تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
برنامه به روایت شهرنوش پارسی‌پور - شماره ۳۸

«عارفى در پاريس»

شهرنوش پارسی‌پور

برای شنیدن فایل صوتی «اینجا» را کلیک کنید.


كامران به‌نيا در «عارفى در پاريس» نشان مى‌دهد كه نه تنها مزاجى عارفانه، بلكه در عين حال فلسفى دارد. او بدون آن كه بكوشد متنى فلسفى اختراع كند، به دليل موضوعى كه براى كار خود انتخاب كرده به راحتى وارد ميدان‌هاى انديشه‌اى مى‌شود كه در ادبيات فارسى سابقه دراز مدتى ندارد. داستان سهل و ممتنع است. از پرگوئى پرهيز دارد و در مجموعه‌اى كوچك و شسته رفته مسئله بسيار مهمى را به بررسى مى‌نشيند. كتاب در عين حال راه حلى فراروى كسانى قرار مى‌دهد كه در اندوه از دست رفتن ميدان‌هاى عقيدتى دست و پا مى‌زنند. در جائى نويسنده براى شخصيت اثرش اعتراف مى‌كند كه از دور شدن از زبان فارسى وحشت دارد، و البته هرروز از اين زبان دورتر مى‌شود. كتاب بسيار خواندنى ست.

مطلب مرتبط: «عارفی در پاریس»؛ عشق یا سکس؟

-----------------------------------
دیگر برنامه‌های "به روایت شهرنوش پارسی‌پور"

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

کتاب بسیار درهم وپریشان بودمجموعه ای از تکه پاره های بی ربط و سطحی ومتا سفم که وقتم را هدر دادم و آن کتاب را خواندم.

-- افرا ، May 28, 2007

سلام ، مدتی هست که خاطرات خانم پارسی پور در سایت زمانه به روز نمی شود؟
حال ایشان خوب هست؟
---------------------------------
زمانه: آخرين بخشی که در زمانه انتشار يافته مربوط به 26 ارديبهشت می شود. حال ايشان هم بسيار خوب است و در برلين در مراسم پنجاه سالگی عباس معروفی حاضر بودند و شب قبل از آن هم سخنرانی داشتند.

-- samira ، May 30, 2007

roaman arefi dar paris sakhtar wa teknik khubi darad newisande magid ra mi-afarinad wa magid dar bareh afaredigar khod ham nasar mi-dahad .as teknik khab as hal be gosashte wa be ayande estefade mi.konad. newisande khatera-h ra balide wa as asar-dahandegi an kaste. anja ke majid as bastari be bastatar digar mi-rawad wa elisabet o angela b shkar mardan mi-raftatand shakhsiyat-hyi dar dastres budand an saman ke pyam bar shodand wa as mokhateban dar khab khod shaki shodand nmi-shod bawareshan kard. newisande as saban magid ghhraman dastan khod ra iyntor moarefi mi- ke be padide-haye na motearef keshesh darad agar as did u erfan padideh na motearaf bashad inja man ba u moafegh nistam etefaghan erfan padideh motearef wa ashenai baraye ma irani-h ast wa man dar in dastan ashenasodai as an ra nadideam as shamsedin be gonhe gosashte bakhord mi-shawad u sendegi khosusi nadasht majid ..darand wali u nadarad. as khanum sharnush-parsi-purdar naghed besir khobeshan khndam newisande dar naghshe payam-bar be kesani ke as aghayde gosashte khod boride-and wa sargar-dand rahe neshad dade agar intor bashad newisande danaye kol edaye besyar gondei darad .newisande as royay 17 esfand 1376 wa enfejar 1379 wa faseleh samani 1360 ta 1381 ke hogatol-eslam bidar dar hosehe elmiy ja khosh karde wa yek nofusi chap-gera ast mi-guyad agar-che hoseh chonin hojataleslami be khod nadid ba estefade as iyek bawar amiyane be khande an ra mi-bawaranad .be teror ayatola dastghyb be asdola lajwadi be jawan shekanje shode be iraj ke nabud wa iraj ferydon se pesar dasht ra be sehn tadhi mi-kond ke khub ast newisande agar be jaye be miyan keshidan paye dokhta mijahd as tarigh hads wa goman wa rams.hay chan suyhmi-tawanest khande ra be pas pardeh ebham in teror-h nasdig konad ya hat barayash soal be wejud biyawarad .waghti pay dohkta mojahed be miyan mi-ayad newisande yek hokm koli sader karde ke be sarr dastan wa wagiyat tamam shode newisande montaghed falin siyasi ham hast agar be an-h ham mesle hojat eslam bidar rah hal neshan mi-dahd sedaye ehterashash be gush naresd ast. dainja as inke bidar saman ra as dast dade wa sendegi nakarde dorost ast be har hal man ketab ra khande budam wa ketab khubi ast wa naghde khanum parsipur in angise ra be man dad ke nasaram ra benwisam.

-- akram mohammadi ، Jun 8, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)