تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

کارلووی واری: فستيوالی در شرقِ غرب

فستيوال کارلووی ‌واری ششمين روز خود را پشت سر گذاشت. اين فستيوال که از روز 29 ژوئن شروع شده تا 7 جولای ادامه دارد.

از مهم‌ترين فيلم‌هايی که طی روزهای گذشته در فستيوال به نمايش درآمده می‌توان فيلم‌های اسم من جوانی (Juani) است، ساخته‌ی بيگاس لونا، ونوس ساخته‌ی راجر ميچل (بر اساس سناريوی حنيف قريشی)، آنتن، ساخته‌ی استبن ساپير از آرژانتين، پینگ‌پونگ، ساخته‌ی ماتياس لوتار از آلمان، میس پاتر، ساخته‌ی کريس نانن از انگلستان، کارگر، ساخته‌ی الکه هوک از آلمان، تبعيدی، ساخته‌ی جانی تو از هنگ‌کنگ، کک (غزل سال‌های فراموش‌شده) ساخته‌‌ی دامير منابای از قزاقستان، فی گريم (Fay Grim) ساخته‌ی هال هارتلی از آمريکا، و بل توژوغ، ساخته‌ی مانوئل د اليويرا از پرتغال را نام برد. فيلم خون بازی ساخته‌ی رخشان بنی‌اعتماد تنها نماينده‌ی سينمای ايران در فستيوال کارلووی واری امسال است. فيلمی که در فستيوال فجر سال گذشته مورد توجه داوران و منتقدان واقع شد و جوايزی هم کسب کرد. اين فيلم که برای دريافت جايزه در بخش افق‌ها رقابت می‌کند، روز اول فستيوال به نمايش درآمد.


در انتظار ديدن فيلم - عکسها از پرويز جاهد

بخش مسابقه‌ی اصلی

در اين بخش 14 فيلم از فيلمسازانی چون زولتان کاموندی، جين بيکر، جيک پالترو، فرزان اوزپتک، يان سرک، و کريستوف کروز با هم رقابت می‌کنند. فيلم هذيانی، ساخته‌ی تام دی‌سيلو با بازی استيو باسکمی و مايکل پيت (بازيگر رويابين‌های برتولوچی) نيز در بخش خارج از مسابقه نمايش داده می‌شود.

شرق غرب

اين بخش مربوط به فيلمسازان اروپای شرقی است و آخرين ساخته‌های فيلمسازان چک، لهستان، روسيه، رومانی، ليتوانی، و صربستان به نمايش درمی‌آيد. فيلم کک (غزل سال‌های فراموش‌شده) ساخته‌ی دامير منابای، فيلمساز قزاق نيز در اين بخش نمايش داده شد که فيلمی زيبا درباره‌ی عشق ممنوع بين دختر و پسری از دو قبيله‌ی دشمن در بيابان‌های استپ بود. يک رمئو و ژوليت ديگر از سينمای قزاقستان که بعد از سال‌ها دوباره جان گرفته و از فيلمسازی که به خاطر ساختن فيلم‌هايی چون فرشته مرگ و داستان قزاق شهرتی برای خود کسب کرده است. منابای اين فيلم را بر اساس رمان ابيش ککی‌بايف، نويسنده‌ی قزاق، ساخته است.


تنديس بلورين فستيوال

چشمان باز

اين بخش بيشتر مربوط به فيلم‌های برگزيده‌ی فستيوال‌های برلين و کن است. فيلم چهارماه و3هفته و2روز (کريستين مونگيو) برنده‌ی نخل طلای کن امسال در اين بخش به نمايش درمی‌آيد. يک‌صد ميخ، ساخته‌ی ارمانو اولمی، لبه‌ی بهشت، ساخته‌ی فاتح آتکين، تبعيد، ساخته‌ی آندره ژياگينتسف از روسيه، پروانه و زنگ شيرجه، ساخته‌ی جولين اشنابل، و جنگل ماتم، ساخته‌ی نائومی کواس از ژاپن، نفس، ساخته‌ی کيم کی‌دوک فيلمساز شاخص کره‌ای، از ديگر فيلم‌های اين بخش‌اند.

بخش افق‌ها

در اين بخش 36 فيلم از فيلمسازانی چون هال هارتلی (فی گريم)، راجر ميچل (ونوس)، فرانسوا اوزون (فرشته)، مانوئل د اليويرا (بل توژوغ)، آلن رنه (ترس‌های خصوصی در مکان‌های عمومی)، فصل خشک (محمد صالح هارون)، امپراتوری درون (ديويد لينچ)، ديويد باسکمی (مصاحبه)، کريس نونان (ميس پاتر)، اريل روتر (ديگری)، و هو هسيوهسين (پرواز بالون قرمز) نمايش داده می‌شود. خون‌بازی رخشان بنی‌اعتماد نيز در اين بخش قرار دارد.


