن‌ها حمایت بکنید؟ حیف نیست که شما نمی‌سازید؟ نمی‌روید کارهایی را انجام بدهید که خلاق و سازنده هستند؟ به راستی فکر می‌کنید تا کی بایستی به اصطلاح حامی اسافل اعضای زن‌ها باشید؟ شما مگر نگهبان هستید؟

شما مرد هستید. باید به دنبال کشف، اختراع و شناختن ناشناخته‌ها بروید. جهان میلیاردها سال نوری وسعت دارد. تمام این گستره در مقابل شما است. می‌توانید بروید و کشف بکنید. به کشف باغ بروید.

بگذارید زن‌ها شما را تربیت بکنند. باور کنید که این زن‌ها هستند که از مردها حمایت می‌کنند. البته من می‌دانم اگر یک حمله‌ی تاریخی بشود، یک قبیله‌ای به قبیله دیگری حمله بکند، زن‌ها را می‌دزدند. این واقعیتی است.

اما این نباید باعث شود که ما کار و فکر و ذکرمان را بگذاریم که از ناموس زنان دفاع بکنیم. این کار کوچکی است و نتیجه‌ی آن هم همین است که می‌بینیم که ۴۲۰۰ دانشجو هر سال در ایران خودکشی می‌کنند که بخش اعظم آن‌ها، یعنی سه چهارم آن‌ها زن هستند.

خب خسته شده‌اند دیگر. یعنی می‌خواهند یک نوع آزادی داشته باشند. برای خودشان زندگی بکنند. بتوانند نقشی در جامعه داشته باشند. رفتار جنسی هم بخشی از این نقش است.

من باز هم در این باره صحبت خواهم کرد و فکر می‌کنم هر چه قدر در این باره حرف بزنیم کم باشد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

اینکه بعد از قرن بیستم و مشارکت زنان دوشادوش مردان در تولید ایجاد شده است و دیگر زنان نیازی به حمایت مردان ندارند. درست اما مسئله ای که شما مطرح می کنید مخصوص مردان ایرانی یا اسیائی نیست این مسئله ای جهانشمول است مثلا در انگلستان زنان هیچ گاه نمی گفتند گوشت سینه یا ران مرغ را می خواهم . یا اگر به لباس زنان انگلیسی قبل از قرن بیستم توجه کنید لباس های گشاد و کلاه و حتی دور باسن زنان از زیر لباس حلقه می گذاشتند که باسن آنان برجسته و دیده نشود همه ی نکبت های عالم را به مرد ایرانی دادن بی انصافی ست در قبل از صنعتی شدن کشورها ایران تنها کشوری بوده ا ست که مردان بیش از سایر کشورها به زنان حرمت گذاشته اند این در فرهنگ ایرانی ست خود ایران نام یک زن است اگر به کرمانشاه بروید و طاق بستان را ملاحظه کنید زن ایرانی را در کنار مرد ایرانی خواهید یافت زن ایرانی در میدان جنگ همدوش مردان بوده است اگر به داستانهای شاهنامه مراجعه کنید می بینید که مثلا گرد آفرید چه حماسه ای ساخته است واقعا در حق مرد ایرانی بی انصافی شده است همین الان مرد ایرانی طبق قانون جمهوری اسلامی اختیارات فوق بشری دارد چند درصد مردان ایرانی از آن اختیارات استفاده کرده اند نظامی بحران زده در همه ی اشکال آن هنوز احترام زن ایرانی و حرمتش را نگه داشته اند

-- فرهاد- فریاد ، Jul 29, 2008

خانم پارسی پور من در زمان دانشجویی خود شاهد خودکشی بسیاری از دانشجویان بودم. هم دانشجویان پسر و هم دختر. صحبت از خودکشی دانشجویان در دانشگاه ممنوع بود و حتی اجازه نمی دادند برای کسی که خودکشی کرده مراسمی برگزار شود. بحث از علل این خودکشیها در این کوتاه نمی گنجد اما باور کنید مردم ایران به خصوص جوانان و دانشجویان از بیماریهای روانی زیادی رنج می برند. ضمنا باید بگویم خودکشی زنان ایلامی با آتش هنوز هم پدیده ای غالب در ایلام هست.....

