تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

مدونا پنجاه ساله شد

پرويز جاهد
jahed@radiozamaneh.com

امروز مدونا، ستاره موسيقی پاپ و شمايل بزرگ هنر عامه پسند قرن بيست و يکم پنجاه سالگی‌اش را جشن گرفت.

Download it Here!

مدونا در طول نزديک به سی سال با آهنگ‌ها، سبک اجرايی متفاوت، رفتار و حرف‌های غيرمتعارف و رويکرد بی‌پروا و گستاخانه‌اش نسبت به تابوهای مذهبی و جنسی، به جنجالی‌ترين خواننده زن دنيای موسيقی غرب تبديل شد و عنوان ملکه موسيقی پاپ را گرفت.

مدونا که به «متريال گرل»، «استر» و «خانم ريچی» معروف است، نام واقعی‌اش لوئيز ورونيکا چيکونه است و در ۱۶ اگوست ۱۹۵۸ در ايالت ميشيگان آمريکا زاده شد.


مدونا در اجرایی خصوصی در پاریس، ۲۰۰۸ / عکس از AFP

وی در سن پنج سالگی مادرش را از دست داد و در سال ۱۹۷۷ به همراه برادر کوچکترش کريستوفر (کسی که اخيرا کتاب جنجالی «زندگی با خواهرم مدونا» را منتشر کرده) به نيويورک مهاجرت کرد و در آنجا به آموختن رقص و خوانندگی در کلاب‌های شبانه پرداخت.

نخستين آهنگی که نام مدونا را بر سر زبان‌ها انداخت آهنگی با عنوان «هاليدی» (Holiday) بود که در سال ۱۹۸۳ اجرا کرد و در رده شانزدهم جدول آهنگ‌های برتر سال قرار گرفت. اما اين اجرای آهنگ‌هايی چون «متريال گرل» (Material Girl) و «مثل يک باکره» (Like a Virgin) بود که مدونا را به شهرتی جهانی رساند و او را به محبوب‌ترين خواننده زن دنيای پاپ تبديل کرد.

انتشار آلبوم True Blue محبوبيت و شهرت او را دوچندان کرد و بعد از آن ديگر هيچ خواننده زنی نبود که بتواند با او رقابت کند. آلبومی که در ۱۲ کشور جهان در مرتبه اول جدول بهترين آلبوم‌های سال ايستاد و به فروش بی‌سابقه‌ای دست يافت.

مدونا با خواندن ترانه «پاپا موعظه نکن» (Papa Don’t Preach) که در باره حاملگی دخترهای تين ايجر بود، نشان داد که می‌خواهد در عرصه موسيقی، خواننده‌ای جنجالی باشد و با موضوع‌های غيرمتعارف و بحث برانگيز سروکار داشته باشد.

مدونا در سال ۱۹۸۹ با آهنگ «مثل يک دعا» (Like a Prayer) جنجال ديگری آفريد. در کليپ ويدئويی اين آهنگ، صليب ها را می‌بينيم که به آتش کشيده می‌شوند و مدونا مرد سياهی را که شمايل مسيح است، می‌بوسد. تصاويری که اعتراض مراجع مسيحی را برانگيخت اما نام مدونا را پرآوازه ساخت.


کنسرت «اعترافات» مدونا در مسکو، ۲۰۰۶ / عکس از AFP

مدونا همواره به خاطر رويکرد بی‌پروا و گستاخانه‌اش نسبت به سکس، بحث برانگيز بوده. وی در سال ۱۹۹۲ در يک نمايش تلويزيونی از ديويد لترمن مجری برنامه خواست تا لباس زير او را بو کند و از او پرسيد که آيا هيچگاه زير دوش حمام شاشيده است. در آن هنگام عده‌ای از تماشاگران صحنه، فرياد کشيدند و از او خواستند صحنه را ترک کند.