نمايی از شهر کارلووی واری

فيلم هال هارتلی ديروز برای منتقدان و رسانه‌های گروهی نشان داده شد و توجه زيادی را جلب کرد. هارتلی به عنوان يک سينماگر مستقل از جايگاه مهمی در سينمای امروز آمريکا برخوردار است. کسی که فيلم‌هايش را خود می‌نويسد، تدوين می‌کند، و موسيقی‌اش را می‌سازد. فی گريم کمدی تلخ و سياهی است که در واقع دنباله‌ی هنری فول (Henry Fool) به حساب می‌آيد و با همان شخصيت‌ها ساخته شده. هارتلی خود نيز در فستيوال حاضر است و امروز در جلسه‌ی مطبوعاتی شرکت می‌کند.

منظری ديگر

در اين بخش نيز 35 فيلم از فيلمسازان مختلف از سراسر جهان به نمايش درمی‌آيد. تخم‌مرغ، ساخته‌ی سميه کاپلاندولو از ترکيه، اسم من جوانی است، از بيگاس لونا از اسپانيا، اين انگلستان است، ساخته‌ی شين ميدو از بريتانيا، کشتن جان لنون، ساخته‌ی آندرو پدينگتون از بريتانيا، و طبال سابق، ساخته‌ی کوئن مورتير از مهم‌ترين فيلم‌های اين بخش است.


کاخ فستيوال در شب

فيلم‌های مستند

بخش مستند در فستيوال کارلووی واری اهميت زيادی دارد. علاوه بر تنديس بلورين جوايز نقدی زيادی برای حمايت از سينماگران مستند در اين بخش اهدا می‌شود. فيلم‌های 4 عنصر، ساخته‌ی ژيسکا ريکلز از هلند (فيلم تحسين‌شده‌ی فستيوال ايدفا سال قبل)، پروانه، ساخته‌ی پابلو گارسيا از اسپانيا، مرثيه‌ای برای بيلی دکيد، ساخته‌ی آن فين سيلبر از فرانسه، ايستگاه اول، ساخته‌ی شهرت محمودوف از ازبکستان، و مستند طولانی Neo-Lounge ساخته‌ی جوانا وسکوئز ارونگ از چين از جمله فيلم‌های مستندی است که در کارلووی واری نشان داده می‌شود.


هال هارتلی

انتخاب منتقدان مجله ورايتی

فستيوال کارلووی واری از ده سال قبل بخشی را به فيلم‌های برگزيده‌ی سينمای اروپا از ديد منتقدان نشريه‌ی ورايتی اختصاص داده است. امسال نيز منتقدان اين نشريه از جمله درک الی، ادل کارک رل، لسلی فل پرين، و جاناتان هولند بهترين فيلم‌های اروپايی را از ديد خود گردآوری کرده و در اين بخش به نمايش می‌گذارند.
پاهای سرد (الکساندر ايک) از نروژ، مرگ در سه روز (آندرياس پروچاسکا) از اتريش، پراگ (اول کريستين مدسن) از دانمارک و شمال حقيقی (استيو هادسن) از ايرلند از جمله فيلم‌های منتخب منتقدان ورايتی‌اند.

مهمانان فستيوال

هال هارتلی، سيبيل شپرد (ستاره‌ی آمريکايی و بازيگر فيلم راننده تاکسی اسکورسيزی)، تيموتی باتمز(بازيگر آمريکايی)، مونته هلمن، تهيه‌کننده و فيلمساز مستقل آمريکايی، رنه زل‌وگر (بازيگر نقش ميس پاتر و خاطرات بريجيت جونز) تا کنون خود را به فستيوال رسانده‌اند و پيتر باگدانوويچ (فيلمساز و منتقد برجسته آمريکايی)، دنی دويتو نيز در راهند. رخشان بنی‌اعتماد برای فيلمش نيامده و تنها مهمان ايرانی فستيوال مسعود مهرابی، صاحب‌امتياز و سردبير مجله‌‌ی فيلم اينترنشنال، است که هرساله مهمان کارلووی واری است.

-------------------------------
مرتبط:
چهل‌ودومين فستيوال کارلووی واری

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

آقاي جاهد عزيز منتظر اخبار بيشتر فستيوال هستيم.

-- حسن ظهوري ، Jul 6, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)