-- نیما ، Jul 29, 2008

khanoom-e parsipoor, fekr nemikonid ke in defa-e shoma az zanha baes-e soo-e tafahom-e. akheh vaghty shoma be mardam migid kar-e shoma ekhtera'e yani kar-e zana ekhtera va ekteshaf nsit? man midanam ke shoma darid az hoghoogh-e zan defa mikonid ama akheh injoori ke tavanaee hy-e zan ro zir-e so'al mibarid

-- elham ، Jul 29, 2008

سرکار خانم پارسی ، لطفأ به این نکته هم توجه بفرمائيد ، در ان دورانی که به دلیل حملات « خارجی » و یورش‌های تاریخی، یکی از وظایفی که مردان بر دوش گرفتند و واقعاً صمیمانه بر دوش گرفتند، دفاع از حریم شخصیت زن بوده است، چیزی هم بنام غیرت وجود داشته !. اکنون حمله به کشور بر عکس ان زمانها از نوع « داخلی » بوده و غیرت مردانه هم تا ان حدیست که زن ایرانی بزیر دست و پای قوای غاصب خونین و مالین میشود و مردان هم واقعاً صمیمانه و تفریحانه در اطراف انان حلقه میزنند و میگویند و می شنوند و تخمه جاپنی می شکنند تا سیانس بعدی و سینمائی دیگر در نقطه ئي دیگر در شهر !. * یو تیوب * مملو از این گونه صحنه های چندش اور از ««‌ کتک خوردن »» زنان توسط نیروهای اشغالگر در خیابان های کشور است و مشاهده تفریحانه مردانی که قرار است * حافظ ناموس * انان باشند !!.

-- داوید ، Jul 29, 2008

خانم پارسی پور،
نظر شما در مورد ریشه های تاریخی این موضوع بسیار جالب و عقلانی است.
اما تعلیمات دینی از دیگر دلایل این تبعیضات است. اسلام اگرچه در ۱۴۰۰ سال پیش جایگاه زنان را بهبود بخشید، اما پیروی از آن تعلیمات امروزه چیزی جز بیدادگری جنسیتی نیست.
مبارزه با این رسوم غلط در ایران تاریخی ۱۵۰ ساله دارد و پیشتاز این حرکت عظیم طاهره قره العین بوده است. در وبلاگم چیزی راجع به کارهای او و شخصیت تاریخی اش چیزی نوشتم که ممکن است بدرد بخورد. 

-- نوروز علی ، Jul 29, 2008

vaghena moteassefam keh in khanoom injoor beh khanooma tohin mikoneh!!!! migeh shoma marda berid kashf konid, .... zana shoma ro tarbiat o hefazat mikonan.

engar zana shoor o savad nemitoonam dashteh bashan keh beran tahghigh konan va vazifashoon hamoon khooneh dari o bacheh dorost kardan hast.

-- بدون نام ، Jul 29, 2008

موضوع حمایت مرد از زن نه یک مساله مقطعی و منطقه ای است که اگر سراسر تاریخ و جوامع را بگردیم انواع آن وجود داشته است. این گواهی بر فطری بودن و درونی بودن این موضوع است. چه دیگر علم هم درباره ی انبوه تفاوتها (نه برتری ها و پستی ها )ی مرد و زن دهان گشوده و لزوم تکامل آنها برای روح و دنیای خود را آشکار ساخته. اگر از تبعیض های حاکم رنج می بریم بهتر است به راستی به خود تبعیضها بپردازیم و نه حقایق هم-ظاهر را تحریف کنیم.

-- علی ، Jul 30, 2008


عجب ذلتی!!!
کار ما زنان ایرانی به آنجا رسیده که یک تهی از عاطفه ی مادری (طبیعی ترین بارزه ی زن بودن)، عاطفه ای غریزی که حیوانات هم شدیدا دارند، زنی چنان اسیر در "شهرت"طلبی که یک مرد- دکتر- عاطفه ی مادری به اوتلقیح میکند، مدافع دفاع از حقوقمان میشود.
خانم پارسی پور لطفا بیش از این رنجم مده!
زن فکسنی ایرانی
مخاطب

