تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

پايان فستيوال کارلووی واری

پرويز جاهد


تندیس جشنواره

فستيوال سينمايی کارلووی واری روز شنبه هفتم جولای با انتخاب فيلم «شهر گوشخراش»(Jar City) ساخته بالتازار کورماکور از ايسلند به عنوان بهترين فيلم فستيوال به کار خود پايان داد. بالتازار کورماکور که علاوه بر تنديس بلورين فستيوال، جايزه نقدی 20 هزار دلاری آن را نيز دريافت کرد يکی از جوان ترين سينماگران ايسلند است که با ساختن فيلم 101 ريک ياويک خود را به عنوان فيلمسازی مستعد و خلاق به دنيا شناساند و جوايز زيادی از جمله جايزه فيپرشی فستيوال تسالونيکی را دريافت کرد. فيلم جديد او که در کارلووی واری نمايش داده شد، داستان مردی است که در يک موسسه تحقيقاتی ژنتيک استخدام می‌شود بلکه بتواند از اين طريق راهی برای کشف ريشه بيماری مغزی دختر خردسالش پيدا کند. يک تريلر کارآگاهی پيچيده و پرپيچ و خم که موضوع سوءاستفاده از اطلاعات ژنتيک را محور خود قرار داده و با مهارت کارگردانی شده است. اين فيلم همچنين جايزه دن کيشوت(جايزه فدراسيون بين المللی انجمن‌های فيلم) را به خاطر ارائه تجربه بصری ارژينال و برانگيزاننده از يک درام انسانی جذاب و برخورد ظريف کارگردان با ماجرای کشف يک موضوع اجتماعی به دست آورد.


شهر گوش‌خراش، برنده بهترین فیلم جشنواره

جايزه ويژه هئيت داوران نيز به فيلم استراليايی Lucky Miles ساخته مايکل جيمز رولند تعلق گرفت. فيلمی جاده‌ای و بسيار تلخ و سياه در باره 3 پناهنده عراقی، کامبوجی و اندونزيايی که در ساحل غربی استراليا رها شده‌اند و در بيابان‌های خشک و سوزان استراليا دنبال آبادی می‌گردند. اين نخستين فيلم بلند رولند است که آن را بر اساس داستان‌های واقعی از سرگذشت پناهندگان ساخته است. پناهندگانی که در بدو ورود به استراليا سرزمينی با تپه‌های سرسبز و درياچه‌ها و جنگل‌ها و آب روان را انتظار می‌کشند اما در واقعيت با بيابان‌های خشک و بی آب و علف اين کشور روبرو می‌شوند. جيمز رولند، فيلم خود را واکنشی در برابر موج فزاينده مهاجرستيزی و نژادپرستی در استراليا خوانده آن هم در سرزمينی که جز بوميانی اندک، همه مردم آن مهاجرند.


صحنه‌ای از فیلم خالی‌ها

هيئت داوران فستيوال کارلووی واری همچنين جايزه بهترين فيلمنامه را به زدنک اسورک بازيگر و نويسنده فيلمنامه فيلم «خالی‌ها»(Empties) ساخته يان اسورک فيلمساز چک اهدا کرد. زدنک اسورک که پدر يان اسورک است در فيلم موفق قبلی او يعنی کوليا نيز بازی کرده بود و از جايگاه خاصی در سينمای امروز چک برخوردار است. فيلم خالی‌ها يکی از پرطرفدارترين فيلم‌هايی است که پس از سقوط کمونيسم در سينمای چک ساخته شده است.

جايزه بهترين کارگردانی را بارد برين(Bard Brein) به خاطر فيلم «هنر منفی فکر کردن» از نروژ دريافت کرد و جايزه بهترين بازيگر زن نصيب الويرا مينگوئز بازيگر اسپانيايی به خاطر بازی در فيلم پودور(Pudor) و بهترين بازيگر مرد نصيب سرگی پوسکپاليس بازيگر فيلم «چيزهای ساده»(SimpleThings) از روسيه گرديد.


Lucky Miles، برنده جایزه ویژه هیئت داوران

جايزه ده هزاردلاری شرق غرب(East of the West) را نيز فيلم «آرمين»(Armin) ساخته اوگنين اسلوی ليسک از بوسنی هرزگوين و کروواسی دريافت کرد.

