تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

کيارستمی و نادری در فستيوال فيلم ونيز

پرویز جاهد
jahed@radiozamaneh.com

این برنامه کلاکت به اکران فيلم جديد انگليسی «مشت خرکی» در بريتانيا و حضور عباس کيارستمی و امير نادری در شصت و پنجمين دوره فستيوال فيلم ونيز با فيلم های «شيرين» و «وگاس» اختصاص دارد.

Download it Here!

مشت خرکی

دانکی پانچ یا مشت خرکی، اصطلاحی در زبان انگلیسی است برای ضربه‌ای مرگ‌بار که به‌منظور افزایش لذت جنسی هنگام نزدیکی از سوی فاعل به پشت سر یا پشت گردن مفعول وارد می‌شود.

این ضربه‌ی مهلک، نقطه‌ی عطف فیلمی با نام «مشت خرکی» (Donkey Punch) ساخته‌ی اولیور بلکبرن، فیلم‌ساز تازه‌کار انگلیسی است که اخیراً در سینماهای بریتانیا اکران شده است.

چند دختر جوان انگلیسی اهل لیدز که تعطیلات‌شان را در سواحل جنوبی اسپانیا در مایورکا می‌گذرانند، در یک نایت‌کلاب با چند پسر انگلیسی پول‌دار که در یک کشتی تفریحی زندگی می‌کنند، آشنا می‌شوند.


نیکلا برلی در فیلم مشت خرکی

پسرها دخترها را به کشتی‌شان دعوت می‌کنند و در آنجا است که در فضای آکنده از موسیقی راک، نشئه‌گی مواد مخدر، سکس و شهوت؛ یکی از دخترها هنگام سکس بر اثر ضربه‌ی خرکی و جنون‌آمیز یکی از پسرها می‌میرد و به دنبال آن کشمکشی بر سر گزارش این واقعه به پلیس یا محو جسد و انداختن آن به دریا بین پسرها و دخترها در‌می‌گیرد و کشتی تفریحی به قتل‌گاه آنها تبدیل می‌شود.

«مشت خرکی»، قرار است تریلری ترسناک باشد اما فیلم‌ساز مطلقاً در ساختن فضای وحشت و تعلیق موفق نیست. اولیور بلکبرن به مدد صحنه‌های سکسی بی‌پروا و شوک‌های کاذب می‌خواهد تماشاگر را تا آخر نگهدارد.

اما از همان میانه‌ی فیلم همه چیز لو می‌رود و فیلم جذابیتش را برای مخاطب از دست می‌دهد.

شخصیت‌پردازی و کارگردانی فیلم بسیار ضعیف است و فیلم‌ساز نتوانسته است تداوم فضایی بین صحنه‌های داخلی و خارجی کشتی را حفظ کند.


پوستر فیلم مشت خرکی

شصت و پنجمين فستيوال فيلم ونيز

اما شصت و پنجمین فستیوال فیلم ونیز روز ۲۷ آگوست با فیلم «بعد از خواندن بسوزان» (Burn It After Reading) ساخته‌ی برادران کوئن گشایش می‌یابد. آخرین ساخته‌ی برادران کوئن یک کمدی سیاه جاسوسی است که در آن جورج کلونی، فرانسیس مک‌دورماند، جان مالکوویج، تیلدا سوئينتن و برد پیت بازی می‌کنند.

از برادران کوئن سال گذشته فیلم «هیچ سرزمینی برای پیرمردها نیست»، در فستیوال کن به نمایش درآمد که توجه داوران کن را جلب نکرد، اما موفق شد چهار جایزه‌ی اسکار از جمله جایزه‌ی بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین سناریوی اقتباسی و بهترین بازیگر نقش دوم را از آن خود کند.

از فیلم‌سازان ایرانی نیز سه فیلم در بخش‌های مختلف فستیوال ونیز امسال شرکت دارند. آخرین ساخته‌ی امیر نادری، فیلم‌ساز برجسته‌ی ایرانی با نام «وگاس» که در آمریکا و با عواملی آمریکایی ساخته شده به بخش مسابقه راه پیدا کرده است.

فیلم «خداحافظ سولو» سومین فیلم بلند رامین بحرانی، فیلم‌ساز جوان ایرانی مقیم آمریکا نیز در بخش افق‌های فستیوال ونیز به نمایش درمی‌آید. به‌علاوه عباس کیارستمی نیز با فیلم «شیرین» در بخش خارج از مسابقه حضور دارد.