رفتار غيرمتعارف مدونا، محبوبيت و اعتبار او را در رسانه‌ها و نزد عامه مردم کاهش داد. اگرچه بعد از آن مدونا توانست با بازی در نقش ايزابل پرون در فيلم اويتا و خواندن ترانه «برايم گريه نکن آرژانتين»، اين بی‌اعتباری را تا حدود زيادی جبران کند.

مدونا به عنوان بازيگر در چند فيلم سينمايی نيز ظاهر شد از جمله در فيلم‌های: «در جستجوی سوزان»، «ديک تريسی» (ساخته وارن بيتی)، و «اويتا»؛ اگرچه باوجود ارتباطات گسترده و نزديک با ستارگان و فيلمسازان سينما مثل شون پن، وارن بيتی و گای ريچی، او هيچ گاه نتوانست موقعيت خود را به عنوان يک ستاره در نظام سينمايی هاليوود، تثبيت کند.

مدونا در سال ۱۹۸۵ با شون پن ازدواج کرد اما بعد از دو سال زندگی از او جدا شد. در سال ۱۹۹۶ مدونا نخستين فرزندش يعنی لوردس را که دختر کارلوس لئون مربی تناسب اندام بود به دنيا آورد.


مدونا کودکی از مولداوی را به فرزندی پذیرفته / عکس از Daily Mail

به دنبال آن مدونا با گای ريچی فيلمساز انگليسی آشنا شد که اين آشنايی منجر به ازدواج شد و جشن عروسی آنها در آخرين روزهای قرن بيستم به شکل باشکوهی در اسکاتلند برگزار گرديد.

مدونا در سال ۲۰۰۴ آلبوم زندگی آمريکايی را منتشر کرد که موفقيت زيادی نداشت. به دنبال آن وی به اجرای دوباره اما متفاوت آهنگ‌ها و آلبوم‌های قبلی خود پرداخت.

مدونا در سال ۲۰۰۶ در يک حرکت نمايشی، با هواپيمای جت خصوصی در مالاوی فرود آمد و به ديدار کودکان يتيم قربانيان ايدز رفت تا از ميان آنها کودکی را انتخاب کند و سرانجام پسربچه ۱۳ ماهه‌ای را انتخاب کرد و با خود به آمريکا برد.

او در سال‌های اخير به کارگردانی و تهيه فيلم رو آورده و فيلم کثافت و خِرد (Filth and Wisdom) و فيلم مستند من هستم به خاطر اينکه ما هستيم (I am because we are) را درباره قربانيان ايدز و کودکان آنها در مالاوی تهيه کرد.

به نظر می‌رسد مدونا در سن پنجاه سالگی، بعد از تثبيت جايگاه خود به عنوان يک شمايل فرهنگی دنيای امروز، در پی ساختن تصوير روشنفکرانه و فرهيخته‌ای از خود است.

مدونا امروز به عنوان يک پديده فرهنگی قابليت بررسی و مطالعات آکادميک از منظرهای مختلف را دارد. اينکه مدونا چرا و چگونه توانست به شمايل محبوب يک قرن بدل شود و هنر و رفتار او چه تاثيری بر جامعه جهانی گذاشت، قطعا نيازمند بررسی‌های جامعه شناختی، پديدارشناسانه و فلسفی است.


Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان


آقای جاهد سر جد-ت پای فلسفه را به میان نیاور.

یک خواننده

-- بدون نام ، Aug 17, 2008

زمان جنگ در ایران.. روزهای طلایی دبیرستان.. و شوهای ویدیویی مدونا.. که مثل مایکل
جکسون بت نسل ما شده بود
مدونا بخاطر اصالت ایتالیایی اش دارای نوعی گرما و حس شبیه شرقی ها در صدا .آهنگهایش است که برای ما ایرانیها او را دلپذیرتر می کرد.

