تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

جود لا در نقش هاملت

پرویز جاهد

جود لا (Jude Law) بازیگر جوان و پرکار انگلیسی به زودی در نمایشنامه هاملت که در لندن اجرا خواهد شد، به روی صحنه خواهد رفت. جوان عیاش «آقای ریپلی بااستعداد» و سرباز عاشق «کوهستان سرد» و عکاس آدمکش «راهی به سوی تباهی» اینک به دشوارترین نقش زندگی خود رسیده و می‌خواهد استعداد و قابلیت بازیگری خود را در نقش هاملت بر صحنه تئاتر محک زند.


جود لا، بازيگر انگلیسی

جود لا در این نمایش که به کارگردانی کنت برانا کارگردان و بازیگر شکسپیرین انگلیسی اجرا می‌شود، در کنار بازیگران قدرتمندی چون دنیل دی‌لوئیس و دیوید وارنر ظاهر خواهد شد. این نخستین بار نیست که جود لا بازی بر صحنه تئاتر را در لندن تجربه می‌کند. وی قبلاً نیز در سال 2002 در نمایشنامه دکتر فاستوس نوشته کریستوفر مارلو در نقش فاستوس بازی کرده بود.

مایکل گرندیج مدیر هنری دونمر تئاتر (Donmar Theatre) که تهیه نمایشنامه هاملت را به عهده دارد، درباره انتخاب جود لا برای این نقش می‌گوید:



«جود لا بازیگری است که چهره مردانه‌ای دارد و مناسب نقشی است که به طور بالقوه با تمام نقش‌هایی که در این سال‌ها از هاملت دیده‌ایم، متفاوت است.»

به گفته گرندیج به دلیل ظرفیت محدود سالن دنمر تئاتر، نمایشنامه هاملت در سالن تئاتر ویندم (Wyndham Theatre) در «وست اند» (West End) لندن اجرا خواهد شد.


تئاتر دونمار در لندن

گرندیج که خود کارگردان برجسته‌ای است، در فصل تئاتری جدید ویندم تئاتر، چند نمایشنامه مدرن و کلاسیک جهان از جمله نمایشنامه ایوانف اثر آنتوان چخوف را با بازنویسی تام استوپارد نمایشنامه‌نویس برجسته انگلیسی اجرا خواهد کرد. گرندیج همچنین نمایشنامه شب دوازدهم اثر شکسپیر را با شرکت درک جاکوبی در نقش مالوولی به روی صحنه می‌آورد.

نمایشنامه Mme de Sade نوشته یوکیو میشیما (نمایشنامه‌نویس نامدار ژاپنی که در سال 1970 خودکشی کرد) نیز نمایشنامه دیگری است که مایکل گرندیج آن را در سال آینده در تئاتر ویندم به روی صحنه می‌برد.

نمایشنامه‌ای که میشیما آن را بر اساس زندگی همسر مارکی دوساد نویسنده معروف فرانسوی نوشته است که به خاطر افکار جنون‌آمیز و عصیان‌گرانه‌اش قبل از انقلاب فرانسه به زندان افکنده شد.

تئاتر دونمر که هم‌اکنون متعلق به گروه تئاتری امباسادور لندن است، در طی سالیان اخیر و زیر نظر مدیریت هنری مایکل گرندیج رونق قابل توجهی یافته است. پیش از گرندیج، سم مندس فیلمساز انگلیسی و سازنده فیلم‌های «زیبایی آمریکایی» و «راهی به سوی تباهی» که قبل از ورود به سینما، فعالیت تئاتری داشت، مدیریت هنری این تئاتر را عهده‌دار بود.


جود لا در نمايش «دکتر فاستوس»

به گفته گرندیج، تئاتر دونمر در کنار اجرای آثار کلاسیک اروپایی، آثاری از نمایشنامه‌نویسان متأخر آمریکایی را نیز به نمایش خواهد گذاشت. بر این اساس اجرای نمایشنامه «پیوند دوباره خانوادگی» اثر تی‌اس‌الیوت، «زندگی یک رؤیاست» اثر کالدرون و «طلبکاران» اثر آگوست استریندبرگ از جمله نمایشنامه‌هایی است که به زودی در تئاتر دونمر به روی صحنه خواهد رفت.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)