فیلمی که کیارستمی آن را با تعداد انبوهی از بازیگران زن از جمله ژولیت بینوش، نیکی کریمی و مهناز افشار ساخته و برای بخش مسابقه‌ی فستیوال فیلم کن فرستاده بود، اما پذیرفته نشد و حالا در بخش خارج از مسابقه‌ی فستیوال ونیز به نمایش درمی‌آید. کیارستمی در این فیلم واکنش نود بازیگر زن را به مجموعه‌ای از تصاویر ثبت کرده است.


جورج کلونی در فیلم بعد از خواندن بسوزان

فیلم «وگاس» که پیش از این رویای لاس‌وگاس نام داشت، پنجمین فیلم نادری است که وی پس از خروج از ایران در سال ۱۹۸۸ و اقامت در آمریکا ساخته است.

محمد حقیقت، منتقد ایرانی مقیم پاریس که فیلم را زمان تدوین آن در نیویورک دیده، آن را یکی از بهترین کارهای نادری در سال‌های اخیر توصیف کرده است و درباره‌ی آن می‌گوید: وگاس را می‌توان یک درام خانوادگی توصیف کرد که آرام آرام فرم هیچکاکی به خود می‌گیرد. برخی از سکانس‌های آخر فیلم تماشاگر را بی‌اختیار یاد «پاریس تگزاس» شاهکار ویم وندرس می‌اندازد.

وگاس داستان زن و شوهر فقیری است که با پسر خردسال‌شان در حاشیه شهر لاس و‌گاس زندگی می‌کنند. شوهر، مکانیک اتومبیل است و به امید خوشبخت شدن دست به قمار می‌زند تا این‌که ناگهان روزی سروکله‌ی مردی در مقابل خانه‌شان پیدا می‌شود که به آنها پیشنهاد خرید خانه را می‌دهد اما همسر مرد زیر بار این معامله نمی‌رود.


فیلم وگاس در بخش مسابقه برای به دست آوردن شیر طلایی ونیز با فیلم‌هایی از دارن آرونوفسکی، گیلرمو آریاگا، کاترین بیگلو، جاناتان دم، کریستین پتزولد، فرزان اوزبتک، باربت شرودر و تاکه‌شی کیتارو رقابت خواهد کرد.

در بخش خارج از مسابقه‌ی فستیوال ونیز نیز فیلم‌هایی از جیا ژانکه، کلر دنیس، ماریو مونیچلی، مانوئل اولیویرا و آینس واردا شرکت دارند.

به‌علاوه قرار است فیلم مستند ۸۴ دقیقه‌ای «لارابیا» (Larabbia) ساخته‌ی پیر پائولا پازولینی، فیلم‌ساز بزرگ سینمای ایتالیا که تاکنون نمایش داده نشده در این فستیوال به نمایش درآید.

۲۱ فیلم در بخش مسابقه فستيوال فيلم ونیز امسال برای دريافت شير طلايی رقابت می‌کنند. از فیلم‌های شاخص این بخش می‌توان به فيلم «دشت سوزان» نخستين ساخته گيرمو آرياگا فيلمنامه‌نويس فيلم‌های آلخاندرو گونزالس (۲۱ گرم، عشق سگی و بابل) و «کشتی‌گیر» ساخته دارن آرونوفسکی، سازنده فیلم زيبای «مرثیه ای بر یک رویا»، اشاره کرد.


فستیوال فیلم ونیز از ۲۷ آگست تا ششم سپتامبر در شهر ونیز ایتالیا برگزار می‌شود و ویم وندرس، سینماگر آلمانی، ریاست هیات داوران آن را به عهده دارد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

aya mitavanid tozih dehid keh Mr KIAROSTAMI chera beh kharj az mosabegheh randeh shodeh ast ? in filmsaz bozorg dar festival VENIZ vagheean dar hashieh gharar darad ?

-- mehdad azari - engelis ، Aug 12, 2008

دوست عزيز

فستيوال ها هيئت انتخاب دارند که بايد از ميان بيش از دو هزار فيلم حدود بيست تا فيلم را برای بخش مسابقه انتخاب کنند. در اين ميان طبيعتا برخی از فيلم ها کنار گذاشته می شوند هرچند سازنده آنها فيلمساز بزرگی مثل کيارستمی باشد.
اما قرار گرفتن کيارستمی در بخش غير مسابقه به معنی در حاشيه بودن او نيست. همانطور که نوشتم فيلمسازان برجسته ای چون آينس واردا و ماريو مونيچلی هم در اين بخش قرار دارند.

-- پرويز جاهد ، Aug 14, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)