تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

گشایش فستیوال فیلم زنان در لندن

پرویز جاهد

فستیوال فیلم بردز آی ویو (Birds Eye View Film Festival) شب گذشته (پنج شنبه ۶مارچ) با نمایش فیلم‌های کوتاه برگزیده زنان فیلمساز از سراسرجهان در سینمایBFI (انیستیتوی فیلم بریتانیا) در لندن گشایش یافت.

در این مراسم که مورین لیپمن، کمدین زن انگلیسی آن را اجرا می‌کرد، قسمت‌هایی از فیلم‌های کمدی صامت تاریخ سینما با محوریت زنان و با اجرای زنده پیانوی ایموگن هیپ به نمایش درآمد.
فستیوال بردز آی ویو که اینک چهارمین دوره آن برگزار می‌شود، ویژه نمایش فیلم‌های مستند، داستانی، انیمیشن و اکسپریمنتالی است که زنان فیلمساز کشورهای مختلف جهان ساخته‌اند.


جشنواره‌ی فیلمِ بردز آی ویو آغاز شد

غیبت سینماگران زن ایرانی
فیلمسازان زن از سراسر جهان از موزامبیک گرفته تا فلسطین، آلمان و برزیل در این فستیوال شرکت دارند.

تعداد زیادی از فیلم‌های برگزیده فیلمسازان زن در فستیوال‌های دیگر، از جمله فیلم پرسپولیس ساخته مرجان ساتراپی (برنده جایزه هیات داوران کن و نامزد دریافت اسکار)، جنگل ماتم (برنده جایزه بزرگ هیات داوران کن) و فیلم نامربوط ساخته جوانا هاگ برنده جایزه فدراسیون منتقدان بین‌المللی (فیپرشی) ۲۰۰۷ نیز در این فستیوال به نمایش درمی‌آید.

متاسفانه از فیلمسازان زن ایرانی ساکن ایران، هیچ فیلمی در هیچ یک از بخش‌های این فستیوال شرکت ندارد در حالی‌ که انتظار می‌رفت آخرین ساخته‌های نیکی کریمی، مانیا اکبری و رخشان بنی‌اعتماد در این فستیوال به نمایش درآید. علاوه بر مرجان ساتراپی، زهره شایسته تنها فیلمساز ایرانی ساکن آمریکاست که با فیلم مستند سیب چیدن، چای نوشیدن در این فستیوال حاضر است. فیلم زهره شایسته، ماجرای زنی است که پس از سال‌ها زندگی در آمریکا به ایران برمی‌گردد و به روستای ابیانه می‌رود و در آنجا ارتباط نزدیک و صمیمانه‌ای با پیرزنی محلی برقرار می‌کند.

فیلم‌های بخش مسابقه
در بخش داستانی این فستیوال، فیلم‌های هتل وری ولکام(Hotel Very Welcome) ساخته سونیا هایس از آلمان‌، نامربوط ساخته جوانا هاگ، باطل شده ساخته سیسیلیا مینی یوچی از آمریکا، مراحل ساخته میجیک دی جونگ از هلند، ساکوران ساخته میکا نیناگاوا از ژاپن، آنتونیا ساخته تاتا آمارال از برزیل، بازیگران زن ساخته والریا برونی از فرانسه، کارامل ساخته نادین لباکی از لبنان و آخرین معشوقه ساخته کاترین بریو به نمایش درمی‌آید.


صحنه‌ای از فیلمِ کارامل ساخته نادین لباکی از لبنان

در بخش مستند نیز فیلم‌های شیطان سوار بر اسب آمد ساخته ریکی استرن و آنی ساندبرگ از آمریکا، بیلی د کید ساخته جنیفر وندیتی از آمریکا، ۴ عنصر ساخته ژیسکا ریکلز از هلند (تحسین شده در فستیوال فیلم ایدفا ۲۰۰۶)، لاکشمی و من ساخته نیشتا جین ازهندوستان، سه طلاقه ساخته ابتیصام مارعنا از اسراییل، فیلمساز عملیاتی ساخته نینا دیون پورت از آمریکا (برنده جایزه منتقدان فستیوال فیلم رتردام) و شام با رییس جمهور ساخته سبیها سومار از پاکستان نمایش داده خواهد شد.

زنان و سینما
در کنار نمایش فیلم‌ها، جلسات نقد و بررسی با حضور فیلمسازان زن، کارگاه‌های آموزشی در‌باره سینما با شرکت فیلمسازان مطرح زن و سمینارهایی با موضوع زنان و سینما نیز برگزار می‌شود.


صحنه‌ای از فیلمِ سه طلاقه، ساخته ابتیصام مارعنا از اسراییل

یکی از این سمینارها با موضوع فیلم هایی در‌باره مد (Fashion Films) خواهد بود که بلا فروید طراح لباس مشهور انگلیسی (دختر لوسین فروید نقاش و نوه زیگموند فروید) آن را اداره می‌کند.
زنان در بازی‌های ویدیویی، فیلمسازی و بچه‌دار از موضوع‌های دیگری است که در این فستیوال پیرامون آنها بحث خواهد شد.

کارگاه‌های آموزش فیلم
جنیفر فاکس، مستندساز معروف آمریکایی و کارگردان فیلم مستند موفق اعترافات یک زن آزاد (Confession of a Free Woman)، نیز در این فستیوال حضور دارد و کارگاهی آموزشی در‌باره روش مستند‌سازی‌اش با عنوان «جنیفر فاکس به همه چیز اعتراف می‌کند»، برگزار خواهد کرد.

سارا گورون فیلمساز انگلیسی و سازنده فیلم بریک لین (Brick Lane) نیز کارگاه آموزشی دیگری در باره شیوه داستان‌گویی‌اش در سینما برگزار می‌کند.

فیلمنامه‌نویسی برای بازی‌های ویدیویی، فیلمبرداری با سیستم اچ دی (HD) و حرکت از فیلم‌های کوتاه به سمت فیلم‌های بلند، مسترکلاس‌ها و کارگاه‌هایی است که در طول این فستیوال با حضور برخی فیلمسازان مطرح زن تشکیل خواهد شد.
فستیوال فیلم بردز آی ویو از روز ۷ مارچ تا ۱۴ مارچ به مدت یک هفته در مرکز آی سی ای (ICA) لندن برپا خواهد بود.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

«غيبت سينماگران زن ايراني» شد خبر ؟! آيا زن ايراني خارج از ايران ، زن نيست؟ يا ايراني نيست؟ آيا فقط سازندگان فيلمهايي که وزارت ارشاد تاييد مي کند ايراني هستند؟و از همه اينها گذشته چه فستيوال احمقانه اي بايد باشد که جنسيت را در خلاقيت هنري دخالت ميدهد.

-- فهيمه ، Mar 8, 2008

با سلام. خسته نباشيد. ميشه اين دانلود اين فيلم را براي من بفرستيد. باتشكر

-- بهناز ، Mar 13, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)