-- بدون نام ، Jul 30, 2008

در ادامه صحبت خانم پارسی پور و خودسوزی زنان ناامید در ایلام یا جاهای دیگر، همانطور که میدانید، در حوالی شهر سرعین در استان اردبیل، تعداد زیادی حوضچه های آب گرم طبیعی (به خاطر نزدیکی به قله آتشفشانی خاموش سبلان) وجود دارد. بعضی از اینها بسیار معروف هستند و مردم از همه جای ایران برای استفاده از آنها میروند اما چند تایی از این حوضچه ها کوچک و کم اهمیت هستند و در جاهای پرتی هم قرار دارند و بعضاً فقط اهالی محلی از آنها استفاده میکنند. تعدادی از این حوضچه های دور افتاده شن باتلاقی دارند و خطرناک هستند. در مواردی گزارشهایی هست از زنان روستاها و شهرهای کوچک اطراف که از دست شوهران بدرفتار خود به ستوه آمده و در این حوضچه ها خودکشی می کنند. (یا شاید هم شوهرانشان آنها را بی سر و صدا در این حوضچه ها سر به نیست می کنند؟)
در پاسخ به دوست عزیز نوروزعلی، اگرچه شما الزاماً از موضع طرفداری از اسلام صحبت نمی کنید و منهم مخالفت خاصی با مذاهب به ویژه با اسلام ندارم، اما باید این را بگویم که نشانه های تاریخی مبنی بر این که وضع زنان بعد از اسلام بهتر از قبل از آن شده کمتر از بر عکس آن است! بله، درست است که بعضی از اعراب دختران نوزاد خود را (حتماً به دلایل اقتصادی و محیطی و نه الزاماً به دلیل دشمنی با جنس زن) زنده بگور می کردند (که قابل مقایسه است با آنچه چینی ها امروزه با استفاده از تکنولوژی پیشرفته انجام داده و جنین دختر را قاچاقی سقط میکنند!) اما آیا همه اعراب این کار را می کردند؟
اسلام حجاب را به زنان "عرضه" میکند، و بعداً هم اجباری می شود. این نشان می دهد که زنان عرب، یا بعضیشان، حجابدار نبوده اند. محمد برای یک زن عرب سرمایه دار کار میکرده و بعد هم (علیرغم تفاوت سنی نسبتاً زیاد زن با او) با هم ازدواج میکنند. این دلیل دیگری است بر وجود آزادیهای نسبتاً زیاد برای زنان عرب در آن زمان و پیش از برقراری یک نظام اسلامی و اعمال محدودیتهای خاص بر آنان. دیگر آنکه محمد از "اشراف قریش" بوده است. اولین کسانی هم که بعد از ادعای پیامبری محمد با او در می افتند (به غیر از یکی دو نفر) از همین اشراف قریش بوده اند و جالب آنکه با وجود تعلق وی به یک خاندان ثزوتمند و قدرتمند، محمد از معدود افراد بیسواد عرب در آن زمان است آنهم در جامعه ای که زبان پیشرفته و شاعران با استعداد آن همیشه مطرح و معروف بوده اند. (شعر کلاسیک فارسی خودمان با تمام اهمیتش بر موازین عروض و قافیه زبان عربی استوار است!)
با یک نگاه اندکی عمیقتر به وقایع ثبت شده تاریخی آن دوران، ما متوجه یک نظام نسبتاً پیشرفته (خاص خود منطقه) میشویم که با تصویر بسیار وحشی و بی تمدنی که از این اعراب ارائه میشود (تا اسلام بیاید و ایشان را به راه راست هدایت کند) مناسبت چندانی ندارد.

-- دُرّه دورکی ، Jul 30, 2008

خانم پارسی پور. خیلی قشنگ نوشتید. البته همونجور که یک نفر دیگه اشاره کرده، نقش تعصبات مذهبی رو هم نمی شه نادیده گرفت. به هر حال مرد ایرانی رو اینجوری تربیت می کنن ( یعنی جامعه). از اونجایی که نقش پدر و جامعه همسالان پسر به روی مردان از این بابت پوشیده نیست، باید کمی هم به نقش زنان در تربیت چنین مردانی و نیز وجود انتظارات این چنینی زنان ایرانی از مردانشان بحث کرد. اصطلاح خیلی بی غیرتی رو تا حالا به دفعات از دهن زنها شنیدم به مردهاشون. مادرها باید به پسرهاشون یاد بدن این چیزها رو، هیچ کس مثل مادر نمی تونه رفتار یاد بچه هاش بده.

-- Bardia ، Jul 30, 2008

خانم پارسی پور:
منظورتان از اینکه "بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی نهادهای دولتی، سالانه ۴۲۰۰ دانشجوی ایرانی خودکشی می‌کنند که بعضی از این خودکشی‌ها به مرگ دانشجو منتهی می‌شود." چیست؟ شما مگر نمی دانید که لغتی به نام "اقدام" هم در فارسی داریم. مترادف این نیز در انگلیسی وجود دارد. وقتی یک نفر اقدام به خودکشی می کند"اتمپت" و وقتی آن فعل تمامی می یابد" کامیت" می باشد. ترا به خدا کمی در نوشتن هایت تامل کن.