-- بدون نام ، Aug 17, 2008

جد ايشون چنگيز خان هست. معمولا از چنگيز چنين ياد نمي‌كنند

-- ... ، Aug 17, 2008

پرویزجان، مدونا سرطان کبدی، دلی قلوه ای نداشته؟ تو نگران انحطاط اخلاقی اش نیستی؟ چرا درباره اعتیادش نمی نویسی آخه؟ چرا افشا نمی کنی که چقدر پروژه توی هالیوود به خاطر اعتیاد هنرمندان آمریکایی نفله شده؟
ای نگران! ای سرطان شناس! ای اعتیاد نما(نشان دهنده) ای افشاکننده!

-- علی مقیم مرکز ، Aug 17, 2008

خواننده عزيز

لازم نيست به جد من قسم بخوريد. اگر چهره هايی چون مدونا ارزش فلسفيدن ندارند پس چرا فيلسوف هايی چون رولان بارت اين همه در باره فرهنگ پاپ و چهره هايی چون مريلين مونرو نوشتند. از نظر بارت، مونرو يک اسطوره قرن بيستم بود. اهميت مدونا هم از اين نظر کمتر از مونرو نيست.
کتاب
Madonna, a postmodern myth
نوشته:
Georges-Claude Guilbert نمونه ای از اين گونه مطالعات فرهنگی و فلسفی در مورد مدوناست.

-- پرويز جاهد ، Aug 17, 2008

agayeh jahed aval mer30 az in bio keh rajeh beh madonna beh zabaneh farsi tarjomeh kardidyeh eshkalayeh koochik dareh keh baadan baratoon miferestam ta eslahesh konid ama dar javabeh oon agaee keh darmoredeh etiyadeh madonna neveshteh boodan va sohbateh shoma keh besiyar mantegi va doostaneh man feker mikonam dar moredeh yeh honarmand fagat kasani keh tooyeh oon reshteh faaliyat mikonan ya ba oon ashnaee daranmitoonan nazareh dorost bedan ya hadagal afradeh bi garaz(matrah kardaneh in mozoo gadimio pisheh pa ooftadeh keh digeh alan kasi oono dar barabareh honareh madonna asaln behesab nemiyareh beh onvaneh eterazaz kareh dorosti nist fargeh ziyadi dareh ta bayan kardanesh barayeh etelaa dadan)vali hala man barayeh takmiltar shodaneh etelaateh in aga in mavaredam migam keh dar daheyeh navad madonna tooyeh yeh mosahebeh behtarin khatereyeh zendegisho sex ba baradaresh matrah mikoneh dar saleh 2006 ham oon tooyeh mosahebehee keh ba cnn dasht (chon oon yeki az modafeeneh hogoogeh hamjensgerahast)rabetasho ba hamsaresh beh in soorat matrah mikoneh keh man yeh mardeh gay hastam keh tooyeh badaneh yeh zan negahdari mishamam keh man feker mkonma harfeh sanjidehee bood.beyneh salhayeh 92 ta 96 keh madonna beh baazi revayat nozool kard 3 albom beh bazar arzeh kard kehbishtar az 20 million copy froosh dashtpas in paeen oomadan dar mogayeseh ba khodeh madonna mitooneh mani dashteh basheh dar gayreh in soorat yeh khanandeyeh zaneh top.hichvagt yeh zehneh fased gader nist az yeh had bishtar pishraft koneh va jelo bereh keh albateh mogeyateh honariyeh madonna chizeh digehee migehagar kasi beh matneh taranehayeh madonna az hamoon saleh salhayeh gozashteh ta alan negah koneh motevagehyeh afkareh oon misheh chon oon nevisandeyeh 90 darsad az taranehayeh khodesheh saleh 92 albomeh erotica elaheyeh eshgotarab(eshgeh shahvani ya jesmani)dar yoonaneh bastan marooftarin taraneyeh in album beh hamin esm hast keh pishnahad midam lyricesho bekhoonin

-- alki ، Jan 27, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)