تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

فيلمسازان کوتاه ايرانی در نيويورک

پرويز جاهد

سرانجام هيأت انتخاب «فستيوال بين‌المللی فيلم‌های کوتاه ايرانی» در نيويورک مرکب از قاسم ابراهيميان (فيلم‌ساز) فرهاد زمانی (فيلم‌ساز ايرانی مقيم نيويورک) و بهمن مقصودلو (تهيه‌کننده و منتقد فيلم) اسامی ۲۱ فيلم انتخاب شده برای نمايش در بخش مسابقه اين فستيوال را اعلام کرد.

اين فيلم‌ها ساخته فيلم‌سازان ايرانی و غير ايرانی است که موضوع فيلمشان به نحوی به ايران مربوط است و از نقاط مختلف جهان برای فستيوال فرستاده شده‌اند. در ميان اسامی فيلم‌های برگزيده، نام برخی از سرشناس‌ترين و موفق‌ترين سازندگان فيلم‌های کوتاه در ايران مثل محمد شيروانی در کنار فيلم‌سازان حرفه‌ای مثل داريوش شکوف و قاسم ابراهيميان ديده می‌شود.


پوستر فستيوال فیلم‌های کوتاه ایرانی نیویورک

از ميان اين فيلم‌ها هفت فيلم مستند و بقيه داستانی‌اند.
فيلم‌های مستند بخش مسابقه عبارتند از:
«بيستون و دروازه‌هايش» (کتايون افروز-ايران) «کچه» (عليرضا جهانی‌فر-ايران) «داستان شب بلوار» (مهران ولی‌پور-ايران) «دوچرخه‌سواری دور دنيا برای صلح» (بهروز افراخان-آمريکا) «درخت پارسيک» (حسن نقاشی-ايران) «رضا در زمان گمشده» (نادر داوودی-کانادا) و «زير خاک خانه پدری» (ناصر زراعتی-سوئد)

فيلم‌های داستانی بخش مسابقه نيز به اين شرح‌اند:
«فرشته خانه ما» (بختيار کاخاروف-تاجيکستان) «شهر آرام» (محمد شيروانی-ايران) «داروی انتخاب» (سامان کشاورز-آمريکا) «حرف زدن ماهی‌وار» (حسن صلح‌جو-انگلستان) «فقط منتظرم» (حامی رمضان-انگلستان) «آن سوی ديوار شکسته» (بهروز مقصودلو-ايران) «مقدس، عبث» (قاسم ابراهيميان-آمريکا) «اتو استاپ» (ناصر صفاريان-ايران) «فصل خاک» (شاهرخ بحرالعلومی-ايران) «امنيت» (متيو لينل-آمريکا) «اسموکينگ» (داريوش شکوف-آمريکا) «زشت‌ترين فرشته روی زمين» (عاطفه خادم‌الرضا-ايران) «اما اگر بهار نيايد؟» (عليرضا درويش-آلمان) و «دروغ‌های سفيد» (طايس فرزان-آلمان)

به علاوه فيلم مستند «سيلمان ميناسيان: مردی با دوربين فيلم‌برداری» (پرويز جاهد-انگلستان) نيز در بخش خارج از مسابقه به نمايش در می‌آيد.

فستيوال فيلم‌های ايرانی نيويورک که با مديريت بهمن مقصودلو، تهيه‌کننده و منتقد سينما و با پشتيبانی بنياد زيبا برای نخستين بار در آمريکا برگزار می‌شود، همچنين مروری دارد بر آثار کامران شيردل مستندساز برجسته ايرانی. شيردل مدتی قبل با ارسال نامه‌ای به بهمن مقصودلو به دليل اعتراض به سياست برخورد غيرانسانی مأموران آمريکايی در برخورد با مسافران ايرانی که قصد ورود به خاک آمريکا را دارند، از شرکت در اين فستيوال انصراف داد. با اين حال نمايش پنج فيلم مستند شيردل از جمله زندان زنان، آن شب که بارون اومد، قلعه و «تهران پايتخت ايران است» بدون حضور او انجام خواهد شد.

علاوه بر فيلم‌های ايرانی، فستيوال فيلم‌های کوتاه نيويورک در بخش ويژه ای تعدادی از فيلم‌های کوتاه برگزيده تاجيکستان و افغانستان را نيز به نمايش می‌گذارد. از سينمای تاجيکستان هفت فيلم از ساخته‌های بکو صديف، طالب خاميدوف، بختيار کاخاروف، دنيس بکتوف، ابرور نظروف و گوجی زالائوف و از سينمای افغانستان نيز سه فيلم «شبنم» ساخته محمد حيدری، «سينمای کابل» ساخته ميرواس رقيب و «بازی کوچک» ساخته تيمور حکيم‌يار برای نمايش در اين فستيوال در نظر گرفته شده است.

خانواده مخملباف(خانه فيلم مخملباف) اما بخش ويژه‌ای را با عنوان پانوراما در اين فستيوال به خود اختصاص داده‌اند. در اين بخش هفت فيلم کوتاه از ساخته‌های محسن مخملباف، سميرا مخملباف، حنا مخملباف و مرضيه مشکينی به نمايش در می‌آيد.

فستيوال فيلم‌های کوتاه ايرانی در نيويورک، همچنين مروری دارد بر بهترين فيلم‌های کوتاه ايرانی که در سال‌های گذشته در فستيوال‌های جهانی درخشيده‌اند.

مبلغ ۱۰ هزار دلار جايزه نقدی برای اين فستيوال در نظر گرفته شده که بين فيلم‌های برگزيده اين فستيوال تقسيم می‌شود. قرار بود مجموعه فيلم فرش محصول شرکت فرش ايران نيز در اين فستيوال به نمايش در آيد. اما به گفته بهمن مقصودلو گويا با ارسال اين فيلم از سوی بخش دولتی ايران مخالفت شده است. مقصودلو همچنين گفت که نهادها و بخش‌های دولتی توليد فيلم در ايران به مکاتبات او در زمينه ارسال فيلم به اين فستيوال پاسخ نداده‌اند و با فستيوال او همکاری نکرده‌اند.

هنوز اسامی داوران فستيوال اعلام نشده است. ولی حضور ريچارد پنيا رييس فستيوال فيلم نيويورک که از طرفداران سينمای ايران است، در هيأت داوران قطعی است.
فستيوال فيلم‌های کوتاه ايرانی درنيويورک از ۱۹ تا ۲۱ اکتبر در مرکز آسيايی نيويورک در منهتن برگزار می‌شود.
برای ديدن شرح فيلم‌ها و جزئيات بيشتر به «سايت رسمی فستيوال» مراجعه کنيد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

بهتر نبود بگیم " فیلم کوتاه سازان" به جای فیلم سازان کوتاه؟

-- بهار ، Sep 22, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)