تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

سانسور کتاب کودکان در آمريکا

کتاب مصور Wimmel نوشته روتروت سوزان برنر، نويسنده‌ی آلمانی، به خاطر داشتن تصاوير عريان نامناسب برای کودکان از سوی ناشر آمريکايی غير قابل انتشار تشخيص داده شد.


روی جلد کتاب "ويمل"

انتشارات بويدز ميلز پرس که يکی از معتبرترين ناشران کتاب‌های کودکان در آمريکاست کتاب خانم روترت را به خاطر داشتن تصاوير برهنه يک مرد و زن غير قابل انتشار اعلام کرد و از خانم روترت خواست اين تصاوير را از کتابش حذف کند. کتاب Wimmel که به زندگی روزمره‌ی کودکان و بزرگسالان و ارتباط آنها می‌پردازد، تا کنون در آلمان و 13 کشور ديگر از ژاپن گرفته تا جزاير فارو منتشر شده و جوايز زيادی در اين کشورها به دست آورده و جزء کتاب‌های پرفروش بوده است.

به اعتقاد ناشر آمريکايی، انتشار اين تصاوير می‌تواند والدين کودکان را ناراحت کرده و اعتراض آنها را برانگيزد. يکی از اين تصاوير تابلوی زن برهنه‌ای است که بر ديوار يک نمايشگاه نصب شده و مردم سرگرم تماشای آن‌اند. تصوير ديگر مجسمه‌ی برهنه‌ی مردی است که به اعتقاد ناشر آلت تناسلی‌اش حالت تحريک‌کننده‌ای دارد.


روتروت سوزان برنر

خانم برنر پيشنهاد حذف اين تصاوير از کتاب را شوخی دانست و گفت آلت تناسلی آن مجسمه فقط نيم ميلی‌متر است و آن زن برهنه نيز فقط يک تابلوی نقاشی است. به گفته‌ی او ناشر آمريکايی خود از اين حرف شرمنده است اما به خاطر ترس از والدين آمريکايی، جرأت انتشار آن را ندارد. برنر با حذف اين تصاوير به شدت مخالفت کرده ولی گفت که به ناشر اجازه می‌دهد اين تصاوير را سياه کند چون در اين صورت مشخص خواهد شد که اين کار به نيت سانسور انجام شده است. اما ناشر آمريکايی اين پيشنهاد خانم برنر را نپذيرفت و به اين ترتيب تقريباً روشن است که اين کتاب در آمريکا منتشر نخواهد شد در حالی که انتشار اين کتاب در آلمان و کشورهای ديگر هيچ مشکلی نداشته است.

در ظرف چند سال اخير سخت‌گيری در مورد انتشار کتاب های کودکان در آمريکا بيشتر شده است. در ماه فوريه گذشته، مقامات آمريکايی دستور دادند کتابThe Higher Power of Lucky را از کتابخانه‌های اين کشور جمع‌آوری کنند. کتابی که کلمه‌ی Scrotum(بيضه) در نخستين صفحه‌ی آن چاپ شده است. به علاوه چندی قبل تعدادی از دانش‌آموزان آمريکايی نيز جلسه‌ی کتاب‌خوانی را به خاطر استفاده از کلمه Vagina (مهبل) ترک کردند.

منبع: ايندپندنت

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

مطلب انتخابی جالبی بود. مسئله سانسور کتاب در امریکا اما بسیار سابقه دار است. بد نیست در فرصتی به ان بیشتر در رادیو زمانه پرداخته شود.
با توجه به علاقه ای که به کتابهای المانی کودکان دارم برایم مطلب جالبی بود

-- علیرضا ، Jul 17, 2007

هنگامی که دستگاه اداری کشور آغشته به نگاهی مذهبی شود، رفته رفته در کتاب های درسی، آدم و حواّ جای نظریه تکاملی را می گیرند و واژگان نوازش و مهبل و بوسه و هماغوشی و ... شرم آور می شوند و تصویر لخت هم نه تنها از کتاب های کودکان، بلکه از کتاب های تاریخ هنر هم روبیده می شوند.

-- آرتا داوری ، Jul 17, 2007

اینم از آمریکای آزاد

-- salman ، Jul 17, 2007

در سوئد بر عكس است.
آمريكا خشونت را براي كودكان آزاد گذاشته ولي در سوئد سكس آزاد ولي خشونت ممنوع است.

-- ح.ش ، Jul 17, 2007

اندازهء محذوف مورد نظر چند میلی متر بوده است یا چند سانتی متر ؟!!

-- سید مهدی طاهری ، Jul 18, 2007

در امریکا هر شخصی میتواند مطالبی را که مایل است منتشر کند و در این مورد آزاد است و ناشر در مقابل مطالب منتشر شده مسئول است و اگر شکایتی صورت بگیرد میبایست در دادگاه جوابگو باشد. در این مورد ناشر از شکایت والدین فرزندانی که این کتاب را تهیه میکنند نگران است و مایل نیست در این مورد دچار دردسر شود و با نویسنده کتاب در حال هماهنگی است.

-- ;kia ، Jul 19, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)