-- بی زبان ، Jul 30, 2008

Khanoome parsi poor e geram
avalan ke be onvane kasi ke shahed chand khodkoshi dar daneshgah boodamm ke dotash ham movafagh bood, bas begam ke tazakorat e herasat e daneshgah oonghada pichide nist. bejaye mahdood kardane feshari ke roo dokhtaran hast be herasat,behtar bood , naghshe khanevadashoon, pedar baradar va hata pesarhaye mohiteshoon ro mididid, alan police ro ham ezafe misheh kard.
sanian aslan khoob nist enghad mardan ro mehvare elmo danesh o ekhtera o ekteshaf farz kardan, az amare daneshjooyane voroodie daneshgah ha ham mishe didi ke etefaghan zanan bishtar alaghmandan be kashf e danesh, behtare mard ha va zanan ro ba vazayefe kilishe ee dar pedar salarishoon khatab nakonim.chon tadaee e zan naghes o l aghl ast o mard kamel mishavad, ya tadaee e inke zan hatamn va lozooman bayad naghshe madari dashte bahsad (ba tarife olama e din !)
ba ehteram

-- atefeh yousefi ، Jul 30, 2008

این که چرا رفتار مردان با زنان بطور کلی در همه جای دنیا درست و انسانی نیست و در بیشتر طول تاریخ هم چنین بوده است، مسلماً موضوع مهمی است که ریشه های آن را خانم پارسی پور و دیگران تا حدی در اینجا توضیح داده اند.

یکی از دلایل ریشه ای این امر که به آن در اینجا اشاره نشده، برتری نسبی فیزیکی مردان به زنان است که معمولاً از آن بیشتر سوء استفاده شده است. از سوی دیگر، همانطور که همه می دانیم، با پیدایش کشاورزی (که کشف قانونمندی های آن به زنان نسبت داده شده) و اهلی کردن حیواناتی که گوشتشان مصرف خوراکی داشته (که اینهم ممکن است ناشی از مهارتهای غریزی زنانه یا مردانه هر دو بوده باشد) نیاز مردان و بعضاً زنان به دویدن به دنبال شکار و جمع آوری دانه روز به روز کمتر شده و مردان (عمدتاً) خانه نشین شدند و وضایفی مهم اما فرعی همجون حفاظت از زمین و دام و خانه و خانواده را (به دلیل کلی همان برتری قوای جسمانی) بر عهده گرفتند و بدین ترتیب زمینه های مناسبی برای پیدایش دوران مردسالاری فراهم آمد.

اما پیش از آن، همگی می دانیم که بیشتر تمدنهای پیشرفته ی قدیم، بر مبنای مادرسالاری شکل گرفتند و مردان، علیرغم قدرت فیزیکی برتر نسبی، تنها نقش سرباز و محافظ و جنگجو را بر عهده داشتند تا تصمیم گیری و رهبری در امور خانواده یا جامعه. پس چگونه است که دوران خوش مادرسالاری به سر آمده و پدرسالاری بوگندو و بیمارگونه جایگزین آن می شود؟

فکر نکنم خیلی سخت باشد تشخیص دهیم که آن دوران هم، همچون دوران پدرسالاری که اینک در حال افول در بسیاری از نقاط دنیا است، پس از یک شروع احتمالاً آرام و تدریجی و یک اوج با شکوه و زیبا (که در آن موجودیت زن تا حد خدایی پرستیده می شده!) به سامانه ای با قانونمندیهای خشگ، بی رحم و بدون قابیلت اتساع، و جوی پر از خرافات، تکرار، ابتذال و بیهودگی و حتی جنایتبار رسیده باشد (همانطور که در نظام مردسالار نیز شاهد آن بوده و هستیم) و به همین دلیل هم یک نوع انقلاب مردانه (احتمالاً ناگهانی) در آن انجام شده و خدای مرد (معمولاً با چهره ای از یک پیرمرد ریش سپید، افتاده، گوشه گیر و مانند آن) جایگزین خدای زن شده باشد.

البته این را هم می توان حدس زد که در پیش از دوران زنسالاری، احتمالاً دوره ای (شاید نسبتاً طولانی) وجود داشته که بشر دو جنسی یا حتی "جند جنسی"، چه بسا به دلایل کاملاً غریزی، به گونه ای کاملاً برابر و برادر با یکدیگر زیست می کرده اند. وجود خدایان متعدد زن و مرد یا چند جنسیتی و یا حتی خنثی در دوره های پاگانی خود احتمالاً شاهدی است بر این مدعی. اما یک چیز کاملاً مشخص است که غریزه ی زنانه، به دلیل "ظریف" بودن (که متاسفانه در فرهنگ نادرست مردسالاری به "ضعیف" بودن برداشت شده!) مورد "حمایت" و نگهداری بودن را، چه از خود و چه برای دیگران، می طلبد، و غریزه مردانه، در حمایت و نگهداری کردن است، همانطور که طبیعت فیزیکی قوی تر آنان به نسبت زنان این امکان را نیز برایشان فراهم کرده.

