تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

ترانه‌های برگزيده اسکار: ۱۹۴۶-۱۹۵۰

پرويز جاهد

در ادامه معرفی آهنگ‌های برگزيده اسکار، در برنامه اين هفته مروری خواهم داشت بر بهترين ترانه‌های منتخب اسکار 1946 تا 1950.

اين برنامه را «اينجا» بشنويد.


جودی گارلند

نخستين آهنگ، ترانه‌ای است با عنوان On the Atchison, Topeka and the Santa Fe با صدای جودی گارلند از فيلم دختران هاروی که برنده بهترين ترانه اسکار 1946 شده است. آهنگساز آن هری ورن و ترانه سرای آن جانی مرکر(Johny Merker) است.

دختران هاروی را جرج سيدنی بر اساس رمانی به همين نام نوشته ساموئل هاپکينز آدامز ساخته و در آن جودی گارلند و جان هودياک بازی می‌کنند. جودی گارلند بازيگر زيبا و خوش صدايی بود که قبلا نيز ترانه بر فراز رنگين کمان او را در اين برنامه شنيديد.

اما اسکار سال 1947 به ترانه Zip-A-Dee-Doo-Dah تعلق گرفت از فيلم آواز جنوب
(The Song of the South) که آهنگ آن را الی روبل(Allie Wrubel) ساخته و ترانه آن را ری گيلبرت سروده است. خواننده آن نيز جيمز بسکت است.


پوستر فیلم «آواز جنوب»

آواز جنوب نخستين فيلم غير انيميشن کمپانی والت ديزنی است. شخصيت اصلی فيلم عمو ری مس
(Uncle Remus)، داستان‌های مربوط به حيوانات را برای برادرزاده‌هايش بازگو می‌کند. صحنه‌های مربوط به حيوانات به صورت انيميشن ساخته شده است. ترانه فيلم را دوريس دی در 1964 اجرا کرده که در آلبوم With a Smile and a Son او منتشر شده است.

دکمه‌ها و پاپيون‌ها(Buttons and Bows) نام آهنگی است با صدای باب هوپ از فيلم صورت رنگ پريده ساخته نورمن زد مک لئود که از سوی آکادمی اسکار به عنوان بهترين ترانه سال 1948 انتخاب شده است. آهنگ آن را جی ليوينگستن ساخته و شعر آن از ری ايونس است. علاوه بر باب هوپ، دينا شور
(Dinah Shore) نيز آن را اجرا کرد.


پوستر فيلم «صورت رنگ پريده »

صورت رنگ پريده، يک کمدی وسترن بود با شرکت باب هوپ و جين راسل. ترانه‌ای که باب هوپ در اين فيلم خوانده يکی از بهترين و محبوب ترين ترانه‌های اوست.

اما اين فرانک لوسر(Frank Loesser) آهنگساز ترانه عزيزم بيرون هوا سرد است
(Baby, It’s Cold Outside) بود که اسکار بهترين ترانه سال 1949 را دريافت کرد. ترانه‌ای دوصدايی و بسيار زيبا و دلنشين با صدای دينا شور و بادی کلارک(Buddy Clark) از فيلم دختر نپتون(Neptune’s Daughter). دينا شور يکی از بهترين خوانندگان موسيقی جاز در دهه‌های چهل و پنجاه و در عصر بيگ بند(Big Band) بود.


دينا شور

ترانه عزيزم بيرون هوا سرد است ديالوگ جذابی است بين يک زن و مرد. زن می‌خواهد خانه مرد را ترک کند اما مرد او را وسوسه می‌کند که بماند. زن نيز بدش نمی‌آيد چون هوای بيرون واقعا سرد است. اين ترانه آنقدر جذاب بود که زوج‌های خوش صدای ديگری مثل الافيتزجرالد و لوئيس جوردن، ريکاردو مونتالبان و استر ويليامز و بينک کرازبی و دوريس دی را نيز ترغيب کرد آن را بخوانند. آخرين بار نيز راد استوارت و دالی پارتن(Dolly Parton) آن را در سال 2004 اجرا کردند.

پيش از اين در اين برنامه، ترانه‌ای با صدای نت کينگ کول از فيلم در حال و وهوای عشق را شنيديد. خواننده‌ای که بهترين ترانه اسکار سال 1950 را خوانده که آهنگساز آن ری ايونس و ترانه سرای آن جی ليوينگستن است و مربوط به فيلمی است با نام کاپيتان کری(Captain Carey) ساخته ميچل لی زن.
بازيگران آن آلن لد و وندا هندريکس اند. بعد از اين فيلم بود که ترانه موناليزا به ترانه محبوب در ميان مردم بدل شد و به مدت 8 هفته در صدر جدول ترانه‌های محبوب آمريکا در 1950 قرار گرفت.


پوستر فیلم «کاپيتان کری»

خوانندگان مختلفی مثل الويس پريسلی، ويلی نلسن و ناتالی کول دختر نت کينگ کول نيز آن را اجرا کردند.
در 1987 نيل جوردن از آن به عنوان تم اصلی فيلم خود يعنی موناليزا استفاده کرد.

بخش دوم: ترانه‌های برگزيده اسکار: ۱۹۴۰-۱۹۴۵
بخش نخست: آهنگ‌های برگزيده‌ی اسکار

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

thanks for this music.it is so nice .

-- بدون نام ، Jul 3, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)