تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

باب ديلن نقاش

پرويز جاهد


باب ديلن

باب ديلن در طول پنج دهه، ازدهه‌ی پنجاه تا کنون، يکی از محبوب‌ترين خوانندگان موسيقی راک، فولک و بلوز مدرن بوده که گذشت زمان از محبوبيت او نکاسته است. او در طول دهه‌های پنجاه و شصت صدای اعتراض و خشم يک نسل و شمايل محبوب نسل خشمگين و انقلابی به شمار می‌رفته. آهنگ‌های او با تم‌ها و درونمايه‌های سياسی معترضانه و انتقادی به سياست‌های تجاوزکارانه و ضدانسانی آمريکا در ويتنام و کشورهای جهان سوم، به عنوان تفسير اجتماعی و سياسی يک عصر درنظر گرفته می‌شود.

باب ديلن ۶۶ ساله تاکنون بيش از ۵۰۰ ترانه و آهنگ ساخته است. آلبوم «عصر جديد» (Modern Times) او در سال گذشته به عنوان يکی از پرفروش‌ترين آلبوم‌های سال شناخته شد و برنده‌ی جايزه‌ی «گرمی» گرديد.

اما هنر باب ديلن تنها در موسيقی خلاصه نمی‌شود؛ بلکه او نقاش و طراح هم هست و تاکنون بيش از ۲۰۰ طرح و نقاشی آبرنگ کشيده که قرار است در ماه اکتبر در موزه‌ی Kunstsammlungen آلمان به نمايش درآيد. نام اين نمايشگاه «مجموعه طرح‌های توخالی»ست که در کنار آثاری از نقاشان بزرگ اروپا، از جمله پيکاسو، به نمايش گذاشته می‌شود.

مسئولين موزه می‌گويند بعد از ديدن کارهای طراحی ديلن، که اخيرا در کتابی با عنوان «طرح‌های توخالی» (Drawn Blank) منتشر شده و کارهای او از سال ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۴ را در برمی‌گيرد، به فکر برگزاری اين نمايشگاه افتاده‌اند. هنوز مشخص نيست که نقاشی‌های ديلن که در اين نمايشگاه ارائه خواهد شد در چه زمينه‌ای‌ست؛ اما کسانی که برخی از این نقاشی‌ها را در جاهای ديگر ديده‌اند، قدرت ديلن را در استفاده از رنگ تحسين کرده‌اند.

ديلن همچنين به خاطر اظهار نظرهای عجيب و غيرمتعارفش در باره‌ی هنر نقاشی و نحوه‌ی نگهداری آن، مورد توجه رسانه‌ها بوده است. او موزه‌ها را «گورستان تابلوهای نقاشی» ناميد و اعلام کرد که نقاشی‌های بزرگ نبايد در موزه‌ها نگهداری شوند بلکه بايد روی ديوار رستوران‌ها، فروشگاه‌های ۱۰ سنتی يا پمپ بنزين‌ها و توالت‌های عمومی باشند:
«نقاشی‌های بزرگ بايد جايی باشند که مردم غالبا به آنجا می‌روند. شما نيم ميليون می‌دهيد و يک تابلوی نقاشی می‌خريد و آن را در خانه آويزان می‌کنيد. فقط مهمانان شما آن را می‌بينند. اين هنر نيست؛ بلکه کاری شرم‌آور و جرم است».

فيلم «من آنجا نيستم» (I’m Not There) ساخته‌ی تاد هينس، که در باره‌ی زندگی باب ديلن و با شرکت هفت بازيگر مرد و زن در نقش ديلن (ازجمله کيت بلانشت و هيث لجر) ساخته شده، در ماه اکتبر در فستيوال فيلم لندن به نمايش درخواهد آمد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

سلام ممنون از مقاله تون فقط ای کاش یکی از آهنگ های معروفش را برای آشنایی بیشتر می گذاشتید .

-- parasto ، Sep 20, 2007

با درود بسیار

بعنوان یک بازدید کننده که عموما در پی مقاله هایی با محتوای نقد هنری خیلی از تارنماها و پایگاههای اینترنتی را زیر و رو می کنم، بیشتر با نوشته های شما روبرو می شوم.
از نقد فیلم گرفته تا موسیقی فیلم تا هنرهای تجسمی(نقاشی)و...
خیلی ازنوشته ها و نظرهای شما بهره می برم و برای شما آرزوی موفقیت را دارم.

شاد زی

بیساران فیروز
/ دانشجوی کارشناسی ارشد نقاشی
دانشگاه سلیمانیه/ کردستان عراق/

-- بیساران فیروز حسن ، Dec 31, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)