این "هنجار" اما بعداً (به دلایل گوناگون از قبیل ازدیاد جمعیت و حملات قبایل به یکدیگر و چه و چه که خانم پارسی پور هم بدان اشاره کرده اند) به هم خورده و مردان، به اصطلاح انگلیسی آن، نقشی over-protective نسبت به زنان یافته اند. در ماهیت این نقش و مثبت یا زیبا بودن آن شکی نیست، اما در عمل، متاسفانه به صورت زشت و کریهی درآمده که اینک در ایران یا جاهای دیگر مشاهده می کنیم.

شاید بدترین واکنشی که این وضعیت در زنان ایجاد کرده، پیدا شدن این گرایش در بعضی از آنان به بدنسازی و افزودن بر نیروی فیزیکی شان در جوامع پیشرفته باشد که بتوانند با مردان برابری کرده یا حتی از آنان در این مورد هم پیشرو تر باشند، چه بسا به منظور دفاع از خود.

به هر حال، اگر هم روزی روزگاری بعضی از جوامع انسانی در نوعی هنجار خوشایند و درست به سر می برده اند آن دوران به تدریج به نوعی ناهنجاری رسیده (و در آنهم مانده و در حال درجا زدن) است که احتمالاً مهمترین دلیل آن همان رشد بی رویه ی جمعیت است که گفته شد.

-- شرمین پارسا ، Jul 30, 2008

"کار مرد، کشف و اختراع است؛ سازندگی است" یا "شما مرد هستید. باید به دنبال کشف، اختراع و شناختن ناشناخته‌ها بروید." مثل اینکه شما زنان را قابل این کارها نمی دانید، کار مرد اینست، کار زن آن؟! بی جهت نیست که بخشی از افکار شما در قالب جمهوری اسلامی خوب جا می افتاد. شما با این علم زیست شناسی تان، قوم شناسی تان و جغرافی دانی تان، همراه نژاد پرستها و عقب مانده ترین تئوریها شده اید.

-- بدون نام ، Aug 2, 2008

سلام ، وقت بخير . سركار خانم پارسي پور، من نتونستم مطلب رو تا آخر بخونم ، چون هر چه به انتهاي متن نزديك مي شدم منطق از ديدگاه شما دور و رفته رفته شائبه دفاعيه هاي فمينيسي و ضد مرد در گفته هاي شما مشهود تر مي شد، قبول بفرمائيد كه كمي تند و بيراهه رفتيد، آيا همه تقصيرات متوجه مردان است؟
قبول دارم كه در مواردي ( دوره اي از تاريخ و منطقه خاص جغرافيايي )مردان در حق زنان ظلم مي كنند ، اما آيا مردان بايد بروند به كائنات و كهكشانات و اختراع و اكتشاف كنند ؟!
جايگاه زن در كنار مرد و متقابلا جايگاه مرد در كنار زن معني پيدا خواهد كرد. به اميد روزي كه مردان و زنان ايراني به جايگاه واقعي خود در جهان برسند.

-- محمد ح. ، Aug 4, 2008

بابا چرا اینهمه دنبال ایراد های بنی اسرائیلی هستید!!!اخه خوبه ادم یه کمی به جای ایراد گرفتن از مغزش استتفاده کنه...خانم پارسی پور داره میگه دست از سر زنا بردارید اگه مردید برید دنبال کارای درست حسابی نه که اینهمه کار ارزشمند دنیا رو وول کردید چسبیدید به زناتون که یه وقت دست از پا خطا نکنند؟منظورشون این نیست که مردا برند دنبال این کارا زنا بشینن توی خونه!من همیشه از این که ایرانی ها عوض توجه به لب مطلب میچسبن به حاشیه سازی ووسوالهای مزحک میپرسن تعجب میکردم همه جای دنیا مشخصه ایرانی بودن همینه که هی الکی ایراد بگیره وسوالهای بی ربط کنه یا با شنیدن هر اظهار نظری فوری یه جایی رو از حاشیه بگیره وببره زیر سوال ..واقعا چرا؟!!!!

-- خورشید ، Dec 24, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)