جايزه بهترين فيلم مستند زير 30 دقيقه به فيلم «آرتل»(Arnel) ساخته سرگی لوزنيتا از روسيه و جايزه ويژه اين بخش به فيلم تئودور ساخته ليلا پاکالينا از ليتوانی تعلق گرفت. جايزه بهترين فيلم مستند بالای 30 دقيقه را به همراه 5000 دلار آمريکا، فيلم «تعطيلات گمشده» به کارگردانی لوی کرلوا از جمهوری چک دريافت کرد و «مشکل پشه و داستان‌های دیگر» ساخته آندری پائونوف از بلغارستان برنده جایزه ویژه این بخش شد.

فيلم «خالی‌ها»(Empties) ساخته فيلمساز چک يان اسورک نيز از سوی تماشاگران فستيوال به عنوان بهترين فيلم شناخته شد.

جايزه انجمن منتقدان بين المللی فيلم(فيپرشی) به فيلم «چيزهای ساده»(Simple Things) ساخته الکسی پوپوگربسکی از روسيه به عنوان بهترين فيلم به خاطر ارائه تصويری حقيقی از جامعه مابعد توتاليتری روسيه معاصر تعلق گرفت.

«چيزهای ساده» همچنين جايزه ويژه کليسای جهانی(The Eumenical Jury Prize) را نيز دريافت کرد.
اين فيلم داستان مردی است که سعی می‌کند بين دو چيز راست و متقاعد کننده يکی را انتخاب کند و سرانجام پس از سال‌ها زندگی بين کشمکش‌ها، وسوسه‌ها و اشتباهات در زندگی خانوادگی و حرفه‌ای، تصميمش را می‌گيرد.

و سرانجام فيلم اسراييلی «پينگ پونگ» به کارگردانی ميتاس لودهارت جايزه بهترين فيلم سينمای آسيا را از سوی Net Pack به خاطر رويکرد شجاعانه و خردمندانه‌اش برای انتقال مفهوم اهميت پل ارتباطی بين فرهنگ عرب و اسرائيل در خاورميانه دريافت کرد و به اين ترتيب فيلم «خون بازی» ساخته رخشان بنی اعتماد تنها فيلم ايرانی فستيوال کارلووی واری را که رقيب آن در اين بخش بود، ناکام گذاشت.

به علاوه فستيوال کارلووی واری از «دنی دويتو» کمدين برجسته آمريکايی به خاطر سهمش در توسعه سينمای جهان تقدير کرد و در شب اختتاميه، تنديس بلورين فستيوال را به او اهدا کرد.

ریاست هیات داوران بخش مسابقه کارلووی واری امسال به عهده «پیتر بارت»، منتقد فيلم مشهور آمريکايی و سردبیر نشریه ورایتی بود. دیوید اوندریچک فیلمساز چک، آرسینه خانجیان بازیگر کانادایی ارمنی تبار و همسر اتوم اگويان، ژان ـ لوک بیدو بازیگر سوئیسی فرانسوی، ناندیتا داس بازیگر هندی، دانیل گاگلیانونه بازیگر ایتالیایی و کارل بومگارتنر موسس پالاس فیلم آلمان اعضای ديگر اين هيئت داوری را تشکيل می‌دادند. در شب اختتاميه فستيوال کارلووی واری نيز بازيگران و فيلمسازان سرشناسی چون رنه زل وگر، سيبيل شپرد، دنی دويتو، هال هارتلی، فرزان اوزپتک، جيک پالترو، جين بکر، ماساهيرو شيندو(از نسل سينماگران موج نو ژاپن) و يرژی منزل فيلمساز برجسته چک حضور داشتند.


در اين فستيوال که از 28 ژوئن تا 7 جولای برگزار شد، 250 فيلم به نمايش درآمد. حدود 270 فيلمساز و 580 روزنامه نگار و منتقد فيلم نيز از اين فستيوال ديدن کردند و بيش از 130 هزار بليت فروخته شد.

آنچه که در اين فستيوال بيشتر از هرچيزی به چشم می‌آمد، حضور انبوهی از جوانان بين 17 تا 25 سال بود که مشتاقانه در صف‌های طولانی تا پاسی از نيمه شب در انتظار ديدن فيلم می‌ماندند. صحنه‌ای که در فستيوال‌هايی مثل لندن يا برلين کمترمی‌توان ديد و بيشتر مرا به ياد جشنواره فجر در شب‌های سرد زمستان می‌انداخت زمانی که انبوهی از جوانان مشتاق سينما در برابر سينما آژادی، شهر قصه و عصر جديد برای تهيه بليت در صف‌های طولانی انتظار می‌کشيدند. انتظاری که گاهی هم بی حاصل بود.

مرتبط:
کارلووی واری: فستيوالی در شرقِ غرب
چهل‌ودومين فستيوال کارلووی واری

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)