خانه > پرویز جاهد > گزارش > ما نويسندهايم يا مولف | |||
ما نويسندهايم يا مولفپرويز جاهد
دعوای فيلمنامهنويس و کارگردان مهمترين خواسته اين فيلمنامهنويسان در اين گردهمايی، شناسايی حقوق آنها به عنوان يک مولف در سينما بود. موضوعی که از ديرباز در سينما مطرح بوده و دعوای قديمی بين کارگردان و نويسنده فيلمنامه به حساب میآيد. خاطرات نويسندگان مشهوری چون ويليام فاکنر، ريموند چندلر، دشيل همت و بسياری ديگر از کار در هاليوود، عموما حاکی از نارضايتی آنها از کار در سينما بودهاست. اخيرا نيز درگيری و تنش بين گيلرمو آرياگا فيلمنامهنويس خلاق مکزيکی با آلخاندرو گونزالس ايناريتو فيلمسازی که او سه فيلمنامه درخشان امورس پروس، 21 گرم و بابل را برايش نوشته، بر سر حقوق مولف اوج گرفته و به پايان همکاری خلاقانه اين دو زوج موفق هنری انجاميد. آرياگا که از امضاکنندگان و مدافعين بيانيه فيلمنامهنويسان است، می گويد که او مخالف هرگونه حق تاليف انحصاری چه برای کارگردان و چه فيلمنامهنويس است. به اعتقاد او اگر قرار است حقوقی برای مولف يک فيلم تعيين شود بهتر است روش متعادل تری اتخاذ شود. به گفته آرياگا، به رسميت شناختن حقوق نويسنده عامل اصلی تنش بين او و گونزالس بوده است.
ديويد پيرسون مدير جشنواره فيلمنامهنويسان در اهميت برگزاری آن گفته است:«اين جشنواره نشان دهنده اشتها برای تجمع و تبادل نظر بين فيلمنامهنويسان سراسر جهان است و ما در آينده آن را توسعه خواهيم داد. نويسندگان جوان بسياری به ما نوشتهاند که اين جشنواره به آنها نيرو و انگيزه تازه ای برای نوشتن دادهاست.». دايانا اوسانا نويسنده فيلمنامه کوهستان بروک بک درباره شيوه کارش و فيلمنامه جدیدش، ماه کومانچی توضيح داد. وی همچنين در يک نشست، به همراه ابی مورگان فيلمنامهنويس انگليسی درباره موقعيت زنان نويسنده در سينمای امروز هاليوود حرف زد. آيا ما نويسندهايم يا مولف؟ عنوان سخنرانی ويليام (بيل) نيکولسون، نويسنده فيلمنامههای گلادياتور، سرزمين سايهها و عصر طلايی بود که بر تعيين نقش واقعی مولف در سينما متمرکز شده بود. نيکولسون همچنين درباره اقتباس از زندگی واقعی در سينما صحبت کرد و تجربيات خودش را در تبديل زندگی واقعی به درام و اينکه درام با زندگی چه میکند با شرکتکنندگان در ميان گذاشت. روان جوفی نويسنده فيلمنامه زندگی پنهان نيز درباره اينکه چرا خلاقيت يک فيلم محصول کار نويسنده است، سخنرانی کرد. موضوع سخنرانی ايزابل ری نولد استاد فيلمنامهنويسی دانشگاه مونترال کانادا درباره آنچه که نويسندگان جديد ضروری است که بدانند، بود. همينطور سيمون ون دی بورو درباره ده نکته که يک فيلمنامهنويس وقتی درباره يک صحنه تيپيکال دراماتيک مینويسد، بايد در ذهن داشته باشد، حرف زد. در کنار بحثها و سخنرانیها، کارگاههای فيلمنامهنويسی نيز با حضور برخی از فيلمنامهنويسان مهمان در جشنواره برای دانشجويان سينما و علاقمندان فيلمنامهنويسی برگزار گرديد. بيانيه جشنواره برلين علاوه بر جشنواره چلتنهم، در جشنواره اخير برلين نيز بيانيهای از سوی فدراسيون فيلمنامهنويسان اروپايی (FSE) و با امضا بيش از دو هزار نويسنده تدوين گرديد که در آن بر به رسميت شناختن حقوق نويسنده تاکيد شده بود. اين بيانيه را میتوان در این سایت جستجو کرد. بر اساس اين بيانيه حقوق اخلاقی نويسنده در سينما بايد به رسميت شناخته شود . ضمنا نويسنده بايد در فرایند توليد فيلم مشارکت داده شود و برای آن دستمزد هم بگيرد. گروه فيلمنامهنويس 1.3.9 از سوی ديگر کريستوفر مک گواير، نويسنده فيلمنامه مظنونين هميشگی (Usual Suspects) و اريک جندرسن نويسنده سريال جنگی دسته برادران (Band of Brothers) بعد از تشکيل کارگاه فيلمنامه نويسی جشنواره ساندنس، تاسيس گروه 1.3.9 را اعلام کردند. به اعتقاد جندرسن سيستم فيلمنامهنويسی در هاليوود بسيار سخت و تقريبا غير ممکن شدهاست. به گفته جندرسن، فيلمسازان و بازيگرانی که ايدهای برای فيلم دارند میتوانند از طريق وب سايت اين گروه با آنها ارتباط برقرار کرده و هنگامی که گروه ايده آنها را پسنديد، يکی از اعضای گروه داوطلب نوشتن فيلمنامه میشود. پس از اينکه فيلمنامه نوشته شد در گروه مطرح میشود و بعد از انجام اصلاحات در اختيار سفارش دهنده قرار میگيرد. سفارش دهنده نيز پس از پرداخت دستمزد فيلمنامهنويس، ضمانت میکند که بدون موافقت نويسنده فيلمنامه، تغييری در آن ندهد. گروه فيلمنامه Co-Op اخيرا جان ول (John Well) نويسنده مجموعه تلويزيونی ER و تهيه کننده فيلم سرنوشت (Doom) نيز تعدادی از نويسندگان و فيلمنامهنويسان آمريکايی را گردهم آورد و گروه John Well’s Co-Op را به وجود آورد. تام شول من (نويسنده انجمن شاعران مرده)، نيک کازان (ذخيره شانس)، ران بس(سخاوتمند)، رابين سوئی کورد (خاطرات يک گيشا) و کالی خوری (تلما و لوييز) از اعضای اين گروه هستند.
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.
|
لینکدونی
آخرین مطالب
موضوعات
آرشیو ماهانه
|
نظرهای خوانندگان
اقای جاهد با این عینک آفتابی چه خوش تیپ شده. اول خیال کردم خود کیارستمیه.
-- حاجی کنزینگتون ، Jul 13, 2007