تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

گشایش جشنواره لندن با وعده‌های شرقی

پرویز جاهد

پنجاه و یکمین دوره جشنواره فیلم لندن امروز 17 اکتبر با نمایش فیلم «وعده‌های شرقی» (Eastern Promises) آخرین ساخته دیوید کروننبرگ فیلمساز کانادایی، آغاز شد.


پوستر فستیوال فیلم لندن

در این فیلم که داستان آن در شهر لندن می‌گذرد، کروننبرگ به فعالیت زیرزمینی مافیای روس در لندن پرداخته است و نوامی واتس و وینسنت کسل در آن بازی دارند.

بیش از 300 فیلم کوتاه و بلند از 43 کشور جهان در طول 14 روز برگزاری این جشنواره در 18 سالن سینمای لندن به نمایش در می‌آیند.

خانم ساندرا هبرون مدیر هنری جشنواره لندن این گفته فرانسیس فورد کاپولا را آویزه گوش خود ساخته که گفته است «جشنواره‌های فیلم همگی کهنه و منسوخ‌اند.» وی نهایت تلاش خود را کرده که جشنواره لندن را از کهنگی و منسوخ شدن بیرون بیاورد و امسال ظاهراً با گلچینی که از بهترین فیلم‌های جشنواره‌های دیگر اروپایی یعنی برگزیده‌های امسال جشنواره کن، ونیز و کارلو وی‌واری و جشنواره ساندنس آمریکا فراهم کرده، تا حد زیادی در این کار موفق شده است.


«وعده‌های شرقی» ساخته دیوید کروننبرگ

برندگان نخل طلای کن و شیر طلایی ونیز یعنی فیلم‌های «چهار ماه، سه هفته و دو روز» ساخته کریستین مونگیو از رومانی و «شهوت و احتیاط» ساخته انگ لی از جمله فیلم‌هایی است که بسیاری از شرکت‌کنندگان جشنواره برای دیدن آن‌ها لحظه‌شماری می‌کنند.

دیدن نام فیلمسازان سرشناسی چون ژاک ریوت، ورنر هرتزوگ، یوسف شاهین، میشل هاناکه، رابرت رودریگز، برایان دی‌پالما، روی آندرسون، فاتح آکین، تاکه‌شی کیتانو، هو هشیوهشین، الکساندر سوخوروف، فرانسوا اوزون، خولیو مودم و بسیاری دیگر در فهرست فیلمسازان شرکت‌کننده در جشنواره بسیار وسوسه‌برانگیز است.


تام کروز و مریل استریپ در «شیرها در ازای بره‌ها»

نیک برومفیلد و برایان دی‌پالما فیلم‌هایشان را بر اساس دراماتیزه کردن رویدادهای امروز عراق ساخته‌اند و رابرت ردفورد به سراغ افغانستان رفته و سه داستان موازی را در فیلمش «شیرها در ازای بره‌ها» (Lions for Lambs) روایت کرده است.

آنتونیو باندراس بازیگر اسپانیایی نیز به جمع فیلمسازان پیوسته و امسال با فیلم «باران تابستانی» در کنار شون پن، رابرت ردفورد (و احتمالاً بن افلک) در جشنواره لندن شرکت کرده است.

از میان کشورهای غیراروپایی، مکزیک، ژاپن و کره جنوبی حضور برجسته‌تری نسبت به بقیه کشورها در جشنواره لندن دارند. علاقه‌مندان سینمای مکزیک با فیلم «نور خاموش» (Silent Light) ساخته کارلوس ری‌گاداس با سینماگر خلاق دیگری از این کشور آشنا می‌شوند که منتقدان کار او را یک فیلم ناب شاعرانه ارزیابی کرده و با آثار کارل درایر سینماگر بزرگ دانمارکی مقایسه کرده‌اند.


«نور خاموش» ساخته کارلوس ری‌گاداس

سینمای مکزیک همچنین با یک فیلم آرشیوی و کلاسیک درخشان از دهه 40 که ملودرامی انقلابی است، در جشنواره امسال لندن حضور دارد.

سینمای فرانسه با 14 فیلم و سینمای ایتالیا با 11 فیلم بلند و 14 فیلم کوتاه در میان کشورهای اروپایی سهم قابل توجهی در جشنواره لندن دارند.

از سینمای ایران متأسفانه هیچ فیلمی در این جشنواره شرکت ندارد. اما دو فیلمساز ایرانی مهاجر یعنی مرجان ساتراپی و رامین بحرانی با فیلم‌هایشان به جشنواره لندن آمده اند. تا کنون تمام بلیط‌های فیلم «پرسپولیس» اثر تحسین‌شده خانم ساتراپی در جشنواره کن پیش‌فروش شده است.


اوراقچی ساخته رامین بحرانی

رامین بحرانی نیز فیلمساز جوان مقیم آمریکاست که فیلم اوراقچی (Chop Shop) را در باره حاشیه‌نشین‌ها و مهاجران مکزیکی در آمریکا ساخته است. وی در سمیناری با عنوان مؤلفان جدید که در کنار جشنواره برگزار می‌شود، شرکت کرده و در باره سبک سینمایی خود و منابع الهامش صحبت می‌کند.

امسال نیز همچون سال گذشته شهردار لندن ضیافت بزرگی برای اهالی لندن و توریست‌ها تدارک دیده است. تعدادی از فیلم‌های کلاسیک تاریخ سینما مثل «حق‌السکوت» آلفرد هیچکاک (1929) و «بطری‌های آبی» (1928) ساخته آیور مونتاگو که داستان هر دو در خیابان‌های لندن می‌گذرند، بر پرده بزرگی در میدان ترافلگار این شهر به نمایش در می‌آیند.


«نبرد برای حدیثه» ساخته نیک برومفیلد

علاوه بر این در بخش دیگری با عنوان داستان‌های پایتخت، تصاویری از لندن در صد سال اخیر که از فیلم‌های آرشیوی مجموعه بی‌اف‌آی (BFI) انتخاب شده، همراه با اجرای زنده پیانوی جان سوئینی به نمایش در می‌آید.

دیوید لینچ، دیوید بوسکمی، رابرت رودریگز و وس اندرسون از مهمانان ویژه جشنواره‌اند که کارگاه‌های آموزشی فشرده سینما زیر نظر آن‌ها دایر خواهد بود.

جشنواره فیلم لندن روز اول نوامبر با فیلم کمدی جاده‌ای «دارجلینگ لیمیتد» (Darjeling Limited) ساخته وس آندرسون به کار خود پایان می‌دهد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

فستيوال لندن نيم قرن است که بهترين هاي فستيوال هاي ديگر را نمايش ميدهد . نه خانم ساندرا هيرون کار تازه اي کرده است و نه آقاي جاهد کشف مهمي.

-- فهيمه ، Oct 17, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)