تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

جشنواره‌ای در پاسخ به زرق و برق کن

پرویز جاهد
jahed@radiozamaneh.com

Download it Here!

تیلدا سوئینتن، بازیگر سرشناس بریتانیایی را که معمولاً در نقش‌های خاص و سنگین ظاهر می‌شود و بازی او را در فیلم مایکل کلایتن در کنار جورج کلونی که برای او جایزه اسکار به همراه داشت، حتماً به یاد دارید.

او به تازگی تصمیم گرفت به کمک مارک کازین، منتقد و مورخ سینمای اسکاتلندی، جشنواره کوچکی را در حمایت از فیلم‌های مستقل و آلترناتیو در زادگاهش در شمال شرقی اسکاتلند برگزار کند.


تیلدا سوئینتن، بازیگر سرشناس بریتانیایی و برنده اسکار

این جشنواره که از روز جمعه‌ی گذشته آغاز شده و تا روز شنبه ادامه خواهد داشت مورد استقبال مردم شهر و علاقه‌مندان سینمای مستقل از سراسر جهان شده است. به گفته‌ی تیلدا سوئینتن، این جشنواره می‌خواهد آنتی‌تز زرق و برق جشنواره فیلم کن باشد.

بلیت فیلم‌های این جشنواره سه پوند است و برای کسانی که بتوانند کیک‌های خانگی دست‌پخت خودشان را به جشنواره بیاورند، مجانی است.

بزرگ‌داشت فدریکو فلینی، فیلم‌های منتخب جوئل کوئن، فیلم‌های یاسوجیرو اوزو، سینماگر بزرگ ژاپنی، سه فیلم کوتاه از درک جارمن، فیلم‌ساز آوانگارد انگلیسی که چند سال قبل به دلیل بیماری ایدز درگذشت، از جمله برنامه‌های این جشنواره کوچک است.

هم‌چنین گفته می‌شود جورج کلونی نیز قصد دارد برای شرکت در این جشنواره راهی اسکاتلند شود.


نمایی از پخش فیلم در جشنواره (عکس: گاردین)

یکی از شرکت‌کنندگان این جشنواره به خبرنگار روزنامه‌ی ایندیپندنت گفته است: این جشنواره فوق‌العاده است و فیلم‌هایی را نشان می‌دهد که جای دیگر نمی‌توانید ببینید یا بر روی دی‌وی‌دی نیست.

بر اساس گزارش ایندیپیندنت، تمام ۱۴۰ بلیط شب افتتاحیه‌ی جشنواره که نمایش یک فیلم کلاسیک تاریخ سینما با بازی گری کوپر و آیدو لوپینو بود، از قبل به فروش رفت.

برایان کاکس، بازیگر مطرح اسکاتلندی که از حامیان سینمای مستقل است و معمولاً به خاطر حمایت از سینماگران مستقل و فیلم‌سازان جوان در فیلم‌های آنان بازی می‌کند، در روزهای گذشته از شرکت‌کنندگان این جشنواره بود و در آن‌جا حرف‌های تند و تیزی درباره‌ی وضعیت سینمای امروز بریتانیا بر زبان آورد.


برایان کاکس، بازیگر مطرح اسکاتلندی

به گفته‌ی کاکس سینمای هالیوود و فیلم‌های بسیار پرفروش (اصطلاحاً «بلاک باستر») سینمای مستقل را به حاشیه کشاند و امکان نمایش و دیده شدن را از آن‌ها گرفته است. به اعتقاد برایان کاکس، «جشنواره فیلم نیرن» (Nairn) می‌تواند مکان مناسبی برای نمایش این گونه فیلم‌ها باشد.

با این حال، تیلدا سوئینتن و مارک کازین قصد ندارند این جشنواره را در سال‌های دیگر برگزار کنند. پروژه‌ی مشترک بعدی آن‌ها، ایجاد یک مؤسسه‌ی فیلم برای کودکان بر اساس ایده‌ی فدریکو فلینی است که معتقد بود سن هشت سالگی بهترین سن برای عاشق سینما و عاشق پرده‌ی نقره‌ای شدن است.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

ایشان می توانند روی نیمکت هاید پارک بنشینند و یک پاکت کاغذی حمل خاکروبه بر سر بکشند و جشنواره ای بقول شما « آنتی تز زرق و برق » تاجگذاری ملکه الیزابت را بر پا کنند.

-- شرمین ، Aug 24, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)